Ιδιαίτερα σημαντική απειλή για τις βασικές βιομηχανίες έχουν αρχίσει πλέον να αποτελούν οι εμπορικές πρακτικές του Πεκίνου, ενώ ο Γάλλος πρόεδρος Εμανουέλ Μακρόν, είναι πια από τους κύριους υποστηρικτές της σκληρής γραμμής της ΕΕ απέναντι στην Κίνα, εκτιμώντας ότι η αδράνεια, θα μπορούσε να θέσει την οικονομία της ΕΕ σε κίνδυνο μακροπρόθεσμα.

Ο Μακρόν πιστεύει ακράδαντα ότι η Ευρώπη πρέπει να προστατεύσει τις βιομηχανίες της από τις κινεζικές επιδοτήσεις και τις φθηνές εισαγωγές, ενώ, σύμφωνα με το Bloomberg, το Παρίσι έχει αναλάβει βασικό ρόλο στην προώθηση της αλλαγής πολιτικής.

1

Έχει παράλληλα υποστηρίξει εδώ και καιρό την επανεξέταση των οικονομικών στόχων της ΕΕ, προκειμένου να προστατευτούν οι βιομηχανίες που παραπαίουν.

Η θέση του Μακρόν προωθήθηκε επίσης από το σχέδιο του προέδρου των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν για μαζικές επιδοτήσεις στο πλαίσιο του νόμου για τη μείωση του πληθωρισμού, ώστε να προωθηθεί η πράσινη μετάβαση της αμερικανικής βιομηχανίας.

Οι προθέσεις της ΕΕ

Ωστόσο, η ΕΕ δεν σκοπεύει να μετατρέψει την εμπορική σχέση της Ευρώπης με την Κίνα, αξίας 900 δισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως, σε μια μάχη «κορ-α-κορ», όπως αυτή του Πεκίνου με τις ΗΠΑ.

Η πρόθεσή της είναι μάλλον να δημιουργηθεί ένα ισότιμο πεδίο μεταξύ των μεγαλύτερων οικονομικών μπλοκ του κόσμου.

Την ίδια στιγμή όμως, εξετάζει το ενδεχόμενο επιβολής δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα, γεγονός που θα μπορούσε πράγματι να οδηγήσει σε εμπορικό πόλεμο με την Κίνα.

Η πρωτοβουλία αυτή έχει προκαλέσει ανησυχίες στους Ευρωπαίους οικονομολόγους, οι οποίοι προειδοποιούν ότι μια τέτοια κίνηση θα μπορούσε να έχει σοβαρές συνέπειες για την ευρωπαϊκή οικονομία.

Πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Γερμανίας, είναι πιο διστακτικές στο να εμπλακούν σε εμπορικό πόλεμο με την Κίνα, καθώς ανησυχούν ότι αυτό θα έχει αρνητικές επιπτώσεις τις εξαγωγές τους.

Δύναμη εξισορρόπησης

Ανώνυμες πηγές αξιωματούχων υπενθυμίζουν την καταστροφή της ηλιακής βιομηχανίας πριν από μια δεκαετία, όταν οι φθηνές εισαγωγές από την Κίνα «αφάνισαν» την ευρωπαϊκή παραγωγή.

Ένας μάλιστα ανέφερε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης θα μπορούσε ενδεχομένως να έχει την ίδια τύχη, με την ΕΕ να βρίσκεται αντιμέτωπη με το δίλλημα: Είτε να επιβεβαιώσει τη δύναμή της, είτε να υποταχθεί στην Κίνα.

Ο Μακρόν θέλει οι εταίροι του στην ΕΕ να βλέπουν την Ευρώπη ως μια δύναμη εξισορρόπησης μεταξύ των δύο οικονομικών υπερδυνάμεων του κόσμου, ανέφερε ένας αξιωματούχος.

Αυτό θα επέτρεπε στο Παρίσι και σε άλλες πρωτεύουσες να καλλιεργήσουν ειδικές σχέσεις με άλλους πιθανούς συμμάχους όπως την Ινδία.

Όμως, η σκληρότερη στάση της ΕΕ, έχει παράλληλα προκαλέσει νευρικότητα, για το τι μέλλει γενέσθαι, εάν πραγματοποιηθούν τα σχέδιά της απέναντι στην Κίνα.

Ένας περιέγραψε την απάντηση του Πεκίνου στην έναρξη έρευνας για τις κινεζικές επιδοτήσεις για ηλεκτρικά οχήματα ως υπερβολική αντίδραση, ενώ ένας άλλος αναγνώρισε τον κίνδυνο ενός εμπορικού πολέμου.

Σχολιάζοντας το θέμα, ο αντιπρόεδρος της Κίνας, Χε Λίφενγκ, εξέφρασε στον επικεφαλής εμπορικό διαπραγματευτή της ΕΕ, Βάλντις Ντομπρόβσκις, «έντονη ανησυχία και δυσαρέσκεια» για την έρευνα της Δευτέρας.

Αλυσιδωτές επιπτώσεις

Σύμφωνα με τους οικονομολόγους, μια εμπορική σύγκρουση με την Κίνα θα ήταν ασύμμετρη, καθώς η Ευρώπη είναι πιο εξαρτημένη από την Κίνα από ότι η Κίνα από την Ευρώπη.

Σε περίπτωση επιβολής δασμών, η Κίνα θα είχε τη δυνατότητα να στραφεί σε άλλες αγορές, ενώ για την Ευρώπη δεν θα ήταν εύκολο να βρει εναλλακτικές πηγές για τα κινεζικά αγαθά που χρειάζεται.

Ταυτόχρονα, μια εμπορική σύγκρουση με την Κίνα θα μπορούσε να επιδεινώσει τον ήδη υψηλό πληθωρισμό στην Ευρώπη.

Υπενθυμίζεται ότι η Ευρώπη είναι εξαρτημένη από την Κίνα για την προμήθεια κρίσιμων πρώτων υλών, όπως τα μέταλλα και οι σπάνιες γαίες.

Εάν επιβληθούν δασμοί, οι τιμές των πρώτων υλών θα εκτοξευθούν, γεγονός που θα οδηγήσει σε περαιτέρω αύξηση των τιμών των αγαθών και των υπηρεσιών στην Ευρώπη.

Συνολικά, από όλα αυτά θα επηρεαστεί η ευρωπαϊκή οικονομία, με τον κίνδυνο ύφεσης, ενώ ο ήδη υψηλός πληθωρισμός θα μπορούσε να αυξηθεί ακόμη περισσότερο και επικίνδυνα.

Οποιαδήποτε πρόκληση από πλευράς Κίνας αποτελεί τεράστιο ρίσκο για την ΕΕ, η οποία βρίσκεται ήδη σε έναν αγώνα να βγει από την ενεργειακή κρίση και να «τιθασεύσει» έναν πρωτοφανή πληθωρισμό-ρεκόρ.

Επιπλέον, υπάρχει ο κίνδυνος οι κινεζικοί δασμοί να αφορούν πολλές από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις της ηπείρου, συμπεριλαμβανομένων των γαλλικών ομίλων πολυτελείας για τους οποίους η μεγαλύτερη οικονομία της Ασίας αποτελεί βασική αγορά.

Επίδειξη Ισχύος

Η ικανότητα του Μακρόν να επηρεάζει την πολιτική της ΕΕ συνδέεται επίσης με το πολιτικό του στίγμα, το οποίο “έχτισε” με την υιοθέτηση του ευρωπαϊκού εγχειρήματος ως τρόπου υπεράσπισης των συμφερόντων των απλών ανθρώπων.

Με τις εκλογές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου του χρόνου τον Ιούνιο, αυτό το όραμα θα έρθει αντιμέτωπο με ένα ακόμη “crash test”, ενάντια στο πρώτο εθνικιστικό κόμμα της Μαρίν Λεπέν στη Γαλλία.

Στη συζήτηση για το αν θα ρισκάρουν έναν εμπορικό πόλεμο με την Κίνα, ένας ανώτερος Γάλλος αξιωματούχος είπε ότι οι ψηφοφόροι ενδιαφέρονται περισσότερο για την επίδειξη ισχύος παρά για τα συμφέροντα των εταιρειών που θα μπορούσαν να καταλήξουν σε αντίποινα.

Διαβάστε επίσης:

ΣΥΡΙΖΑ: Συνάντηση Κασσελάκη-Φάμελλου στη Βουλή

Φίλης: Ο Κασσελάκης έχει ύφος Τραμπ – Ο Τσίπρας φταίει για τις ήττες του ΣΥΡΙΖΑ

Νέος εκπρόσωπος Τύπου της ΝΔ ο Νίκος Ρωμανός