ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Αντιμέτωπη με καθυστερήσεις που μπορούν να καταλογιστούν τόσο στους εργολάβους που έχουν αναλάβει τις πρόδρομες εργασίες και το κυρίως κατασκευαστικό έργο, αλλά και στις προσφυγές των τοπικών φορέων, φαίνεται πως είναι η Γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας, η οποία αποτελεί το μεγαλύτερο υπό κατασκευή έργο όχι μόνο στην πρωτεύουσα αλλά και στην Ελλάδα.
Μια αποστροφή της ομιλίας του Διευθύνοντος Συμβούλου της Ελληνικό Μετρό Α.Ε., Νίκου Κουρέτα, στο 3o συνέδριο Green Deal, ήταν αρκετή για να κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου για το μεγάλο έργο. Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Κουρέτας ανέφερε ότι «σε γενικές γραμμές πηγαίνουμε καλά, σε γενικές γραμμές. Υπάρχουν και διάφορες δυσκολίες που συναντάμε ούτως ή άλλως σε τέτοια έργα τεχνικής φύσεως. Υπάρχουν και δυσκολίες νομικής φύσεως όπως έχουμε κάποιες προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας όπως γνωρίζετε».
Επομένως, ο επικεφαλής της αναθέτουσας αρχής, κάνει λόγο για κάποια «σαμαράκια» που υπάρχουν στην πορεία της υλοποίησης του έργου. Να σημειωθεί ότι ήδη έχει αναγνωριστεί η καθυστέρηση των εργασιών κατά ένα έτος με υπαιτιότητα της Ελληνικό Μετρό Α.Ε. κυρίως λόγω της καθυστέρησης της παράδοσης των εργοταξίων και ειδικά αυτών που εμπλέκονται σε προσφυγές φορέων προς το ΣτΕ, όπως για παράδειγμα το Πάρκο Ριζάρη και τα Εξάρχεια.
Από την άλλη πλευρά, ο Όμιλος ΑΒΑΞ, ο οποίος κατασκευάζει σε συνεργασία με τις Ghellla και Alstom τη Γραμμή 4, έχει καταφέρει να λάβει πριμ έγκαιρης υλοποίησης ύψους 57,7 εκατ. ευρώ παρά το γεγονός ότι έχει καθυστερήσει σημαντικά η παραλαβή και η συναρμολόγηση των δύο μετροπόντικων και η εκκίνηση του «σκαψίματος» στα δύο φρέατα Κατεχάκης και Βεΐκου. Επιπλέον, η αναμονή για τις αποφάσεις του ΣτΕ και η καθυστέρηση της ΕΡΕΤΒΟ να παραδώσει πλήρως τα εργοτάξια (σ.σ. έχει παραδώσει επίσημα μόνο έξι εκ των 22 συνολικά) δίνουν στην κοινοπραξία το δικαίωμα να ζητά επιπλέον αποζημιώσεις.
Οι προσφυγές Πατέρα και φορέων για Εξάρχεια – Οι καθυστερήσεις της ΕΡΕΤΒΟ
Όσον αφορά τις εκκρεμούσες προσφυγές προς το ΣτΕ η Ελληνικό Μετρό Α.Ε. αναμένει να καθαρογραφούν οι αποφάσεις για τα ζητήματα στα Εξάρχεια και το Πάρκο Ριζάρη.
Σχετικά με το Σταθμό των Εξαρχείων, όπου έχει ήδη στηθεί η απαραίτητη περίφραξη, πηγές πολύ κοντά στο έργο αναφέρουν ότι έχουν απορριφθεί τα ασφαλιστικά μέτρα για την αναστολή των εργασιών. Αυτό σημαίνει ότι η εταιρεία ΕΡΕΤΒΟ που έχει αναλάβει τις πρόδρομες εργασίες, δηλαδή τον εντοπισμό αγωγών ύδρευσης-φυσικού αερίου και αρχαιοτήτων, μπορεί να ξεκινήσει τα έργα.
Ωστόσο, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, θα πρέπει να περιμένουμε να περάσει η 17η Νοεμβρίου για να πιάσει δουλειά η ΕΡΕΤΒΟ, ενώ η εμπειρία από το εργοτάξιο στην Πλατεία Κολωνακίου, δείχνει ότι το πιθανότερο σενάριο είναι οι πρόδρομες εργασίες να ξεκινήσουν από τις αρχές του 2024, προσθέτοντας περισσότερο χρόνο στις ήδη υπάρχουσες καθυστερήσεις.
Για το έτερο ζήτημα που έχει γίνει προσφυγή στο ΣτΕ από τον εφοπλιστή Νίκο Πατέρα, δηλαδή τη διάσωση του πράσινου και της πλατείας Ριζάρη, το ΣτΕ φέρεται να έχει ακολουθήσει μία ενδιάμεση λύση. Από τη μία πλευρά δικαιώνει την Ελληνικό Μετρό όσον αφορά το θέμα της διαδικασίας διαβούλευσης που έγινε το 2017, αλλά δίνει ερείσματα στην πλευρά του ισχυρού άνδρα του εφοπλισμού καθώς το ΣτΕ φέρεται να αναφέρει στην απόφαση, που δεν έχει καθαρογραφεί ακόμα, ότι το πράσινο πρέπει να διασωθεί.
Σημειώνεται ότι στο πλευρό του Νίκου Πατέρα έχουν ταχθεί οι πρώην Δήμαρχοι Αθηναίων, κκ. Νικήτας Κακλαμάνης και Κώστας Μπακογιάννης, καθώς και ο υπουργός Εθνικής Αμύνης, Νίκος Δένδιας. Όσον αφορά τη στάση του νέου Δημάρχου, κ. Χάρη Δούκα, πηγές από το περιβάλλον του αναφέρουν στο mononews ότι είναι υπέρ του πρασίνου στην Αθήνα και αυτό σημαίνει ότι θα στηρίξει όποια λύση δεν έχει να κάνει με το ξερίζωμα των δένδρων.
ΑΒΑΞ: Οι καθυστερήσεις στους μετροπόντικες – Πότε ξεκίνησε πραγματικά το σκάψιμο
Ήταν Μάιος του 2022 όταν ο πρώην υπουργός υποδομών, Κώστας Αχ. Καραμανλής, μαζί με τον τέως υφυπουργό, Γιώργο Καραγιάννη, είχαν ενημερωθεί μαζί τη διοίκηση της Αττικό Μετρό Α.Ε. (νυν Ελληνικό Μετρό Α.Ε.) από το Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΑΒΑΞ, Κωνσταντίνο Μιτζάλη, για την άφιξη των δύο μηχανημάτων TBM (Μετροπόντικες) εντός του περσινού φθινοπώρου. Είχαν τονίσει, δε, ότι για συναρμολόγηση θα χρειαστεί ένα τρίμηνο, επομένως το ταξίδι των δύο μηχανημάτων από τα εργοτάξια Βεΐκου και Κατεχάκη θα ξεκινούσε εντός του Α Τριμήνου του 2023.
Ωστόσο, οι παραδόσεις καθυστέρησαν και αυτό επηρεάζει την πορεία υλοποίησης του έργου. Πιο συγκεκριμένα, ο πρώτος μετροπόντικας ξεκίνησε να σκάβει από τον Ιούνιο του 2023, δηλαδή τουλάχιστον τρεις μήνες ύστερα από το αναμενόμενο, και βάσει των όσων ανέφερε ο κ. Κουρέτας το μηχάνημα έχει προχωρήσει μέχρι στιγμής στη διάνοιξη των πρώτων 180 μέτρων.
Από την άλλη πλευρά ο δεύτερος μετροπόντικας, δηλαδή αυτός που θα ξεκινήσει από το εργοτάξιο της Βεΐκου, παραδόθηκε πριν από δύο μήνες και πλέον βρισκόμαστε στην περίοδο συναρμολόγησης. Αυτή αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του έτους, και σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ο μετροπόντικας θα αρχίσει να σκάβει, πλην απροόπτου, από τις αρχές του 2024. Εν ολίγοις οι βασικές εργασίες για τη Γραμμή 4 ξεκινούν με καθυστέρηση που κινείται μεταξύ του ενός εξαμήνου και του ενός έτους.
Διαβάστε επίσης
Γραμμή 4: Καθυστερεί η απόφαση για την προσφυγή Πατέρα – Τι σημαίνει για το έργο
Νικόλαος Πατέρας: Δίνω μάχη για το πράσινο στο Πάρκο Ριζάρη – Θέλω μία βιώσιμη λύση για το Μετρό