Το 2024 αναμένεται να τρέξουν οι διαγωνισμοί για τα τέσσερα ΣΔΙΤ ανάταξης του δικτύου σε όλη την Ελλάδα που σχεδιάζει ο ΟΣΕ. Πρόκειται για ένα πακέτο έργων αξίας άνω των 700 εκατ. Ευρώ, το οποίο αναμένεται να προσελκύσει το ενδιαφέρον των μεγάλων εγχώριων κατασκευαστικών ομίλων, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat και Myitlineos.

Ο πρόεδρος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης, μιλώντας στο mononews αναφέρθηκε στα τέσσερα αυτά ΣΔΙΤ και δήλωσε ότι αυτά θα έχουν δημοπρατηθεί εντός της ερχόμενης χρονιάς. Πρόσθεσε, δε, ότι είναι αρκετά πιθανό να γνωρίζουμε τους αναδόχους για όλα τα έργα μέσα στο 2024.

1

Το βασικότερο εξ΄αυτών είναι το ΣΔΙΤ για την ανάταξη του δικτύου στη Βόρεια Ελλάδα αξίας 420 εκατ. ευρώ, αλλά έμεινε πίσω λόγω της τραγωδίας των Τεμπών. Σύμφωνα με τον επικεφαλής του ΟΣΕ στόχος είναι να χρηματοδοτηθεί το έργο από το ΕΣΠΑ 2021-2027 και πιο συγκεκριμένα από το πρόγραμμα Connecting Europe Facilities (CEF) II, ενώ αναμένεται δημοπρατηθεί στα τέλη του 2023 ή τις αρχές του 2024.

Όσον αφορά τα άλλα τρία ΣΔΙΤ, ο κ. Τερεζάκης ανέφερε ότι στην παρούσα φάση έχει δοθεί η προέγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και αναμένεται πλέον η υποβολή των σχετικών φακέλων με τη δημοπράτηση να τοποθετείται στο Α΄ Τρίμηνο του 2023.

Τα έργα ανάταξης του δικτύου

Το ΣΔΙΤ στη Βόρεια Ελλάδα έχει κοστολογηθεί στα 420 εκατ. Ευρώ και αφορά το τμήμα Φλώρινα-Πλατύ και Στρυμώνας-Αλεξανδρούπολη και ο ανάδοχος καλείται εντός δύο ετών από την υπογραφή της σύμβασης να έχει εκτελέσει τα έργα ανάταξης και στη συνέχεια να αναλάβει τη συντήρησή τους για τα επόμενα δεκαπέντε έτη.

Επομένως, εφόσον η σύμβαση υπογραφεί εντός του 2024, όπως εκτίμησε ο επικεφαλής του ΟΣΕ, τότε τα έργα ανάταξης αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί το 2026.

Τα υπόλοιπα ΣΔΙΤ που δρομολογεί ο ΟΣΕ αφορούν το τμήμα Μενίδι-Οινόη, το οποίο είναι το παλαιότερο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου, τον άξονα Μουριές-Προμαχώνας και την αναβάθμιση του γνωστού και ως «νοτίου» άξονα, δηλαδή το τμήμα που θα ενώνει το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών Ελευθέριος Βενιζέλος με το Κιάτο (Αεροδρόμιο-ΣΚΑ-Κιάτο).

Θα χρειαστούν τουλάχιστον δύο χρόνια για την αποκατάσταση του σιδηρόδρομου

Όμως εκτός από τα παραπάνω ΣΔΙΤ που αφορούν έναν γενικότερο στρατηγικό σχεδιασμό του ΟΣΕ, ο οργανισμός έρχεται αντιμέτωπος με τις εκτεταμένες καταστροφές που έχει προκαλέσει η κακοκαιρία Daniel στο εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Εκτίμησε, δε, ότι θα χρειαστούν τουλάχιστον δύο έτη για την πλήρη αποκατάστασή τους.

Μάλιστα, η αρχική εκτίμηση του κ. Τερεζάκη είναι ότι αυτές ενδέχεται να έχουν αγγίξει τα 200 εκατ. Ευρώ. Να σημειωθεί ότι αναμένεται να πέσει η στάθμη του νερού για να φανεί το εύρος της ζημιάς στη γέφυρα του Πηνειού και αν αυτή είναι σοβαρή τότε το κόστος της αποκατάστασης αναμένεται να αυξηθεί από 10% έως και 20%.

Συνολικά έχουν καταστραφεί 180 χλμ του σιδηροδρομικού δικτύου και έχουν επηρεαστεί σημαντικά τα εμπορευματικά δρομολόγια, τα οποία σύμφωνα με τον κ. Τερεζάκη φέρνουν τα μεγαλύτερα έσοδα στον οργανισμό.

Τόνισε, δε, ότι έχει ξεκινήσει ήδη η αποκατάσταση στη γραμμή Δομοκός-Λάρισα, έτσι ώστε να κινείται μία προσωρινή καθοδική γραμμή με ταχύτητες 80 χλμ. Βασικό μέλημα είναι, επίσης, να διακινείται το εμπορικό τρένο καθώς το Ικόνιο, το Θριάσιο και ο ΟΛΘ έχουν κορεστεί από χιλιάδες container.

Ενδιάμεσα θα αρχίσει να κατασκευάζεται και να ανατάσσεται η γραμμή ανόδου και θα χρειαστούν περίπου 11 μήνες, ενώ στη συνέχεια στους επόμενους 11 μήνες θα ακολουθήσει η ίδια διαδικασία από τη γραμμή καθόδου. Αυτό σημαίνει ότι εντός δύο ετών να έχει αποκατασταθεί πλήρως η κυκλοφορία.

Σχολίασε, επίσης, ότι: «Η καταστροφή είναι πρωτόγνωρη. Έχουμε τουλάχιστον δύο χειμώνες για να δούμε τι έχει καταστραφεί».

Διαβάστε επίσης

ΕΡΓΟΣΕ: Κληρώνει εντός του έτους για δύο από τις έξι χρυσές συμβάσεις – Οι πρωταγωνιστές

Εντός 2 ετών η πλήρης αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου