• Business

    Υπουργείο Υποδομών: Στην τελική ευθεία τα πράσινα λεωφορεία – Πότε έρχονται σε ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη
    Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας

    Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας


    Ακόμα ένα βήμα πιο κοντά στην άφιξή τους έρχονται τα 400 νέα πράσινα λεωφορεία, καθώς τρεις από τις τέσσερις συμβάσεις του διαγωνισμού του υπουργείου υποδομών και μεταφορών έχουν πάρει το «πράσινο φως» από το Ελεγκτικό Συνέδριο και το μόνο που μένει για την υπογραφή τους είναι να περάσουν από τη Βουλή.

    Σημειώνεται ότι με την υπογραφή των σχετικών συμβάσεων θα αρχίσουν να καταφθάνουν στην Αθήνα σε πρώτη φάση λεωφορεία που θα χρησιμοποιούν φυσικό αέριο, καθώς είναι έτοιμα προς παράδοση, ενώ έως τις αρχές του 2024 αναμένεται να καταφτάσουν και τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία.

    Με αυτό τον τρόπο κλείνει ένας διαγωνισμός που ξεκίνησε από τα τέλη του 2021, ο οποίος είχε αρκετά «σκαμπανεβάσματα» και καθυστερήσεις κυρίως λόγω των προσφυγών των ενδιαφερομένων εταιριών είτε προς την Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ) και το ΣτΕ.

    Μάλιστα, όπως ανέφερε σε τηλεοπτική εκπομπή ο Γενικός Γραμματέας Μεταφορών, Γιάννης Ξιφαράς, το επόμενο βήμα είναι να βγει στον αέρα ένας παρόμοιος διαγωνισμός στο αμέσως επόμενο διάστημα.

    Πρόκειται για τη Β΄ Φάση του γενικότερου σχεδίου του υπουργείου υποδομών για την προμήθεια 1.300 λεωφορείων.

    Η μέχρι στιγμής πορεία του διαγωνισμού

    Ο εν εξελίξει διαγωνισμός προκηρύχθηκε τον Νοέμβριο του 2021 και ως στόχο έχει την ενίσχυση του ΟΑΣΑ και του ΟΑΣΘ με νέα «πράσινα» λεωφορεία, τα οποία θα χρησιμοποιούν όσο το δυνατόν πιο φιλικά προς το περιβάλλον καύσιμα, δηλαδή συμπιεσμένο φυσικό αέριο και ηλεκτρισμό.

    Μάλιστα, δεν αποκλείεται στο άμεσο μέλλον να δούμε στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης λεωφορεία που θα καίνε υδρογόνο, καθώς η Οδικές Συγκοινωνίες έχει αρχίσει ήδη τις σχετικές δοκιμές.

    Πιο συγκεκριμένα, ο διαγωνισμός που οδεύει πλέον προς το κλείσιμο του καθώς γνωρίζουμε τους μειοδότες είχε μοιραστεί σε πέντε υπο-έργα ανάλογα με τον τύπο των οχημάτων και την τεχνολογία τους. Ωστόσο, ένα κύμα προσφυγών, κυρίως όσον αφορά το πρώτο και το πέμπτο τμήμα είχε ως συνέπεια να δοθεί πλήθος παρατάσεων εκ μέρους του υπουργείου υποδομών.

    Το πρώτο τμήμα, το οποίο στην πορεία κηρύχθηκε άγονο, αφορούσε την προμήθεια 100 υβριδικών λεωφορείων.

    Ωστόσο, «κόλλησε» σχεδόν από την αρχή της διαγωνιστικής διαδικασίας καθώς η Mercedes και η Solaris απευθύνθηκαν στην ΕΑΔΗΣΥ.

    Μάλιστα, η Mercedes ύστερα από την ΕΑΔΗΣΥ στράφηκε και προς στο ΣτΕ, χωρίς όμως να καταφέρει να μπλοκάρει τον διαγωνισμό, αλλά εν τέλει δεν υποβλήθηκε καμία προσφορά.

    Στο δεύτερο τμήμα, ανάδοχος είναι η ιταλική εταιρεία Industria Italiana Autobus, η οποία θα αναλάβει την προμήθεια 200 λεωφορείων συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) εκτιμώμενου κόστους 59 εκατ. ευρώ.

    Σημειώνεται ότι πίσω από την εν λόγω εταιρεία βρίσκεται ο Όμιλος KoC του Τούρκου μεγιστάνα Inan Kirac με το mononews να έχει γράψει εκτενές ρεπορτάζ.

    Το τρίτο τμήμα του διαγωνισμού αφορά την προμήθεια 100 λεωφορείων CNG με εκτιμώμενο κόστος 43 εκατ. ευρώ και ανάδοχο την IVECO.

    Στο τέταρτο τμήμα του διαγωνισμού που αφορά την προμήθεια 100 ηλεκτρικών λεωφορείων, η μοναδική εταιρεία που έχει υποβάλει προσφορά είναι η κινεζική Build Your Dreams, που εκπροσωπείται στην Ελλάδα από την Πετρόπουλος ΑΕΒΕ.

    Στο πέμπτο και τελευταίο τμήμα του διαγωνισμού, το οποίο είχε κολλήσει στο Ελεγκτικό Συνέδριο αλλά πήρε πρόσφατα το τελικό «ΟΚ», ανάδοχος είναι η Yutong Bus, η οποία εκπροσωπείται στη χώρα μας από τον Όμιλο Κοπελούζου και θα αναλάβει την προμήθεια 250 ηλεκτρικών λεωφορείων έναντι 110 εκατ. ευρώ.

    Στο εν λόγω τμήμα είχε υποβάλει προσφορά και η κινεζική Build Your Dreams, αλλά κόπηκε στο στάδιο της αξιολόγησης των τεχνικών κριτηρίων.

    Μάλιστα, η  Build Your Dreams είχε προσφύγει στην ΕΑΔΗΣΥ για να ανατραπεί η απόφαση του αποκλεισμού της, αλλά δεν κατάφερε να την πείσει.

    Διαβάστε επίσης:

    «Πράσινο φως» για τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

    Υπογράφεται η πρώτη σύμβαση για 250 ηλεκτρικά λεωφορεία της Yutong που εκπροσωπεί ο όμιλος Κοπελούζου

    Σταϊκούρας: Δέκα προτεραιότητες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών



    ΣΧΟΛΙΑ