Με ένσταση θα απαντήσουν οι εταιρείες στις οποίες επιβλήθηκαν τα πρωτοφανή πρόστιμα συνολικού ύψους 1,44 εκατ. ευρώ για παραπλανητικές εκπτώσεις.

Τα πρόστιμα αιφνιδίασαν την αγορά παρά το γεγονός ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης, αλλά και ο ίδιος ο πρωθυπουργός το είχαν προαναγγείλει αναδεικνύοντας παράλληλα τους ελέγχους στην αγορά ως έναν από τους τρεις πυλώνες της κυβερνητικής στρατηγικής για τον περιορισμό της ακρίβειας.

1

Ο δρόμος για τις «καμπάνες» στις τρεις μεγάλες αλυσίδες πώλησης ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών, ΠλαίσιοPublic και Praktiker άνοιξε μετά την αλλαγή της νομοθεσίας και την ενσωμάτωση της σχετικής ευρωπαϊκής οδηγίας για τον εκσυγχρονισμό των κανόνων για την προστασία των καταναλωτών.

Τι προβλέπει ο νόμος

Το κύριο χαρακτηριστικό της ισχύουσας νομοθεσίας για τις εκπτώσεις είναι η προγενέστερη τιμή πάνω στην οποία υπολογίζεται το ποσοστό της έκπτωσης.

Η τιμή που διαγράφεται στην έκπτωση (η αρχική τιμή) πρέπει να είναι η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήματος όχι μικρότερου των 30 ημερών πριν της εφαρμογή της μείωσης της τιμής.

Δηλαδή δεν επιτρέπεται να αυξηθεί απότομα η τιμή και στη συνέχεια η επιχείρηση να επικαλεστεί τη συγκεκριμένη τιμή ώστε να ξανακατέβει στην ίδια τιμή και στη συνέχεια να διαφημίζει ότι έχει κάνει μια πολύ υψηλή έκπτωση.

Όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από 30 ημέρες ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο έμπορος κατά τη διάρκεια χρονικού διαστήματος δέκα ημερών πριν την εφαρμογή της μείωσης της τιμής.

Όταν η μείωση της τιμής αυξάνεται προοδευτικά, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή χωρίς τη μείωση της τιμής πριν την πρώτη εφαρμογή της μείωσης της τιμής.

Η διάταξη αυτή διασφαλίζει ότι η  μείωση είναι πραγματική και ότι οι καταναλωτές πληρώνουν πράγματι λιγότερο όταν ανακοινώνεται μείωση των τιμών και στόχος της ήταν να αποτρέψει τους εμπόρους από το να διογκώνουν τεχνητά την τιμή αναφοράς παραπλανώντας έτσι τους καταναλωτές σχετικά με το ποσό της έκπτωσης.

Τι λένε οι εταιρείες

Σε ένσταση κατά της απόφασης αναμένεται να προχωρήσει το Πλαίσιο σε βάρος του οποίου επιβλήθηκε από τη ΔΙΜΕΑ, πρόστιμο ύψους 560.000 ευρώ.

Σύμφωνα με πηγές κοντά στη διοίκηση της εταιρείας, η προσφυγή κατά του προστίμου θεωρείται εκ των ουκ άνευ, καθώς όπως επισημαίνεται χαρακτηριστικά δεν πρόκειται για πλασματικές εκπτώσεις, αλλά για κάποιες αστοχίες, οι οποίες διορθώνονται άμεσα,  ειδικά όταν μια εταιρεία έχει να διαχειριστεί περισσότερους από 20.000 κωδικούς.

Τονίζεται, δε, ότι οι τιμές στο Πλαίσιο είναι πάντα διαφανείς και αυτό αποτυπώνεται και στην πιστότητα των πελατών που απολαμβάνει η εταιρεία.

Σε κάθε νόμιμο μέσο θα προσφύγει το Public η διοίκηση του οποίου καλεί τις αρχές σε δημόσιο διάλογο για θέματα διαφάνειας τιμών. Σε σχετική ανακοίνωσή της η αλυσίδα καταστημάτων επισημαίνει:

Τα Public σέβονται την απόφαση της Διϋπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου της Αγοράς, αν και την έλαβαν με μεγάλη έκπληξη.

Τα Public, από το 2005 χτίζουν καθημερινά χέσεις εμπιστοσύνης με τους καταναλωτές σε όλη την Ελλάδα, μέσα από τα φυσικά τους Καταστήματα αλλά και το public.gr. 60εκ. φορές τον χρόνο, οι 2.500 άνθρωποι των Public έρχονται σε επαφή με τους καταναλωτές και εργάζονται καθημερινά με πάθος, αναβαθμίζοντας συνεχώς την αγοραστική τους εμπειρία.

Με αποκλειστικό γνώμονα τη σωστότερη ενημέρωση των καταναλωτών, τα καταστήματα Public, πρώτα στην Ελλάδα, υλοποίησαν την προσθήκη προτεινόμενης τιμής κατασκευαστή δίπλα στην τιμή προϊόντος. Υιοθέτησαν έτσι πρακτικές διαφάνειας προς όφελος των καταναλωτών, ακολουθώντας τις βέλτιστες Ευρωπαϊκές πρακτικές.

Ο σεβασμός που διέπει τις σχέσεις των Public με συνεργάτες, προμηθευτές, τις υπόλοιπες εταιρείες της αγοράς, τους πελάτες και φυσικά τους ανθρώπους τους, αλλά και η πιστή τήρηση των κανόνων του Δικαίου παραμένουν αδιαπραγμάτευτες αρχές.

Με αφορμή αυτήν την απόφαση, πέραν της αυτονόητης προάσπισης με κάθε νόμιμο μέσο των δικαιωμάτων της, η εταιρεία προσκαλεί τις αρμόδιες αρχές σε ανοιχτό διάλογο με στόχο την πλήρη διαφάνεια στο θέμα των τιμών, προς όφελος εντέλει των καταναλωτών και ου συνόλου της αγοράς του λιανεμπορίου.

Έρχονται κι άλλα πρόστιμα

Οι «καμπάνες» στις τρεις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών έρχονται σε μια περίοδο όπου η ακρίβεια «χτυπάει» κόκκινο.

Έτσι, εκτός από τα πρόστιμα για παραπλανητικές εκπτώσεις, όπου πηγές της αγοράς σημειώνουν ότι θα ακολουθήσουν και άλλα, το υπουργείο Ανάπτυξης εστιάζει στο μείζον θέμα της ακρίβειας των τροφίμων με τον πληθωρισμό να αντιστέκεται σθεναρά.

Οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα φαίνεται πώς δεν έχουν τέλος, όπως αποτυπώνεται με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο στα πρόσφατα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι τον Ιούνιο σε σύγκριση με τον Μάιο του 2023 καταγράφηκαν αυξήσεις της τάξης του 2,1% ενώ σε ετήσια βάση η αύξηση του πληθωρισμού στην κατηγορία Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά ανέρχεται σε 12,2%.

Στην κατεύθυνση αυτή οι συνεχείς έλεγχοι στην αγορά αποτελούν ένα από τα βασικά εργαλεία για την αντιμετώπιση της ακρίβειας όταν γίνεται πια ευθέως συζήτηση για τον πληθωρισμό της απληστίας και τα κέρδη των εταιρειών.

Στο στόχαστρο της ΔΙΜΕΑ έχουν μπει πλέον όλα τα κομμάτια της εφοδιαστικής αλυσίδας από την παραγωγή μέχρι το ράφι ενώ δίνεται έμφαση στα ΠΟΠ προϊόντα, όπως μέλι, φέτα και ελαιόλαδο.

«Καμία ανοχή στον πληθωρισμό της απληστίας, καμία ανοχή στην αισχροκέρδεια και καμία ανοχή στην αναίτια αύξηση» επεσήμανε πρόσφατα ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας προαναγγέλλοντας βαριά πρόστιμα ενώ στο επίκεντρο του ελεγκτικού μηχανισμού μπαίνουν και οι πολυεθνικές.

Διαβάστε επίσης

ΥΠΑΝ: Πρόστιμα €1,44 εκατ. σε Πλαίσιο, Public και Praktiker για πλασματικές εκπτώσεις

Γεωργιάδης: Πρόστιμα σε efood και Wolt – Έκαναν delivery στην… Επιθεώρηση Εργασίας σε συνθήκες καύσωνα

Public: Εξεπλάγην από την επιβολή προστίμου του ΥΠΑΝ – Καλεί σε ανοιχτό διάλογο τις αρχές για το θέμα των τιμών