Η χρηματιστηριακή αγορά χαιρέτησε με τον δικό της τρόπο την δεδηλωμένη πρόθεση της αεροπορικής εταιρείας Aegean να εξαγοράσει τους παραστατικούς τίτλους κτήσης των μετοχών της (Warrants) που κατέχονται από το Δημόσιο.

Στον απόηχο της εκκίνησης των διαδικασιών απεμπλοκής από το «βαρίδι» της οιονεί συμμετοχής του Δημοσίου, η μετοχή της Αεροπορίας Αιγαίου κινήθηκε χθες έντονα ανοδικά. Κλείνοντας με ημερήσια κέρδη 4,99% στα 11,36 ευρώ. Με την κεφαλαιοποίηση της εταιρείας να επανέρχεται στο «κλαμπ» των εισηγμένων με αποτιμήσεις άνω του ενός δισ. ευρώ.

1

Ήδη από την αρχή της εφετινής χρονιάς η μετοχή της Αegean ενισχύεται κατά… 114,7%, έχοντας αυξήσει κατά 547,3 εκατ. ευρώ τη χρηματιστηριακή της αξία. Με τους επενδυτές να ποντάρουν ένθερμα στην βάσιμη προοπτική της ραγδαίας ανάπτυξης της καθαρής κερδοφορίας.

Εκ των πραγμάτων, ο επόμενος στόχος για τους πιστούς στη μετοχή είναι η επαναφορά στην κορυφή των 13,7 ευρώ που είχε κατακτηθεί στις 28 του μηνός του περασμένου Αυγούστου. Από όπου και υποχώρησε (κατά 17,1% τώρα) εν μέσω των προβληματισμών που αναπτύχθηκαν για τον αεροπορικό κλάδο διεθνώς. Αναφορικά με την άνοδο του κόστους των καυσίμων, αλλά και των επιπτώσεων στον τουρισμό, που μπορεί να επιφέρει το αυξανόμενο γεωστρατηγικό ρίσκο με τον πόλεμο Ισραήλ-Χαμάς.

Στο πρώτο εξάμηνο της εφετινής χρονιάς η Αegean, με βασικό μέτοχο και διοικητικό ηγέτη τον Ευτύχη Βασιλάκη, εμφάνισε καθαρά ταμειακά διαθέσιμα 504,2 εκατ. ευρώ, εξαιρουμένων των υποχρεώσεων από μισθώσεις. Εξέλιξη που της δίνει την πλήρη άνεση για την αποπληρωμή των Warrants του Δημόσιου, έναντι 85,4 εκατ. ευρώ.

Τα δύο σενάρια

Οι παραστατικοί τίτλοι αντιστοιχούν σε 10.370.252 νέες μετοχές, που με τη σειρά τους εκφράζουν το 11,5% των υφιστάμενων. Ενώ η «θέση» τους υπολογίζεται στο 10,3% στο συνολικό καλάθι παλαιών και νέων μετοχών.

Επί του παρόντος δύο είναι τα σενάρια για το τι θα πράξει ο Ευτύχης Βασιλάκης με τις μετοχές που απορρέουν από τα Warrants.

To πρώτο σενάριο, το οποίο σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, συγκεντρώνει και τις περισσότερες πιθανότητες να ευδοκιμήσει είναι η διαγραφή των μετοχών. Με τον τρόπο αυτό τα ποσοστά των υφιστάμενων μετόχων δεν υπόκεινται απίσχναση  (dilution) ενώ δεν μεταβάλλονται οι αριθμοδείκτες ανά μετοχή, ούτε και επηρεάζεται η αναλογία στα διανεμόμενα  μερίσματα.

Το δεύτερο, αλλά με καταφανώς πολύ λιγότερες πιθανότητες, είναι αυτό της διάθεσης με placement των νέων μετοχών. Κάτι τέτοιο θα απομείωνε το ποσοστά των σημερινών μετόχων. Για παράδειγμα το τωρινό 37,55% που έχει ο Ευτύχης Βασιλάκης (μαζί με τη συμμετοχή της Autohellas) θα υποχωρούσε στο 33,7%.

Αναλογική σμίκρυνση και οι συμμετοχές των άλλων μετόχων. Μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται οι αδελφοί Πάνος και Θανάσης Λασκαρίδης (από 8,61% έκαστος), ο Αχιλλέας Κωνσταντακόπουλος (με 5,54%) ο Χρήστος Ιωάννου (με 1,33%) αλλά και ο Αναστάσης Δαυίδ που έχει ποσοστό 0,94%.

Με το placement σαφώς και αντλείται ρευστότητα από την Αegean, αλλά μάλλον θα χτύπαγε άσχημα από τη στιγμή που τα τιμήματα θα ήταν πάνω από τις εισπράξεις του Δημοσίου. Επίσης με ενσωματωμένο ένα μεγαλύτερο αριθμό μετοχών, τα μερίσματα ανά μετοχή θα ήταν λιγότερα.

Η χθεσινή, ισχυρή άνοδος της μετοχής δείχνει ότι η αγορά προκρίνει τη… διαγραφή των νέων μετοχών, κάτι που όμως μένει να πιστοποιηθεί και στην πράξη, με τις αποφάσεις της επικείμενης Γενικής Συνέλευσης.

Οι λεπτομέρειες με τα Warrants

Το Δημόσιο αποφάσισε να κινήσει τη διαδικασία για τα Warrants, πολύ νωρίτερα από την οριοθετημένη ημερομηνία λήξης που ήταν στις 3 Ιουλίου του 2026.

Δηλαδή 5 χρόνια από τότε που χορηγήθηκε η κρατική ενίσχυση ύψους 120 εκατ. ευρώ, προκειμένου η Aegean να ξεπεράσει τις επιπτώσεις της πανδημίας. Από την οποία, όπως προκύπτει από την οικονομοτεχνική έκθεση και την εγκριτική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, προέκυψαν απώλειες 138,9 εκατ. ευρώ.

Άμεσα συνδεδεμένες με τις παρενέργειες που επέφερε η  υγειονομική κρίση στην επιχειρηματική δραστηριότητα.

Σε αντίθεση με άλλες περιπτώσεις στην Ευρώπη, όπου οι κρατικές ενισχύσεις χορηγήθηκαν με απευθείας αντάλλαγμα σε μετοχές αεροπορικών εταιρειών, το Ελληνικό Δημόσιο επέλεξε μια πιο «βελούδινη» αντιμετώπιση.

Δεν έλαβε μετοχές της Αεροπορίας Αιγαίου, αλλά δικαιώματα απόκτησης μετοχών στο μέλλον (Warrants όπως αποκαλούνται). Δίνοντας όμως ταυτόχρονα και το δικαίωμα στην εισηγμένη εταιρεία να τα εξαγοράσει. Όπως συμβαίνει τώρα.

Προϋπόθεση της κρατικής ενίσχυσης ήταν να υλοποιήσει η Aegean κεφαλαιακή αύξηση 60 εκατ. ευρώ. Όπως και έγινε με την έκδοση 18.750.000 νέων μετοχών, σε τιμή διάθεσης 3,2 ευρώ η μία, που μπήκαν σε διαπραγμάτευση στις 16 Ιουνίου του 2021.

To Δημόσιο και οι υπεραξίες των μεγάλων μετόχων

Το τίμημα για την εξαγορά των μετοχών που προέρχονται από τα Warrants, προκύπτει από τη μεσοσταθμική τιμή της Aegean στις τελευταίες 60 χρηματιστηριακές συνεδριάσεις, που υπολογίζεται στα 11,43 ευρώ ανά μετοχή. Αφαιρουμένων των 3,2 ευρώ της τιμής διάθεσης, μένουν προς πληρωμή 8,23 ευρώ για κάθε μία μετοχή.

Και συνολικά για όλες 85,4 εκατ. ευρώ. Ήτοι 34,6 εκατ. ευρώ λιγότερα από τη συνολική καταβολή της κρατικής ενίσχυσης. Η οποία για να είχε αποσβεστεί πλήρως θα έπρεπε το τίμημα να ήταν όχι στα 8,23 αλλά στα 11,57 ευρώ ανά μετοχή. Η μεσοσταθμική τιμή της οποίας θα έπρεπε να διαμορφωθεί στα 14,77 ευρώ.

Κάτι πολύ πιθανό να συμβεί στο εγγύς μέλλον. Ενώ σε περαιτέρω άνοδο της τιμής το Δημόσιο θα μπορούσε να είχε προσποριστεί και κέρδη από την κρατική ενίσχυση… Η οποία φυσικά δεν είχε χαρακτήρα δανείου που πρέπει να εξοφληθεί πλήρως, αλλά ήταν μια χορηγία βοηθείας χωρίς προδικασμένη ανταπόδοση.

Το καλοκαίρι το 2021 η Αεροπορία Αιγαίου δεν στηρίχτηκε μόνο στην κρατική βοήθεια, αλλά και στη συνδρομή των μετόχων της που εισέφεραν 60 εκατ. ευρώ.

Τα οποία τώρα αποτιμώνται σε…213 εκατ. ευρώ, βάσει του αριθμού των νέων μετοχών που είχαν διατεθεί. Οι μεγαλύτεροι μέτοχοι με πρώτο τον Ευτύχη Βασιλάκη, είναι αυτοί που καρπώνονται τη μερίδα του λέοντος αυτών των υπεραξιών…

Διαβάστε επίσης

Aegean: To Δημόσιο υπέβαλε δήλωση πρόθεσης για την άσκηση των warrants – Στα €85,4 εκατ. το τίμημα

YΠΟΙΚ: Εσοδα 85 εκατ. ευρώ για το Δημόσιο από τα warrants της Aegean

Aegean: Τι σημαίνει η άσκηση των warrants από το Δημόσιο – Τι θα κάνει ο Βασιλάκης