ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πού θα πάει η Intrakat, o δυνατός τζίρος της ΓΕΚ, τι συμβαίνει με τον Φέσσα, το τετ α τετ Μεγάλου – Πετραλιά, η κρίσιμη ημέρα για Σκλαβενίτη, τι συμβαίνει στο Ελληνικό, τα δίδυμα του Λούτον και η καλή -πλατινομαλλούσα- συνεργάτης του υπουργού
Με γοργούς ρυθμούς προχωρά η υλοποίηση του οδικού άξονα Πάτρα-Πύργος που κατασκευάζεται από την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ, καθώς όπως αναφέρουν στο mononews πολυ καλά ενημερωμένες πηγές, το έργο εκτιμάται να έχει φτάσει στο 30% της ολοκλήρωσής του έως τα τέλη του τρέχοντος έτους.
Τονίζουν, ωστόσο, ότι την ίδια περίοδο αναμένεται να έχει βγει και η σχετική απόφαση από τη διαιτησία, η οποία έχει κληθεί να αποφασίσει εάν τα μέτρα για την αντιμετώπιση της κατακόρυφης αύξησης των τιμών των κατασκευαστικών υλικών για τα δημόσια έργα μπορεί να επεκταθούν και στο Πάτρα-Πύργος και επομένως να γίνει επαναδιαπραγμάτευση του συνολικού κόστους του έργου.
Σημειώνεται ότι αρχικά είχε εκτιμηθεί ότι έως τα τέλη του 2023 θα έχει ολοκληρωθεί το 25% του έργου, αλλά βάσει όσων αναφέρουν οι ίδιες πηγές, τα εργοτάξια προχωρούν γρηγορότερα από το αναμενόμενο, παρά το γεγονός ότι υπήρχαν καθυστερήσεις κυρίως το χειμώνα λόγω της κακοκαιρίας.
Σχετικά με την απόφαση της διαιτησίας προσθέτουν ότι, οι νομικές εξελίξεις δεν επηρεάζουν την πορεία του Πάτρα-Πύργος.
Το έργο
Η κατασκευή του Πάτρα-Πύργος από την Κοινοπραξία ΑΠΙΟΝ ΚΛΕΟΣ (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Ελλάκτωρ-ΑΒΑΞ) ξεκίνησε τον Μάρτιο του 2022. Ανάδοχος του έργου είναι η Ολυμπία Οδός Α.Ε, με μετόχους τη γαλλική Vinci που έχει αναλάβει τη συντήρηση και τη λειτουργία πλήθους ελληνικών αυτοκινητοδρόμων και τους τρεις ισχυρούς κατασκευαστικούς ομίλους.
Υπενθυμίζεται ότι το Πάτρα-Πύργος ανήκε στο παρελθόν στην Ολυμπία Οδό αλλά απεντάχθηκε το 2014 και επέστρεψε σε αυτήν στα τέλη του 2022 με το τίμημα να ανέρχεται στα 330 εκατ. Ευρώ.
Πρόκειται για έναν αυξημένης σημασίας οδικό άξονα, καθώς εκτός από το συρρίκνωση της απόστασης Αθήνα-Πάτρα στα 40 λεπτα, θα μειωθούν κατά 93% και τα τροχαία ατυχήματα στην περιοχή.
Το έργο έχει χωριστεί σε τρία εργοτάξια που έχει αναλάβει ο κάθε όμιλος και αναμένεται να έχει παραδοθεί στο σύνολό του εντός του 2025. Τα εργοτάξια και η κατασκευαστική εταιρεία που τα έχει αναλάβει είναι τα εξής:
- Ο Όμιλος ΑΒΑΞ έχει αναλάβει την κατασκευή του πρώτου τμήματος μήκους 21 χιλιομέτρων από το Μιντιλόγλι έως τα Καραίικα. Αυτό χωρίζεται σε δύο τμήματα, με το πρώτο μήκους 13 χιλιομέτρων να είναι το πιο «δύσκολο» καθώς προϋποθέτει έργα διαπλάτυνσης στον υφιστάμενο οδικό άξονα. Μετά ακολουθεί ένα νέο τμήμα μήκους 8 χλμ.
- Η Ελλάκτωρ έχει αναλάβει το τμήμα από τα Καραίικα έως τη Γαστούνη και έχει μήκος 33 χλμ. Και αφορά σε νέα χάραξη.
- Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα αναλάβει τα υπόλοιπα 21 χιλιόμετρα του έργου από τη Γαστούνη έως τον Πύργο.
Οι ίδιες πηγές επισημαίνουν ότι τα πιο προχωρημένα εργοτάξια είναι αυτά των ομίλων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Ελλάκτωρ, ενώ η ΑΒΑΞ έχει μείνει λίγο πίσω. Ωστόσο, προσθέτουν ότι το γεγονός αυτό οφείλεται κατά βάση στη κακοκαιρία του χειμώνα, η οποία επηρεάζει όλα τα εργοτάξια, και ότι το καλοκαίρι αναμένεται να ανεβάσουν ταχύτητες και οι τρεις όμιλοι.
Η διαιτησία
Το αυξημένο κατασκευαστικό κόστος, το οποίο είναι ένα πρόβλημα που έχει προκύψει ιδιαίτερα ύστερα από τον πόλεμο στην Ουκρανία και την ενεργειακή κρίση, έχει οδηγήσει την Ολυμπία Οδό να ζητά επαναδιαπραγμάτευση του κόστους για το Πάτρα-Πύργος.
Με αποτέλεσμα να έχει απευθυνθεί στη διαιτησία προκείμενου τα μέτρα που έχει εφαρμόσει μέσω νόμου το υπουργείο υποδομών και μεταφορών από τον Ιούνιο του 2022 για τα δημόσια έργα να επεκταθούν και στην εν λόγω παραχώρηση.
Μάλιστα ο κ. Παναγιώτης Παπανικόλας, ο οποίος είναι Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Ολυμπίας Οδού & Εκτελεστικός Διευθυντής Ελλάδας της VINCI Concessions είχε αναφέρει το ζήτημα της ανάγκης για επαναδιαπραγμάτευση τον Σεπτέμβριο του 2022.
Πιο συγκεκριμένα είχε επισημάνει ότι βασικά κατασκευαστικά υλικά όπως ο χάλυβας, η άσφαλτος και το πλαστικό, αλλά και τα μεταφορικά κόστη είχαν αυξηθεί σημαντικά με συνέπεια η το έργο να βγαίνει εκτός προϋπολογισμού.
Στην παρούσα φάση έχει εκτιμηθεί ότι το κόστος κατασκευής του νέου οδικού άξονα έχει αυξηθεί κατά 50%, ενώ η διαιτησία αφορά σε αύξηση του προϋπολογισμού του έργου κατά 30%.
Το παραπάνω πρόβλημα έχει προκύψει καθώς η εκτίμηση για το κόστος του Πάτρα-Πύργος είχε βασιστεί σε τιμές υλικών και εργασιών από τη δεκαετία του 2000 (2006).
Αξίζει να αναφερθεί ότι το παρατηρητήριο τιμών, δηλαδή ένας φορέας που θα παρακολουθεί διαρκώς και θα αναπροσαρμόζει τις τιμές των υλικών βάσει των ισχύοντων δεδομένων αποτελεί ένα διαχρονικό αίτημα των κατασκευαστών και η θέσπιση και η λειτουργία του έχει προβλεφθεί από το πρόσφατο νομοσχέδιο του υπουργείου υποδομών.
Διαβάστε επίσης:
Οικογένεια Saade: Οι μεγιστάνες της ναυτιλίας βάζουν πλώρη για νέες επενδύσεις
ΟΤΕ: Μπήκαν οι τελικές υπογραφές για τα cloud services αξίας 109 εκατ. ευρώ
ΑΝΕΚ: Επιμένει ο Μάριος Ηλιόπουλος
──────────────────
Εκλογές 2023
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ρωσία: Στρατηγικά βομβαρδιστικά πραγματοποίησαν πτήσεις περιπολίας στην Αρκτική
- Κωτσόβολος: Στηρίζει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, συμμετέχοντας στο πρόγραμμα «Ψηφιακά Εργαλεία για ΜΜΕ Β’»
- Κεραμέως: Πάνω από 13% οι αυξήσεις στις συντάξεις τα δύο τελευταία χρόνια
- Οι νικητές των Greek Accounting and Finance Awards 2024 powered by SOFTONE