Ένα νέο επεισόδιο έρχεται να προστεθεί στην κόντρα των μεγάλων κατασκευαστικών εταιρειών με το υπουργείο υποδομών και μεταφορών, όπως φάνηκε χθες από τις τοποθετήσεις του υπουργού υποδομών και μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα, του εντεταλμένου συμβούλου της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Πέτρου Σουρέτη και του Διευθύνοντα Συμβούλου της ΑΒΑΞ, Κωνσταντίνου Μιτζάλη.

Πιο συγκεκριμένα, στην ομιλία του στο 6ο Athens Investement Forum, ο υπουργός υποδομών έκανε λόγο για αναγέννηση του κατασκευαστικού κλάδου, αναφερόμενος ωστόσο στις προκλήσεις που υπάρχουν, ενώ ευχαρίστησε για ακόμη μία φορά τους κατασκευαστές για την άμεση βοήθεια που παρείχαν στη Θεσσαλία. Εν ολίγοις, χαμήλωσε αρκετά τους τόνους σε σχέση με παλαιότερες τοποθετήσεις του όπου είχε ζητήσει από τους κατασκευαστές να βάλουν πλάτη για τα δημόσια έργα.

1

Ωστόσο, σχολίασε ότι οι κατασκευαστές πρέπει να υλοποιήσουν όλα τα δημόσια έργα που έχουν αναλάβει, ακόμα και αυτά για τα οποία έχουν δώσει μεγάλες εκπτώσεις. Με αυτό τον τρόπο ο Χρήστος Σταϊκούρας φαίνεται πως άνοιξε τον ασκό του Αιόλου για ένα μείζον ζήτημα στον κατασκευαστικό κλάδο, το οποίο είναι η αναθεώρηση των προϋπολογισμών των δημοσίων έργων λόγω της αύξησης των τιμών σε υλικά και ημερομίσθια.

Από την άλλη πλευρά ο Πέτρος Σουρέτης στο επόμενο πάνελ του ίδιου συνεδρίου, που στάθηκε στη λέξη «αναγέννηση», απάντησε στον υπουργό υποδομών, δηλώνοντας ότι ο κλαδός δεν αναγεννιέται αλλά επιστρέφει σε μία κανονικότητα. Επίσης, ζήτησε αντιμετώπιση σε προβλήματα όπως οι καθυστερήσεις πληρωμών και οι αναθεωρήσεις τιμών, καθώς και την εξεύρεση λύσης για την έλλειψη προσωπικού.

Ο Κωνσταντίνος Μιτζάλης, συμφωνώντας με όσα είπε ο κ. Σουρέτης, παρουσίασε τα ίδια προβλήματα με έναν πιο μετριοπαθή τόνο, ενώ έκανε λόγο για καθυστερήσεις στη δημοπράτηση και την υλοποίηση των δημοσίων έργων, αν δεν υπάρξουν παρεμβάσεις.

Πέτρος Σουρέτης: «Το υπουργείο αγνόησε τις ενστάσεις των κατασκευαστών στο νόμο για τα δημόσια έργα»

Ο εντεταλμένος σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναγνώρισε το γεγονός ότι η τελευταία τετραετία είναι καλή για τον κατασκευαστικό κλάδο, αλλά πρόσθεσε ότι υπάρχει μία σειρά προβλημάτων που χρήζουν επίλυσης.

Μάλιστα ανέφερε, ότι ο τελευταίος νόμος του υπουργείου υποδομών (σ.σ 4782/2021) ναι μεν δίνει λύση σε κάποιες παθογένειες, αλλά υπάρχουν σημεία στα οποία έχουν αγνοηθεί οι ενστάσεις και τις αντιπροτάσεις της αγοράς.

Τόνισε, δε, ότι δεν κάνει κριτική στο υπουργείο υποδομών, αλλά τα όσα λέει αποτελούν μία κραυγή αγωνίας του κατασκευαστικού κλάδου.

Σχετικά με τα υφιστάμενα προβλήματα, το έμπειρο στέλεχος στάθηκε ιδιαίτερα στις καθυστερήσεις πληρωμών στα δημόσια έργα, οι οποίες είναι αποτέλεσμα της αργοκίνητης γραφειοκρατίας. Όπως έχει ήδη γράψει το mononews, οι καθυστερήσεις πληρωμών μπορεί να φτάσουν έως και τους 8 μήνες. Πρόκειται για ένα διαχρονικό πρόβλημα που αφορά όλο τον κλάδο και ήδη τα εργοληπτικά σωματεία (σ.σ ΠΕΣΕΔΕ, ΠΕΔΜΕΔΕ, ΣΑΤΕ και ΣΤΕΑΤ) πραγματοποιούν δεύτερο γύρο συναντήσεων με την ηγεσία του υπουργείου υποδομών και μεταφορών.

Ένα ακόμα σημαντικό πρόβλημα είναι το κόστος των έργων, καθώς αυτό έχει αυξηθεί σημαντικά ενώ το υπουργείο δεν προχωρά σε αναθεωρήσεις τιμών παρά τις συνθήκες που επικρατούν, οι οποίες είναι ο υψηλός πληθωρισμός, τα υψηλά επιτόκια, οι γεωπολιτικές συγκρούσεις, η ενεργειακή αστάθεια και η κλιματική κρίση.

Σχετικά με αυτό ο κ. Σουρέτης δήλωσε ότι το παρατηρητήριο τιμών (σ.σ. Ο σχετικός νόμος για την ίδρυση του έχει περάσει από τη Βουλή από τα μέσα του 2022) παραμένει κενό γράμμα. Σχολίασε, επίσης, ότι ελλείψει του παρατηρητηρίου, ο υπολογισμός των προϋπολογισμών των έργων γίνεται με τιμές που ισχύουν από τη δεκαετία του 2000.

Πρόσθεσε, επίσης, ότι «άλλες χώρες των Βαλκανίων καινοτόμησαν και προχώρησαν σε αναθεώρηση τιμών έως και 60%, ενώ στην Ελλάδα συζητάμε για κάτι αστείο, δηλαδή αναθεωρήσεις της τάξης του 5%, σε κάποια κατ’ επιλογήν έργα».

Σταθερή πρόκληση για τις κατασκευαστικές εταιρείες παραμένει, σύμφωνα με τον εντεταλμένο σύμβουλο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η αδυναμία στην προσέλκυση προσωπικού, γεγονός το οποίο αυξάνει ακόμα περισσότερο τις τιμές των δημοσίων έργων.

Συνοψίζοντας κατέληξε στο ότι χρειάζονται σωστές παρεμβάσεις για να μην υπάρξει υστέρηση στη δημοπράτηση δημοσίων έργων. Επίσης, δε δίστασε να αναφερθεί και στην πορεία της εφαρμογής του νόμου περί Προτύπων Προτάσεων και τις καθυστερήσεις στη δημοπράτηση έργων που έχει προτείνει ο ιδιωτικός τομέας. Μία από τις προτάσεις που έχουν υποβληθεί στο υπουργείο υποδομών από την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ είναι οι τρεις επεκτάσεις της Αττικής Οδού, αλλά δεν έχει βγει ακόμα ο σχετικός διαγωνισμός, παρά το γεγονός ότι ο νόμος έχει ψηφιστεί από το Μάρτιο του 2022 και το σχέδιο έχει υποβληθεί από την άνοιξη του 2023.

Μιτζάλης: Πώς να μην υπάρχουν καθυστερήσεις όταν υπάρχει αύξηση κόστους και καθυστερήσεις

Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΑΒΑΞ, επισήμανε τα ίδια προβλήματα, ενώ ανέφερε ότι από το 2021 παρατηρείται ανάκαμψη και ότι για την επόμενη πενταετία θα υπάρξουν σημαντικές ευκαιρίες.

Πρόσθεσε ότι υπό το καθεστώς του αυξημένου κατασκευαστικού κόστους και της έλλειψης προσωπικού, δεν είναι πιθανό να σταματήσουν οι μικρές εκπτώσεις, ενώ και τα υπό υλοποίηση έργα απειλούνται με σημαντικές καθυστερήσεις.

Μάλιστα, όσον αφορά τις καθυστερήσεις, ο κ. Μιτζάλης ανέφερε ότι υπάρχει ζήτημα στην ωριμότητα των έργων καθώς παρά το γεγονός ότι οι προκλήσεις της περασμένης δεκαετίας έχουν αμβλυνθεί, αυτές παραμένουν. Αυτές είναι η ωριμότητα που υπάρχει στις μελέτες των δημοπρατούμενων έργων και στις απαλλοτριώσεις, καθώς και τις ενστάσεις και τις προσφυγές από φορείς και εταιρείες.

Διαβάστε επίσης

Χρήστος Σταϊκούρας: Τα σημαντικότερα δημόσια έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη

Υπουργείο Υποδομών: Τρεις Δήμοι μπλοκάρουν έργα στην Αττική Οδό και το ΒΟΑΚ

SOS κατασκευαστών για τις καθυστερήσεις πληρωμών – Αναμονές έως και 8 μήνες