ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα επιχειρηματικά μοντέλα ανάπτυξης της ναυτιλίας της Ελλάδας και της Ιταλίας παρουσιάστηκαν και συζητήθηκαν εκτενώς στην έναρξη του διήμερου συνεδρίου που διοργάνωσε το Propeller Club του Πειραιά, το οποίο υποδέχτηκε στην Ελλάδα επιφανείς εκπροσώπους της ιταλικής ναυτιλιακής οικογένειας, με επικεφαλής τον πρόεδρο των Propeller Clubs Ιταλίας, Umberto Masucci τη Δευτέρα (24 Απριλίου 2017).
Ειδικότερα, πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση και η ανάλυση του ελληνικού και του ιταλικού ναυτιλιακού μοντέλου, ενώ τονίστηκαν οι ομοιότητες αλλά και οι διαφορές που τα διέπουν.
Το πιο χαρακτηριστικό κοινό γνώρισμα και των δύο μοντέλων είναι ότι τόσο οι ελληνικές όσο και οι ιταλικές ναυτιλιακές εταιρείες ιδρύθηκαν εξ αρχής ως οικογενειακές επιχειρήσεις και ως επί το πλείστον παραμένουν τέτοιες, κάτι που επισήμαναν στις κεντρικές ομιλίες τους ο εμπορικός διευθυντής της RINA Paolo Moretti και ο περιφερειακός Αντιπρόεδρος Νοτίου Ευρώπης και Βόρειας Αφρικής του Propeller Club Πειραιά Κωνσταντίνος Ρόκκος. Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Μεσιτών Ναυτιλιακών Συμβάσεων, Γιάννης Κοτζιάς στην τοποθέτησή του σχολίασε το χαρακτηριστικό αυτό γνώρισμα λέγοντας ότι οι Έλληνες κληροδοτούν στις επόμενες γενιές το όνομα, στο οποίο στηρίζονται οι ναυτιλιακές εταιρείες της χώρας μας.
Ωστόσο, όπως επισημάνθηκε από τον κ. Ρόκκο, ο οικογενειακός αυτός χαρακτήρας των ναυτιλιακών επιχειρήσεων και στις δύο χώρες τίθεται πλέον υπό αμφισβήτηση σχετικά με το αν μπορεί να διατηρηθεί και αν μπορεί να εξυπηρετήσει, ακριβώς επειδή η αγορά, κατά τη διάρκεια των τελευταίων 50 ετών, έχει αλλάξει συθέμελα. «Οι τράπεζες πια διστάζουν να εκτεθούν περαιτέρω στη ναυτιλία, έτσι, η παραδοσιακή οικογενειακή επιχείρηση δυσκολεύεται να καλύψει τα κόστη των σύγχρονων πλοίων, τα οποία είναι ιδιαίτερα υψηλά», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Ρόκκος.
Βασική διαφορά ανάμεσα σε Ελλάδα και Ιταλία είναι ότι η ελληνική αγορά σε σύγκριση με την ιταλική είναι πολύ μικρή, καθώς δεν υπάρχει βαριά βιομηχανία και ο προσανατολισμός της είναι στην παροχή υπηρεσιών. Ακόμη, μια ουσιώδης διαφορά ανάμεσα στο ελληνικό και το ιταλικό ναυτιλιακό μοντέλο είναι ότι υπόκεινται σε εντελώς διαφορετικούς όρους χρηματοδότησης από ξένα κεφάλαια.
Καθόλη τη διάρκεια του συνεδρίου -που φιλοξενήθηκε πάνω στο πλοίο Knossos Palace των Μινωικών Γραμμών– τονίστηκε η σημασία που έχει η διμερής συνεργασία μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας σε όλα τα επίπεδα, καθώς πρόκειται για δύο χώρες που βρίσκονται στο επίκεντρο μεγάλων γεωπολιτικών και οικονομικών αλλαγών, ενώ ιδιαίτερη βαρύτητα δόθηκε και στο πόσο επηρεάζει η συνεχιζόμενη οικονομική κρίση τη στρατηγική των δύο χωρών για το μέλλον.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Γιώργος Πατέρας, που είναι ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, έθεσε στην τοποθέτησή του το μείζον ζήτημα της ελληνικής σημαίας και το γιατί οι εφοπλιστές δεν την προτιμούν. Ο λόγος είναι οι πολιτικές που ακολουθούνται που έχουν οδηγήσει νευραλγικούς τομείς της ναυτιλίας -όπως αυτόν της κρουαζιέρας- να υποφέρουν. Όπως υποστήριξε μάλιστα, οι ξένες τράπεζες ζητούν από τις ναυτιλιακές να αναζητήσουν ξένες σημαίες προκειμένου να μπορέσουν να επιβιώσουν οικονομικά. Ο πρόεδρος της Helmepa (Ελληνική Ένωση Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος) Γιώργος Γράτσος, που συμμετείχε κι εκείνος στη συζήτηση, συμφώνησε με τον κ. Πατέρα και τόνισε ότι άλλος ένας λόγος που επιλέγονται ξένες σημαίες είναι η σταθερότητα του νομικού πλαισίου κάθε χώρας, κάτι στο οποίο η Ελλάδα πάσχει.
Ο πρόεδρος του Propeller Club Πειραιά, Γιώργος Ξηραδάκης, ο οποίος συντόνισε τις εργασίες του συνεδρίου, δήλωσε στο mononews.gr ότι για την Ελλάδα «η φιλοξενία των ιταλικών Propeller Clubs είναι ένα πολύ σημαντικό γεγονός γιατί μπορούμε να δείξουμε το δικό μας επιχειρηματικό μοντέλο -όσον αφορά την ευρύτερη ναυτιλία- και να δούμε τον τρόπο με τον οποίο εκείνοι αναπτύσσουν τις ναυτιλιακές τους δραστηριότητες».
Ο πρόεδρος του Propeller Club Πειραιά υπογράμμισε ότι οι δύο χώρες δεν έχουν καμία σχέση όσον αφορά την εμπορική εκμετάλλευση του στόλου τους, τη στιγμή που η ελληνική ναυτιλία είναι 15 με 20 φορές μεγαλύτερη της ιταλικής. Στο μόνο τομέα που υπερέχει η ιταλική ναυτιλία της ελληνικής είναι στα πλοία roro και τα φέρι.
«Είμαστε εδώ για να μαθαίνουμε, η ύπαρξη των σωματείων (όπως τα Propeller Clubs) είναι κάτι πολύ σημαντικό, ειδικά αυτή τη στιγμή για την Ελλάδα που χρειάζονται συνέργειες, ο ένας να βοηθά τον άλλο και να συνεργαζόμαστε για να προχωρήσουμε και να βγούμε από την κρίση», κατέληξε ο κ. Ξηραδάκης.
Από τη μεριά του ο Γιώργος Πατέρας δήλωσε στο mononews.gr ότι «έρχονται ριζικές αλλαγές στην ιταλική ναυτιλία όπως η συγχώνευση του κλάδου των πλοίων roro με των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, κάτι που στην Ελλάδα δεν μπορεί να βρει εφαρμογή γιατί το ελληνικό μοντέλο δεν έχει τη βάση να το αποδεχτεί». Τόνισε ακόμη ότι και οι δυο χώρες υποφέρουν από το ευρωπαϊκό τραπεζικό σύστημα, ενώ αυτό που σώζει την Ελλάδα είναι ο τουρισμός της, όντας το μόνο που μπορεί να εξάγει.
Ωστόσο η χώρα υποφέρει και σε αυτόν τον τομέα γιατί, σύμφωνα με τον εφοπλιστή και πρόεδρο του Ναυτικού Επιμελητηρίου της Ελλάδος, ο ανταγωνισμός έχει συρρικνωθεί -εξαιτίας των γεωπολιτικών εξελίξεων σε Τουρκία και Αίγυπτο- και ο τουρίστας περιορίζεται μόνο στην Ελλάδα και σε όσα προσφέρει. «Αναγκαστικά θα ζητήσει κάτι παραπάνω από μια επίσκεψη στην Ακρόπολη, αναπόφευκτα θα βαρεθεί όταν δεν θα έχει επιλογές», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Πατέρας και δήλωσε ότι η χώρα μας πρέπει να διευρύνει το εύρος των τουριστικών υπηρεσιών της.
Σημειώνεται ότι οι εργασίες του διήμερου συνεδρίου του Propeller Club Πειραιά θα ολοκληρωθούν την Τρίτη (25 Απριλίου 2017) όπου θα συζητηθούν θέματα γύρω από τα λιμάνια και κυρίως τις προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν όλα τα σημαντικά λιμάνια της Μεσογείου.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: SHIPPING FOCUS: Παρήγγειλε 2 πλοία ο Θεόδωρος Αγγελόπουλος
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Σούπερ μάρκετ: «Αιμοδότης» ο τουρισμός – Η μάχη των μεγάλων για τον τζίρο των νησιών
- Βασίλης Ψάλτης (Alpha Bank): O κομβικός ρόλος των «5» για την ενίσχυση της κεφαλαιοποίησης
- Στ. Χανδακάς: 10 χρόνια HOPEgenesis – Το στόρι, το δημογραφικό, το αποτύπωμα
- Σίμος Παληός: «Ο Έλληνας πρέπει να πίνει καφέ όρθιος»