ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Στα κύρια χαρακτηριστικά και τις επενδυτικές ευκαιρίες που προσφέρουν τα ναυτιλιακά παράγωγα (freight derivatives / FFAs) αναφέρθηκε ο Βασίλης Καρακουλάκης, μέλος του τμήματος ναυτιλιακών παραγώγων (freight derivatives desk) των Clarksons στο Λονδίνο, κατά τη διάρκεια του συνεδρίου Dry FFA Forum που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα την Πέμπτη 28 Σεπτεμβρίου και διοργανώθηκε από το Baltic Exchange με τη στήριξη της FFA Brokers’ Association.
Η αγορά των freight derivatives είναι μία διαρκώς αναπτυσσόμενη αγορά με όγκο συναλλαγών 70 δισ. δολαρίων το 2021 και 35 δισ. δολ. το 2022 -λόγω της ανάλογης ετήσιας μείωσης των τιμών της ναυλαγοράς σε όλα τα μεγέθη πλοίων, capes panamax και supramax- , επισήμανε.
Η ανάπτυξη αυτή είναι ενδεικτική του ότι έχουμε ξεφύγει από την απλή ανάγκη αντιστάθμισης ρίσκου (hedging) μεταξύ ναυλωτών/εμπορικών οίκων και πλοιοκτητών που ήταν και ο αρχικός λόγος δημιουργίας των συγκεκριμένων παραγώγων προϊόντων.
Τα συγκεκριμένα προϊόντα διαθέτουν κάποια χαρακτηριστικά εύρους, βάθους και μεταβλητότητας που ελκύουν όλο και περισσότερους συμβαλλόμενους του χρηματοοικονομικού κλάδου, όπως επενδυτικά funds πέραν και επιπλέον των άμεσα συναλλασσόμενων του κλάδου της ναυτιλίας.
Η εσφαλμένη άποψη
Ένα από τα σημεία στα οποία έδωσε έμφαση ο κ. Καρακουλάκης ήταν η εσφαλμένη άποψη που επικρατεί ακόμη και σήμερα από μερίδα πλοιοκτητών ότι τα συγκεκριμένα παράγωγα έχουν αρνητική επιρροή στη ναυλαγορά και επηρεάζουν την πορεία της.
Αντίθετα, όπως τόνισε, είναι απαραίτητο συμπλήρωμα στη διαχείριση ρίσκου, ισάξια για τους ναυλωτές και τους πλοιοκτήτες με αποτέλεσμα να ενισχύεται η διάθεση για μεγαλύτερο όγκο ναυλώσεων από την πλευρά των πρώτων, εξέλιξη που μόνο όφελος προσφέρει στις ναυτιλιακές.
Παράλληλα, τα παράγωγα προϊόντα δημιουργούν ευκαιρίες για όλους τους συναλλασσόμενους λόγω της έντονης μεταβλητότητας που παρουσιάζουν, κυρίως αυτά που εμπορεύονται στη ναυλαγορά (spot market), η οποία έτσι και αλλιώς χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερη “νευρικότητα” και volatility κυρίως στα πλοία τύπου capesize και λιγότερο στα panamax και supramax.
Αυτή λοιπόν η μεταβλητότητα σε συνδυασμό με την ρευστότητα που υπάρχει στα παράγωγα δημιουργεί ευκαιρίες είτε για αγορές είτε για πωλήσεις, προς όλους του συναλλασσόμενους, ανάλογα με την πρόβλεψη τους για την μεσοπρόθεσμη ή και μακροπρόθεσμη πορεία της ναυλαγοράς, παίρνοντας ανάλογες θέσεις στα επιμέρους συμβόλαια.
Στην περίπτωση των πλοιοκτητών, οι ευκαιρίες εμφανίζονται με υψηλές αξίες (τιμές) των ανάλογων συμβολαίων, προερχόμενες από μία ανοδική τάση ή το ξεκίνημα μίας ανοδικής πορείας της ναυλαγοράς που μεταφράζεται σε πολλαπλασιασμό των αξιών των εμπρόθεσμων συμβολαίων.
Πουλώντας λοιπόν τα ανάλογα συμβόλαια σε υψηλές, κατά την άποψη του πλοιοκτήτη, αξίες αντισταθμίζει το ρίσκο του “κλειδώνοντας” την αξία των εσόδων του πλοίου για την ανάλογη περίοδο, ανέφερε ο κ. Καρακουλάκης.
Σε περίπτωση που οι αξίες των εμπρόθεσμων συμβολαίων συνεχίσουν να αυξάνονται μπορεί ξανά να κλείσει πιο υψηλούς ναύλους για το επόμενο πλοίο.
Ένα άλλο σημαντικό πλεονέκτημα του trading των ναυτιλιακών παραγώγων είναι η δυνατότητα επαναγοράς των ίδιων συμβολαίων σε περίπτωση που ο επενδυτής αλλάξει ξαφνικά άποψη, δηλαδή σε περίπτωση που ο συμβαλλόμενος πλοιοκτήτης αναμένει περαιτέρω άνοδο της ναυλαγοράς και των ανάλογων εμπρόθεσμων συμβολαίων, προκειμένου να “κλειδώσει” έσοδα σε πιο υψηλές αξίες ξαναπουλώντας τα ίδια συμβόλαια.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, σύμφωνα με τον κ. Καρακουλάκη, των ευκαιριών που υπάρχουν στα συγκεκριμένα παράγωγα ήταν στο selloff που πυροδότησε στα παράγωγα εμπορευμάτων και ναύλων στις αρχές του καλοκαιριού ο κλυδωνισμός των οικονομικών μεγεθών στην Κίνα, και οδήγησε τα εμπρόθεσμα συμβόλαια του 2024 και του 2025 σε πολύ χαμηλές τιμές.
Εκεί δημιουργήθηκε μία αξιόλογη ευκαιρία για τους πλοιοκτήτες, καθώς η αγορά αυτών των συμβολαίων ήταν πιο συμφέρουσα επενδυτικά σε σχέση με την αγορά πλοίων των οποίων οι αξίες ήταν δυσανάλογα υψηλές συγκριτικά με τη ναυλαγορά.
Όπως υποστηρίζει ο κ. Καρακουλάκης, με πολύ λιγότερα κεφάλαια και μικρότερο ρίσκο ο αγοραστής αυτών των συμβολαίων επωφελείται περισσότερο από την ενδεχόμενη ανοδική πορεία της ναυλαγοράς, σε σχέση με το ρίσκο που θα έπαιρνε αγοράζοντας πλοία σε υψηλές τιμές.
Με άλλα λόγια για τον κ. Καρακουλάκη τα παράγωγα και η έντονη μεταβλητότητα της αξίας τους λειτουργούν υπέρ των πλοιοκτητών και μπορούν να τους αποφέρουν αξιόλογες αποδόσεις.
Το Dry FFA Forum παρακολούθησε μεγάλος αριθμός ναυλωτών και trading houses, Έλληνες και ξένοι πλοιοκτήτες αλλά και επενδυτικά funds που δραστηριοποιούνται στο συγκεκριμένο τομέα.
Διαβάστε ακόμη:
Θάνος Σοφιός (Breakwave Advisors): Τα ναύλα στα capesize ξεπέρασαν τις 21.000 δολ. ημερησίως
Γιώργος Οικονόμου: Νέο χτύπημα στην οικογένεια Παληού – Εξαγόρασε το 9,1% της OceanPal
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Αρχιεπίσκοπος Αμερικής Ελπιδοφόρος: Τηλεφωνική με την Κίμπερλι Γκίλφοϊλ
- Κυριάκος Μητσοτάκης: Στο Καλπάκι για την υπογραφή της σύμβασης του έργου «Επέκταση Ιονίας Οδού – Τμήμα Ιωάννινα-Κακκαβιά»
- Πρόγραμμα Σπίτι μου ΙΙ – Οι όροι και οι προϋποθέσεις για το νέο πρόγραμμα
- Schroders: Ποιες οι προοπτικές για ομόλογα, credit και χρέος αναδυόμενων αγορών το 2025 – Ελκυστικές ευκαιρίες εισοδήματος