• Business

    Ευτύχης Βασιλάκης (Aegean): Από την ανάκαμψη στην επέκταση- Στρατηγική μείωσης κόστους και αύξησης μεριδίων

    Ο πρόεδρος της Aegean Airlines, Ευτύχης Βασιλάκης

    Ο πρόεδρος της Aegean Airlines, Ευτύχης Βασιλάκης


    Δίνοντας έμφαση στην ανθεκτικότητα των μεγεθών της η Aegean, εστιάζει ταυτόχρονα στην επέκτασή της αλλά και στο μετριασμό των  επιπτώσεων του αυξημένου κόστους που δημιουργεί το πληθωριστικό περιβάλλον.

    Όπως επεσήμανε, κατά τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη για τα αποτελέσματα πρώτου εξαμήνου, ο Πρόεδρος της εταιρείας Ευτύχης Βασιλάκης, η  Aegean, μετά τις εξαιρετικές επιδόσεις του 2023, με συντονισμένες κινήσεις επιδιώκει τη συνέχιση της καλής της πορείας και τα επόμενα χρόνια. Κατάφερε να περάσει από την ανάκαμψη μεγεθών -μετά την πανδημία- στην επέκταση, και συνεχίζει την πορεία αυτή με έμφαση στην αύξηση των μεριδίων της και της ανταγωνιστικότητά της.

    Κατά τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη, το ενδιαφέρον των επενδυτών επικεντρώθηκε στα αυξημένα κόστη που δημιουργούν στον κλάδο τόσο τα περιβαλλοντικά κόστη ( κόστος δικαιωμάτων) όσο και οι πληθωριστικές πιέσεις με τις συνακόλουθες συνέπειές τους στο χρηματοοικονομικό κόστος, στο κόστος καυσίμων και στις χρεώσεις των αεροδρομίων.

    Ο κ. Βασιλάκης, παρουσίασε τον τρόπο που η Aegean αμύνεται στο δυσχερές περιβάλλον, δίνοντας έμφαση στο hedging, στην αποπληρωμή δανεισμού, στη διατήρηση υψηλής ρευστότητας, αλλά και  στην προσεκτική ανάπτυξη του δικτύου της σε προορισμούς που παρουσιάζουν μικρότερη εποχικότητα. Παράλληλα αυξάνει τη δυναμικότητά της και το δίκτυό της αλλά και την ανταγωνιστικότητά της σχέση με τις άλλες αεροπορικές εταιρείες. Η αυξημένη χρήση των αεροσκαφών της και η αύξηση της δραστηριότητάς της εξασφαλίζει τη μεγαλύτερη δυνατή μείωση του κόστους.

    Η επιτυχημένη στρατηγική έφερε καρπούς

    Ήδη στο πρώτο εξάμηνο η  αυξημένη δυναμική της ζήτησης σε συνδυασμό με την επέκταση του δικτύου, τις παραλαβές νέων αεροσκαφών και την προσφορά νέων υπηρεσιών συνέβαλαν ώστε ο Όμιλος να εμφανίσει σημαντική βελτίωση των οικονομικών και εμπορικών του μεγεθών.

    Είναι χαρακτηριστικό ότι και στα δύο τρίμηνα η σημαντική επένδυση της Εταιρείας στο δίκτυο εξωτερικού απέδωσε καρπούς με την επιβατική κίνηση να ξεπερνά κατά 11% και 7% την επιβατική κίνηση το πρώτο και δεύτερο τρίμηνο του 2019 αντίστοιχα στο δίκτυο εξωτερικού.

    Στο αποτέλεσμα αυτό συντέλεσε η διεύρυνση της δραστηριότητας του Ομίλου με 16 νέα δρομολόγια στο εξωτερικό, αλλά και η ενίσχυση συχνοτήτων σε προορισμούς της Ιταλίας, Ισπανίας, Γερμανίας, Σκανδιναβίας, Ισραήλ, Αιγύπτου και Σαουδικής Αραβίας.

    Είναι χαρακτηριστικό της κάλυψης του δικτύου ότι ο Όμιλος, ήδη από το δεύτερο τρίμηνο, δραστηριοποιείται πλέον σε 13 προορισμούς στη Γερμάνια, 11 προορισμούς στη Γαλλία, 10 στην Ιταλία αλλά και 10 στην Ιβηρική χερσόνησο ενώ και στο δίκτυο της Μέσης Ανατολής σε 10 προορισμούς.

    Ο Όμιλος το Μάρτιο του 2023 προέβη στην πρόωρη αποπληρωμή με συνολική εξόφληση κεφαλαίου ύψους 68,5 εκατ. ευρώ των Κοινών Ομολογιακών Δανείων με την εγγύηση του Ταμείου Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων COVID-19 της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας Α.Ε που είχε συνάψει τον Οκτώβριο του 2020.

    Τον Μάιο του 2023 παρέλαβε ένα νέο αεροσκάφος A320neo από την παραγγελία με την Airbus χρηματοδοτώντας το εξολοκλήρου από τα ελεύθερα ταμειακά διαθέσιμα. Τέλος, τον Ιούνιο του 2023, προέβη στην πρόωρη αποπληρωμή της χρηματοδοτικής μίσθωσης που είχε συνάψει το 2020 για ένα A321 neo αεροσκάφος, αποκτώντας την κυριότητα του αεροσκάφους.

    Συνολικά ο Όμιλος στις 30.06.2023 διέθετε 11 ιδιόκτητα (2 Airbus neo, 6 Airbus ceo , 3 ATR 72 -600) από μόλις 4 στις 31.12.2019.

    Η επίτευξη κερδοφορίας, μετά από τρία χρόνια που επισκιάστηκαν από την πανδημία του κορωνοϊού, αποτελεί δείγμα της ωρίμανσης της Εταιρείας και της ανθεκτικής ανάκαμψης που αντικατοπτρίζεται τόσο στα υγιή οικονομικά αποτελέσματα, όσο και στην αναβάθμιση του στόλου και των υπηρεσιών, στη διεύρυνση του δικτύου και στη σημαντική επένδυση στη χωρητικότητα, βήματα που γίνονται για την ανταγωνιστικότητα και την ανάπτυξη της εταιρείας.

    Θετικό και το δεύτερο εξάμηνο

    Οι θετικές τάσεις στη ζήτηση αναμένεται να συνεχιστούν και στο δεύτερο εξάμηνο του 2023. Ωστόσο ο κ. Βασιλάκης σημείωσε  ότι  το δεύτερο εξάμηνο δεν θα έχει τόσο μεγάλη αύξηση σε σχέση με το περσινό, αλλά θα έχει αύξηση της δυναμικότητας 10% στο τρίτο τρίμηνο και 15% στο τέταρτο, οδηγώντας σε άνοδο μεγεθών.

    Όσον αφορά τις τάσεις, ο κ Βασιλάκης σημείωσε, ότι η ζήτηση από την ελληνική αγορά ανακάμπτει και παρά τις πληθωριστικές πιέσεις και την αύξηση του δανεισμού, η ζήτηση κινείται ανοδικά κάτι που φαίνεται στη σημαντική αύξηση της ελληνικής επιβατικής κίνησης.

    Σε σχέση με τα κόστη, έκανε αναφορά, στο κόστος των καυσίμων και του δολαρίου που αποτελούν αστάθμητους παράγοντες για τους επόμενους μήνες, και σημείωσε ότι αναμένεται αύξηση του κόστους 2-3% χωρίς να υπολογίζεται το κόστος των καυσίμων το 2024. Στις αυξήσεις κόστους περιλαμβάνεται και η αύξηση του κόστους των χρεώσεων των αεροδρομίων που υπολογίζει ότι ανέρχονται συνολικά σε 10%.

    “Για το τρίτο και τέταρτο τρίμηνο του έτους θα επιχειρήσουμε με 10% και 15% αντίστοιχα περισσότερες χιλιομετρικές θέσεις από το 2022, στηρίζοντας τη διάχυση του μεταφορικού έργου σε περισσότερες περιοχές αλλά και επενδύοντας στην επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου.

    Με βάση τις ισχυρές επιδόσεις του πρώτου εξαμήνου και τα μέχρι σήμερα στοιχεία του τρίτου τριμήνου, τα έσοδα ανά πτήση εκτιμώνται ότι θα κινηθούν στα επίπεδα του εξαιρετικού τρίτου τριμήνου του 2022 ενώ για το σύνολο του έτους αναμένεται ότι θα υπάρξει σημαντική βελτίωση του συνολικού επιπέδου κερδοφορίας φτάνοντας σε νέα ιστορικά υψηλά” σημείωσε χαρακτηριστικά ο κ. Βασιλάκης.

    Η πορεία το πρώτο εξάμηνο

    Ιδιαίτερα θετική ήταν η πορεία του δεύτερου τριμήνου κατά το οποίο ο  ενοποιημένος Κύκλος Εργασιών του δευτέρου τριμήνου σημείωσε 37% αύξηση συγκριτικά με το δεύτερο τρίμηνο του 2022 φτάνοντας τα €449,1 εκατ. Τα Κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν σε €67,3 εκατ. και τα Κέρδη μετά από φόρους σε €51,5 εκατ. από Κέρδη μετά από φόρους €10,8 εκατ. το δεύτερο τρίμηνο του 2022.

    Η προσφερόμενη χωρητικότητα, με την σημαντική ενίσχυση του δικτύου κατά το δεύτερο τρίμηνο, αυξήθηκε κατά 22%, φέρνοντας ακόμη μεγαλύτερη αύξηση κατά 28% στην επιβατική κίνηση, η οποία ανήλθε σε 4,1 εκατ. επιβάτες από 3,2 εκατ. επιβάτες το αντίστοιχο τρίμηνο του 2022. Ο συντελεστής πληρότητας βελτιώθηκε σε 82,6% από 79,2% στο δεύτερο τρίμηνο του 2022.

    Η διεύρυνση της δραστηριότητας της AEGEAN με 16 νέα δρομολόγια στο εξωτερικό, αλλά και κυρίως η ενίσχυση των συχνοτήτων σε προορισμούς της Ιταλίας, Ισπανίας, Γερμανίας, Σκανδιναβίας, Ισραήλ, Αιγύπτου και Σαουδικής Αραβίας, αγορές στις οποίες ανέκαμψε σημαντικά η ζήτηση, συνέβαλαν στο ιδιαίτερα θετικό αποτέλεσμα.

    Η ισχυρή δυναμική της ζήτησης κατά το δεύτερο τρίμηνο, η ανάπτυξη του δικτύου και η συνεχιζόμενη επένδυση σε νέα αεροσκάφη συνέβαλλαν ώστε ο Όμιλος να μεταφέρει 6,7 εκατ. επιβάτες το πρώτο εξάμηνο του 2023, 42% περισσότερους σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2022, προσφέροντας συνολικά 8,2 εκατ. θέσεις, 28% περισσότερες σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

    Σε επίπεδο εξαμήνου, η αύξηση στην επιβατική κίνηση προήλθε κυρίως από το δίκτυο εξωτερικού, όπου ο Όμιλος μετέφερε 4 εκατ. επιβάτες, 52% περισσότερους από την αντίστοιχη περίοδο του 2022. Καταλυτική για την επίτευξη του αποτελέσματος αυτού ήταν η βελτίωση του συντελεστή πληρότητας που ανήλθε στο 82,2%, 7,6 ποσοστιαίες μονάδες υψηλότερη σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2022.

    Με τη θετική επίδραση του δευτέρου τριμήνου ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών του πρώτου εξαμήνου 2023 υπερβαίνει κατά 51% τα αντίστοιχα μεγέθη του 2022, φτάνοντας τα €678,1 εκατ. ευρώ.

    Διαβάστε επίσης

    Ευτύχης Βασιλάκης ( τηλεδιάσκεψη-Aegean): Οι εξαιρετικές επιδόσεις θα συνεχιστούν στο σύνολο του έτους

    AEGEAN: Άλμα 51% στα έσοδα – Στα €37,1 εκατ. τα κέρδη μετά από φόρους το α’ εξάμηνο

    Autohellas: Καμία ανακοινώσιμη εξέλιξη για τη συμμετοχή στην Aegean



    ΣΧΟΛΙΑ