ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Αύξηση της τάξης του 18% σημειώνουν οι ταρίφες του ΔΕΣΦΑ για το 2023 και από 1,78 ευρώ τη μεγαβατώρα του 2022 διαμορφώνονται σε 2,10 ευρώ τη μεγαβατώρα μεσοσταθμικά για φέτος.
H αύξηση αυτή όμως επιδρά αμελητέα στην τελική τιμή του φυσικού αερίου για τον καταναλωτή και την επιχείρηση, καθώς αποτελεί το 1% της τελικής τιμής του φυσικού αερίου.
Η CEO του ΔΕΣΦΑ κ. Μαρία Ρίτα Γκάλι τόνισε χθες στην ενημέρωση εφ’ όλης της ύλης για το ΔΕΣΦΑ, ότι η συγκεκριμένη ταρίφα έχει μηδαμινή συμμετοχή στον τελικό λογαριασμό ενός νοικοκυριού ή μιας βιομηχανίας. Και αυτό εξάλλου, την πολύ μικρή συμμετοχή της ταρίφας στην τελική τιμή αποδεικνύει το σχετικό γράφημα που έδειξε κατά τη χθεσινή παρουσίαση στους δημοσιογράφους.
Στο παρακάτω γράφημα φαίνεται ότι το κόστος μεταφοράς επηρεάζει ελάχιστα το κόστος αερίου. Υπενθυμίζεται ότι στις τελικές τιμές, η μέση ταρίφα από τα 1,78 ευρώ ανά Μεγαβατώρα το 2022 ανεβαίνει στα 2,10 ευρώ ανά Μεγαβατώρα το 2023, κόστος το οποίο ενσωματώνεται στα κόστη των καθετοποιημένων ενεργειακών ομίλων, αποτελώντας… το 1% της τελικής τιμής. Από το ΔΕΣΦΑ τονίστηκε ότι όσο προχωρούν οι επενδύσεις και αυξάνονται οι ροές φυσικού αερίου μειώνεται η μέση χρέωση.
Ποιους επιβαρύνει η αύξηση
Η ταρίφα αποτελεί το έσοδο του ΔΕΣΦΑ για τη διέλεθση του φυσικού αερίου από τους αγωγούς και επιβαρύνει τους πελάτες του ΔΕΣΦΑ, τους εισαγωγείς και εξαγωγείς φυσικού αερίου, διεθνείς και ελληνικέ εταιρείες αποτελώντας μέρος του κόστους τους.
Ωστόσο, το τελικό κόστος στον καταναλωτή διαμορφώνεται κυρίως από την τιμή του φυσικού αερίου, και όχι από τα 40 λεπτά της προσαύξησης της ταρίφας του ΔΕΣΦΑ.
Η πραγματική αγωνία για τις τελικές τιμές για τον καταναλωτή είναι η τιμή του φυσικού αερίου και αν θα παραμείνει στα σημερινά χαμηλά επίπεδα ή θα αυξηθεί στην αρχή του χειμώνα.
Γιατί αυξήθηκαν οι ταρίφες
Το σύστημα τιμολόγησης βασίζεται στον υφιστάμενο Κανονισμό Τιμολόγησης που ισχύει από το 2016 και βρίσκεται υπό αναθεώρηση και με βάση αυτόν δημιουργούνται αποκλίσεις είτε προς τα επάνω είτε προς τα κάτω.
Με τον νέο Κανονισμό Τιμολόγησης εκτιμάται από τη διοίκηση του ΔΕΣΦΑ ότι θα αποτραπούν τα λάθη του παρελθόντος και τον Μάιο κάθε έτους θα γίνεται πιο ασφαλής υπολογισμός για τις ταρίφες του επόμενου.
Οι ταρίφες διαμορφώνονται με βάση το εκάστοτε ρυθμιζόμενο έσοδο -που αποφασίζει η ΡΑΑΕΥ- σε συνδυασμό με τις προβλεπόμενες ποσότητες φυσικού αερίου που διακινούνται από το σύστημα μεταφοράς του Διαχειριστή.
Η ΡΑΕ έχει εγκρίνει από πέρυσι τις ταρίφες έως και το 2024. Για τον επόμενο χρόνο διαμορφώνονται σε 1,90 ευρώ τη μεγαβατώρα.
Έχουν προϋπολογιστεί και οι ταρίφες για το 2025, το 2026 και το 2027, αλλά παραμένουν ενδεικτικές.
Η Ρυθμιστική Αρχή έχει εγκρίνει για την 4ετία 2024-2027 WACC για τον Διαχειριστή ύψους 7,85%, με την «κοινωνικοποίηση» της Ρεβυθούσας να παραμένει στο 50%.
Είναι πιθανό να αναθεωρηθούν οι ενδεικτικές ταρίφες από το 2025 ως το 2027, λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματα των δημοπρασιών για δέσμευση ποσοτήτων στα σημεία εισόδου- εξόδου του ΕΣΜΦΑ, σε συνδυασμό με τις νέες επενδύσεις.
Διαβάστε επίσης:
Στοιχεία ΔΕΣΦΑ για την κατανάλωση φυσικού αερίου το α’ εξάμηνο του 2023
Τιμολόγια ρεύματος: Αναβάλλονται οι αλλαγές – Περισσότερη διαφάνεια ζητάει το ΥΠΕΝ
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Propeller Club: Τιμήθηκαν, Γιώργος Τσούνης και Μαρίνα Χατζημανώλη – Τα συγκινητικά λόγια του Κωστή Φραγκούλη
- «Καλό ταξίδι Αητέ»: Το αντίο της Αγγελικής Νικολούλη στον Κώστα Χαρδαβέλλα
- Το ντέρμπι ΑΕΚ-ΠΑΟΚ με τις καλύτερες αποδόσεις από το Πάμε Στοίχημα
- Τέσσερα νεότευκτα πλοία του ομίλου Τσάκου με την Κυπριακή σημαία – Επιτυχία της Μαρίνας Χατζημανώλη που αύξησε τον στόλο της Κύπρου κατά 170 πλοία!