Ένα αρκετά φουσκωμένο «υπόλοιπο» εν εξελίξει διαγωνισμών για μεγάλα έργα υποδομών συνολικής αξίας 9,2  δισ. Ευρώ αναμένεται να βρει μπροστά του ο νέος υπουργός υποδομών οι διαγωνισμοί για ΣΔΙΤ, Παραχωρήσεις και δημόσια έργα προχωρούν από τις αρμόδιες υπηρεσίες.

Κατά κύριο λόγο πρόκειται για έργα παραχωρήσεις οδικά, σιδηροδρομικά και  που έχουν ωριμάσει και δημοπρατηθεί κατά τη διάρκεια της τετραετίας που μας πέρασε και δεν αποκλείεται να έχουμε τουλάχιστον την ανακήρυξη των αναδόχων και των προτιμητέων επενδυτών έως τα τέλη του τρέχοντος έτους.

1

Σημειώνεται ότι τα έργα αυτά ανήκουν στον προγραμματισμό της προηγούμενης κυβέρνησης, η οποία είχε θέσει ως στόχο της δημοπράτηση ενός συνόλου projects εκτιμώμενου κόστους άνω των 13 δισ. Ευρώ.

Αυτά έχουν προσελκύσει και συνεχίζουν να μαγνητίζουν μεγάλους εγχώριους εισηγμένους Ομίλους, όπως οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat και Mytilineos, αλλά και μη εισηγμένους, όπως ο Όμιλος Κοπελούζου.

Επίσης, όσον αφορά τα έργα που απαιτούν ειδική εξειδίκευση, όπως για παράδειγμα τα σιδηροδρομικά έργα του ΕΡΓΟΣΕ, αλλά και βαθιές τσέπες, όπως η παραχώρηση του ΒΟΑΚ και της Αττικής οδού, το παρών δίνουν διεθνείς κολοσσοί (Siemens και Alstom), αλλά και μεγάλα Funds από το εξωτερικό (First Sentier, Macquaire και Meridiam).

Οδικά έργα

Στα αμιγώς οδικά έργα, δηλαδή αυτά που αφορούν σε δημόσια έργα και ΣΔΙΤ, το υπουργείο υποδομών έχει βγάλει στον αέρα ένα πακέτο τεσσάρων έργων αξίας άνω του ενός δισ. Ευρώ

Τα πιο προχωρημένα εξ΄αυτών είναι το διπλό πακέτο των ΣΔΙΤ Δράμα-Αμφίπολη και Θεσσαλονίκη-Έδεσσα αρχικού κόστους 575 εκατ. Ευρώ.

Στην παρούσα φάση έχει ολοκληρωθεί η εκδήλωση ενδιαφέροντος και τα σχήματα που τα «κτυπούν» είναι τα εξής:

  • ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
  • ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις-Mytilineos
  • Ιntrakat
  • ΑΒΑΞ

Αξίζει να σημειωθεί ότι και τα τέσσερα σχήματα έχουν πάρει το ΟΚ από το υπουργείο υποδομών όσον αφορά το Θεσσαλονίκη-Έδεσσα και έχουν περάσει στην επόμενη φάση, ενώ για το Δράμα-Αμφίπολη θα πρέπει να περιμένουν.

Το επόμενο οδικό τμήμα που δημοπρατείται ως δημόσιο έργο, αρά ο διαγωνισμός αναμένεται να ολοκληρωθεί πιο γρήγορα σε σχέση με τα παραπάνω ΣΔΙΤ, είναι το Ιωάννινα-Κακαβιά εκτιμώμενου προϋπολογισμού 310 εκατ. Ευρώ. Το εν λόγω έργο φαίνεται πως έχει κολλήσει στο στάδιο των προσφυγών, καθώς το μπλοκ των «μικρομεσαίων» ΔΟΜΙΚΗ ΚΡΗΤΗΣ Α.Ε – ΕΚΤΕΡ Α.Ε – ΕΡΕΤΒΟ Α.Ε – ΤΕ.ΝΑ Α.Τ.Ε.Β.Ε απευθύνθηκαν για δεύτερη φορά στην Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ), η οποία αναμένεται να συνεδριάσει στις αρχές του Ιουλίου. Επομένως, η υποβολή των δεσμευτικών προσφορών μετατίθεται για αργότερα εντός του καλοκαιριού

Το τελευταίο έργο που δημοπρατείται αυτή την περίοδο είναι ο άξονας Μακρακώμη-Τύμφρηστος (του οδικού άξονα Λαμία-Καρπενήσι) αρχικής αξίας 200 εκατ. Ευρώ, αλλά και αυτό έχει εγκλωβιστεί στα γρανάζια των προσφυγών με αποτέλεσμα να αναμένεται η απόφαση της ΕΑΔΗΣΥ για το τι μέλλει γενέσθαι

Οδικές παραχωρήσεις

Εκτός όμως από τα οδικά έργα του υπουργείου υποδομών οι εγχώριοι και οι διεθνείς όμιλοι έχουν ανεβάσει μηχανές για τις δύο μεγαλύτερες οδικές παραχωρήσεις στην Ελλάδα καθώς η συνολική τους αξία ξεπερνάει τα 3,7 δισ. Ευρώ, ενώ τα έσοδα από τα διόδια και το κατασκευαστικό αντικείμενο αναμένεται να αυξήσουν τις σταθερές ταμειακές ροές τους για τουλάχιστον τρείς δεκαετίες.

Η πρώτη υπό δημοπράτηση παραχώρηση είναι η «μητέρα των μαχών» που δημοπρατεί το ΤΑΙΠΕΔ, δηλαδή η Αττική Οδός, που έχει προσελκύσει  οκτώ ισχυρά σχήματα από τον Μάιο του 2021 με το τίμημα να εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι ο διαγωνισμός έχει λάβει τρεις παρατάσεις όσον αφορά την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών και το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει να «τρέξει» τις διαδικασίες ακόμα και αν λάβει τις οικονομικές προσφορές των ενδιαφερομένων στα μέσα Ιουλίου, καθώς θα πρέπει να επιλέξει τον προτιμητέο επενδυτή, να πάρει το ΟΚ από το Ελεγκτικό Συνέδριο και να υπογραφεί από τη Βουλή μέχρι το φθινόπωρο του 2024, όταν λήγει η περίοδο της υφιστάμενης σύμβασης που έχει αναλάβει η κοινοπραξία ΕλλάκτωρΑΒΑΞ.

Στην παρούσα φάση τα επιτελεία των οκτώ μνηστήρων εξετάζουν το ογκώδες κείμενο της σύμβασης που ξεπερνά τις 700 σελίδες, το οποίο έλαβαν στις αρχές του Ιουνίου.

Υπενθυμίζεται ότι τα ισχυρά σχήματα που έχουν δημιουργηθεί είναι τα κάτωθι:

  • Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμαχεί με το αυστραλιανό Fund First Sentier
  • Ο Ελλάκτωρ και η ΑΒΑΞ διατηρούν τη συμμαχία τους. Αρχικά είχαν συμμαχήσει με το γαλλικό Fund Ardian, αλλά αυτό αποχώρησε και στη θέση του βρέθηκε η γαλλική Meridiam.
  • Η Intrakat που εισήλθε σε «δεύτερο χρόνο» ενώνοντας τις δυνάμεις της με τους Πορτογάλους των Brisa και Rubicone BidCo
  • Ο Όμιλος Κοπελούζου ενώνει τις δυνάμεις του με τους Αυστραλούς της Macquarie
  • Ο όμιλος Mytilineos συμμαχεί με τη γαλλική Vinci που έχει σημαντική παρουσία σε όλες σχεδόν τις παραχωρήσεις αυτοκινητόδρομων στην Ελλάδα
  • Η ισπανική ABERTIS INFRAESTRUCTURAS S.A που δοκιμάζει τις ίδιες δυνάμεις της
  • Η ιταλική INC SpA που δεν έχει κάποιο σύμμαχο
  • Το γαλλο-ολλανδικό μέτωπο EGIS-VAUBAN-DIF

Το έτερο οδικό έργο που δημοπρατείται είναι το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ). Το εν λόγω έργο έχει μπει πλέον στην τελική ευθεία καθώς τα τέσσερα ενδιαφερόμενα σχήματα έχουν υποβάλει τις δεσμευτικές οικονομικές προσφορές τους. Πρόκειται για τις ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος, AVAX – Egis Project – Meridiam καιΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που δοκιμάζει τις ίδιες δυνάμεις της.

Η κατασκευαστική του διάρκεια ανέρχεται στα τέσσερα έτη και στη συνέχεια θα ακολουθήσει μία 26ετής περίοδος συντήρησης και λειτουργίας κατά τη διάρκεια της οποίας ο παραχωρησιούχος θα αμείβεται μέσω διοδίων, τα οποία θα επιδοτούνται μέχρι ενός σημείου από τον κρατικό προϋπολογισμό (σ.σ. πρόκειται για το σκιώδες διόδιο).

Σιδηροδρομικά έργα

Το μεγαλύτερο σιδηροδρομικό έργο που δημοπρατείται από το Νοέμβριο του 2021 είναι το πακέτο των 4,5 δισ. Ευρώ με αναθέτουσα αρχή την ΕΡΓΟΣΕ και αφορά στη διασύνδεση των έξι μεγαλύτερων λιμένων της χώρας μας με τους λιμένες μείζονος εμπορικής σημασίας.

Πρόκειται για ένα πακέτο έργων που αναμένεται να αναδείξει ακόμα περισσότερο το ρόλο της Ελλάδας ως διαμετακομιστικό κόμβο μεταφοράς εμπορευμάτων και εμπορευματικών φορτίων (logistics center), στα Βαλκάνια και την ΝΑ Ευρώπη εν γένει, με τα οποία θα συνδεθεί, ενώ δεν αποκλείεται στη συνέχεια να υπάρξει διασύνδεση με την Κεντρική και τη Δυτική Ευρώπη, όπου και βρίσκονται οι οικονομικές «ατμομηχανές» της Γηραιάς Ηπείρου.

Το παραπάνω φαίνεται να έχουν κατανοήσει και τρία σχήματα που έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους και στην παρούσα φάση έχουν λάβει τις προμελέτες της ΕΡΓΟΣΕ, ώστε να υποβάλουν τις δικές τους προτάσεις.

Αυτά είναι τα εξής:

  • ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Intrakat-Siemens,
  • Ελλάκτωρ – Mytilineos
  • ΑΒΑΞ – Alstom

Όσον αφορά τα έργα που κτυπούν είναι τα κάτωθι:

  • Διπλή σιδηροδρομική γραμμή Κιάτο – Πάτρα στο τμήμα Ρίο – Νέος Λιμένας Πατρών, συνολικής αξίας 591 εκατ. Ευρώ
  • Προαστιακή σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα από τον κόμβο Κορωπίου έως το Λαύριο και τον λιμένα Λαυρίου αξίας 534 εκατ. ευρώ
  • Προαστιακή σιδηροδρομικής γραμμή για τη σύνδεση Ραφήνας και λιμένα Ραφήνας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο 430 εκατ. ευρώ
  • Διασύνδεση του λιμένα Θεσσαλονίκης με την Ξάνθη 2,3 δισ. ευρώ
  • Σιδηροδρομική γραμμή Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο 1,45 δισ. ευρώ
  • Σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα λιμένα Θεσσαλονίκης και κατασκευή προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης 77,1 εκατ. ευρώ.

Διαβάστε επίσης   

Τεχνική Ολυμπιακή (Κ. Στέγγος): Βγαίνει στην αγορά για νέα κόκκινα δάνεια και τουριστικά ακίνητα

Χρήστος Ιωάννου (ΑΒΑΞ): Δεν πουλάμε άλλες παραχωρήσεις – Στόχος το μέρισμα και το 2024

Ελλάκτωρ: Αναλαμβάνει επίσημα φράγμα αξίας €100 εκατ. – Ποια άλλα έργα χτυπούν οι υπόλοιποι όμιλοι

─────────────────

Εκλογές 2023