Μετά τη δεκαετή κρίση του κατασκευαστικού κλάδου, οι εταιρείες που επιβίωσαν έχουν πατήσει πλέον γερά στα πόδια τους σημαντικά ενισχυμένες από το συνδυαστικό ιστορικό ανεκτέλεστο που ξεπερνά τα 15 δισ. Ευρώ αποτελώντας ταυτόχρονα μία σημαντική πρόκληση.

Η εξέλιξη αυτή, ωστόσο, έχει δημιουργήσει έναν ακόμη αντίκτυπο, ο οποίος είναι το πρόσφατο μπαράζ εξαγορών και η αναζήτηση για συγχωνεύσεις με στόχο την απόκτηση προσωπικού και εξοπλισμού, αλλά και την αναρρίχηση στην κορυφή των κατασκευαστικών εταιρειών που διαθέτουν πτυχία έβδομης τάξης.

1

Οι πρωταγωνιστές στις εξαγορές μεσαίων και μικρών κατασκευαστικών εταιρειών δε θα μπορούσε να ήταν άλλοι από τους Big 5 της εγχώριας αγοράς και πιο συγκεκριμένα οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η Intrakat.

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Μπαράζ εξαγορών

Σε μπαράζ εξαγορών έχει προχωρήσει ο ηγέτης του εγχώριου κατασκευαστικού κλάδου, δηλαδή η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Πιο συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια του 2023 η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει προχωρήσει στην εξαγορά τριών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στις κατασκευές και τη μεταφορά εξοπλισμού.

Η πρώτη-διπλή-εξαγορά αφορούσε την Αίγιστος ΑΕ και τη ΣΑΝΤΑ ΙΚΕ, τις οποίες θα ελέγχει μαζί με τον κ. Άρη Σβώλο.

Όσον αφορά την πρώτη εταιρεία, αυτή δραστηριοποιείται στα οδικά,κτιριακά, ενεργειάκα έργα, καθώς και τις υποδομές και τη λατομεία διαθέτοντας πτυχίο 2ης τάξης. Επίσης, έχει εργαστεί ως υπεργολάβος μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων που και το ανεκτέλεστό της για το 2021 είχε ξεπεράσει τα 170 εκατ. ευρώ.

Από την άλλη πλευρά η ΣΑΝΤΑ ΙΚΕ εξειδικεύεται στη μεταφορά βαρέων μηχανημάτων και είναι συνδεδεμένη με την ΑΙΓΙΣΤΟΣ Α.Ε.

Η πιο πρόσφατη εξαγορά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι αυτή της P&C Developement με πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο τον Χρήστο Παναγιωτόπουλο, ο οποίος στο παρελθόν έχει διατελέσει στην ίδια θέση στην ΑΚΤΩΡ ενώ κατείχε και τη θέση του Προέδρου στη REDS του Ομίλου Ελλάκτωρ, ενώ ανέλαβε πρόσφατα τη θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου στην κατασκευαστική ΤΕΡΝΑ του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Σχετικά με την εταιρεία, αυτή κατέχει εργοληπτικό πτυχίο 5ης τάξης και ιδρύθηκε το 2002 και έκτοτε έχει αναλάβει πλήθος έργων τόσο δημόσιων όσο και ιδιωτικών, όπως η εθνική οδός δίκτυα, νοσοκομεία, μουσεία, φράγματα, λιμάνια και βιομηχανικές εγκαταστάσεις

Η ιστορική εξαγορά της ΑΚΤΩΡ από την Intrakat

Μπορεί η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να εντυπωσιάζει με τον αριθμό των εξαγορών, στις οποίες προχώρησε κατά τη διάρκεια του 2023, όμως η Intrakat ξεχωρίζει καθώς προχώρησε σε μία ιστορική κίνηση.

Αυτό ήταν το γνωστό σε όλους πλέον deal της χρονιάς μέσω της συμφωνίας για την εξαγορά της ιστορικής ΑΚΤΩΡ που αποτελεί τον κατασκευαστικό βραχίονα του Ομίλου Ελλάκτωρ.

Η συμφωνία μεταξύ των Intrakat και Ελλάκτω υπεγράφη τον περασμένο Μάρτιο και τελεί πλέον υπό την αίρεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η οποία σύμφωνα με πολύ καλά ενημερωμένες πηγές αναμένεται να δώσει, πλην απροόπτου, το πράσινο φως για την ολοκλήρωση της αγοραπωλησίας.

To συνολικό τίμημα για το ασημικό της ΑΚΤΩΡ έχει ανέλθει στα 216 εκατ. Ευρώ. Η Intrakat καλείται να πληρώσει το ποσό των 100 εκατ. Ευρώ με την ολοκλήρωση της εξαγοράς ενώ έχει ήδη καταβάλει το ποσό των 20 εκατ. Ευρώ και υπόλοιπο ποσό θα καταβληθεί εντός 19 μηνών. Αυτό θα προέρχεται από τα έσοδα της ΑΚΤΩΡ και αφορά στην αποπληρωμή του ενδοομιλικού δανεισμού.

Με την εξαγορά αυτή η Intrakat αναμένεται να βρεθεί στο νο.2 των εγχώριων κατασκευαστικών ομίλων καθώς στα τέλη του έτους το συνδυαστικό της ανεκτέλεστο θα ξεπεράσει τα 4 δισ. Ευρώ.

Να σημειωθεί ότι σε πρώτη φάση η ΑΚΤΩΡ θα αποτελεί θυγατρική του ομίλου Intrakat, ενώ ο Όμιλος Ελλάκτωρ θα καλεί την ΑΚΤΩΡ προκειμένου να αναλάβει κατασκευαστικά έργα που θα να αναλαμβάνουν οι θυγατρικές του.

Πρόκειται για τα υπό δημοπράτηση ΣΔΙΤ και τις οδικές παραχωρήσεις με σημαντικότερο το οδικό έργο το Χανιά-Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), το οποίο διεκδικεί η κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις-Mytilineos.

Εκτός, όμως, από την είσοδο σε έργα παραχωρήσεων έστω και στο κατασκευαστικό τους σκέλος, η Intrakat αποκτά πρόσβαση σε μία μεγάλη δεξαμενή καταρτισμένου προσωπικού, η εύρεση του οποίου αναδεικνύεται σε σημαντικό πρόβλημα για τους κατασκευαστές, εξοπλισμού, αλλά και νέων αγορών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη με ιδιαίτερη έμφαση στη Ρουμανία.

Αξίζει να σημειωθεί, επίσης, ότι η Intrakat πριν καταλήξει στην εξαγορά της ΑΚΤΩΡ, φλέρταρε, όπως είχε διαρρεύσει, με δύο άλλες εταιρείες.

Αυτές ήταν η Watt του Αθανάσιου Κατρή, η οποία εξειδικεύεται στα έργα διαχείρισης απορριμμάτων, και η ΤΕΚΑΛ του Παναγιώτη Ψαλτάκου που εξειδικεύεται σε λιμενικά έργα, ενώ αναλαμβάνει επίσης οδικά και κτιριακά έργα.

Διαβάστε επίσης:

ΤΑΙΠΕΔ: Μάχη 4 μεγάλων κατασκευαστών για τη μετακόμιση των φυλακών Κορυδαλλού

Ποιοι χτίζουν το Ελληνικό

Αλέξανδρος Εξάρχου (Intrakat): Πώς κερδίσαμε το στοίχημα της κερδοφορίας και της ανάπτυξης