Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε επισήμως στις 23 Ιουνίου το τελευταίο της πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας, το οποίο περιλαμβάνει μέτρα για την καταστολή των μεταφορών ρωσικού πετρελαίου σε υπεράκτια δεξαμενόπλοια και απαγόρευση των ροών ρωσικού αργού μέσω του αγωγού Druzhba.

Αποσκοπώντας κυρίως στην παρεμπόδιση της παράκαμψης των υφιστάμενων κυρώσεων κατά της Μόσχας για τον πόλεμο στην Ουκρανία, το 11ο πακέτο κυρώσεων της ΕΕ περιλαμβάνει διατάξεις για την απαγόρευση πλοίων από λιμένες της ΕΕ εάν το πλοίο είναι ύποπτο και ότι εμπλέκεται σε μεταφορές πετρελαίου από πλοίο σε πλοίο κατά παράβαση των κυρώσεων.

Η Επιτροπή τονίζει ότι η απαγόρευση πρόσβασης στα λιμάνια της ΕΕ θα ισχύει επίσης εάν τα πλοία απενεργοποιήσουν το σύστημα παρακολούθησης πλοήγησης κατά τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου ή δεν ενημερώσουν την αρμόδια αρχή τουλάχιστον 48 ώρες νωρίτερα για μεταφορά από πλοίο σε πλοίο εντός της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης ενός κράτους μέλους ή εντός 12 ναυτικών μιλίων από τη γραμμή βάσης της ακτής αυτού του κράτους μέλους.

Οι ροές ρωσικού εμπορίου πετρελαίου μέσω της υπεράκτιας μεταφοράς από πλοίο σε πλοίο και «σκοτεινών» ταξιδιών με δεξαμενόπλοιο για να κρύψουν την προέλευση και τον προορισμό του εμπορίου έχουν εκτοξευθεί από τότε που οι δυτικές κυρώσεις στόχευσαν τα βασικά έσοδα από το πετρέλαιο της Μόσχας μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία.

Ο λεγόμενος στόλος σκιωδών δεξαμενόπλοιων περιελάμβανε 443 πλοία με χωρητικότητα 10.000 dwt ή περισσότερο από τις 27 Φεβρουαρίου, εκτιμά η S&P Global Market Intelligence. Τα δεδομένα της S&P Global Commodity δείχνουν ότι 215 δεξαμενόπλοια συνολικής χωρητικότητας 9,31 εκατομμυρίων dwt συμμετείχαν σε 524 σκοτεινές μεταφορές STS το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, σε σύγκριση με 72 δεξαμενόπλοια με 2,40 εκατομμύρια dwt σε 161 μεταφορές την ίδια περίοδο πέρυσι, πριν χτυπηθεί η Ρωσία με κυρώσεις και ανώτατα όρια στην τιμή του πετρελαίου που πουλάει.

Εκτός από τους νέους περιορισμούς στη ναυτιλία, οι πιο πρόσφατες κυρώσεις τερματίζουν επίσης την πιθανότητα εισαγωγών ρωσικού αργού μέσω του βόρειου αγωγού Druzhba προς τη Γερμανία και την Πολωνία, ανέφερε η ΕΕ.

Η Γερμανία και η Πολωνία είχαν ήδη σταματήσει τις εισαγωγές αργού πετρελαίου της Ρωσίας Urals μέσω αυτής της γραμμής πέρυσι, παρά τον αποκλεισμό για εισαγωγές αγωγών στο πλαίσιο της απαγόρευσης της ΕΕ για το ρωσικό πετρέλαιο. Περιορισμένοι όγκοι ρωσικού αργού συνεχίζουν να ρέουν προς την Τσεχική Δημοκρατία, τη Σλοβακία και την Ουγγαρία μέσω του νότιου κλάδου της γραμμής Druzbha.

Η 11η δέσμη περιλαμβάνει επίσης «αυστηρές και πολύ στοχευμένες παρεκκλίσεις» στις υπάρχουσες απαγορεύσεις εξαγωγών για να καταστεί δυνατή η συντήρηση του αγωγού CPC (Caspian Pipeline Consortium) που μεταφέρει πετρέλαιο από το Καζακστάν στην ΕΕ μέσω Ρωσίας, ανέφερε η Επιτροπή. Επεκτείνει επίσης μια εξαίρεση από το ανώτατο όριο της τιμής του πετρελαίου για το ρωσικό αργό μέσω πετρελαίου Σαχαλίνης για την Ιαπωνία έως τις 31 Μαρτίου 2024.

Το μεγαλύτερο μέρος του τελευταίου πακέτου, ωστόσο, είναι ένα νέο, αποκαλούμενο «εργαλείο κατά της καταστρατήγησης» για τον περιορισμό των ροών αγαθών της ΕΕ προς τη Ρωσία μέσω τρίτων χωρών. Οι περιορισμοί ενισχύουν και επεκτείνουν τις κυρώσεις σε τεχνολογικά είδη που βρίσκονται στο πεδίο της μάχης και είδη «διπλής χρήσης» και προηγμένης τεχνολογίας από την ΕΕ.

«Τα εκτοξευόμενα εμπορικά μεγέθη για ορισμένα πολύ συγκεκριμένα προϊόντα αποτελούν σκληρή απόδειξη ότι η Ρωσία προσπαθεί ενεργά να παρακάμψει τις κυρώσεις. Αυτό μας απαιτεί να διπλασιάσουμε τις προσπάθειές μας για την αντιμετώπιση της καταστρατήγησης και να ζητήσουμε από τους γείτονές μας ακόμη στενότερη συνεργασία», αναφέρει η ΕΕ.

Οι τελευταίες κυρώσεις δεν περιλαμβάνουν διατάξεις για τον περιορισμό των εισαγωγών καυσίμων από την ΕΕ που παράγονται από ρωσικό αργό εκτός του εμπορικού μπλοκ.

Στα μέσα Μαΐου, ο ύπατος εκπρόσωπος της ΕΕ για την εξωτερική πολιτική, Josep Borrell, δήλωσε στους Financial Times ότι η ΕΕ θα πρέπει επίσης να καταπολεμήσει τις εισαγωγές ινδικών καυσίμων από επεξεργασμένο ρωσικό αργό, ως μέρος των κινήσεων για αυστηρότερες κυρώσεις στη Μόσχα και περιορισμό της καταστρατήγησης.

Η ΕΕ απαγορεύει επί του παρόντος μόνο τις εισαγωγές καυσίμων που προέρχονται από τη Ρωσία ή εξάγονται από τη Ρωσία, αλλά ασκούνται πιέσεις στους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής για να ανακόψουν τους αυξανόμενους όγκους προϊόντων πετρελαίου που παράγονται από διυλισμένο ρωσικό αργό και εξάγονται στην ΕΕ.

Διαβάστε επίσης:

Ο Πέτρος Παναγιωτίδης πούλησε δεξαμενόπλοιο με κέρδος 17 εκατ. δολάρια!

Γιάννης Κούστας: Κατέχει πλέον το 16,7% της Eagle Bulk και αμφισβητεί την χρησιμότητα επαναγοράς μετοχών από την Oaktree

Κλιάρης: Διαβεβαιώνω ότι όλες οι επιχειρησιακές δράσεις του Λιμενικού διεξάγονται με προτεραιότητα στην ανθρώπινη ζωή