Τα κάποτε αγαπημένα assets των επενδυτών στην Ευρώπη έχασαν την λάμψη τους και βρίσκονται στον τρίτο μήνα σταθερής πτώσης.

Σύμφωνα με το Bloomberg, τα πρόσφατα άγρια sell off στις ευρωπαϊκές fintech και οίκους πολυτέλειας διέγραψαν πάνω από 75 δισ. ευρώ και 232 δισ. ευρώ αντίστοιχα.

1

Αφορμή ήταν τα απογοητευτικά αποτελέσματα και οι προοπτικές για μειωμένα κέρδη, όμως η πραγματικότητα είναι ότι επενδυτές και αναλυτές αρκετό καιρό τώρα περίμεναν μια «άγρια» διόρθωση στις υψηλές αποτιμήσεις.

Οι ευρωπαϊκές fintech έχασαν πάνω από 80 δισ. δολάρια μέσα στο 2023 σε κεφαλαιοποίηση, ενώ οι οίκοι πολυτέλειας που δεν πέτυχαν να διατηρήσουν τη δυναμική της ανάπτυξής τους, βούλιαξαν στους ευρωπαϊκούς δείκτες.

Η κατάρρευση των fintech

Η διόρθωση των τιμών στις ευρωπαϊκές εταιρείες fintech έρχεται σε μία περίοδο, όπου η Ευρώπη αντιμετωπίζει τον κίνδυνο μιας ήπιας ύφεσης και οι επενδυτές έχουν χάσει την υπομονή τους.

Το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα είναι η γαλλική εταιρεία Worldline, η μετοχή της οποίας κατέρρευσε μέσα στην εβδομάδα, μετά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων και της τις προβλέψεις της για μειωμένα έσοδα.

Η τιμή της μετοχής που έφτασε στην κορύφωσή της τα μέσα του 2021, διέγραψε το 60% των κερδών της μέσα σε μία ημέρα κατρακυλώντας στα 9 ευρώ από τα υψηλά των 85 ευρώ το 2021.

Η βουτιά αυτής της εβδομάδας διέγραψε κέρδη ύψους 12 δισεκατομμυρίων δολαρίων κεφαλαιοποίησης στους επτά μεγαλύτερους παίκτες στις πληρωμές.

Εκτός από τη γαλλική Worldline που κατέρρευσε, η ολλανδική Adyen και η ιταλική Nexi έκαναν βουτιά άνω του 20% στους ευρωπαϊκούς δείκτες.

Ούτε στο Ηνωμένο Βασίλειο η εικόνα ήταν καλύτερη, με την προσφάτως εισηγμένη στο χρηματιστήριο CAB Payments να καταρρέει κατά 72% στο Λονδίνο μετά τη μείωση των προβλέψεων για τα έσοδά της, καθιστώντας την τη χειρότερη μεγάλη αρχική δημόσια προσφορά στον κόσμο φέτος.

Ανάμεσα στους μεγάλους παίκτες που βούλιαξαν είναι και η PayPal, η οποία βρέθηκε σε χαμηλό έξι ετών. Η μεγάλη φυγή των επενδυτών εξαφάνισε πάνω από 300 δισεκατομμύρια δολάρια από την κεφαλαιοποίηση της PayPal τα τελευταία δύο χρόνια.

Στις δυσοίωνες προοπτικές προστίθεται και η αυστηροποίηση των ελέγχων από τις ρυθμιστικές αρχές, για την καταπολέμηση του κυβερνοεγκλήματος.

Η περίπτωση της Worldline είναι χαρακτηριστική, καθώς αναγκάστηκε να διακόψει τη συνεργασία της με ορισμένους πελάτες της, γιατί δεν κάλυπταν τις αυστηρές προϋποθέσεις για την προστασία των καταναλωτών.

Η εταιρεία ανέφερε ότι αυτό της κόστισε έως και 130 εκατ. ευρώ σε έσοδα.

Η παρουσία στην Ελλάδα

Η Wordlink δραστηριοποιείται και στην Ελλάδα, καθώς έχει εξαγοράσει από το 2021 την Cardlink. Σε ερωτήσεις του mononews.gr σχετικά με τον αντίκτυπο στις αγορές από τις δυσοίωνες προβλέψεις, η εταιρεία σημείωσε ότι «παραμένει σε πορεία ανάπτυξης και ότι δεν υπάρχουν επιπτώσεις στην Cardlink».

Αναφέρθηκε στο επιδεινωμένο μακροοοικονομικό περιβάλλον των τελευταίων χρόνων και σημείωσε ότι η Worldline θα προσαρμοστεί στις νέες συνθήκες με βάση το συμφέρον της εταιρείας.

«Αυτό σημαίνει επανεξέταση του guidance με τη Worldline να έχει ως εκ τούτου καθορίσει μια φιλοδοξία για την επιτάχυνση της ανάπτυξής της. Την power24, ένα έργο μετασχηματισμού με στόχο την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και του μεσοπρόθεσμου προφίλ της Worldline σε ένα προσωρινά δύσκολο περιβάλλον», σημείωσε.

Μεικτά πρόσημα για την πολυτέλεια

Στον κλάδο των οίκων πολυτελείας, η εικόνα δεν είναι τόσο τραγική, όμως ήδη οι εταιρείες που ακολουθούσαν συνολικά ανοδική πορεία έχουν χωριστεί σε νικητές και ηττημένους.

Πριν δυο εβδομάδες τα απογοητευτικά αποτελέσματα της LVMH εκτόξευσαν στα 245 δισ. δολάρια τις απώλειες σε κεφαλαιοποίηση στον κλάδο συνολικά για το 2023.

Η  LVMH αποτελεί χαρακτηριστική περίπτωση της ανόδους και της πτώσης καθώς πρόκειται για την πρώτη ευρωπαϊκή εταιρεία που έσπασε το φράγμα των 500 δισ. ευρώ σε κεφαλαιοποίηση και μπήκε στη χρυσή  δεκάδα των αμερικανικών κολοσσών με την μεγαλύτερη αξία.

Από τον Απρίλιο που έφτασε στην κορύφωση με 904 ευρώ η μετοχή, πλέον η αξία της έχει κατρακυλήσει στα 662,5 ευρώ.

Συνεχίζει να παραμένει μια «ακριβή» μετοχή, όμως δεν κατάφερε να διατηρήσει τη δυναμική των πρώτων μηνών του έτους.

Τα πρώτα σημάδια της επιβράδυνσης στον κλάδο πολυτελείας εμφανίστηκαν πριν από περίπου ένα χρόνο, όταν οι αγοραστές στις ΗΠΑ περιόρισαν τις δαπάνες τους σε είδη πολυτελείας.

Ο κλάδος ανέμενε με ανυπομονησία το άνοιγμα στη Κίνα, διαψεύστηκαν όμως οι προσδοκίες καθώς η αδυναμία της οικονομίας να ανακάμψει σε συνδυασμό με την υψηλή ανεργία των νέων δεν έφεραν τα επιθυμητά νούμερα σε πωλήσεις.

Κάποιοι άλλοι οίκοι έχουν πληγεί ακόμα περισσότερο. Οι εταιρίες Kering, Richemont και Burberry έχουν υποχωρήσει πάνω από 10% φέτος, ενώ η Salvatore Ferragamo έχει χάσει το 30% της χρηματιστηριακής της αξίας.

Η Hermes ήταν η μόνη εταιρεία που κράτησε τους επενδυτές ικανοποιημένους καθώς η ζήτηση για την τσάντα Birkin παρέμεινε υψηλή διατηρώντας σε ικανοποιητικά επίπεδα τις πωλήσεις και τα κέρδη της. Και πάλι όμως η φρενίτιδα των πρώτων μηνών του 2023 δεν επέστρεψε, με την ανάκαμψη να μην ξεπερνάει το 5%.

Παραμένει, όμως μία από τις λίγες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην πολυτέλεια και έχει κέρδη πάνω από 20% στην χρηματιστηριακή της αξία μέσα στο 2023.

Διαβάστε επίσης:

Ποιοι μεγάλοι «παίκτες» επενδύουν… 50 εκατομμύρια ευρώ ανά χιλιόμετρο στην Αθηναϊκή Ριβιέρα

Γαλακτοβιομηχανία: Ποιοι διασώθηκαν και ποιοι βούλιαξαν στην κρίση του γάλακτος

Vodafone: Κοντά στην πώληση του 50% των δραστηριοτήτων της στην Ισπανία στη Zegona