Φρενίτιδα έχει προκαλέσει εδώ και περίπου δύο εβδομάδες η ταινία της Barbie, το πλέον επιτυχημένο success story της Warner Bros και της Mattel, με έσοδα που έχουν ξεπεράσει το 1 δισεκατομμύριο δολάρια. Η επικοινωνιακή στρατηγική της Mattel έδειχνε από πολύ νωρίς το πόσο η εταιρεία πιστεύει σε αυτή την ταινία, που εγκαινιάζει έναν νέο κύκλο live action ταινιών με πρωταγωνιστές τα παιχνίδια του κολοσσού. Ωστόσο, το πολωνικό υπουργείο Ψηφιοποίησης πριν από λίγες μέρες έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για τις εφαρμογές AI, που εμφανίστηκαν παράλληλα με την κυκλοφορία της ταινίας.

«Υπάρχουν δύο εφαρμογές διαθέσιμες στο διαδίκτυο: barbielfie.ai και bairbie.me. Και οι δύο αποτελούν σημαντική απειλή για τα δεδομένα μας», ανέφερε το πολωνικό υπουργείο και συνέχισε σχολιάζοντας σε ανάρτησή του στο facebook:

1

«Προσοχή στις selfies της Barbie. Πρώτον, υπήρχε η κούκλα που αιχμαλώτισε τις καρδιές των κοριτσιών σε όλο τον κόσμο. Μετά ήρθε η επιτυχημένη ταινία με πρωταγωνίστρια τη Margot Robbie. Και τώρα, υπάρχει η Βarbiemania, που πλημμυρίζει το διαδίκτυο με φωτογραφίες που μετατρέπουν τους ανθρώπους στο διάσημο παιχνίδι».

Σε συνέχεια της παραπάνω ανάρτησης, η Mattel επικοινώνησε με τις Πολωνικές αρχές, οι οποίες προχώρησαν στην παρακάτω ανακοίνωση:

«Έχετε δει την προειδοποίησή μας σχετικά με ιστοτόπους επεξεργασίας φωτογραφιών Barbie, όπως ο bairbie.me; Πρέπει να γνωρίζετε ότι η Mattel, η ιδιοκτήτρια της Barbie, δεν είναι υπεύθυνη για τη δημιουργία και τη διανομή της εφαρμογής! Χαιρόμαστε που αυτές οι πληροφορίες θα φτάσουν σε ένα ευρύ φάσμα χρηστών και θαυμαστών της Barbie!

Παρά την τεράστια δημοτικότητα μεταξύ των χρηστών του δικτύου, μην ξεγελιέστε από έναν ιστότοπο αυτού του είδους! Δεν είναι όλα όσα βλέπετε επίσημα μέσα της Barbie που έχουν εγκριθεί από τη Mattel και φέρουν την εγγύηση ασφάλειας της μάρκας. Δεν είναι αλήθεια όλα όσα βρίσκετε στο διαδίκτυο και οι ενδεχόμενες απειλές μπορεί να προέρχονται από πηγές που φαίνονται αξιόπιστες.

Το Υπουργείο Ψηφιοποίησης και η επωνυμία Barbie σάς υπενθυμίζουν τους πιο σημαντικούς κανόνες ασφαλείας στο διαδίκτυο:

1. Προστατέψτε τα προσωπικά σας δεδομένα – μην κοινοποιείτε δεδομένα όπως τον αριθμό PESEL, τη σύνδεση ή τους κωδικούς πρόσβασης στους διαδικτυακούς σας λογαριασμούς.
2. Επαληθεύστε τους ιστότοπους που επισκέπτεστε. Διαβάστε τους κανονισμούς και την πολιτική απορρήτου του ιστότοπου, πριν κοινοποιήσετε τα δεδομένα σας και κάντε κλικ μόνο σε συνδέσμους από ασφαλείς πηγές.
3. Φροντίστε τους κωδικούς πρόσβασής σας, δημιουργώντας μεγαλύτερους κωδικούς πρόσβασης (τουλάχιστον 14 χαρακτήρες), χρησιμοποιώντας κεφαλαία και πεζά γράμματα, αριθμούς και ειδικούς χαρακτήρες. Αποθηκεύστε τους με ασφαλή τρόπο και ενεργοποιήστε τον έλεγχο ταυτότητας δύο παραγόντων.

Όλοι θέλουμε να είμαστε ασφαλείς στο διαδίκτυο! Ενθαρρύνουμε τις εταιρείες να παρακολουθούν στενά πώς χρησιμοποιούνται τα προϊόντα τους και να καταπολεμούν δόλιες τεχνικές που προσπαθούν να χρησιμοποιήσουν την εικόνα τους για παράνομες δραστηριότητες»

Οι «σκανδαλώδεις» εφαρμογές

Οι εφαρμογές AI δεν είναι κάτι που έχει εφευρεθεί με την ταινία της Barbie, αλλά προϋπήρχε καιρό πριν. Ωστόσο, αυτό που υπογραμμίζει το υπουργείο και καλεί τους πολίτες να επιστήσουν την προσοχή τους έχει να κάνει με τη συλλογή προσωπικών δεδομένων από αυτές τις εφαρμογές, καθώς αναφέρει ότι δε συμμορφώνονται με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία προστασίας προσωπικών δεδομένων.

Να σημειωθεί ότι η εφαρμογή barbieselfie.ai είναι δημιούργημα της Warner Bros, ενώ η bairbie.me, δεν έχει καμία σχέση με τη Mattel ή τη Warner Bros, αλλά σχεδιάστηκε από την Rvnway.

Αν κάποιος επισκεφτεί την προαναφερόμενη σελίδα, θα διαβάσει στο κάτω μέρος με αχνά γράμματα την ένδειξη «*Αυτός ο ιστότοπος δεν δημιουργήθηκε ούτε εγκρίθηκε από την Barbie, τη Mattel ή οποιονδήποτε συνδεδεμένο με αυτές. Είναι όμως εθιστικός».

Τα στοιχεία που ζητά η μη εξουσιοδοτημένη εφαρμογή
Τα στοιχεία που ζητά η μη εξουσιοδοτημένη εφαρμογή

Όπως προειδοποιούν οι πολωνικές αρχές, οι χρήστες των παραπάνω εφαρμογών παραχωρούν την πρόσβαση σε διάφορα δεδομένα, όπως η κάμερα του κινητού, το ιστορικό πληρωμών, το ιστορικό τοποθεσίας GPS, τα δεδομένα εγγραφής και ακριβείς τεχνικές πληροφορίες για το τηλέφωνο. Η αποδοχή της πολιτικής απορρήτου της εφαρμογής μπορεί να οδηγήσει στη μεταφορά των προσωπικών πληροφοριών των χρηστών σε τρίτους.

Δεν είναι η πρώτη φορά που μία εφαρμογή τεχνητής νοημοσύνης προκαλεί «αναστάτωση», καθώς στο πρόσφατο παρελθόν, ένα ψεύτικο βίντεο – προϊόν AI κυκλοφόρησε στα social media, στο οποίο ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι ενέδιδε στις επιδιώξεις της Ρωσίας.

Επίσης, τις τελευταίες ημέρες ολοένα και περισσότεροι χρήστες του διαδικτύου σε όλο τον κόσμο, όπως και στην Ελλάδα, προχωρούν στη δημιουργία της δικής τους φιγούρας Barbie, από πολιτικά πρόσωπα έως τον οποιονδήποτε, που είναι περίεργος να δει πώς θα έμοιαζε αν ήταν Barbie ή Ken.

Εδώ και χρόνια, οι εταιρείες τεχνολογίας σπεύδουν να δημιουργήσουν λογισμικό anti – AI, ούτως ώστε να αποτρέψουν οποιοδήποτε περιστατικό, που συμβάλλει στην αλόγιστη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης.

Αν και τόσο καιρό μιλάμε για το διαδικτυακό φαινόμενο Barbenheimer, ίσως ήρθε η ώρα να δώσουμε την προσοχή μας στο φαινόμενο «Barbiemania», αλλά κυρίως στους κινδύνους που ενδεχομένως να επιφέρει.

Διαβάστε επίσης:
Barbie: Ξεπέρασε το 1 δισεκατομμύριο δολάρια στο box office

Mattel: Το success story της Barbie, το σκάνδαλο των 70s και η ταινία που σαρώνει τα box office

Barbenheimer: Το κινηματογραφικό φαινόμενο εκτοξεύει «Barbie» και «Oppenheimer» στo Box Office