ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το πράσινο φως από το ΤΑΙΠΕΔ πήρε χθες και επίσημα ο Όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για την προσφορά-ρεκόρ των 3,27 δισ. ευρώ που έδωσε για να επικρατήσει στον διαγωνισμό για την παραχώρηση της Αττικής Οδού και πλέον είναι ο προτιμητέος επενδυτής.
Με την εξέλιξη αυτή, ο Όμιλος ενισχύεται σημαντικά στον κλάδο των παραχωρήσεων, ο οποίος γιγαντώνεται, με αποτέλεσμα η εισηγμένη να είναι η αυτοκράτειρα των διοδίων στη χώρα μας, ενώ αναβαθμίζεται πλέον σε σημαντικό στρατηγικό εταίρο σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Σημειώνεται ότι με την προσθήκη της Αττικής Οδού στο χαρτοφυλάκιο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ο Όμιλος θα διαχειρίζεται συνολικά 1.600 χλμ αυτοκινητόδρομων με τον εκτιμώμενο προϋπολογισμό τους να ανέρχεται στα 7,6 δισ. Ευρώ.
Η σημασία της Αττικής Οδού φάνηκε από το ενδιαφέρον των πέντε υπόλοιπων μνηστήρων, οι οποίοι ξεπέρασαν στην πλειοψηφία τους τις εκτιμήσεις του ΤΑΙΠΕΔ για το τίμημα, και πλέον η θυγατρική της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αποκτά ένα συγκριτικό πλεονέκτημα χρηματοδοτικής μόχλευσης, ενώ φαίνεται ότι θα μαγνητίσει το ενδιαφέρον διεθνών επενδυτών.
Όσον αφορά στη μέχρι στιγμής δραστηριότητα της εισηγμένης στον κλάδο των παραχωρήσεων, αυτός αναδεικνύεται σε βασικό επιχειρηματικό πυλώνα της βάσει των όσων είχαν προκύψει από τα οικονομικά αποτελέσματα του Α΄Τριμήνου του 2023.
Τότε οι παραχωρήσεις είχαν αποφέρει έσοδα 48,1 εκατ.ευρώ, ενώ η λειτουργική κερδοφορία είχε διαμορφωθεί στα 27,9 εκατ. ευρώ και πλέον αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω.
Πλέον τα ποσά αυτά αναμένεται να αυξηθούν σημαντικά, ενώ η προσφορά που έχει δώσει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ παρά το ύψος της, το οποίο προκάλεσε έκπληξη στην αγορά, αναμένεται να αποφέρει συνολικά έσοδα από 300 έως και 400 εκατ. Ευρώ στο τέλος της 25ετους σύμβασης παραχώρησης, εάν λάβουμε υπόψη ότι τρεις χρηματιστηριακές (Euroxx, AXIA και Πειραιώς) εκτιμούν ότι το εσωτερικό ποσοστό απόδοσης (IRR) της Αττικής Οδού θα κινηθεί μεταξύ του 9% και του 12%.
Τα επόμενα βήματα – Αγώνας δρόμου έως το επόμενο καλοκαίρι για τη σύμβαση
Με τη χθεσινή απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ κλείνει η διαγωνιστική διαδικασία που διήρκησε ενάμιση έτος και πλέον το Ταμείο καλείται να τρέξει τις διαδικασίες έτσι ώστε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να έχει αναλάβει τον οδικό άξονα έως το επόμενο φθινόπωρο, καθώς τότε λήγει η υφιστάμενη σύμβαση της κοινοπραξίας Ελλάκτωρ – ΑΒΑΞ.
Για να φτάσουμε σε αυτό το σημείο το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει αρχικά να ελέγξει τη χρηματοδότηση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, να αποστείλει τη σύμβαση στο Ελεγκτικό Συνέδριο και στη συνέχεια να πάρει το τελικό ΟΚ από τη Βουλή.
Σημειώνεται ότι όλα αυτά θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί έως το ερχόμενο καλοκαίρι, έτσι ώστε η εισηγμένη να έχει στη διάθεσή της ένα τρίμηνο για να γίνει η μεταβίβαση του περιουσιακού στοιχείου.
Η μάχη για την Αττική Οδό
Η μάχη για τον κομβικό άξονα ξεκίνησε από τον Ιανουάριο του 2022 προσελκύοντας το ενδιαφέρον των ισχυρών εγχώριων ομίλων, αλλά και Funds και διαχειριστών αυτοκινητοδρόμων από την Ευρώπη και την Αυστραλία.
Αναλυτικότερα, τον Μάιο του 2022 το ΤΑΙΠΕΔ είχαν εμφανιστεί οκτώ σχήματα, τα οποία έως τον Ιούλιο του 2023 (σ.σ. Τελική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών) μειώθηκαν στα έξι με μερικές αλλαγές.
Το πρώτο εξ αυτών που τελικά έδωσε και την καλύτερη προσφορά ήταν η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η οποία ήταν η μόνη ελληνική εταιρεία που «κατέβηκε» χωρίς εταίρο.
Αρχικά είχε ενώσει τις δυνάμεις της με το αυστραλιανό fund First Sentier, αλλά αυτό αποχώρησε από το σχήμα λίγες εβδομάδες πριν από την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών.
Το δεύτερο σχήμα ήταν η κοινοπραξία Mytilineos – Vinci. Σημειώνεται ότι το τίμημα της συμμαχίας (3,1 δισ. ευρώ) απείχε ελάχιστα από το όριο του 5% μεταξύ της πρώτης και της δεύτερης προσφοράς (σ.σ. Κατά 600 χιλιάδες ευρώ) που είχε θέσει το ΤΑΙΠΕΔ και παραλίγο ο διαγωνισμός να οδηγούταν σε «δεύτερο γύρο».
Την τρίτη καλύτερη προσφορά (2,7 δισ. ευρώ) έδωσε η ισπανική Abertis, η οποία κατέβηκε μόνη της, αλλά βάσει των όσων είχε δηλώσει ο Διευθύνων Σύμβουλος της, Jose Aljaro, επεδίωκε να παραχωρήσει ισχυρό μειοψηφικό ποσοστό σε ισχυρό Έλληνα κατασκευαστή εάν επικρατούσε στον διαγωνισμό.
Πλέον μένει να φανεί εάν θα προσεγγίσει τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προκειμένου να εξαγοράσει κάποιο ποσοστό από την Αττική Οδό ή θα «χτυπήσει» κάποια άλλη παραχώρηση, όπως αυτή του ΒΟΑΚ ή το δρομολογούμενο διαγωνισμό για τις επεκτάσεις της Αττικής Οδού.
Στην τέταρτη θέση βάσει του ύψους των προσφορών (2,54 δισ.ευρώ) βρέθηκε η συμμαχία των Ομίλων Ελλάκτωρ – ΑΒΑΞ-Meridiam.
Σημειώνεται ότι οι δύο ελληνικές εταιρείες διαχειρίζονται την Αττική Οδό έως τον Οκτώβριο του 2024 και διατήρησαν τη μεταξύ τους συνεργασία, ενώ στην ομάδα εισήλθε και ένας γαλλικός εταίρος. Αρχικά αυτός ήταν η Ardian, αλλά αποχώρησε στα τέλη του Φεβρουαρίου και αντικαταστάθηκε από τη Meridiam.
Η επόμενη προσφορά προήλθε από την κοινοπραξία του Ομίλου Κοπελούζου με την αυστραλιανή Macquarie (2,35 δισ. ευρώ).
Να σημειωθεί ότι η είσοδος των δύο εταιρειών, παρόλο που δεν έχουν μακρά εμπειρία σε κατασκευαστικά και έργα διαχείρισης και συντήρησης οδικών αξόνων, επετράπη ύστερα από τη στρατηγική επιλογή του ΤΑΙΠΕΔ για διαχωρισμό του αντικειμένου του operation από το κατασκευαστικό.
Την τελευταία προσφορά υπέβαλε το σχήμα Intrakat – Rubicone-Briza. Αυτή ανήλθε στα 2 δισ. Ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι αρχικά η Intrakat δεν είχε εκδηλώσει το ενδιαφέρον της για την παραχώρηση, αλλά με την αλλαγή διοίκησης από τον Ιούλιο του 2022 έγιναν οι επαφές με το σχήμα Rubicone – Briza.
Τα υπόλοιπα σχήματα που εκδήλωσαν ενδιαφέρον αλλά αυτό δε μεταφράστηκε σε προσφορά ήταν η ιταλική INC SpA και η γαλλο-ολλανδική συμμαχία των EGIS – VAUBAN – DIF.
Διαβάστε επίσης:
Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ): Πώς αλλάζει πίστα με την Αττική οδό
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Τα σχέδια Περιστέρη και οι 4+1 επιλογές για την πολύφερνη θυγατρική των παραχωρήσεων