ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα τιμολόγια ρεύματος και ο τρόπος που μπορεί να περιοριστεί το κόστος που μετακυλίεται στους καταναλωτές είναι στο επίκεντρο των σχεδιασμών του ΥΠΕΝ, όπως φάνηκε από την πρώτη τοποθέτηση του κ. Θεόδωρου Σκυλακάκη, υπουργού Ενέργειας στις προγραμματικές στη Βουλή.
Σε μια εποχή που είναι σε εξέλιξη η συζήτηση για τα νέα τιμολόγια που προτείνει η ΡΑΑΕΥ στην αγορά, η συζήτηση για αύξηση της διαφάνειας και καλύτερο έλεγχο όλων των εμπλεκομένων έχει ιδιαίτερη σημασία.
Υπενθυμίζεται ότι η ΡΑΑΕΥ έχει προτείνει 4 κατηγορίες τιμολογίων, και ο νέος υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θεόδωρος Σκυλακάκης έχει αρχίσει ήδη να συναντάται με εκπροσώπους της αγοράς σχετικά με το σύστημα τιμολόγησης. Πληροφορίες αναφέρουν ότι θα ανταποκριθεί στο αίτημα για καθυστέρηση στις αλλαγές, ένα με δύο μήνες, προκειμένου να δοθεί χρόνος για καλύτερη ενημέρωση του κοινού.
Σημειώνεται, ότι υποχρέωση των προμηθευτών είναι να ενημερώσουν για τις αλλαγές δύο μήνες πριν, κάτι που σημαίνει ότι την 1η Αυγούστου θα πρέπει να έχουν ενημερωθεί οι καταναλωτές για τις αλλαγές, που σύμφωνα με τη ΡΑΑΕΥ, προτείνει να γίνουν από 1η Οκτωβρίου.
Ωστόσο, η ΡΑΕ ετοιμάζει έναν Οδηγό Ενημέρωσης για τις διαφορές των τιμολογίων και τι σημαίνουν, και όλοι συμφωνούν ότι χρειάζεται χρόνος για καλύτερη ενημέρωση και περισσότερη σαφήνεια στις επιλογές του.
Το βασικό χαρακτηριστικό στο σημερινό σύστημα τιμολόγησης, είναι ότι οι προμηθευτές ανακοινώνουν νέα τιμολόγια κάθε μήνα προβλέποντας την εξέλιξη της χονδρεμπορικής τιμής του επόμενου μήνα.
Το σύστημα αυτό συνοδευόταν από επιδοτήσεις που κάλυπταν μέρος του κόστους, όταν αυτό λόγω των αυξήσεων στη χονδρεμπορική πήγαινε προς τα πάνω.
Ωστόσο, από 1η Οκτωβρίου δε θα υπάρχει το μαξιλάρι των επιδοτήσεων και αν δεν υπάρξουν αυξήσεις στη χονδρεμπορική δεν θα δημιουργηθεί πρόβλημα.
Ο κίνδυνος, ωστόσο, ελλοχεύει στην πιθανότητα αύξησης των τιμών ενέργειας, που θα δημιουργήσει εκ νέου την ανάγκη επιδοτήσεων.
Ο μηχανισμός πλαφόν, που αφορά τους ηλεκτροπαραγωγούς, θα ανασταλεί από 1η Οκτωβρίου.
Μετά την αναστολή του πλαφόν στην αμοιβή των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής θα δημιουργηθεί ένα πρόβλημα στην εξασφάλιση των κονδυλίων για τις επιδοτήσεις των λογαριασμών των τελικών καταναλωτών οι οποίες πλέον θα πρέπει να καλύπτονται μόνο από τα έσοδα των δημοπρασιών δικαιωμάτων ρύπων ή από τον προϋπολογισμό.
Υπολογίζεται ότι το σύνολο των εσόδων του μηχανισμού της χονδρικής αγοράς ανήλθαν από την έναρξη εφαρμογής του σε περίπου 3,3 δισ. ευρώ.
Ωστόσο, πλέον λόγω της αποκλιμάκωσης των τιμών του φυσικού αερίου η απόδοση του μηχανισμού έχει μειωθεί δραστικά. Έτσι τον Ιούνιο συγκεντρώθηκαν 19,5 εκατ. ευρώ όταν οι επιδοτήσεις που ανακοινώθηκαν από την κυβέρνηση φθάνουν τα 24 εκατ. ευρώ.
Το βλέμμα σε Διαχειριστές, ΔΕΗ και περισσότερος έλεγχος από τη ΡΑΑΕΥ
Ο έλεγχος της ενεργειακής αγοράς ώστε να τα κόστη που καλούνται να πληρώσουν οι καταναλωτές, εν μέσω του μεταβαλλόμενου και ασταθούς ενεργειακού περιβάλλοντος, να περιοριστούν είναι προτεραιότητα για το νέο υπουργό Ενέργειας κ. Θεόδωρο Σκυλακάκη.
Στην ομιλία του στη Βουλή τόνισε τη σημασία της διαφάνειας και της αποτελεσματικής λειτουργίας των θεσμών, την ενίσχυση της Ανεξάρητης Αρχής (ΡΑΑΕΥ) και την εταιρική διακυβέρνηση «όπου συμμετέχει το κράτος» για να περιοριστεί η μετακύλιση κόστους στους καταναλωτές, δείχνοντας τους Διαχειριστές και τη ΔΕΗ.
Η συζήτηση αυτή αφορά τα τιμολόγια ρεύματος, που την περίοδο αυτή θα αλλάξουν, αλλά αφορά και τα ρυθμιζόμενα κόστη που πληρώνουν κάθε μήνα οι καταναλωτές για να χρηματοδοτούν τα μεγάλα επενδυτικά σχέδια των Διαχειριστών (ΔΕΣΦΑ, ΔΕΔΔΗΕ, ΑΔΜΗΕ).
«Προσεκτικό μέτρημα, μέγιστη διαφάνεια και αποτελεσματική λειτουργία των θεσμών σε ό,τι αφορά τις τιμές των ενεργειακών υπηρεσιών», ήταν η πρώτη αρχή της πολιτικής του, όπως την περιέγραψε στη Βουλή.
«Η πολυπλοκότητα της σύγχρονης αγοράς ενέργειας, ιδίως όταν διαχειριζόμαστε ταυτόχρονα μία θεμελιώδη ενεργειακή μετάβαση προς την πράσινη ενέργεια και ένα πολύπλοκο γεωπολιτικό περιβάλλον, που είναι και ασταθές, κρύβει κινδύνους και δυνητικά τεράστιο κόστος που λειτουργεί σε βάρος του τελικού καταναλωτή.
Ελλοχεύει κατ’ αρχήν ο κίνδυνος του ανεπαρκούς ανταγωνισμού. Το είδαμε με την κρίση της ευρωπαϊκής αγοράς φυσικού αερίου το 2022.
Ελλοχεύει ο κίνδυνος των αποτυχημένων ενεργειακών επενδύσεων για λόγους υπερσχεδιασμού, υπερκοστολόγησης, πρόωρης ή όψιμης υιοθέτησης νέων τεχνολογιών ή ακόμη και απλής αλλαγής των συνθηκών.
Χρειαζόμαστε συνεπώς ταυτόχρονα ισχυρές από πλευράς ανθρώπινων πόρων και καλής θεσμικής λειτουργίας Ανεξάρτητες Αρχές και διασφάλιση της αποτελεσματικής εταιρικής διακυβέρνησης, όπου το κράτος είναι μέτοχος, επιχειρήσεων και φορέων που προσφέρουν ενεργειακές υπηρεσίες», τόνισε χαρακτηριστικά.
Διαβάστε επίσης:
Γιατί είναι ορθή η αποπληρωμή των δανείων
Επανυπολογισμός 50.000 συντάξεων – Αυξήσεις από 30 έως 145 ευρώ το μήνα
Οι real estate μπίζνες Καλλιτσάντση & οι επενδύσεις των 50 εκατομμυρίων
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Harry Winston : Το διαμέρισμα του «Βασιλιά των Διαμαντιών» πωλήθηκε για 24,5 εκατομμύρια δολάρια
- Γραφείο Προϋπολογισμού Βουλής: Η πάταξη της φοροδιαφυγής φέρνει υπερπλεόνασμα το 2024 – Οι τρεις κίνδυνοι για την οικονομία
- Eυάγγελος Μυτιληναίος: Χρειαζόμαστε δραστικά μέτρα για τη μείωση του ενεργειακού κόστους
- Ταξί: Διετής παράταση στις προθεσμίες με τα όρια ηλικίας απόσυρσης στις περιοχές που κηρύχθηκαν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης