Η κυριαρχία της Κίνας στις σπάνιες γαίες καθιστά ευάλωτες τις αλυσίδες εφοδιασμού των ΗΠΑ, δήλωσε η εμπορική εκπρόσωπος των ΗΠΑ Κάθριν Τάι σε αποκλειστική συνέντευξη το Σάββατο στον Μάρτιν Σονγκ του CNBC.

Τα μέταλλα σπανίων γαιών χρησιμοποιούνται σε προϊόντα υψηλής τεχνολογίας όπως οι κινητήρες ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Κατά τη διάρκεια των δεκαετιών, η Κίνα έχει αναπτύξει την ικανότητά της να επεξεργάζεται τα μέταλλα – δίνοντάς της τεράστια τιμολογιακή ισχύ σε μια κρίσιμη παγκόσμια αγορά.

«Αυτό στο οποίο θέλω να επιστήσω την προσοχή σας δεν είναι μόνο τα τρωτά σημεία γύρω από τις επενδύσεις της Κίνας στο εξωτερικό, αλλά το γεγονός ότι η δεσπόζουσα θέση της Κίνας στην παγκόσμια αγορά τώρα στις σπάνιες γαίες σημαίνει ότι είναι σε θέση να διαπραγματευτεί», είπε ο Τάι.

«Και μέχρι να μπορέσουμε να αποκτήσουμε πρόσβαση και να δημιουργήσουμε πρόσθετες αλυσίδες εφοδιασμού, παραμένουμε εντελώς ευάλωτοι σε αυτή τη μόχλευση», δήλωσε ο εμπορικός εκπρόσωπος των ΗΠΑ. Ο Tai μιλούσε στο Νέο Δελχί της Ινδίας, στο περιθώριο του B20, του επίσημου φόρουμ επιχειρηματικού διαλόγου της G20.

Ο Τάι επεσήμανε ότι πριν από περίπου μια δεκαετία, η Κίνα αύξησε τις τιμές των σπάνιων γαιών τόσο υψηλά που ορισμένα ορυχεία των ΗΠΑ μπόρεσαν να λειτουργήσουν ξανά στη βιομηχανία, μόνο που έπρεπε να κλείσουν μόλις η Κίνα μειώσει τις τιμές .

Οι ΗΠΑ κατείχαν πλειοψηφικό μερίδιο στην αγορά μετάλλων σπάνιων γαιών πριν από τη δεκαετία του 1980. Ωστόσο, το χαμηλότερο κόστος εργασίας στο εξωτερικό, καθώς και η λιγότερη πίεση στα περιβαλλοντικά πρότυπα, βοήθησαν στην απομάκρυνση της βιομηχανίας σπάνιων γαιών από τις ΗΠΑ.

Εν τω μεταξύ, το Πεκίνο υποστήριξε τη βιομηχανία.

 Τα οικονομικά σχέδια της Κίνας

«Το πλεονέκτημα όσον αφορά την κυριαρχία της Κίνας δεν είναι απαραίτητα φυσικό», υποστήριξε ο Tai. «Δεν είναι ότι έχουν περισσότερες σπάνιες γαίες, αλλά ότι μπόρεσαν να ακολουθήσουν συντονισμένες βιομηχανικές και εμπορικές πολιτικές που τους επέτρεψαν να στριμώξουν την αγορά».

Η κινεζική κυβέρνηση θέτει οικονομικά σχέδια τουλάχιστον κάθε πέντε χρόνια, με ορισμένους στόχους – όπως η ενίσχυση της αυτάρκειας στην τεχνολογία και η επίτευξη της ουδετερότητας των εκπομπών άνθρακα – να ορίζονται χρόνια νωρίτερα.

Ενώ ένας τέτοιος σχεδιασμός δεν είναι εγγυημένος ότι θα επιτύχει αποτελέσματα, η βιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων έχει γίνει παράδειγμα, καθώς η κινεζική βιομηχανία μπόρεσε να κατακτήσει σημαντικό μερίδιο αγοράς σε όλη την αλυσίδα εφοδιασμού, συμπεριλαμβανομένου του τελικού προϊόντος.

Το επίπεδο εξάρτησης των ΗΠΑ από την παραγωγή με βάση την Κίνα ήρθε στο προσκήνιο κατά τη διάρκεια της κυβέρνησης Τραμπ και επιταχύνθηκε όταν η πανδημία της  Covid-19 το 2020 διέκοψε τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού. Η κυβέρνηση Μπάιντεν ανακοίνωσε πρωτοβουλίες πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων για να ενθαρρύνει τις εταιρείες να αναπτύξουν και να κατασκευάσουν κρίσιμες τεχνολογίες στις Η.Π.Α.

«Το σημείο που βρισκόμαστε όσον αφορά τις αλυσίδες εφοδιασμού μας σήμερα δεν είναι εκεί που θέλουμε να είμαστε», δήλωσε ο Tai. «Ξέρουμε ότι είμαστε ευάλωτοι. Εκεί που θέλουμε να είμαστε είναι σε ένα μέρος όπου οι αλυσίδες εφοδιασμού μας είναι πιο διαφοροποιημένες, όπου έχουμε μεγαλύτερη εμπιστοσύνη σε αυτές, όπου έχουμε απλώς περισσότερες επιλογές».

Στην περίπτωση των σπάνιων γαιών, ο Tai επεσήμανε ότι η Κίνα έχει το μονοπώλιο στην παγκόσμια αγορά. Σημείωσε ότι στην περίπτωση της παραγωγής λιθίου της Αυστραλίας, η Κίνα είναι επίσης ο μόνος αγοραστής – δίνοντας στο Πεκίνο άλλο ένα σημείο μόχλευσης της αγοράς.

Ενώ το λίθιο είναι βασικό συστατικό των μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, δεν είναι ένα από τα 17 μέταλλα που επιστημονικά κατηγοριοποιούνται ως σπάνιες γαίες.

Φέτος, αξιωματούχοι της κυβέρνησης των ΗΠΑ και της Ευρώπης μίλησαν περί απομάκρυνσης του κινδύνου ή μείωσης του επιπέδου εξάρτησης από την Κίνα. Σε μια ομιλία σε παγκόσμιους επιχειρηματικούς ηγέτες τον Ιούνιο, ο Κινέζος πρωθυπουργός Li Qiang είπε ότι η απομάκρυνση του κινδύνου είναι μια ψευδής πρόταση επειδή τα παγκόσμια οικονομικά συμφέροντα είναι τόσο συνυφασμένα.

Εμπορική συμφωνία «πρώτης φάσης»

Λίγο πριν ξεκινήσει η πανδημία, οι ΗΠΑ και η Κίνα υπέγραψαν μια εμπορική συμφωνία «πρώτης φάσης » η οποία καλούσε την Κίνα να αυξήσει τις αγορές αμερικανικών προϊόντων ως τρόπο να αντισταθμίσει το τεράστιο εμπορικό έλλειμμα των ΗΠΑ με την Κίνα.

Όταν ρωτήθηκε το Σάββατο σε ποιο στάδιο βρίσκεται η συμφωνία, ο Τάι είπε ότι οι ΗΠΑ εξακολουθούν να εξετάζουν τις ελλείψεις της Κίνας στην επίτευξη αυτών των στόχων αγοράς. Είπε ότι μια άλλη πτυχή αυτής της συζήτησης είναι ο βαθμός στον οποίο το εμπόριο των ΗΠΑ με την Κίνα δεν είναι «ισορροπημένο».

Τα επίσημα στοιχεία των ΗΠΑ ανέφεραν ότι το εμπορικό έλλειμμα της χώρας με την Κίνα αυξήθηκε κατά 8,3% στα 382,9 δισεκατομμύρια δολάρια το 2022.

Η υπουργός Εμπορίου των ΗΠΑ Τζίνα Ραϊμόντο πρόκειται να επισκεφθεί την Κίνα από την Κυριακή έως την Τετάρτη. Τα επίσημα ταξίδια υψηλού επιπέδου των ΗΠΑ στη χώρα ξεκίνησαν ξανά αυτό το καλοκαίρι μετά από μια περίοδο ηρεμίας.

Σχέσεις ΗΠΑ-Ινδίας

Οι εντάσεις μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας έχουν κλιμακωθεί τα τελευταία χρόνια, ξεκινώντας από το εμπόριο και επεκτείνονταν στην τεχνολογία και τα οικονομικά.

Πολλές επιχειρήσεις έχουν αρχίσει όλο και περισσότερο να αναζητούν ευκαιρίες στην Ινδία, ενώ η σχέση της χώρας με τις ΗΠΑ έχει βελτιωθεί.

Το Σάββατο, ο Tai συναντήθηκε επίσης με τον υπουργό Εμπορίου και Βιομηχανίας της Ινδίας Piyush Goyal και εξέφρασε τις ανησυχίες σχετικά με τις απαιτήσεις άδειας εισαγωγής της Ινδίας για τεχνολογικό εξοπλισμό, σύμφωνα με ανακοίνωση.

«Τα αστέρια ευθυγραμμίζονται πραγματικά μεταξύ των Ηνωμένων Πολιτειών και της Ινδίας και αυτό ισχύει σε όλους τους τομείς πολιτικής», είπε ο Τάι στο CNBC, περιγράφοντας τη σχέση ως «βιώνοντας νέα ύψη».

Επιπλέον, είπε ότι στον τομέα της οικονομίας και του εμπορίου της, η δυνατότητα να συνεργαστεί περισσότερο με την Ινδία ήταν πάντα εκεί, αλλά προηγουμένως, «δεν μπορούσαμε να καταλάβουμε πώς να το αξιοποιήσουμε».

Διαβάστε επίσης:

Έρχεται η σπάνια «μπλε υπερπανσέληνος» στις 30 Αυγούστου

Ιταλία: Πυρκαγιές σε πολλά σημεία της Σικελίας, κλειστό παρέμεινε το αεροδρόμιο της πόλης Τράπανι

F1 Ολλανδία: Ο Φερστάπεν δε χάνει με τίποτα!