ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πού θα πάει η Intrakat, o δυνατός τζίρος της ΓΕΚ, τι συμβαίνει με τον Φέσσα, το τετ α τετ Μεγάλου – Πετραλιά, η κρίσιμη ημέρα για Σκλαβενίτη, τι συμβαίνει στο Ελληνικό, τα δίδυμα του Λούτον και η καλή -πλατινομαλλούσα- συνεργάτης του υπουργού
Η φύση και οι ανθρώπινες παρεμβάσεις σε αυτήν, αλλά και εικαστικά- βιομηχανικά έργα και εφαρμογές, εμπνευσμένα από την F1 και από το εργοστάσιο ΚΥΚΝΟΣ, εμβληματικές σειρές έργων της εικαστικού Μίνας Παπαθεοδώρου-Βαλυράκη παρουσιάζονται από τις 29 Ιουλίου και για δύο μήνες στο Πελοποννησιακό Λαογραφικό Μουσείο Ίδρυμα Β. Παπαντωνίου στο Ναύπλιο.
Έργα μεγάλων διαστάσεων που απεικονίζουν δάση, αλλά και τα σιδερένια μπράτσα των γερανών, που παρεμβαίνουν στα λιμάνια και στη θάλασσα ή τα πτερύγια από τις ανεμογεννήτριες που ξεπηδούν μέσα από το ήρεμο, φυσικό τοπίο, θέματα που αποτελούν το κύριο πλαίσιο ενδιαφέροντος της γνωστής ζωγράφου θα παρουσιαστούν στην έκθεση που έχει τίτλο «Περιβαλλοντική καταιγίδα».
Όπως γράφει άλλωστε ο ιστορικός και κριτικός τέχνης, Τζουλιάνο Σεραφίνι «Τα πάντα στη δουλειά της Μίνας έχουν προβλεφθεί σε αυτή τη μεγάλη κλίμακα. Αυτό είναι που βλέπουμε στις λεπτές σιλουέτες των γερανών που σχεδιάζονται σε φόντο κίτρινο και ασήμι, αλλά και στα αγωνιστικά αυτοκίνητα των οποίων ο δαιδαλώδης σχεδιασμός μοιάζει σαν να διεισδύει σε ένα είδος οπτικής εκτροπής, όπου αποκαλύπτεται η ένταση καθώς και το ξέσπασμα της κίνησης. Πρόκειται για έναν δυναμισμό, που περιλαμβάνει και το χρώμα, το οποίο η καλλιτέχνιδα χειρίζεται με έντονο τρόπο, έτσι που αυτό να γίνεται πάντα ο «συνεργός» της χειρονομίας και ο ενθουσιασμός της».
Έργα και εφαρμογές
Το φυσικό περιβάλλον λοιπόν και ό,τι συνεπάγεται μέσα από την αίσθηση, την παρατήρηση, τη βύθιση και την ταύτιση με αυτό, είναι το θέμα αυτής της ενότητας των έργων, που εστιάζουν σε κάθε τι που μας περιτριγυρίζει και μέσα στο οποίο τελικά υπάρχουμε.
Η έκθεση πραγματοποιείται στο μοναδικό στο είδος του Πελοποννησιακό Μουσείο, που ίδρυσε η ενδυματολόγος και σκηνογράφος του Εθνικού θεάτρου και του Θεάτρου Τέχνης Ιωάννα Παπαντωνίου, βραβευμένη γι’ αυτό στη χώρα μας και το εξωτερικό, ύστερα από την πρόσκληση της κυρίας Γεωργίας Σαμαρά, που είναι σήμερα η πρόεδρος του μουσείου.
Σημαντικό μέρος της έκθεσης καλύπτουν τα έργα και οι εφαρμογές, που αντλούν την έμπνευσή τους από τον ΚΥΚΝΟ, ένα εργοστάσιο άρρηκτα συνδεδεμένο με το μουσείο. Πρόκειται για τα έργα της κονσέρβας, της τομάτας και της ketchup ΚΥΚΝΟΣ, από τα οποία προέκυψε και η δημιουργία των εφαρμοσμένων έργων και των crafts για το πωλητήριο του μουσείου.
Το κόκκινο χρώμα της εταιρίας κυριαρχεί σ΄αυτά τα ευρηματικά αντικείμενα, όπως τα φουλάρια και οι εσάρπες, ακόμη όμως και σε τετράδια, μολύβια, γόμες, δίσκους, σουπλά και ένα σωρό άλλες εφαρμογές.
Διεθνής δραστηριότητα
Στο Πελοποννησιακό Λαογραφικό Μουσείο – Ίδρυμα Β. Παπαντωνίου στο Ναύπλιο η Μίνα Παπαθεοδώρου-Βαλυράκη επανέρχεται, μετά από ακριβώς είκοσι χρόνια, όταν το 2003 είχε παρουσιάσει την έκθεσή της «The mind and the body». Με την τελευταία παρουσία της στον διεθνή χώρο της τέχνης να καταγράφεται, μόλις πέρυσι, που παρουσίασε το έργο της στο Μέριλαντ των Ηνωμένων Πολιτειών, με τη σπουδαία καλλιτέχνιδα και πρώτη κυρία του Μέιλαντ, Γιούμο Χόγκαν και με θέμα «Φύση-Περιβάλλον».
Μόλις πριν ένα μήνα εξάλλου, η ζωγράφος εκλέχθηκε ως σύμβουλος Τεχνών στο FICTS του Μιλάν, στη γενική συνέλευση για την χειμερινή Ολυμπιάδα Μιλάνο/ Κορτίνα 2026. Ανοίγονται έτσι, νέες προκλήσεις δημιουργικής δουλειάς για τα επόμενα τέσσερα χρόνια ενώ τα projects για τις Ηνωμένες Πολιτείες το 2024 είναι ήδη δρομολογημένα.
Το εικαστικό ύφος της άλλωστε είναι εύκολα αναγνωρίσιμο. Όπως έγραψε ο Τζουλιάνο Σεραφίνι «Το ύφος της Μίνας – αναφέρομαι στη νευρική και σπασμωδική πινελιά, στην ακραία ελευθερία της χειρονομίας, με τις βίαιες εκρήξεις καθαρού χρώματος – περιγράφεται ως ένα ιδεογραφικό αλφάβητο, το οποίο αποτελεί τη μορφή και το περιεχόμενο του έργου της. Είναι σαν η καλλιτέχνιδα να προκαλεί την όραση για να επικεντρωθεί σε ό,τι υγρό αφήσει το πινέλο της να τρέξει και να κατακάτσει στην επιφάνεια του καμβά. Είναι μια εικονογραφική χειρονομία, που αναζητά πάντα μεγάλες διαστάσεις, ακόμη και όταν ο χώρος είναι φυσικά περιορισμένος».
Η έκθεση στο Πελοποννησιακό Λαογραφικό Μουσείο τελεί υπό την αιγίδα και τη χορηγία του Δήμου Ναυπλιέων.
Διαβάστε επίσης
Δάκης Ιωάννου: «Αν το έργο δεν έχει ψυχή δεν μπορεί να είναι τέχνη»
Λένα Κιτσοπούλου – Σφήκα που την τσίμπησε
Το στέμμα, το σκήπτρο και το ξίφος του Όθωνα εντοπίσθηκαν στο Τατόι