ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Δύο εικοσιτετράωρα πριν να συνεδριάσει η Επιτροπή Ανταγωνισμού προκειμένου να αποφασίσει αν θα εγκρίνει την ενσωμάτωση της ΑΝΕΚ στην Attica Group και με ποιους όρους, η κυβέρνηση καθυστερημένα παραδέχθηκε ότι τα εισιτήρια της ακτοπλοΐας είναι ακριβά και ανήγγειλε παρέμβαση, καθώς και διπλή σύσκεψη για σήμερα στο Μέγαρο Μαξίμου.
Στη σύσκεψη θα συμμετέχουν οι τρεις στενοί συνεργάτες του πρωθυπουργού, Άκης Σκέρτσος, Σταύρος Παπασταύρου και Γιάννης Μπρατάκος, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας, καθώς και οι υφυπουργοί και οι γενικοί γραμματείς των συναρμόδιων υπουργείων.
Επίσης για σήμερα το απόγευμα, έχουν κληθεί στο Μέγαρο Μαξίμου, οι εκπρόσωποι των ακτοπλόων εφοπλιστών και το προεδρείο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, προκειμένου να διερευνηθούν οι δυνατότητες διόρθωσης των εισιτηρίων των ακτοπλοϊκών πλοίων.
Υπενθυμίζεται ότι ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης, δήλωσε χθες ότι «η κυβέρνηση αυτή έχει αποδείξει ότι δεν αφήνει κανένα τέτοιο ζήτημα στην τύχη του» και «παρακολουθούμε το ζήτημα αυτό και θα ενημερωθείτε άμεσα για νεότερα».
Η κυβέρνηση διαπίστωσε καθυστερημένα ότι ενώ οι τιμές των καυσίμων μειώθηκαν κατά 45,5% σε σύγκριση με πέρυσι, οι τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων παραμένουν οι ίδιες.
Επισημαίνεται ότι η τιμή του χαμηλού σε περιεκτικότητα θείου καυσίμου Very Low Sulphur Fuel Oil (VLSFO), τα οποία χρησιμοποιούν τα συμβατικά επιβατηγά πλοία από 1.100 ευρώ τον τόνο το 2022 έπεσε στα 600 ευρώ το 2023, ενώ το marine gas oil που χρησιμοποιούν τα ταχύπλοα από 1.200 ευρώ τον τόνο, έπεσε στα 700 ευρώ εφέτος, που αντιστοιχεί σε ποσοστό μείωσης 41,6%.
Ωστόσο, οι ακτοπλόοι εφοπλιστές ισχυρίζονται πως επιβαρύνθηκαν με 100 δολάρια τον τόνο μετά την απόφαση της Helleniq Energy (ΕΛΠΕ) να αλλάξει τη βάση υπολογισμού της τιμής τους, λαμβάνοντας υπόψη της τις τιμές του Ρότερνταμ, αντί της Μεσογείου, με συνέπεια η πραγματική μείωση του κόστους καυσίμων να είναι μικρότερη.
Αναφέρουν επίσης ότι υπάρχουν συσσωρευμένες οικονομικές ζημίες από τα προηγούμενα χρόνια, αυξημένες τραπεζικές υποχρεώσεις, η υπογραφή της συλλογικής σύμβασης με την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία που ανέβασαν το κόστος κατά 9%, την αύξηση των ανταλλακτικών κατά 18%, τα αυξημένα ασφάλιστρα κατά 29%, καθώς και την ανάγκη χρηματοδότησης της ανανέωσης του στόλου, που σύμφωνα με το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος απαιτούνται περίπου 3 δισ. ευρώ!
Από την άλλη, υπάρχει το επιχείρημα ότι οι ακτοπλοϊκές εταιρείες μέσα στην υγειονομική κρίση, ενισχύθηκαν από την κυβέρνηση με 75 εκατομμύρια ευρώ και επιπλέον 37 για τις άγονες γραμμές, ενώ η συνολική κρατική δαπάνη για τις άγονες γραμμές ανήλθε ετησίως στα 139 εκατομμύρια ευρώ!
Το αντεπιχείρημα των εφοπλιστών της ακτοπλοΐας είναι ότι αν δεν δίδονταν μέσα στην υγειονομική κρίση οι έκτακτες επιχορηγήσεις, ήταν αδύνατο να εκτελεστούν τα δρομολόγια λόγω των απαγορεύσεων στις μετακινήσεις και των ανύπαρκτης επιβατικής κίνησης και τονίζουν ότι στις επιδοτούμενες γραμμές υπάρχει κρατικό τιμολόγιο στα εισιτήρια που δεν έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια.
Κίνηση επιβατών 2019-2021-2022
Ποιες είναι οι ακριβές και ποιες οι φθηνές θαλάσσιες διαδρομές στην Ευρώπη;
Επίσης, οι ακτοπλόοι εφοπλιστές, επικαλούνται έρευνα της Vivanoda.it που δημοσίευσε το Mononews στις 23 Ιουνίου, όπου καταγράφονται όλες οι ακριβές και φθηνές ακτοπλοϊκές γραμμές της Ευρώπης.
Σύμφωνα με την έρευνα αυτή, οι διελεύσεις επιβατών στα πορθμεία προς Τυνησία, Λιθουανία, Λετονία, Πολωνία και Σουηδία έχουν τον χαμηλότερο δείκτη τιμών.
Αντίθετα, οι διελεύσεις πορθμείων προς την Τουρκία, το Ηνωμένο Βασίλειο και το Μαρόκο έχουν τους υψηλότερους δείκτες τιμών.
Εξάλλου, οι θαλάσσιες συνδέσεις μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας και αυτές μεταξύ Μαρόκου και Ισπανίας είναι αναλογικά οι πιο ακριβές στην Ευρώπη.
Επίσης, οι θαλάσσιες συνδέσεις μεταξύ Γερμανίας και Λιθουανίας ή Λετονίας είναι οι λιγότερο ακριβές σε σχέση με τη διανυθείσα απόσταση. Γενικά «όσο πιο σύντομη είναι η διέλευση, τόσο πιο ακριβή είναι».
Σε όλη την Ευρώπη «οι τιμές είναι υψηλότερες κατά μέσο όρο από τον Ιούλιο έως τον Σεπτέμβριο. Επίσης είναι ελαφρώς υψηλότερα τα Σαββατοκύριακα».
Αυτά αναφέρονται στην έρευνα αγοράς που διεξήχθη από τη Vivanoda για τιμές διέλευσης 110.000 πλοίων.
Στην έρευνα που πραγματοποίησε η Vivanoda σε δεκάδες χιλιάδες ναύλους πορθμείων σε εκατοντάδες δρομολόγια στην Ευρώπη, καθώς και διελεύσεις προς την Τουρκία και τις χώρες του Μαγκρέμπ, Μαρόκο, Αλγερία, Τυνησία, προκύπτουν τα εξής ευρήματα:
Οι διελεύσεις με πορθμεία προς Τυνησία, Λιθουανία, Λετονία, Πολωνία και Σουηδία έχουν τον χαμηλότερο δείκτη τιμών. Αντίθετα, οι διελεύσεις πορθμείων προς την Τουρκία, το Ηνωμένο Βασίλειο και το Μαρόκο έχουν τους υψηλότερους δείκτες τιμών.
Οι συνδέσεις μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας και αυτές μεταξύ Μαρόκου και Ισπανίας είναι αναλογικά οι πιο ακριβές στην Ευρώπη. Οι συνδέσεις μεταξύ Γερμανίας και Λιθουανίας ή Λετονίας είναι οι λιγότερο ακριβές σε σχέση με τη διανυθείσα απόσταση.
Σύμφωνα με την έρευνα που διεξήγαγε η Vivanoda, η Ιταλία “είναι η έκτη πιο ακριβή χώρα στην Ευρώπη για ταξίδια με πλοίο, ενώ η Ελλάδα βρίσκεται στην 11η θέση” .
Επίσης, στην 15η θέση στις ακριβότερες συνδέσεις αναφέρεται ότι είναι η γραμμή, Νάξος – Πάρος, με 196,30 ευρώ και στην 23η θέση, η γραμμή, Σίφνος – Νάξος με 161,29 ευρώ.
Υπάρχουν και άλλες αναφορές για άλλες ενδοκυκλαδικές συνδέσεις, που όμως απαιτείται διασταύρωση των στοιχείων.
Οι συνδέσεις μεταξύ Ιταλίας και Μάλτας και τα δρομολόγια εσωτερικού είναι κατά μέσο όρο εκείνες με τον υψηλότερο δείκτη τιμών.
Η ακτοπλοϊκή γραμμή από Santa Marina Salina προς Rinella στο νησί Salina είναι μακράν η πιο ακριβή στην Ιταλία.
Τα δρομολόγια που συνδέουν τη Βαρκελώνη από τη Civitavecchia και το Porto Torres είναι τα φθηνότερα στην Ιταλία σε σχέση με την απόσταση που διανύθηκε.
Ο «Δείκτης τιμών για διελεύσεις πορθμείων μεταξύ χωρών» βλέπει τη σύνδεση Ιταλίας – Μάλτας στην τέταρτη θέση με μέση τιμή 99,99 ευρώ, ενώ η γραμμή Ιταλίας – Γαλλίας βρίσκεται στην πέμπτη θέση με 76,99 ευρώ.
Οι διελεύσεις Ιταλία – Σλοβενία (60,4 ευρώ) και Κροατία – Ιταλία (54,5 ευρώ) αντίστοιχα εμφανίζονται στην ένατη και δέκατη ηπειρωτική θέση.
Στην 15η θέση είναι η σύνδεση Ιταλία – Μαυροβούνιο (43,14 ευρώ), στη 19η Αλβανία – Ιταλία (36,15 ευρώ), στην 28η Ελλάδα – Ιταλία (23,53 ευρώ), στην 32η Ιταλία – Τυνησία (17,97 ευρώ), στην 34η Ιταλία – Μαρόκο (15,42 ευρώ) και στην 35η Ιταλία – Ισπανία (12,96 ευρώ).
Ο δείκτης τιμών με βάση το μήκος της διαδρομής δείχνει τότε ξεκάθαρα ότι «όσο πιο σύντομη είναι η διάβαση, τόσο υψηλότερη είναι η τιμή»: πηγαίνουμε από μια μέση τιμή (ανά άτομο ανά 100 χλμ.) των 31,36 ευρώ για μεγαλύτερες διαδρομές μήκους 150 χλμ. μέση τιμή 164,5 ευρώ για συνδέσεις κάτω των 20 χλμ.
Από τις πιο ακριβές διαδρομές, η έρευνα δείχνει ότι είναι η σύνδεση Santa Maria Salina – Rinella (με μέση τιμή 389,29 ευρώ ανά 100 χλμ.), Procida – Ischia (243,34 ευρώ), Bonifacio – S. Teresa di Gallura (238 01 ευρώ), Piombino – Cavo (234,15 ευρώ), Levanzo – Favignana (227,72 ευρώ), Vulcano – Lipari (222,02 ευρώ), Procida – Pozzuoli (214,25 ευρώ), Procida – Casamicciola Terme (193,06 ευρώ), Σορέντο – Ποζιτάνο (191,55 ευρώ), Σορέντο – Κάπρι (191,55 ευρώ). ), Rio Marina – Piombino (164,58 ευρώ), Cavo – Portoferraio (150 ευρώ), Ischia – Pozzuoli (149 ,54 ευρώ), Piombino – Portoferraio (144,87 ευρώ), Porto S. Stefano – Giglio (141,69 ευρώ), Casamicciola Terme – Pozzuoli (135,93 ευρώ), Rinella – Lipari (134,5 ευρώ) και S Maria Salina – Lipari (126,44 ευρώ).
Από τη Vivanoda υπογραμμίζουν ότι «οι διελεύσεις οι οποίες είναι πολύ σύντομες (Lymington-Yarmouth, Chios-Cesme, Santa Maria Salina-Rinella και Caleta del Sebo-Orzela), έχουν τους υψηλότερους δείκτες τιμών. Αυτές οι συνδέσεις είναι οι πιο ακριβές στην Ευρώπη για την απόσταση που διανύθηκε».
Όσο για τις φθηνότερες ακτοπλοϊκές διελεύσεις στην Ευρώπη, πάντα με την ίδια παράμετρο υπολογισμού (μέση τιμή ανά άτομο για ταξίδι 100 χλμ.), αυτές είναι: Βαρκελώνη – Τσιβιταβέκια (9,91 ευρώ), Βαρκελώνη – Πόρτο Τόρες (11,32 ευρώ), Παλέρμο – Λιβόρνο (11,48 ευρώ), Παλέρμο – Γένοβα (11,77 ευρώ) , Νάπολη – Κάλιαρι (12,65 ευρώ), Βενετία – Πάτρα (12,68 ευρώ), Τσιβιταβέκια – Termini Imerese (12,73 ευρώ), Ανκόνα – Πάτρα (13,62 ευρώ), Σαλέρνο – Τύνιδα (14,21 ευρώ), Golfo Aranci – Λιβόρνο (15,25). ευρώ), Πόρτο Τόρες – Τουλόν (15,27 ευρώ), Βενετία – Ηγουμενίτσα (15 ,28 ευρώ), Γένοβα – Ταγγέρη (15,42 ευρώ), Τσιβιταβέκια – Πόρτο Τόρες (16,19 ευρώ), Μπάρι – Πάτρα (16,32 ευρώ). ), Παλέρμο – Κάλιαρι (16,59 ευρώ), Παλέρμο – Τσιβιταβέκια (17,03 ευρώ), Ανκόνα – Ηγουμενίτσα (17,13 ευρώ), Όλμπια – Λιβόρνο (17,36 ευρώ), Τσιβιταβέκια – Τύνιδα (17,51 ευρώ) και Σαλέρνο – Μεσσήνη (17,53 ευρώ).
Η ανάλυση της Vivanoda αναφέρει επίσης και μια κατάταξη με τα 50 φθηνότερα λιμάνια επιβατών στην Ευρώπη και στους πιο ακριβούς προορισμούς για πρόσβαση με πλοίο (Santa Teresa di Gallura, Cavo, Procida, Pozzuoli, Giglio, Ischia κ.λπ.).
Οι μήνες Ιούλιος, Αύγουστος και Σεπτέμβριος είναι προφανώς οι πιο ακριβοί για ταξίδια με πλοίο καθώς και τα Σαββατοκύριακα, εμφανίζουν ακριβότερες τιμές από τις ημέρες της εβδομάδας.
Το μεθοδολογικό σημείωμα της έρευνας εξηγεί ότι για την πραγματοποίησή της συγκεντρώθηκαν σχεδόν 110.000 τιμές διέλευσης πορθμείων. Ορισμένες τιμές περιελάμβαναν ταξίδι για ένα άτομο χωρίς όχημα, άλλες για 2 ενήλικες και ένα όχημα.
Στη συνέχεια κωδικοποιήθηκαν αυτές τις τιμές και βρέθηκε μια τιμή ανά άτομο. Στη συνέχεια, κάθε τιμή μετατράπηκε για να ληφθεί ένας δείκτης που αντιπροσωπεύει το κόστος ανά 100 χιλιόμετρα που διανύθηκαν».
Διαβάστε επίσης:
Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Έρχεται κυβερνητική παρέμβαση για τις αυξημένες τιμές
Ένωσις Ελλήνων Εφοπλιστών: Ιστορική συμφωνία για πράσινα καύσιμα
ΟΛΠ: Στις 2 Αυγούστου η Γενική Συνέλευση
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Σωκράτης Φάμελλος: Είναι μια καλή μέρα για τον ΣΥΡΙΖΑ, είναι μια καλή μέρα για την αριστερά
- Τουρισμός: Πανευρωπαϊκή πρωτιά της Ελλάδας στη φορολογία των ξενοδοχείων
- Γιώργος Οικονόμου: Επιμένει για την «άλωση» της Performance με στόχο την Αλίκη Παληού, η οποία «πυροβολεί» στο αδύνατο σημείο του
- Τι μαγειρεύει ο maître Λιβάνιος, τα ραντεβού του Εξάρχου και το ράλι στην Αττικής, τα μυστικά της ΓΕΚ και τα 19 ευρώ, το beef Σταϊκούρα – Ταχιάου, τι θα στηρίξει ο Μηταράκης, και ο καινοτόμος Ρέμος