• Business

    Ισπανική εταιρεία «φλερτάρει» με το διαγωνισμό των 400 εκατ. ευρώ του ΟΑΣΑ

    Γιώργος Σπηλιόπουλος (ΟΑΣΑ), Francisco Iglesias Campos (ALSA), Άρης Μαρίνος (ΓΕΠΟΕΤ)

    Γιώργος Σπηλιόπουλος (ΟΑΣΑ), Francisco Iglesias Campos (ALSA), Άρης Μαρίνος (ΓΕΠΟΕΤ)


    Αυξημένο φαίνεται ότι είναι το ενδιαφέρον των ευρωπαϊκών εταιρειών για το νέο διαγωνισμό του ΟΑΣΑ αξίας 400 εκατ. Ευρώ που αφορά στη διαχείριση των λεωφορειακών γραμμών της Ανατολικής και Δυτικής Αττικής για οκτώ έτη.

    Πηγές του ΟΑΣΑ που έχουν πολύ καλή γνώση της διαγωνιστικής διαδικασίας αναφέρουν στο mononews ότι ήδη μία μεγάλη ευρωπαϊκή εταιρεία φέρεται να έχει αποκτήσει ενδιαφέρον στο σχετικό διαγωνισμό, καθώς είχε υποβάλει σχόλια στη διαβούλευση που είχε πραγματοποιηθεί το καλοκαίρι που μας πέρασε.

    Πρόκειται για την ισπανική ALSA, η οποία δραστηριοποιείται στη διαχείριση λεωφορειακών γραμμών στην Ισπανία, το Μαρόκο και την Πορτογαλία. Η ALSA είναι θυγατρική του Ομίλου Mobico Group, η οποία έχει παρουσία στο Ηνωμένο Βασίλειο, την Κεντρική Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική και την Αφρική.

    Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, υπάρχουν και άλλες διεθνείς εταιρείες, οι οποίες έχουν εντοπίσει τον διαγωνισμό και εκφράζουν κάποια ήπια παράπονα σχετικά με το χρονοδιάγραμμα της άφιξης των λεωφορείων στην Αθήνα.

    Αυτό συμβαίνει καθώς πιστεύουν ότι το διάστημα των εννιά μηνών που έχει δοθεί από τον Οργανισμό δεν αρκούν για την άφιξη των 211 λεωφορείων που είναι απαραίτητα για την κάλυψη των λεωφορειακών γραμμών στην Αττική.

    Εκτός, όμως, από την ισπανική εταιρεία ενδιαφέρον φαίνεται πως υπάρχει και από κολοσσούς από τη Γαλλία και την Ιταλία, όπως αναφέρει στο mononews ο Πρόεδρος της Γενικής Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Επιχειρήσεων Τουρισμού (ΓΕΠΟΕΤ) και Διευθύνων Σύμβουλος της Panolympia που δραστηριοποιείται στα τουριστικά λεωφορεία.

    Ποιοι μπορούν να συμμετέχουν στον διαγωνισμό

    Όπως δηλώνουν οι πηγές του ΟΑΣΑ στο mononews ο διαγωνισμός για τη διαχείριση των δρομολογίων προετοιμαζόταν για ένα εξάμηνο και στόχος είναι να είναι ανοιχτός για όλους τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό. Προσθέτουν, δε, ότι σε αυτόν μπορούν να συμμετέχουν τόσο η ΚΤΕΛ Α.Ε. όσο και οι εταιρείες τουριστικών λεωφορείων.

    Σχετικά με το προφίλ των ενδιαφερομένων ο κ. Μαρίνης αναφέρει ότι ο διαγωνισμός δεν απευθύνεται σε προμηθευτές αλλά σε operators με αρκετή εμπειρία και βαθιές τσέπες, καθώς το κόστος για την απόκτηση ή την ενοικίαση 211 καινούργιων λεωφορείων (σ.σ. Βασική προϋπόθεση του διαγωνισμού) δε θα είναι χαμηλό.

    Επίσης, επισημαίνει, ότι ο τρόπος με τον οποίο έχει προκηρυχθεί το έργο αφήνει ανοιχτό το πεδίο για όλους χωρίς να υπάρχουν περιορισμοί στη συμμετοχή, αλλά εκφράζει την άποψη ότι το καλύτερο σενάριο είναι τις συμβάσεις να τις αναλάβουν ελληνικές εταιρείες.

    Τι αφορούν οι συμβάσεις – Στα τέλη του 2024 τα νέα λεωφορεία

    Ο ΟΑΣΑ προκήρυξε στις 20 Οκτωβρίου τον διπλό διαγωνισμό για τη διαχείριση των λεωφορειακών γραμμών στην Ανατολική και Δυτική Αττική. Μέσω αυτών θα δοθεί λύση στο ζήτημα της κάλυψης του συγκοινωνιακού έργου στην Αττική, το οποίο καλύπτεται προσωρινά μέσω απευθείας αναθέσεων στην ΚΤΕΛ Α.Ε. που έχουν ξεκινήσει από το 2020.

    Ο πρώτος διαγωνισμός αφορά την Ανατολική Αττική και το κόστος του έχει εκτιμηθεί στα 188,4 εκατ. ευρώ και στόχος είναι να καλυφθούν 24 γραμμές. Αναλυτικότερα, ο ανάδοχος καλείται να καλύψει σε καθημερινή βάση 1.188 δρομολόγια, ενώ χρειάζεται να διαθέτει 96 λεωφορεία.

    Ο δεύτερος έχει κοστολογηθεί στα 197,1 εκατ. ευρω και αφορά στην κάλυψη 38 γραμμών στη Δυτική Αττική, δηλαδή 1.757 δρομολόγια με τουλάχιστον 115 λεωφορεία.

    Σημειώνεται ότι εκτός από την προμήθεια των λεωφορείων και τη διαχείριση των δρομολογίων ο ανάδοχος καλείται επίσης να αναλάβει την εγκατάσταση εξοπλισμού Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ) –Τηλεματικής, καθώς και την εγκατάσταση αμαξοστασίων. Μάλιστα, όπως αναφέρεται στους όρους του διαγωνισμού θα πρέπει εντός ενός έτους από την εκκίνηση του έργου να έχουν δημιουργηθεί δύο αμαξοστάσια, ένα για την ανατολική Αττική και άλλο ένα για τη Δυτική.

    Στόχος του ΟΑΣΑ, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, είναι οι προσφορές να έχουν υποβληθεί έως τα τέλη του 2023, γεγονός το οποίο σημαίνει ότι -πλην απροόπτου (όπως για παράδειγμα προσφυγές στην ΕΑΔΗΣΥ)- τα νέα λεωφορεία θα καταφθάσουν στην Αθήνα στα τέλη του 2024.

    Ωστόσο, ο ΟΑΣΑ αναζητά να βρει λύσεις για την κάλυψη των δρομολογίων για ενδιάμεσο διάστημα. Προς το παρόν η διοίκηση του Οργανισμού επεξεργάζεται μία λύση έκτακτης ανάγκης, η οποία είναι η ανανέωση της υφιστάμενης σύμβασης με τα ΚΤΕΛ για ένα ακόμα τετράμηνο. Σημειώνεται ότι αυτή ανανεώθηκε πρόσφατα και θα λήξει στις αρχές Δεκεμβρίου. Επομένως, η επικείμενη ανανέωση θα έχει ισχύ από το Ιανουάριο έως και τον Μάιο του 2025.

    Το τετράμηνο αυτό θα δώσει στον ΟΑΣΑ τον απαραίτητο χρόνο για να εκπονήσει ένα σχέδιο γέφυρα μέχρις τον Δεκέμβριο του 2024 και σε αυτό σημαντικό ρόλο αναμένεται να διαδραματίσουν τα νέα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία της Yutong, τα οποία θα κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας από τον Απρίλιο του ερχόμενου έτους.

    Διαβάστε επίσης

    ΟΑΣΑ: Ξεπέρασαν τα προ πανδημίας επίπεδα τα έσοδα από τα εισιτήρια και τις κάρτες για το 2022

    Υπουργείο Υποδομών: Νέοι διαγωνισμοί €790 εκατ. για τον ΟΑΣΑ και πράσινα λεωφορεία

    Πράσινα Λεωφορεία: Υπογράφεται η σύμβαση για τα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία με τον Όμιλο Κοπελούζου



    ΣΧΟΛΙΑ