ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Οι έξι εφοπλιστές δραστηριοποιήθηκαν στην ναυτιλία μεταπολεμικά και άφησαν το δικό τους αποτύπωμα στην ελληνική και παγκόσμια ναυτιλία.
Αναλυτικότερα:
Η ναυτιλιακή εταιρεία Eletson Corporation δημιουργήθηκε από τον Βασίλη Χατζηελευθεριάδη (1902 – 1973) και συνεχίστηκε από τους τέσσερις καπετάνιους Απόστολο Χατζηελευθεριάδη, Γρηγόρη Χατζηελευθεριάδη, Γιάννη Καρασταμάτη και Ερρίκο Κέρτσικωφ. Οι δύο πρώτοι ήταν παιδιά του και οι άλλοι δύο γαμπροί του.
Ο Βασίλης γεννήθηκε στη Σινασό Καππαδοκίας. Με τους γονείς του ήρθαν στην Ελλάδα το 1924. Πρωτοεγκαταστάθηκαν στην Ελευσίνα και εργάστηκε αργότερα στον Πειραιά, στον Βαγιάννη, ο οποίος διέθετε υδροφόρες και μετέφερε νερό από τον Πόρο.
Νυμφεύθηκε την Ελένη Τριανταφυλλίδου, όπου έστησαν το σπιτικό τους στην Καλλίπολη. Απέκτησαν συνολικά επτά παιδιά, πέντε κορίτσια και δύο αγόρια: τον Απόστολο, τον Γρηγόρη, την Έλενα, την Ερατώ, τη Λούλα, τη Νίκη και τη Βάσω.
Το 1938 με συνέταιρο τον Λευτέρη Χειράκη αγόρασε το πρώτο φορτηγό πλοίο του.Ήταν ένα μικρό φορτηγό πλοίο, 400 τόνων.
Το 1966 αγόρασε το ΜΑΡΙΑ Τ. και μετέφερε ζώα. Στο μικρό γραφείο της εταιρείας ήταν στην οδό Σωτήρος Διός στον Πειραιά, στο οποίο εργάζονταν μόνος του ο Βασίλης. Τα δύο παιδιά του και οι γαμπροί ταξίδευαν, προκειμένου να καλύψουν τα έξοδα των οικογενειών τους και του πλοίου.
Το 1975 παρήγγειλε η εταιρεία τα πρώτα νεότευκτα.
Το 1993 σε συνεργασία με την Citibank ήταν η πρώτη ευρωπαϊκή Τράπεζα που εξέδωσε ομολογιακό δάνειο 140 εκατομμυρίων δολαρίων.
Ο Απόστολος Χατζηελευθεριάδης
Ο Απόστολος γεννήθηκε το 1932 και πέθανε το 2011. Νυμφεύθηκε την Αργυρώ Διαμαντίδου και απέκτησαν τρία παιδιά. Τον Βασίλη, τον Κωστή και την Ελένη.
Ο Ερρίκος Κέρτσικωφ
Ο Ερρίκος Κέρτσικωφ (1928 -2003) ήταν γιος του Μπόρις Κέρτσικωφ, ο οποίος ήταν αξιωματικός του Αυτοκρατορικού στρατού του Τσάρου της Ρωσίας και διέφυγε στην Ελλάδα μετά το 1917 με την επικράτηση της επανάστασης των Μπολσεβίκων. Μητέρα του ήταν η Ιρίνα, που και αυτή ήταν πρόσφυγας από την Αυστροουγγαρία.
Ο Ερρίκος παντρεύτηκε την Λούλα Β. Χατζηελευθεριάδη και απέκτησαν τρία παιδιά: τον Βασίλη, τον Κωστή και την Ιρίνα.
Ο Γρηγόρης Χατζηελευθεριάδης
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2006 αποχώρησε από την εταιρεία ο Γρηγόρης Χατζηλευθεριάδης και την εταιρεία ανέλαβαν τα παιδιά του Γιάννη Καρασταμάτη, Ερρίκου Κέρτσικωφ και Απόστολου Χατζηελευθεριάδη.
Ο Γρηγόρης γεννήθηκε το 1938. Σπούδασε στη Ναυτική Σχολή της Ύδρας. Παντρεύτηκε την Pamela Rochelle Ansel, με την οποία έκαναν τρία παιδιά: τον Ανδρέα, τη Δανάη και τον Αλέξανδρο.
Ο Γιάννης Καρασταμάτης
Ο Γιάννης Καρασταμάτης γεννήθηκε το 1925 στα Αποίκια της Άνδρου και πέθανε το 2012. Παντρεύτηκε την Ερατώ Β. Χατζηελευθεριάδη και είχε δύο παιδιά, την Λασκαρίνα και την Νένη.
Βασίλειος Ρεθύμνης
Ο πατέρας του Νικολάου και Μηνά Ρεθύμνη, ήταν ο Βασίλειος Ρεθύμνης, ο οποίος από την Κάσο και εγκαταστάθηκε το 1890 στην Ερμούπολη σε ηλικία 32 ετών. Ξεκίνησε ως ναυτικός και αργότερα έγινε καραβοκύρης. Επέστρεψε στην Κάσο, όπου νυμφεύθηκε και απέκτησε δύο γιούς. Το 1886 γεννήθηκε ο πρώτος γιός ο Νικόλαος και το 1892 γεννήθηκε ο δεύτερος υιός του, Μηνάς. Και οι δύο αδελφοί γεννήθηκαν στην Κάσο, αλλά από μικροί ηλικία εγκαταστάθηκαν και έζησαν στη Σύρο.
Ο Νικόλαος και ο Μηνάς Ρεθύμνης αποφοίτησαν από το Γυμνάσιο Σύρου και στράφηκαν στη θάλασσα. Ο Νικόλαος συμπλήρωσε την εκπαίδευσή του στην Αγγλική Ναυτική Ακαδημία από την οποία πήρε δίπλωμα με διάκριση First Class Extra! Κατά τον Α’ παγκόσμιο πόλεμο ως πλοίαρχος του πλοίου «ΧΡΥΣΟΥΠΟΛΙΣ», διέσωσε, ύστερα από τορπιλισμό, 165 συμμάχους ναύτες και κατά την επιχείρηση αυτή τραυματίστηκε. Του απονεμήθηκε τιμητική διάκριση.
Αλλά και ο αδελφός του Μηνάς συμπλήρωσε τη μόρφωσή του σε Αγγλική Ναυτική Σχολή.
Το 1921 ο Μηνάς, μαζί με τον εξάδελφό του, Μανώλη Κουλουκουντή, από την Κάσο, του οποίου η οικογένεια ήταν επίσης εγκατεστημένη στη Σύρο, ίδρυσαν στο Λονδίνο τον ναυλομεσιτικό Οίκο «ΡΕΘΥΜΝΗΣ – ΚΟΥΛΟΥΚΟΥΝΤΗΣ» ο οποίος σε λίγα χρόνια έγινε ο σημαντικότερος ναυτιλιακός όμιλος στο Λονδίνο με παγκόσμια ακτινοβολία. Βοήθησε σημαντικά στην εξέλιξη της Εμπορικής μας Ναυτιλίας.
Το 1923 μαζί με τον Μιχάλη Πνευματικό και τον Στάθη Γιανναγά, οι οποίοι ήταν επίσης εγκατεστημένοι στη Σύρο, ίδρυσαν την Ατμοπλοΐα ΚΑΣΟΥ ΑΕ η οποία ήταν από τις πιο σπουδαίες και οργανωμένες της εποχής της. Το σημαντικό είναι ότι η έδρα της εταιρείας ήταν η Σύρος.
Με τον τρόπο αυτό η Σύρος παρέμεινε για πολλές δεκαετίες εφοπλιστικό κέντρο. Η Σύρος τότε έγινε αξιόλογο ναυτιλιακό και ναυτεργατικό κέντρο. Πολλοί Συριανοί ναυτικοί έβρισκαν εργασία από την Ατμοπλοΐα ΚΑΣΟΥ, η οποία ήταν και φυτώριο παραγωγής καταρτισμένων ικανών αξιωματικών, πληρωμάτων και στελεχών. «Κασιακή» την ονόμαζαν οι ναυτικοί την εταιρία που τους βοήθησε πάρα πολύ μέχρι τη σύνταξή τους.
Η επιχειρηματική δραστηριότητα των Αδελφών Ρεθύμνη συνεχίζεται με την αγορά του Νεωρίου από τον παλαιό εφοπλιστή Μηνά Διακάκη. Παράλληλα έγινε και η αγορά του Μηχανουργείου Μπαρμπέτα που ήταν δίπλα στο Ναυπηγείο.
Το Νεώριο, είχε καταστραφεί κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου κι έτσι άρχισαν να δημιουργούν ένα σύγχρονο ναυπηγοεπισκευαστικό κέντρο που αποτελούσε, για πολλά χρόνια οικονομικό πνεύμονα της Σύρου. Η αξιολόγηση και η φήμη που επανέκτησε το ιστορικό Νεώριο ήταν σημαντική, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό.
Οι αδελφοί, Μηνάς και Νικόλαος Ρεθύμνης παρέδωσαν τη σκυτάλη στους επιφανείς και επιτυχημένους εφοπλιστές της εταιρίας Γουλανδρή, οι οποίοι πράγματι αξιοποίησαν με τον καλύτερο τρόπο το Νεώριο.
Διαβάστε επίσης:
Alpha Gas (Άννα Αγγελικούση): Καθελκύστηκε το Energy Endurance
Ο Πάνος Ξενοκώστας της ΟΝΕΧ θα καλύψει τα έξοδα στέγασης για τους γιατρούς της Σύρου