Οι εκρηκτικές αυξήσεις πρώτων υλών, που έφτασαν και το 60% σε όσπρια και ρύζι σε συνδυασμό με την αύξηση του ενεργειακού κόστους συμπίεσαν ασφυκτικά τα περιθώρια κέρδους της Αφοί Κ. Καραγεωργίου ΑΕΒΕ (3 Άλφα).

Ο market leader στα όσπρια και βασικός παίκτης στην αγορά ρυζιού παρά τις ανατιμήσεις στις οποίες προχώρησε αλλά και στη δραστική μείωση των δαπανών έκλεισε με αρνητικό πρόσημο όσον αφορά την κερδοφορία του πέρυσι.

Η εταιρεία, όπως αναφέρεται στις οικονομικές καταστάσεις που αναρτήθηκαν στο ΓΕΜΗ, προχώρησε σε ανατιμήσεις που δεν αντιστάθμισαν τα αυξημένα κόστη,  η μετακύλιση των οποίων υλοποιείται σταδιακά με άμεση συνέπεια την επιβάρυνση της λειτουργικής κερδοφορίας.

Ενίσχυση πωλήσεων κατά 3,2%

Οι πωλήσεις πέρυσι ενισχύθηκαν κατά 3,2% και ανήλθαν σε 28,2 εκατ. ευρώ από 27,3 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη οικονομική χρήση. Το μικτό περιθώριο κέρδους ως ποσοστό επί των πωλήσεων μειώθηκε κατά 5,8% και διαμορφώθηκε σε 5,07 εκατ. ευρώ  και σαν ποσοστό επί των καθαρών πωλήσεων 18,0%, έναντι 6.4 εκατ. ευρώ (23,8% ως ποσοστό επί των πωλήσεων) της αντίστοιχης περυσινής περιόδου.

Η μείωση αυτή, σύμφωνα με τη διοίκηση, αντανακλά κυρίως τη σημαντική αύξηση του κόστους πρώτων υλών και υλικών συσκευασίας, καθώς και την επίδραση των λοιπών αυξητικών συντελεστών που επηρέασαν το κόστος πωληθέντων.

Μείωση δαπανών και εξόδων

Οι ανατιμήσεις τις οποίες δρομολόγησε συνδυαστικά με τις μειώσεις των δαπανών (2% επί των καθαρών πωλήσεων, που επιδέχονταν παρεμβάσεις δεν κατέστησαν εφικτή την διατήρηση των περιθωρίων στα περυσινά επίπεδα. Ετσι, το  αποτέλεσμα προ φόρων και τόκων (EBIT)  ανήλθε σε 84.000 ευρώ και σαν ποσοστό επί των καθαρών πωλήσεων 0,3%% έναντι ποσού ύψους 1,151 εκατ. ευρώ και σαν ποσοστό 4,2% της αντίστοιχης περυσινής περιόδου. Επιπλέον αυξήθηκαν οι χρεωστικοί τόκοι σε 405.000 ευρώ  και ποσοστιαία επί των καθαρών πωλήσεων 1,4% έναντι ποσού ύψους 358.000 ευρώ και ποσοστιαία 1,3% της αντίστοιχης περυσινής περιόδου, αύξηση η οποία σχετίζεται  με την αύξηση του επιτοκίου Euribor.

Τα EBITDA ανήλθαν σε 501.000 ευρώ (1,8% επί των καθαρών πωλήσεων) από 1,5 εκατ. ευρώ (5,5% επί των καθαρών πωλήσεων) της αντίστοιχης περυσινής περιόδου. Το αποτέλεσμα προ φόρων διαμορφώθηκε σε -321.000 ευρώ (-1,1% επί των καθαρών πωλήσεων) έναντι 794.000 ευρώ (2,9% επί των καθαρών πωλήσεων στην προηγούμενη χρήση). Τέλος, ζημιογόνο κατά 321.000 ευρώ ήταν το καθαρό αποτέλεσμα από 623.000 ευρώ το 2021.

Πάντως η  μειωμένη απόδοση σε επίπεδο ΕBITDA δεν επηρέασε ταμειακά την λειτουργία της εταιρείας, καθώς η βελτιωμένη διαχείριση των κεφαλαίων κίνησης με μείωση των εμπορικών απαιτήσεων κατά 3,5 εκατ. ευρώ  επέτρεψε την επανεπένδυση μέρους αυτών σε αποθέματα και την αποπληρωμή των επενδύσεων τεχνολογικού εξοπλισμού ενώ το σύνολο του δανεισμού και των λοιπών υποχρεώσεων παρέμεινε οριακά αυξημένο σε σχέση με τα επίπεδα της 31/12/2021.

Η επίδραση πληθωρισμού και κλιματικών παραγόντων

Σε ό,τι αφορά τη φετινή χρονιά η διοίκηση της 3Αλφα υπό τον Άγη Καραγεωργίου, εκτιμά ότι θα αποτελέσει άλλο ένα έτος προκλήσεων και πληθωριστικών πιέσεων με άγνωστο αντίκτυπο στις καταναλωτικές δαπάνες. Σημειωτέον ότι ήδη από την πέρσι παρατηρείται στροφή των καταναλωτών σε φθηνότερες εναλλακτικές επιλογές, όπως τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, όπου η εταιρεία δραστηριοποιείται για λογαριασμό τρίτων.

 Εκτός από τις πληθωριστικές πιέσεις επιβαρυντικά λειτουργούν και οι κλιματικοί παράγοντες που περιορίζουν τις παραγόμενες ποσότητες οσπρίων και ρυζιών, που πέρυσι σε συνδυασμό με την αυξημένη ζήτηση οδήγησαν σε αυξήσεις από 20-60% σε όσπρια και ρύζια.

Όπως επισημαίνεται η  3Αλφα έχοντας πλέον απορροφήσει το μεγαλύτερο μέρος του αυξημένου κόστους, είτε με επενδύσεις τεχνολογικού εκσυγχρονισμού είτε με παρεμβάσεις μείωσης κόστους, είτε με περιορισμό της λειτουργικής κερδοφορίας, στα μέσα Μαρτίου σε αυξήσεις τιμών που εν μέρει θα απορροφήσουν τις παραπάνω επιπτώσεις. Επιπλέον παραμένει  σε ετοιμότητα για  τις αναγκαίες προσαρμογές τιμών ισορροπώντας μεταξύ λειτουργικού περιθωρίου, και ανταγωνιστικότητας.

Αξιοποίηση Horeca και αύξηση εξαγωγών

Στους στόχους της εταιρείας για φέτος, η οποία απασχολεί 103 εργαζόμενους, είναι η μακροπρόθεσμη στόχευση για κερδοφόρα αύξηση της δραστηριότητας μέσω βιώσιμων επιχειρηματικών επιδόσεων, η διεύρυνση του δικτύου Ελλήνων παραγωγών. Ποντάρει επίσης στην διεύρυνση των καναλιών Horeca και B2B και στην αξιοποίηση του αυξημένου τουρισμού, στην αύξηση της εξαγωγικής δραστηριότητας αλλά και στην ανάπτυξη των συνεργασιών σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Διαβάστε επίσης

Ξανά μαζί FF Group-Juicy Couture: Άνοιξε το πρώτο monobrand κατάστημα στη Γλυφάδα

Hondos Center: Εκτόξευση κερδών για τον κυρίαρχο της Ομόνοιας

Σαρώνουν private label και χύμα προϊόντα στα σούπερ μάρκετ