Το πράσινο φως αναμένεται να δώσει στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για την Αττική Οδό το ΤΑΙΠΕΔ την Πέμπτη, καθώς τότε σύμφωνα με πληροφορίες αναμένεται να συνεδριάζει το Διοικητικό Συμβούλιο.

Κατά τη διάρκεια αυτού το ΤΑΙΠΕΔ θα δώσει το τελικό ΟΚ για την προσφορά ύψους 3,27 δισ. ευρώ της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και στη συνέχεια θα τρέξει τις διαδικασίες, ώστε μέχρι το φθινόπωρο του 2024 να έχει υπογραφεί η σχετική σύμβαση και ο παραχωρησιούχος να έχει αναλάβει το έργο.

Το επόμενο βήμα είναι η οριστικοποίηση της χρηματοδότησης της εισηγμένης από τις τράπεζες και στη συνέχεια η σύμβαση μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα οδεύσει προς το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Εφόσον, αυτό εγκρίνει τη σύμβαση, ακολουθεί η παρουσίαση και η κύρωση της από τη Βουλή.

Σημειώνεται ότι όλη η διαδικασία θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί εντός ενός έτους καθώς τον Οκτώβριο του 2024 λήγει η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης που έχουν αναλάβει οι Όμιλοι Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ.

Η επικράτηση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ παρά το γεγονός ότι «κατέβηκε» χωρίς κάποιο συνέταιρο, αντίθετα με την τακτική των υπόλοιπων μνηστήρων (σ.σ. Πλην της ισπανικής Abertis) έδωσε την καλύτερη προσφορά και έσπασε το κοντέρ των 3 δισ. ευρώ. Ξεπερνώντας μάλιστα τις πιο αισιόδοξες εκτιμήσεις του ΤΑΙΠΕΔ για το τίμημα του οδικού άξονα, αλλά και του απομιμητή.

Υπενθυμίζεται ότι απέναντι της είχε σκληρό ανταγωνισμό, με τον όμιλο Mytilineos που ένωσε τις δυνάμεις του με τη γαλλική Vinci να δίνει μία πάρα πολύ κοντινή προσφορά (3,106 δισ. ευρώ) με αυτή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Μάλιστα, η κίνηση αυτή της κοινοπραξίας παραλίγο να οδηγούσε το ΤΑΙΠΕΔ στο να ζητήσει από τα δύο σχήματα βελτιωτικές προσφορές.

Ωστόσο, η προσφορά των Mytilineos-Vinci δεν κατάφερε να σπάσει το «φράγμα» του 5% που χρειαζόταν για να έχουμε ένα δεύτερο γύρο μεταξύ των δύο διεκδικητών. Αυτό συνέβη, καθώς η προσφορά της κοινοπραξίας απείχε μόλις 600.000 ευρώ από το όριο.

Υπενθυμίζεται ότι οι προσφορές των υπόλοιπων τεσσάρων μνηστήρων είχαν διαμορφωθεί ως εξής:

  • ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A. – 2.700.000.000 ευρώ.
  • ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. (Ελλάκτωρ) – ΑΒΑΞ Α.Ε. – MERIDIAM EASTERN EUROPE INVESTMENTS 4 S.A.S. – 2.548.000.000 ευρώ
  • MACQUARIE ASSET MANAGEMENT MOTORWAY HOLDINGS S.ar.l. – FINCOP INFRASTRUCTURE LTD (Όμιλος Κοπελούζου) – 2.350.000.000 ευρώ.
  • BRISA – AUTO ESTRADAS de PORTUGAL S.A. – RUBICONE MIDCO, B.V. –INTRAKAT A.E. – 2.050.050.908,21 ευρώ.

Τι σημαίνει για τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η Αττική Οδός-Βγαίνει η χρηματοδότηση

Με την επικράτηση στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναμένεται να διαχειρίζεται κυρίως μόνη της (πλην της Ολυμπίας Οδού στην οποία κατέχει το 17% στην κοινοπραξία της διαχείρισης και το 28,7% στην κατασκευαστική κοινοπραξία του Πάτρα-Πύργος) αυτοκινητόδρομους συνολικού προϋπολογισμού 7,6 δισ. Ευρώ και μήκους άνω των 1.600 χλμ.

Σημειώνεται ότι οι παραχωρήσεις αποτελούν έναν βασικό πυλώνα της εισηγμένης, ο οποίος όπως φαίνεται από τα οικονομικά αποτελέσματα του Α’ Τριμήνου του 2023 της απέφερε έσοδα 48,1 εκατ.ευρώ και η λειτουργική κερδοφορία ανήλθε στα 27,9 εκατ. ευρώ. Πλέον με την ανάληψη της Αττικής Οδού αναμένεται να βελτιωθεί ακόμα περισσότερο τη λειτουργία του συγκεκριμένου τομέα, καθώς έχει υπολογιστεί ότι ο εν λόγω οδικός άξονας έχει προσφέρει μέσω μερισμάτων περίπου 427 εκατ. Ευρώ από το 2019 έως και σήμερα στον υφιστάμενο παραχωρησιούχο.

Επίσης, ένα βασικό ερώτημα είναι το χρηματοδοτικό «κοκτέιλ» που θα χρησιμοποιήσει η εισηγμένη προκειμένου να «σηκώσει» τη νέα παραχώρηση. Σημειώνεται ότι τα ταμειακά διαθέσιμα του Ομίλου ανέρχονται στα 1,6 δισ. ευρώ, ενώ ο δανεισμός του στα 3,1 δισ. ευρώ.

Την απάντηση στην ερώτηση αυτή έχουν δώσει τρεις χρηματιστηριακές (Euroxx, AXIA, Πειραιώς), οι οποίες εκτιμούν ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα χρειαστεί ίδια κεφάλαια της τάξης των 650 εκατ. Ευρώ και δανεισμό 2,6 δισ. Ευρώ. Τονίζουν, ότι στα ταμεία της εισηγμένης υπάρχει η απαραίτητη δύναμη πυρός ενώ μπορεί να χρησιμοποιηθεί η ρευστότητα και άλλων περιουσιακών στοιχείων ή ακόμα και η μόχλευση.

Επισημαίνουν, δε, ότι με το υφιστάμενο τίμημα ο συντελεστής εσωτερικής απόδοσης ιδίων κεφαλαίων (Equity IRR) αναμένεται να κινηθεί μεταξύ του 9% και 12%. Αυτό σημαίνει ότι για την προσφορά των 3,27 δισ.ευρώ η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα  έχει προσθέσει στα ταμεία της στο τέλος της σύμβασης παραχώρησης τουλάχιστον 300 εκατ. Ευρώ, εάν λάβουμε υπόψη το χαμηλότερο εκτιμώμενο IRR, και περίπου 400 εκατ. Ευρώ εάν το IRR έχει διαμορφωθεί στο 12%.

Διαβάστε επίσης:

Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ): Πώς αλλάζει πίστα με την Αττική οδό

Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ): Γιατί γίνεται ο απόλυτος κυρίαρχος των διοδίων σε όλη την Ελλάδα

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ δίνει 3,27 δισ. ευρώ για την Αττική Οδό – Η υψηλότερη προσφορά