Τη σημασία των εξαγωγών ενέργειας στη Γερμανία και τη Βόρειο Ευρώπη, τόνισαν χθες ο αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ κ. Ιωάννης Μάργαρης και η CEO του ΔΕΣΦΑ Μαρία Ρίτα Γκάλλι, μιλώντας το 6ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών.

Ο ΑΔΜΗΕ έχει θέσει ως στόχο να υποβάλει πριν το τέλος του έτους φάκελο ένταξης της διασύνδεσης με τη Γερμανία στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του Entso-Ε, ενώ ο ΔΕΣΦΑ από την άνοιξη θα ξεκινήσει μια δράση από κοινού με Ουγγαρία, Σλοβακία, Ρουμανία και Βουλγαρία για την εξαγωγή ενέργειας στη Βόρειο Ευρώπη.

H υφυπουργός Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου, αναφέρθηκε στο «mega-project» τον νέο «Οικονομικό διάδρομο Ινδίας -Μέσης Ανατολής – Ευρώπης» (IMEC) που κάποιοι άτυπα αποκαλούν και «δρόμο των μπαχαρικών» που επαναχαράσσει τους διεθνείς οικονομικούς δρόμους και σημείωσε ότι η Ελλάδα έχει μια μοναδική ευκαιρία να γίνει μέρος αυτού του έργου.

Έχει την ευκαιρία να καταστεί η ανατολική πύλη της Ευρώπης όχι μόνο για το εμπόριο, αλλά και για την ενέργεια και τη μεταφορά δεδομένων που αποτελούν μέρος αυτού του project.

Ο διάδρομος αυτός προτείνει μία διαδρομή από την Ινδία στην Ευρώπη, μέσω των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, της Σαουδικής Αραβίας, της Ιορδανίας, του Ισραήλ και της Ελλάδας και στοχεύει να ενισχύσει την οικονομική ανάπτυξη ενισχύοντας τη συνδεσιμότητα και την οικονομική ολοκλήρωση μεταξύ της Ασίας, του Περσικού Κόλπου και της Ευρώπης.

ΑΔΜΗΕ: Απαραίτητο να εξάγουμε ενέργεια στη Βόρειο Ευρώπη

Για να καταστεί ενεργειακός κόμβος όμως η Ελλάδα είναι απαραίτητο να μπορεί να εξάγει στη Βόρειο Ευρώπη και επομένως να διαθέτει τις απαραίτητες διασυνδέσεις που θα φτάνουν ως εκεί.

 Ειδικότερα, ο κ. Μάργαρης αναφέρθηκε στην ανάγκη να μπορεί η Ελλάδα να κάνει εξαγωγές ενέργειας σημειώνοντας ότι η χώρα βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι ως προς το ενεργειακό μείγμα. Αναφερόμενος στο δυναμικό των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (12 GW βρίσκονται σε λειτουργία ενώ για άλλα 15 GW έχει δεσμευθεί ηλεκτρικός χώρος), δίχως να συμπεριλάβει σε αυτό και τα offshore αιολικά, επεσήμανε ότι, αυτή τη στιγμή η Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να παράξει πολύ περισσότερη ενέργεια από αυτήν που θα χρειαστεί να καταναλώσει η ίδια. «Έτσι προκύπτει η ανάγκη να φτιαχτούν πολύ μεγαλύτερες λεωφόροι ηλεκτρικών διασυνδέσεων από την Ελλάδα προς την Ευρώπη», εξηγώντας όμως ότι υφίστανται σημαντικές προκλήσεις.

Συμφόρηση στα δίκτυα στα Βαλκάνια

Όπως εξήγησε ο κ. Μάργαρης, όσο και αν αυξήσει η Ελλάδα τις διεθνείς διασυνδέσεις δεν θα καταφέρει να εξάγει όλη την ενέργεια που μπορεί να παράγεται στη χώρα μας, αν οι διασυνδέσεις δεν φτάσουν πιο βόρεια, στην Κεντρική Ευρώπη.

Τόνισε, ότι σήμερα η χώρα μας έχει διασύνδεση με την Ιταλία, των 500 μεγαβάτ, έχει διασυνδέσεις με την Αλβανία, τη Βόρεια Μακεδονία, τη Βουλγαρία και την Τουρκία. Ωστόσο, σύμφωνα με τον ίδιο, αν δούμε τα τεχνικά χαρακτηριστικά αυτών των διεθνών διασυνδέσεων, δηλαδή πόση ενέργεια «χωράει» να περάσει από αυτές, «είναι πολλαπλάσια της δυναμικότητας που τελικά καταφέρνουμε να αξιοποιήσουμε». Και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα δίκτυα στη Βαλκανική χερσόνησο έχουν συμφόρηση.

«Άρα, ενώ για παράδειγμα με την Αλβανία μπορεί να έχουμε μια διασύνδεση η οποία να χωράει ονομαστικά 1.000 μεγαβάτ, όταν λύνονται οι ροές φορτίων όπως λέμε, όταν γίνονται οι υπολογισμοί φορτίων μεταξύ όλων των χωρών που συνορεύουν για το πόση ενέργεια μπορούμε να ανταλλάξουμε στο σύνορο Ελλάδας Αλβανίας, μας βγαίνει ένα νούμερο 200 μεγαβάτ», ανέφερε χαρακτηριστικά.

 Κι αυτό παρότι ο ΑΔΜΗΕ υλοποιεί νέες διασυνδέσεις με τις γειτονικές χώρες π.χ. έχει προγραμματιστεί σε συνεργασία με την ΤΕΡΝΑ νέο καλώδιο Ελλάδας – Ιταλίας, ξεκινά η καινούργια διασύνδεση με την Αλβανία και η αναβάθμιση της διασύνδεσης με τη Βόρεια Μακεδονία, ολοκληρώθηκε πριν δυο – τρεις μήνες η διασύνδεση με τη Βουλγαρία και αντίστοιχα έχει προγραμματιστεί νέα διασύνδεση με την Τουρκία.

Διασύνδεση με Βόρειο Ευρώπη και Γερμανία

Η μόνη λύση για να εξάγει η Ελλάδα την παραπάνω ενέργεια που παράγει, σύμφωνα με τον κ. Μάργαρη, είναι η νέα διασύνδεση μεταξύ Ελλάδας και Γερμανίας.

«Η ιδέα πίσω από αυτή τη διασύνδεση είναι ακριβώς επειδή υπάρχει ένα πολύ μεγάλο δυναμικό από φωτοβολταϊκά, αιολικά και κυρίως τα υπεράκτια αιολικά πάρκα, η Ελλάδα μπορεί να εξάγει σε πολύ ανταγωνιστικές τιμές ενέργεια προς τα μεγάλα κέντρα κατανάλωσης της Ευρώπης και το μεγαλύτερο από αυτά να είναι η Γερμανία», σημείωσε.

Η διασύνδεση «Green Aegean» που θα συνδέει την Ελλάδα με τη Γερμανία για να μεταφέρει σε πρώτη φάση 3 GW με προοπτική τα 9 GW, ήδη ωριμάζει ενώ, σύμφωνα με πληροφορίες, ο ΑΔΜΗΕ έχει θέσει ως στόχο να υποβάλει πριν το τέλος του έτους φάκελο ένταξης του έργου στο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης του Entso- Ε.

Αντίστοιχα, σχεδιάζονται διασυνδέσεις προς τα νότια σύνορα της χώρας _ με τη Μέση Ανατολή μέσω του EuroAsia Interconnector, την Ασία και τη Βόρεια Αφρική μέσω του GREGY – Elica Interconnector και ακόμη περισσότερη ενέργεια θα είναι διαθέσιμη για εξαγωγή από την Ελλάδα προς την Ευρώπη, εφόσον υπάρχουν τα δίκτυα.

Ωστόσο, όπως τόνισε ο  κ. Μάργαρης, χρειάζεται η χρηματοδότηση, η αδειοδότησηη και ο συντονισμός πάρα πολλών φορέων σε επίπεδο κρατών στα Βαλκάνια (ρυθμιστικές αρχές, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ο Entso-E που είναι οι φορείς που αξιολογούν τα έργα), για να προχωρήσει η διασύνδεση με το Βορρά της Ευρώπης.

ΔΕΣΦΑ: Όσο αέριο κι αν έχεις πρέπει να μεταφέρεται στο Βορρά

Το να είναι δυνατό να εξαχθεί το φυσικό αέριο από την Ελλάδα στη Βόρειο Ευρώπη, είναι απαραίτητο για να καταστεί ενεργειακός κόμβος η χώρα, τόνισε η Διευθύνουσα Σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ κ. Μαρία Ρίτα Γκάλλι.

Όπως είπε πριν δέκα ημέρες έγινε μια επαφή με τις χώρες Ουγγαρία, Σλοβακία, Ρουμανία και Βουλγαρία στην πρόσφατη πρωτοβουλία των Διαχειριστών από Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία, Ουγγαρία και Σλοβακία να προχωρήσουν στη δημιουργία ενός Κάθετου Διαδρόμου,όπως αποτυπώθηκε στη συνάντηση των εταιρειών ΔΕΣΦΑ, Gastrade, ICGB, Bulgartransgaz, Transgaz, FGSZ και EUSTREAM. Σημείωσε ότι χρειάζεται συντονισμός και στοχευμένα έργα ώστε να μπορεί να εξαχθεί φυσικό αέριο προς τη Βόρειο Ευρώπη και την Γερμανία.

Σημείωσε επίσης ότι έχει ήδη 4πλασιαστεί η εξαγωγική δυνατότητα της Ελλάδας, και ότι από τους 27 που έχουν εκφράσει εμπορικό ενδιαφέρον για το FSRU Αλεξανδρούπολη οι 10 είναι από Ελλάδα και οι 17 από το εξωτερικό.

Διαβάστε επίσης:

Bain & Company: Η στροφή στην πράσινη ναυτιλία δημιουργεί εκπληκτικές ευκαιρίες για την Ελλάδα

NRG για αγορά ενέργειας: Τρία προβλήματα και δύο προκλήσεις στον δρόμο προς την κανονικότητα

Γιώργος Μυλωνάς (Alumil): Είμαι σε ομηρία από τους servicers- Πνίγουν τις υγιείς επιχειρήσεις