ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πού θα πάει η Intrakat, o δυνατός τζίρος της ΓΕΚ, τι συμβαίνει με τον Φέσσα, το τετ α τετ Μεγάλου – Πετραλιά, η κρίσιμη ημέρα για Σκλαβενίτη, τι συμβαίνει στο Ελληνικό, τα δίδυμα του Λούτον και η καλή -πλατινομαλλούσα- συνεργάτης του υπουργού
Εβληματικές ανθρώπινες μορφές από σίδηρο, σε αμφίσημο ρόλο «ξένου» και «Ξένιου» μαζί, υποδέχονται τον επισκέπτη στην είσοδο και το αίθριο του Αρχαιολογικού Μουσείου της Κολώνας στην Αίγινα. Ενώ στο Καποδιστριακό Ορφανοτροφείο – πρώην Φυλακές της Αίγινας η σύγχρονη τέχνη συνδιαλέγεται με την ιστορία του βαριά φορτισμένου χώρου.
Οι δύο μεγάλες θεματικές εκθέσεις του σπουδαίου εικαστικού Γιώργου Ξένου με τίτλο «Πορευόμενοι στην Ιερότητα» στο Αρχαιολογικό Μουσείο Κολώνας και «Η Ελευθερία του Εγκλεισμού» στις Φυλακές εγκαινιάζονται την Πέμπτη 27 Ιουλίου από την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη.
Αναδεικνύοντας, όπως αναφέρει η επιμελήτρια της έκθεσης δρ Βιβή Βασιλοπούλου την «έκφραση, αυτόματη και πηγαία» του δημιουργού, που «εδράζεται στα ίχνη της γραφής ενός συλλογικού, όσο και προσωπικού αρχείου, συνθέτοντας μια επική προσωπογραφία εκείνων που δια-δηλώνουν σε πολλαπλά επίπεδα και ζητούν απαντήσεις διερωτώμενοι».
Ο Χάρτης του Αργοσαρωνικού
Στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Κολώνας, εκτός από τις ανθρώπινες μορφές, στην πρώτη αίθουσα παρουσιάζεται σε ζωγραφική απόδοση, ο «Χάρτης του Αργοσαρωνικού», έργο που δηλώνει τον γεωγραφικό τόπο. Ο Απόλλωνας και ο Θρόνος του Απόλλωνα στις τελευταίες αίθουσες, νοηματοδοτούν την ιερότητα του χώρου. Ενώ απέναντι από τον Απόλλωνα, μια επιτοίχια πολυπρόσωπη σύνθεση δημιουργεί διαδραστική σχέση έργου και επισκεπτών, στην οποία ο θεατής θα μπορούσε να αναγνωρίσει και τον εαυτό του στο εικαστικό πλήθος.
Αρχαία αγγεία και ειδώλια τοποθετημένα ενδιάμεσα, συναντούν τη σύγχρονη εικαστική δημιουργία, ενώ ένα σύνολο πήλινων φιδιών στο δάπεδο στέλνει το δικό του μήνυμα στο χθόνιο αρχετυπικό σύμβολο, κοινό στους αρχαίους πολιτισμούς.
Ο εγκλεισμός και η ελευθερία
Στον χώρο του Καποδιστριακού Ορφανοτροφείου – πρώην Φυλακών, η σύγχρονη τέχνη έχει τον αποκλειστικό λόγο. Έναν εικαστικό λόγο, έντονο και εύγλωττο, για έγκλειστους πάσης φύσεως. Οι «Φωνασκούντες», τα υψωμένα «Χέρια», τα αγωνιώδη βλέμματα, τα «Μάτια» – μάρτυρες, βαριά φορτισμένα, προβληματίζουν με τα μηνύματά τους και σε παρασύρουν σε μια στοχαστική περισυλλογή δημιουργώντας έναν ιερό τρόμο, καθώς αναζητούν το αόρατο πίσω από το ορατό. Άλλωστε, το εννοιολογικό και το εικαστικό στοιχείο συνδέονται άρρηκτα στο έργο του Γιώργου Ξένου.
«Μέσα από τα σημειολογικά έργα που περιέχει αυτή η θεματική», σημειώνει η κυρία Βασιλοπούλου, «ο Γιώργος Ξένος επαναπροσδιορίζει τη σχέση μας με τον εγκλεισμό σε κάθε φυλακή και μας καλεί να ενώσουμε τη φωνή μας ενάντια στη βία, στο φόβο, σε οτιδήποτε μας στερεί την ελευθερία της σκέψης, της έκφρασης, της επιλογής».
Έχει ενδιαφέρον εξάλλου, ότι μικρά προσωπικά αντικείμενα των τότε κρατουμένων εκτίθενται σε ειδικές προθήκες.
Οι εκθέσεις διοργανώνονται από το υπουργείο Πολιτισμού, την Εφορεία Αρχαιοτήτων Πειραιώς και Νήσων, την Περιφέρεια Αττικής, τον Δήμο Αίγινας και την Κοινωφελή Επιχείρηση Δήμου Αίγινας.
Info
Αρχαιολογικό Μουσείο Κολώνας: Γιώργος Ξένος «Πορευόμενοι στην Ιερότητα»
Καποδιστριακό Ορφανοτροφείο – πρώην Φυλακές Αίγινας: «Η Ελευθερία του Εγκλεισμού»
Διάρκεια: 27/7/2023 – 30/09/2023
Πληροφορίες: 22970 22248 & 2297022067
Διαβάστε επίσης
Το Μπούρτζι ανοίγει – Η ιστορία από τους Ενετούς στον Εμπειρίκο κι από τους Τούρκους στη Συνοδινού
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ανδρέας Παναγιωτόπουλος: Έκανα λάθος. Είμαι έτοιμος να δεχθώ όποια κύρωση αντιστοιχεί στον ΚΟΚ
- Η ΠΝΟ αντιδρά στην τροποποίηση του κανονισμού για τα ταχύπλοα πλοία
- ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή: Ανακοινώθηκε η υποχρεωτική δημόσια πρόταση της Masdar – Στα 20 ευρώ/μετοχή το προσφερόμενο αντάλλαγμα
- Ολλανδία: Το Netflix καλείται να πληρώσει 5 εκατ. ευρώ για παραβίαση προσωπικών δεδομένων