ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Την δυνατότητα να μην δηλώνουν εκ των προτέρων τις υπερωρίες των εργαζομένων τους θα έχουν εκατοντάδες χιλιάδες επιχειρηματίες που θα εφαρμόσουν την ψηφιακή κάρτα εργασίας μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης το Σεπτέμβριο.
Ο αρμόδιος υπουργός Άδωνις Γεωργιάδης προχωράει στην κατάργηση της ανάρτησης στο Πληροφοριακό Σύστημα ΕΡΓΑΝΗ μιας σειράς εντύπων για τις επιχειρήσεις που θα επιλέξουν να εφαρμόσουν ταχύτερα την ψηφιακή κάρτα εργασίας. Οι διατάξεις του νομοσχεδίου περιορίζουν τη γραφειοκρατία για την εφαρμογή της κάρτας εργασίας σε επιχειρήσεις με προσωπικό έως 20 εργαζόμενους, η πλειοψηφία των οποίων δεν διαθέτει καν τμήμα λογιστηρίου.
Σύμφωνα με το κείμενο της διάταξης που έχει στα διάθεσή του το «Mononews», οι επιχειρηματίες δεν θα έχουν την υποχρέωση να καταχωρούν εκ των προτέρων τις αλλαγές στο ωράριο ή την υπερωριακή απασχόληση, όμως σε περίπτωση που εντοπιστούν εργαζόμενοι να απασχολούνται και να μην έχει αυτό καταγραφεί στην ψηφιακή κάρτα εργασίας τότε το πρόστιμο που θα επιβάλλεται είναι 10.500 ευρώ.
Αναλυτικά η διάταξη προβλέπει ότι: «Οι εργοδότες των οποίων οι επιχειρήσεις έχουν ενταχθεί στο ηλεκτρονικό σύστημα μέτρησης του χρόνου εργασίας, κάνοντας χρήση της ψηφιακής κάρτας εργασίας, για τους εργαζομένους τους με εξαρτημένη εργασία, δύνανται να μην καταχωρούν τις αλλαγές ή την τροποποίηση του ωραρίου εργασίας ή της οργάνωσης του χρόνου εργασίας καθώς και την υπερωριακή απασχόληση πριν από την έναρξη πραγματοποίησής τους. Όταν διαπιστώνεται από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα, αλλαγή ή τροποποίηση του ωραρίου εργασίας ή της οργάνωσης του χρόνου εργασίας ή υπερωριακή απασχόληση, χωρίς αυτή να ταυτοποιείται από την σήμανση της ψηφιακής κάρτας εργασίας, επιβάλλεται, στον εργοδότη, πρόστιμο δέκα χιλιάδων πεντακοσίων (10.500) ευρώ ανά εργαζόμενο».
Ακόμη με το σχέδιο νόμου θα ενσωματώνεται στο εθνικό μας δίκαιο η Κοινοτική Οδηγία 2019/1152 για διαφανείς και προβλέψιμους όρους εργασίας, μέσω της οποίας προωθούνται επίσης σημαντικές αλλαγές, όπως είναι η λήψη αποζημίωσης σε περίπτωση απόλυσης εργαζομένου στο εξάμηνο αντί του έτους και η δυνατότητα απασχόλησης ενός μισθωτού σε πολλούς και διαφορετικούς εργοδότες.
Αναλυτικότερα, μια από τις σημαντικότερες αλλαγές είναι η μείωση του χρόνου της δοκιμαστικής περιόδου στους 6 από 12 μήνες. Με την αλλαγή αυτή θα προβλέπεται ότι σε περίπτωση που ο εργοδότης μετά το πέρας των έξι μηνών αποφασίσει να προσλάβει τον εργαζόμενο, τότε λαμβάνεται ως ημερομηνία πρόσληψης η αρχική ημερομηνία έλευσης στην επιχείρηση και πλέον ο εργαζόμενος έχει τα ίδια δικαιώματα με τους υπόλοιπους για παράδειγμα ημέρες αδείας, αποζημίωση απόλυσης κτλ.
Ακόμη με την ενσωμάτωση της κοινοτικής Οδηγίας κατοχυρώνεται, μεταξύ άλλων, το δικαίωμα όλων των εργαζομένων ανεξαρτήτου μορφής της σχέσης εργασίας τους, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων με ευέλικτη απασχόληση, για έγκαιρη γραπτή ενημέρωση σχετικά με τα ουσιώδη στοιχεία της σχέσης εργασίας τους, το δικαίωμα για εγγυημένες αμειβόμενες ώρες εργασίας, η δυνατότητα παράλληλης απασχόλησης και δωρεάν κατάρτισής τους, ενώ προβλέπει μέτρα που αποτρέπουν την κατάχρηση της εργασίας με συμβάσεις μηδενικών ωρών απασχόλησης και συμβάσεις κατά παραγγελία απασχόλησης, όπου εφαρμόζονται. Πρόκειται για ένα μοντέλο απασχόλησης, που ο εργοδότης μπορεί να καλεί τον απασχολούμενο όποτε τον χρειάζεται και να τον πληρώνει ανάλογα με την ώρα που έχει εργαστεί. Τέτοιες μορφές απασχόλησης ήδη εφαρμόζονται σε πολλές χώρες στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Στόχος της πρώτης αυτής νομοθετικής παρέμβασης του υπουργείου Εργασίας, είναι να καθιερωθεί ένα συγκεκριμένο προστατευτικό πλαίσιο, επί τη βάση της Κοινοτικής Οδηγίας 2019/1152 για διαφανείς και προβλέψιμους όρους εργασίας, που οφείλει να κυρώσει η χώρα μας, καθώς κινδυνεύει με πρόστιμο.
Απασχόληση σε πολλαπλούς εργοδότες
Επιπλέον στο Σχέδιο Νόμου που θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση ρητώς διευκρινίζεται η δυνατότητα της εργασίας σε πολλαπλούς εργοδότες, όπως ορίζει η ευρωπαϊκή νομοθεσία. Σε καμία όμως περίπτωση δεν σταματά να εφαρμόζεται το ΠΔ88/1999 περί των ελαχίστων περιόδων ανάπαυσης που αποτελεί υπερεθνικό δίκαιο και όπου εκεί ορίζεται ρητώς ότι για κάθε περίοδο 24 ωρών η ελάχιστη ανάπαυση δεν μπορεί να είναι κατώτερη των 11 συνεχών ωρών, το οποίο συνεχίζει να ισχύει για κάθε εργοδότη στον οποίο εργάζεται ο εργαζόμενος.
Σύμφωνα με την οδηγία ο εργαζόμενος έχει τη δυνατότητα παράλληλης απασχόλησης εκτός του ωραρίου εργασίας του, σύμφωνα με την αρχή της επαγγελματικής ελευθερίας και της ευελιξίας της εργασίας.
Τα κράτη μέλη εξασφαλίζουν ότι ο εργοδότης δεν πρόκειται να απαγορεύσει σε εργαζόμενο να αναλάβει εργασία σε άλλους εργοδότες, εκτός του ωραρίου εργασίας που καθορίζεται με τον εν λόγω εργοδότη, ή να επιφυλάξει δυσμενή μεταχείριση σε εργαζόμενο για τον λόγο αυτό. Ακόμη τα κράτη μέλη μπορούν να ορίζουν προϋποθέσεις για τη χρήση των περιορισμών περί ασυμβίβαστου από εργοδότες για αντικειμενικούς λόγους, όπως η υγεία και η ασφάλεια, η προστασία του επιχειρηματικού απορρήτου, η ακεραιότητα του δημοσίου τομέα ή η αποφυγή της σύγκρουσης συμφερόντων.
Πλατφόρμα για την εύρεση εργασίας
Με το σχέδιο νόμο προβλέπεται η δημιουργία ψηφιακής πλατφόρμας για την εξεύρεση εργασίας σε νέους επιστήμονες σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα, κυρίως σε κλάδους υψηλών δεξιοτήτων και εξειδίκευσης. Η διάταξη του νομοσχεδίου για την δημιουργία μηχανισμού εξεύρεσης εργασίας αναφέρει: «Θεσπίζεται η δημιουργία Ψηφιακής Πλατφόρμας στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης για την ανάπτυξη μηχανισμού διασύνδεσης επιστημόνων – εργαζομένων, οι οποίοι διαμένουν εντός και εκτός Ελλάδος, με θέσεις εργασίας σε επαγγέλματα υψηλών δεξιοτήτων και εξειδίκευσης που ζητούνται από επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα, οι οποίες δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα.
Το συγκεκριμένο ψηφιακό εργαλείο θα διασυνδέεται και θα διαλειτουργεί με τον Μηχανισμό Διάγνωσης Αναγκών για την Αγορά Εργασίας, το ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ, την ΑΑΔΕ, τον Ευρωπαϊκό κατάλογο ESCO, καθώς και με οποιονδήποτε άλλο φορέα κρίνεται απαραίτητο για την αποτελεσματικότερη λειτουργία της Ψηφιακής Πλατφόρμας.
Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, καθορίζεται το περιεχόμενο, η δομή, η διαδικασία οργάνωσης και λειτουργίας της ψηφιακής πλατφόρμας, ο τρόπος επιλογής των επαγγελμάτων και δεξιοτήτων που θα συμπεριληφθούν στην πλατφόρμα καθώς και κάθε όρος και αναγκαία λεπτομέρεια».
Διαβάστε επίσης
Όλες οι εργασιακές αλλαγές που φέρνει το σχέδιο νόμου του υπουργείου Εργασίας
Τι προβλέπει η ΚΥΑ για την προστασία των εργαζομένων σε delivery
Γεωργιάδης: Πότε θα ανοίξει η συζήτηση για την εφαρμογή των τριετιών