Για το πρώτο της εργαστήριο σέλας έξω από το ιστορικό κτίριο του Παρισιού, η Hermès επέλεξε την ιππική περιοχή της Νορμανδίας, στην κοινότητα Louviers.

1

Όπως σημείωσε ο καλλιτεχνικός εκτελεστικός αντιπρόεδρος της εταιρείας, Pierre-Alexis Dumas, στα εγκαίνια, «Ο Thierry Hermès ήταν σαμαροποιός για 10 χρόνια στη Νορμανδία, πριν ξεκινήσει την εταιρεία στα μέσα του 19ου αιώνα».

Ακόμη και με αυτό το σεβασμό στο παρελθόν, το Maroquinerie de Louviers, σχεδιασμένο από τη Γαλλίδα Λιβανέζα αρχιτέκτονα Lina Ghotmeh (η οποία τώρα εργάζεται σε ένα conceptual μουσείο στην AlUla της Σαουδικής Αραβίας), αναπνέει 100% τον 21ο αιώνα – με απόλυτη οικολογική ευθύνη.

Για την κατασκευή του κτιρίου των 6.200 τετραγωνικών μέτρων, που εκτείνεται σε 10 στρέμματα γης, η Ghotmeh ανέθεσε σε ντόπιους τεχνίτες να φτιάξουν με το χέρι τα ένα εκατομμύριο κόκκινα τούβλα που τώρα καλύπτουν το πλαίσιο από πεύκο, ελαχιστοποιώντας τις εκπομπές άνθρακα με αυτό που αποκαλεί «υλικά από τη φύση», ενώ υποστηρίζει την παραδοσιακή νορμανδική τέχνη.

Για την τροφοδοσία του χώρου, υπάρχει γεωθερμική ενέργεια και σχεδόν 2320 τετραγωνικά μέτρα ηλιακών συλλεκτών. Τα LED χαμηλής κατανάλωσης, οι φεγγίτες και τα παράθυρα με βόρεια πλευρά φωτίζουν το ατελιέ με διάχυτο φως, «σαν στούντιο καλλιτέχνη», λέει η Ghotmeh.

Για τους ίδιους λόγους, ο Βέλγος αρχιτέκτονας τοπίου Erik Dhont διατήρησε τα περισσότερα από τα υπάρχοντα δέντρα και κατασκεύασε ένα σύστημα αποστράγγισης που αιχμαλωτίζει τη βροχή που αναπληρώνει τον υδροφόρο ορίζοντα.

Τόσο πράσινο είναι το Maroquinerie de Louviers, το πρώτο βιομηχανικό κτίριο στη Γαλλία που κέρδισε την ονομασία E4C2, που σημαίνει χαμηλής περιεκτικότητας σε άνθρακα και ενεργειακά θετικό. «Είναι σχεδόν ένα κομμάτι της φύσης», προσθέτει η Ghotmeh. «Σα να ανήκει στη γη».

Η Ghotmeh είναι το πλέον ανερχόμενο αστέρι στην αρχιτεκτονική, περισσότερο γνωστή για το Serpentine Pavilion του φετινού καλοκαιριού στο Λονδίνο, αλλά και το βραβευμένο Εθνικό Μουσείο της Εσθονίας (για το 2016) – ένα γυάλινο κτίριο σε σχήμα σφήνας εντός ενός πρώην σοβιετικού αεροδρομίου.

Η ομάδα της Hermès εντυπωσιάστηκε τόσο πολύ από τον σχεδιασμό του μουσείου (ολοκληρώθηκε ενώ η Ghotmeh ήταν συνεργάτης της Dorell Ghotmeh Tane / Architects) που αμέσως την προσκάλεσαν να υποβάλει σχέδιο για τον διαγωνισμό του εργαστηρίου – πίσω στο 2019.

Μάλιστα, η 35μελής κριτική επιτροπή επέλεξε ομόφωνα την πρότασή της, η οποία είναι βαθιά ριζωμένη στο κλασικό σχέδιο, με μια σειρά από καμάρες που μοιάζουν με ρωμαϊκό υδραγωγείο για την πρόσοψη, καθώς και για το εσωτερικό. Οι φόρμες τους, είπε ο Pierre-Alexis, «αντηχούν την κίνηση του νήματος και τα χερούλια της τσάντας. Υπάρχει ένας διάλογος μεταξύ της λειτουργίας και της δομής».

Η Ghotmeh περιγράφει την προσέγγισή της ως «αρχαιολογία του μέλλοντος», τονίζοντας τον τρόπο που ένα κτίριο αναδύεται στο περιβάλλον του και ταυτόχρονα αναδύεται από τη μνήμη της τοποθεσίας του.

Πόσο εύστοχο, δεδομένου ότι κατά την αρχική ανασκαφή, οι εργάτες ανακάλυψαν έναν οικισμό παλαιολιθικής εποχής και περί τα 3.000 τεχνουργήματα, συμπεριλαμβανομένων εργαλείων από πυριτόλιθο που πιθανότατα χρησιμοποιούνται για δερμάτινες κατασκευές και πέτρες για την κατασκευή βελόνων.

«Τι τύχη να επιλέξουμε ένα τέτοιο μέρος για το εργαστήριό μας για δέρμα!», δήλωσε ενθουσιασμένος ο Pierre-Alexis.

//

Photography: Iwan Baan, courtesy of Hermès.
Architecture: https://www.linaghotmeh.com

Διαβάστε επίσης:

Με έμπνευση από την Ελλάδα και ρίζες στη Βραζιλία

Bardot στην Αντίπαρο: Η μετεμψύχωση ενός θρύλου

BEACH HOUSE: Μια διαφορετική κατοικία στην Σκιάθο