ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Με μια δωδεκάδα αίθουσες τέχνης στα εμβληματικότερα σημεία του πλανήτη, από το Λονδίνο ως το Λος Άντζελες, η ελβετική γκαλερί σύγχρονης τέχνης Hauser & Wirth, μία από τις μεγαλύτερες του κόσμου έριξε άγκυρα –κυριολεκτικά – σε ένα νησί.
Έτσι το Ίλα ντελ Ρέι, ένα νησάκι στην Ισπανία, μακριά από τους αναμενόμενους κόμβους της αγοράς τέχνης, έγινε ολόκληρο μια γκαλερί.
Στεγασμένη σ΄ένα πρώην ναυτικό νοσοκομείο του 18ου αιώνα, που μετατράπηκε κατάλληλα σε εκθεσιακό χώρο συγκεντρώνει τα μεγαλύτερα σήμερα ονόματα καλλιτεχνών αλλά και τους πλέον ενημερωμένους επισκέπτες.
Για όσους φθάσουν ως εκεί άλλωστε, ένα εστιατόριο υψηλής γαστρονομίας με αντίστοιχα σπουδαία κάβα ολοκληρώνει την εμπειρία. Γιατί όταν τα ταξίδια και η τέχνη συνδυάζονται οδηγούν στην τελειότητα.
Το Ίλα ντελ Ρέι (Νησί του Βασιλιά) βρίσκεται σε απόσταση 15 λεπτών με σκαφάκι από το μεγαλύτερο νησί Μαόν, ενώ και τα δύο ανήκουν στο «Αποθεματικό Βιόσφαιρας Μινόρκα» που είναι ενταγμένο στην UNESCO. Να σημειωθεί επίσης, ότι το νησάκι βρισκόταν υπό βρετανική κατοχή κατά τη διάρκεια του 18ου αιώνα και επέστρεψε στον ισπανικό έλεγχο μετά τη Συνθήκη της Αμιένης το 1802.
Εικαστική διαδρομή
Τόσο το νησί όσο και τα κτίρια ανήκουν στο δημόσιο, αλλά το διαχειρίζονται οι Hauser & Wirth μαζί με το μη κερδοσκοπικό Ίδρυμα Νοσοκομείου του Ίλα ντελ Ρέι, το οποίο τα τελευταία 18 χρόνια εργάζεται για την αποκατάσταση και τη συντήρηση του χώρου, με τη βοήθεια εθελοντών από όλο τον κόσμο.
Ο αργεντινός αρχιτέκτονας Λουίς Λαπλάς είχε αναλάβει τη μετατροπή του νοσοκομείου σε γκαλερί, ο ολλανδός σχεδιαστής τοπίου Πιτ Άουντολφ επέβλεψε τους γύρω κήπους, φροντίζοντας να φυτευθούν είδη προσαρμοσμένα στο μεσογειακό κλίμα και το αποτέλεσμα είναι ένας ιδιαίτερος χώρος, στον οποίο υπάρχει απόλυτος σεβασμός του περιβάλλοντος.
Οι επισκέπτες αφού αποβιβασθούν στο λιμανάκι, θα κάνουν άλλα 15 λεπτά πεζοπορίας, ακολουθώντας ένα ανοδικό μονοπάτι, προκειμένου να φτάσουν στην γκαλερί. Στη διαδρομή όμως, συνθέσεις γλυπτών προϊδεάζουν για την εικαστική ταυτότητα του χώρου.
Για παράδειγμα υπάρχει η μία φαινομενικά αφηρημένη ορειχάλκινη φιγούρα του Χανς Γιόζεφσον και το γλυπτό «ΟΚ» με νέον του Στέφαν Μπρούγκεμαν, που περικλείεται από τρεις πέτρινους τοίχους.
Επίσης ένα στριφτό, καμπυλωτό γλυπτό του Εντουράντο Υσιλίντα και τέλος στο αίθριο, ένα έργο του Πολ ΜακΚάρθι με κοκκινωπούς χαρακτήρες της Disney, στοιβαγμένους όλους μαζί.
Η Μεσόγειος παντού
Η γκαλερί χωρίζεται σε δύο εκθεσιακούς χώρους, στον πρώτο από τους οποίους επτά καλλιτέχνες υπό την επιμέλεια της ερευνήτριας Οριόλ Φοντεβίλα πραγματεύονται τις οικολογικές προκλήσεις, που πρέπει να αντιμετωπιστούν στη Μεσόγειο. Τα περισσότερα έργα της έκθεσης μάλιστα, που έχει τίτλο «Μετά τη Μεσόγειο», έχουν δημιουργηθεί σε συνεργασία με ντόπιους.
Κατά τη διάρκεια της παραμονής της έτσι, η καλλιτέχνης από τη Γκάνα Αντζόα Αρμά συνεργάστηκε με τη γεωλόγο Λορένα ΡασέροL, την αρχαιολόγο Ιρένε Ριουδαβέτς και τη θαλάσσια βιολόγο Ρίτα Παμπστ για να αναπτύξουν στο χώρο ένα ρολόι από 12 κρεμαστά, διαφανή δοχεία γεμάτα άμμο.
Ενώ το δίδυμο Χουνίτι- Γκόλντοξ συνεργάστηκε με το στούντιο εκτύπωσης Xalubinia και τα αλατωρυχεία του Sal de Menorca για το έργο «Ξεκινώντας από τον αλίτη» (ορυκτό αλάτι), μια ημικυλινδρική εγκατάσταση καλυμμένη με ένα μπλε, κυματιστό φύλλο, στο εσωτερικό του οποίου προβάλλεται ένα ελαφρώς μεταβαλλόμενο τοπίο γεμάτο νερό και χιόνι.
«Το αλάτι μπορεί να θεωρηθεί ως θέμα αντίστασης που χρησιμοποιούμε για να προτείνουμε μια ψηφιακή αφήγηση, στην οποία η Μεσόγειος Θάλασσα έχει στεγνώσει», όπως λένε οι δύο καλλιτέχνιδες.
Τέχνη και γαστρονομία
Στον δεύτερο εκθεσιακό χώρο εξάλλου παρουσιάζεται η πρώτη ατομική έκθεση της Κριστίνα Κουάρλς στην Ισπανία, με πίνακες ζωγραφικής σε καμβά και χαρτί, καθώς και σχέδια, τα οποία η καλλιτέχνης με έδρα το Λος Άντζελες θεωρεί το σημείο εκκίνησης της πρακτικής της. Γιατί ενώ οι περισσότεροι καλλιτέχνες χρησιμοποιούν σχέδια για να σχεδιάσουν τι θα ζωγραφίσουν στη συνέχεια, η Κουάρλς βασίζεται στο μέσο με πιο πειραματικό τρόπο.
«Η χειρονομιακή γραμμή είναι κάτι, το οποίο γνωρίζω πολύ καλά», όπως λέει και τα σχέδιά της έχουν τίτλους δανεισμένους από διάφορες φράσεις, ποίηση ή ποπ τραγούδια, όπως το «Αλληλούια» του Κοέν και το «Σελφ Κοντρόλ του Φρανκ Όσεαν. Για την ίδια, η ονομασία των έργων της με αυτόν τον τρόπο δημιουργεί ένα αίσθημα οικειότητας.
Όπως στις γκαλερί του Σόμερσετ και του Λος Άντζελες τέλος, έτσι και στο Ίλα ντελ Ρέι, η Hauser & Wirth λειτουργεί και ένα Εκπαιδευτικό Εργαστήρι, με σκοπό να δημιουργήσει έναν διάλογο μεταξύ καλλιτεχνών και ενός ευρέος φάσματος ατόμων.
Και φυσικά ο χώρος διαθέτει ένα εστιατόριο. Το «Καντίνα», το οποίο διευθύνεται από τον Λουίς Ανγκλές, ιδιοκτήτη του κελαριού και του αμπελώνα Binifadet, καθώς και από τον ιδρυτή του Menorca Bonita Project, μιας εταιρείας που διαχειρίζεται πολλά εμβληματικά εστιατόρια στη Μενόρκα.
Διαβάστε επίσης:
Burger King: Αγωγή στις ΗΠΑ για παραπλάνηση – Πολύ μικρό το δημοφιλές «Whopper»
Στέλλα ΜακΚάρτνεϊ: 200 εκατ. δολάρια, επαναστατικό φυτικό δέρμα