Κυρίαρχη θέση στην αγορά ενέργειας του μέλλοντος αποκτά  η ΔΕΗ και οδηγώντας τις εξελίξεις στην αγορά, γίνεται η πρώτη εταιρεία προμήθειας ενέργειας στην Ελλάδα που αποκτά μεγάλη αλυσίδα λιανικής.

Σε μια εποχή που η ενεργειακή αγορά μετακινείται στα ενεργειακά προϊόντα, αντλίες θερμότητας, φορτιστές, φωτοβολταϊκά, η ΔΕΗ αποκτά το προβάδισμα που της δίνουν τα 95 καταστήματα της Κωτσόβολος  92 στην Ελλάδα και 3 στην Κύπρο, συνολικής έκτασης 143.000 τ.μ.,  από τα οποία  τα 27 είναι megastores, πάνω από 2.000 τ.μ. και το νέο υπερσύγχρονο logistic center που σχεδιάζει. Και αποκτά ταυτόχρονα πρόσβαση σε ένα μεγάλο κοινό και τη δυνατότητα για μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους με την πώληση προϊόντων και υπηρεσιών μεγάλης προστιθέμενης αξίας.

1

Η ενεργειακή μετάβαση και η τεχνολογία αλλάζουν ολόκληρη την αγορά της ενέργειας. Για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, αυτό που μέχρι πριν λίγα χρόνια ήταν μία απλή σύνδεση με το δίκτυο, στην εποχή του νέου εξηλεκτρισμού γίνεται ένας ολόκληρος νέος κόσμος λύσεων για εξοικονόμηση ενέργειας, μηδενικό αποτύπωμα, αυτοπαραγωγή και έξυπνες λύσεις που κάνουν τη ζωή ευκολότερη. Για τις εταιρείες ενέργειας δημιουργείται η ανάγκη να εξηγήσουν στους καταναλωτές τις νέες δυνατότητες και τα οφέλη τους, μεγαλώνοντας παράλληλα την αλυσίδα αξίας τους.

Πετυχαίνει έτσι την επέκτασή της στην πώληση ενεργειακών προϊόντων, αποκτώντας και στη λιανική το μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά και ταυτόχρονα μια κερδοφόρα και μεγάλη εταιρεία. Με μια κίνηση η ΔΕΗ   ένας πελατοκεντρικός, ολοκληρωμένος πάροχος προϊόντων και υπηρεσιών στη νέα εποχή της ενέργειας.

Ο κρυμμένος θησαυρός της Κωτσόβολος

Η νέα εποχή της ενέργειας δημιουργεί και νέες ανάγκες για ένα δυνατό, αξιόπιστο και γρήγορο σύστημα logistics για την διακίνηση, μεταφορά, παράδοση και εγκατάσταση των λύσεων που κάνουν πραγματικότητα τον νέο εξηλεκτρισμό των σπιτιών και των επιχειρήσεων. Φωτοβολταϊκά, αντλίες θερμότητας, ιδιωτικοί φορτιστές για ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι λύσεις που η ΔΕΗ πωλεί σήμερα και χρειάζονται να διακινηθούν, να παραδοθούν και να εγκατασταθούν στους χώρους των πελατών. Όσο οι ανάγκες αυξάνονται, τόσο πιο σημαντικό είναι να υπάρχει ένα ολοκληρωμένο και αξιόπιστο δίκτυο logistics.

 Γι αυτό και η ΔΕΗ  σχεδίαζε επενδύσεις 100 εκ. ευρώ για τη δημιουργία κέντρου διανομής  την επόμενη πενταετία  με σκοπό την αυτόνομη ανάπτυξη πώλησης προϊόντων. Κατά συνέπεια επενδύοντας €100 εκατ. επιπλέον φέρνει σήμερα το αποτέλεσμα για το οποίο θα χρειαζόταν πολλά χρόνια ώστε να το πετύχει.

Τελικά, απέκτησε την Κωτσόβολος για 200 εκ. και αποκτά μια εταιρεία ηγέτιδα στην αγορά αλλά και κερδοφόρα  που έχει ένα πλήρως ανεπτυγμένο σύστημα logistics, με κέντρα διανομής, τοπικά hubs και κέντρα διεκπεραίωσης (store/hubs) τα οποία μπορούν να διακινούν δεκάδες χιλιάδες προϊόντα κάθε μέρα προς τα καταστήματα της Κωτσόβολος. Κάθε χρόνο, η εταιρεία πραγματοποιεί εκατοντάδες χιλιάδες παραδόσεις κατ’ οίκον ενώ κατέχει και ιδιόκτητα οχήματα (φορτηγά και βαν).

Επιπλέον, η Κωτσόβολος σχεδιάζει την κατασκευή και λειτουργία ενός νέου κέντρου διανομής συνολικής έκτασης άνω των 50.000 τ.μ. στο Θριάσιο Πεδίο, σε μια έκταση 120 στρεμμάτων, στο οποίο προβλέπονται αυτοματισμοί τελευταίας τεχνολογίας, υπερσύγχρονοι σταθμοί picking & packing.

Με βάση τη συμφωνία, η αξία της επιχείρησης (Enterprise Value) αποτιμάται σε €200 εκατ. χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ο δανεισμός και τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας. Και βέβαια η Κωτσόβολος είναι μία κερδοφόρα εταιρεία με θετικές προοπτικές. Για την οικονομική χρήση 1.5.2022 – 30.4.2023, η Κωτσόβολος είχε κύκλο εργασιών € 733 εκατ., παρουσιάζοντας αύξηση κατά 12% σε σχέση με το 2022, το EBITDA διαμορφώθηκε σε € 49 εκατ. και ο τραπεζικός δανεισμός ήταν σχεδόν μηδενικός.  Το επιτυχημένο management της Κωτσόβολος αναμένει για την επόμενη οικονομική χρήση ακόμη καλύτερες επιδόσεις.

O καλύτερος προορισμός για υπηρεσίες που σχετίζονται με την ενέργεια

Στην νέα εποχή της ενέργειας, του νέου εξηλεκτρισμού, η ΔΕΗ χρειάζεται να δείξει στους πελάτες τις νέες δυνατότητες και λύσεις. Αυτό κάνει το retail της ενέργειας να είναι πιο απαραίτητο από ποτέ. Τόσο με φυσικά όσο και ηλεκτρονικά καταστήματα. Ήδη, η ΔΕΗ επενδύει στη δημιουργία νέων καταστημάτων. Συνολικά, τα νέα, πλήρως ανασχεδιασμένα καταστήματα και Pop-Up σημεία της ΔΕΗ έχουν φτάσει τα 15. Πρόκειται για χώρους όπου οι πελάτες μπορούν να γνωρίσουν, να καταλάβουν, από κοντά τις νέες λύσεις.

Όραμα της  ΔΕΗ είναι να επιλέγεται ως ο καλύτερος προορισμός για υπηρεσίες που σχετίζονται με την ενέργεια. Η ΔΕΗ τα τελευταία χρόνια επαναπροσδιορίζει τον εαυτό της για να ανταποκριθεί στις προκλήσεις της ενεργειακής μετάβασης και να γίνει φορέας εξέλιξης για την κοινωνία και την οικονομία. Με βάση το επιχειρησιακό σχέδιο της εταιρείας που έχει παρουσιάσει ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος, κ. Γιώργος Στάσσης, που περιλαμβάνει τρεις στρατηγικούς πυλώνες, δηλαδή το Green Deal της ΔΕΗ, την ψηφιοποίηση όλων των λειτουργιών και την πελατοκεντρικότητα, η εταιρεία συνεχίζει τον μετασχηματισμό της με επενδύσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, με απώτερο στόχο την μετατροπή της σε κορυφαία εταιρεία καθαρής ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Πολλές εταιρείες κοινής ωφελείας στη δυτική Ευρώπη έχουν εξελιχθεί σε παρόχους υπηρεσιών και λύσεων για το σπίτι, προσφέροντας επίσης συσκευές σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό για να βοηθήσουν την υιοθέτηση νέων οικιακών υπηρεσιών.

Για παράδειγμα, η EDF, η αντίστοιχη ΔΕΗ της Γαλλίας,  συνεργάζεται με τρίτο συνεργάτη (ονόματι BOXT) για την προμήθεια και εγκατάσταση κλιματιστικών, λεβήτων, πάνελ κ.λπ. ,εξυπηρετώντας τη στρατηγική της EDF να κερδίσει μερίδιο αγοράς στον τομέα του «συνδεδεμένου σπιτιού».

Αντίστοιχα, η British Gas χρειάστηκε μια δεκαετία και μερικές μικρές εξαγορές στο ενδιάμεσο (όπως π.χ. της AlertMe, μιας επιχείρησης λύσεων Smart Home για 100 εκατομμύρια δολάρια το 2015) προκειμένου να εξελιχθεί σε έναν αξιόπιστο πάροχο υπηρεσιών ενός ολοκληρωμένου παίκτη λύσεων για το σπίτι, και πλέον προσφέρει υπηρεσίες εγγύησης και επισκευής για ηλεκτρικές συσκευές, ασφάλιση σπιτιού κ.λπ.

Η SSE, ο 5ος μεγαλύτερος προμηθευτής ενέργειας στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία, με κεφαλαιοποίηση 17 δισ. λιρών, προσφέρει μέσω της θυγατρικής της SSE Aitricity πληθώρα υπηρεσιών επισκευής και αντικατάστασης ή συμβουλές για ενεργειακή αποδοτικότητα ενός σπιτιού, ενώ στο ηλεκτρονικό της κατάστημα προσφέρει και συσκευές όπως τηλεοράσεις, εξοπλισμό ήχου, κινητά κ.λπ.

Ο ψηφιακός πελάτης ενέργειας αποκτά νέο πλεονέκτημα

Η ΔΕΗ δημιουργεί συνολικά μία νέα εμπειρία και μία νέα σχέση με τους πελάτες, αξιοποιώντας τα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα για μια νέα ψηφιακή εμπειρία εξυπηρέτησης σε όλα τα επίπεδα. Η στρατηγική της περιλαμβάνει αλλαγή μοντέλου και επενδύσεις στην βελτίωση της εμπειρίας των πελατών, προσφέροντας ένα ευρύτερο σύνολο λύσεων, τόσο σε φυσικό όσο και σε ψηφιακό επίπεδο.

Ωστόσο, τα σύνθετα προϊόντα τη νέας τεχνολογίας στην ενέργεια δε γίνεται να πωληθούν μόνο από το ψηφιακό κανάλι. Πλέον η ΔΕΗ είναι σε θέση να προσφέρει στον πελάτη της ένα ολοκληρωμένο customer journey, που ξεκινάει από την οθόνη του υπολογιστή ή του κινητού και φτάνει μέχρι το κατάστημα Κωτσόβολος, όπου θα μπορεί ο πελάτης να δει από κοντά τα προϊόντα και να μάθει από τους εξειδικευμένους πωλητές όλα όσα χρειάζεται για να πάρει την απόφασή του. Και ακολούθως, να μπορεί να έχει πρόσβαση και μετά την αγορά, σε ό,τι χρειαστεί για τη συντήρηση την επισκευή ή όποια άλλη ανάγκη παρουσιαστεί.

Η μελλοντική προοπτική

Η εξαγορά της Κωτσόβολος ταιριάζει απόλυτα με τη στρατηγική της ΔΕΗ καθώς της δίνει τη δυνατότητα, άμεσα και επιτυχημένα, να οικοδομήσει μια μακροχρόνια σχέση με τους πελάτες της μέσω ενός υφιστάμενου και ισχυρού δικτύου καταστημάτων και logistics, αξιοποιώντας παράλληλα ένα κορυφαίο brand για προϊόντα γύρω από το σπίτι.

Παράλληλα, η ΔΕΗ μπορεί να επικεντρωθεί και να αναπτύξει άμεσα λύσεις προστιθέμενης αξίας γύρω από τα βασικά προϊόντα της, ενώ έχει και την ευκαιρία να εκμεταλλευτεί επιπλέον συνέργειες (δίκτυο εγκαταστατών, τηλεφωνικά κέντρα κ.λπ.) για την επίτευξη της καλύτερης εμπειρίας του πελάτη. Σημαντικό asset της Κωτσόβολος είναι η κουλτούρα της εταιρείας και το πάθος των εργαζομένων/πωλητών της. Μία κουλτούρα στραμμένη στην εμπειρία του πελάτη και τις ανάγκες του.

Η ολοκλήρωση της εξαγοράς αναμένεται τον Απρίλιο του 2024 ενώ στις 21 Νοεμβρίου θα πραγματοποιηθεί η Γενική Συνέλευση της Curry’s για την έγκριση της πώληση της Κωτσόβολος στη ΔΕΗ.

Με την ολοκλήρωση της εξαγοράς των δραστηριοτήτων της Enel στη Ρουμανία και την ανακοίνωση της συμφωνίας για την εξαγορά της Κωτσόβολος, η ΔΕΗ αλλάζει πίστα σε Ελλάδα και εξωτερικό και κάνει άλματα προς την υλοποίηση του μετασχηματισμού της σε κορυφαία εταιρεία καθαρής ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

H ΔΕΗ θα ανακοινώσει τα οικονομικά αποτελέσματα για το εννεάμηνο 2023 στις 9.11.2023 μετά τη λήξη της συνεδρίασης του Χρηματιστηρίου Αθηνών και προγραμματίζει την πραγματοποίηση Capital Markets Day στις 23.1.2024 στο Λονδίνο προκειμένου να παρουσιάσει το επικαιροποιημένο Στρατηγικό της Σχέδιο.