ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
Για τέταρτη φορά στην ιστορία της, η Κωτσόβολος ετοιμάζεται να αλλάξει χέρια για άλλη μια φορά. Και όπως έχει δείξει η πορεία της κάθε φορά μετά από κάθε deal βγαίνει όλο και πιο ενισχυμένη και με μεγαλύτερο αποτύπωμα στην αγορά. Έτσι, έφτασε σήμερα σχεδόν δύο δεκαετίες μετά την εξαγορά της από τη Dixons (σήμερα Currys) να αποτελεί το «πετράδι» του βρετανικού πολυεθνικού ομίλου. Εξ’ ου και το πωλητήριο που ανακοινώθηκε χθες αιφνιδιάζοντας την αγορά.
Οι πιέσεις της βρετανικής μητρικής
Αν και για όλους όσοι παρακολουθούν την πορεία της Currys δεν θα μπορούσε να είναι κεραυνός εν αιθρία. Και αυτό για δυο βασικούς λόγους. Ο πρώτος είναι ότι δέχεται πιέσεις από τις δραστηριότητες σε Ηνωμένο Βασίλειο, Ιρλανδία και Σκανδιναβία και ο δεύτερος ότι οι μετοχές της έχουν δεχτεί σημαντική πίεση με απώλειες που φτάνουν στο 25% τους τελευταίους 12 μήνες και περίπου στο 60% τα τελευταία δύο χρόνια.
Ο καλύτερος τρόπος για να αντλήσει ρευστότητα και να βελτιώσει την εικόνα της είναι η πώληση της Κωτσόβολος και η κεφαλαιοποίηση της υπεραξίας της. Οι ισχυρές οικονομικές επιδόσεις, που εμφανίζει η θυγατρική της, η οποία στην πραγματικότητα είναι και η μόνη που εμφανίζει σημαντική αύξηση πωλήσεων και κερδοφορίας μπορούν να διασφαλίσουν με την πώληση μια πολύ καλή πηγή εσόδων για τον μητρικό όμιλο.
Προσδοκίες για υψηλό τίμημα
Η εκκίνηση της διαδικασίας ανακοινώθηκε χθες και αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί στο τέλος του έτους. Η διερεύνηση πιθανών επενδυτών θα γίνει με συμβούλους τη JP Morgan και τη Citigroup. Έργο, που δεν είναι καθόλου εύκολο με δεδομένο ότι η Κωτσόβολος αποτελεί μια αλυσίδα λιανεμπορίου με μεγάλη αποτίμηση. Όπως σημειώνουν γνώστες της αγοράς λιανεμπορίου θα ήταν έκπληξη αν το τίμημα έπεφτε κάτω από 400 εκατ. ευρώ. Τίμημα εξαιρετικά μεγάλο για τους εγχώριους παίκτες στην αγορά λιανεμπορίου αλλά και αν για κάποιους αυτό δεν είναι πρόβλημα, θα πρέπει να σταθμίσει τα θέματα ανταγωνισμού και αν η Επιτροπή θα έδινε το πράσινο φως.
Αν και τα επίσημα οικονομικά αποτελέσματα για την Ελλάδα θα ανακοινωθούν στις 6 Ιουλίου, η Κωτσόβολος, εκτιμάται ότι έχει ξεπεράσει κατά πολύ τα 700 εκατ. ευρώ σε κύκλο εργασιών για τη χρήση 2022 -2023 με δεδομένο ότι κατά την προηγούμενη χρήση κατέγραψε κύκλο εργασιών, συμπεριλαμβανόμενης και της δραστηριότητας στην Κύπρο, ύψους 664,42 εκατ. ευρώ.
Άλλωστε με τη γνωστοποίηση από τη μητρική της εκκίνησης διαδικασίας πώλησης της Κωτσόβολος γίνεται σαφής αναφορά στην υπεραξία που μπορούν να λάβουν οι μέτοχοι της Currys από την ελληνική θυγατρική. Όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, Alex Baldock «η Κωτσόβολος είναι μια εξαιρετική επιχείρηση με λαμπρό μέλλον και τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή να αξιολογήσουμε τον καλύτερο τρόπο για να προωθήσουμε την εταιρεία και να μεγιστοποιήσουμε την αξία για τους μετόχους μας».
Η ιδιαιτερότητα της Κωτσόβολος και η υπεραξία των υπηρεσιών
Δεν είναι όμως μόνο τα οικονομικά μεγέθη και οι επιδόσεις της Κωτσόβολος που την καταστούν ως ένα ιδανικό asset για να γεμίσουν ταμεία τους οι Βρετανοί με ζεστό χρήμα. Τα περιθώρια κέρδους στο λιανεμπόριο είναι μικρά. Αυτό που διαφοροποιεί την Κωτσόβολος από τους άλλους retailers και αποτελεί βασική πηγή κερδοφορίας είναι οι υπηρεσίες που παρέχει. Η προστιθέμενη αξία μετά την πώληση, που δίνουν οι υπηρεσίες, όπως οι επεκτάσεις εγγύησης, τα ασφαλιστικά προϊόντα, εγκατάσταση- απεγκατάσταση, υπηρεσίες επισκευής, χρηματοδότηση κ.α. μεταφράζονται σε έξι με επτά μονάδες επιπλέον λειτουργικής κερδοφορίας.
Η μισή κερδοφορία EBIT είναι από τις υπηρεσίες, όπως είχε αναφέρει με αφορμή τα οικονομικά αποτελέσματα της χρήσης 2021-2022 ο κ. Γιάννης Βασιλάκος, επικεφαλής της ελληνικής θυγατρικής, Κωτσόβολος – Dixons South East. Να σημειωθεί ότι έναν χρόνο πριν τα EBITDA είχαν φθάσει τα 51,7 εκατ. ευρώ και τα λειτουργικά κέρδη (EBIT) στα 25,2 εκατ. ευρώ.
Αυτή η παράλληλη δραστηριοποίηση στις υπηρεσίες μπορεί να κάνει ελκυστική την Κωτσόβολος σε επενδυτικά funds και private equities και δύσκολα σε παραδοσιακούς λιανέμπορους. Πάντως κανείς δεν μπορεί να προεξοφλήσει το αν τελικά θα βρεθεί εύκολα επενδυτής για τον market leader της βρετανικής πολυεθνικής, η οποία είχε προσπαθήσει ανεπιτυχώς να πουλήσει τη δραστηριότητα στη Νορβηγία.
Η Κωτσόβολος, για περισσότερες από τέσσερις δεκαετίες διαγράφει μια αναπτυξιακή πορεία αποτελώντας σήμερα τη μεγαλύτερη αλυσίδα ηλεκτρονικών και ηλεκτρικών ειδών στην εγχώρια αγορά με ένα δίκτυο 93 καταστημάτων σε Ελλάδα και 3 στην Κύπρο.
Το success story ξεκινά με τον Μαρίνο Παράβαλο
Η ανοδική πορεία της εταιρείας, που έστησε ο Παναγιώτης Κωτσόβολος με το πρώτο κατάστημα αρχικά στην οδό Αριστείδου 1, που αργότερα μεταφέρθηκε στην Αριστείδου 9, διεύθυνση που συνδέθηκε για χρόνια με το σλόγκαν «Όλα χωρίς λεφτά, Αριστείδου 9», άρχισε όταν πέρασε στα χέρια του Μαρίνου Παράβαλου. Το 1979 προχώρησε στην εξαγορά του 56% της επιχείρησης αναλαμβάνοντας και τη διοίκηση και λίγο αργότερα αποκτά το 100%. Και ξεκινά μια νέα εποχή για την Κωτσόβολος που γίνεται πλέον Ανώνυμη εταιρεία.
Με τον Μαρίνο Παράβαλο στο τιμόνι άρχισε να χτίζεται το δίκτυο των καταστημάτων αλλά και να εισάγονται πρωτοποριακές για τα ελληνικά δεδομένα μέθοδοι πωλήσεων, καθώς η Κωτσόβολος ήταν η πρώτη αλυσίδα που δέχτηκε πληρωμή με πιστωτική κάρτα και με άλλους τρόπους, αλλά και αυτή που καθιέρωσε τη δωρεάν μεταφορά των προϊόντων. Μέσα σε λίγα χρόνια κατάφερε να σκαρφαλώσει στο top10 των επιχειρήσεων του κλάδου τη δεκαετία του ’80. Το 1898 μετρούσε ήδη πέντε καταστήματα στην Αθήνα, στο Περιστέρι, στη Νέα Ιωνία, στη Λεωφόρο Μεσογείων και στην Καλλιθέα με το εμβληματικό πλέον «όλα χωρίς λεφτά» να παραμένει ένα από τα σλόγκαν που κυριαρχούν στην αγορά.
Η εξαγορά από τον Όμιλο Φουρλή και η είσοδος στο Χρηματιστήριο
Το επόμενο κεφάλαιο για την Κωτσόβολος γράφεται το 1993. Όταν εξαγοράζεται από τη Φουρλής Trade ΑΕΒΕ ξεκινώντας ένα νέο κύκλο θεαματικής ανάπτυξης με το δίκτυό της να επεκτείνεται ραγδαία με 25 νέα καταστήματα σε όλη την Ελλάδα. Το 1998, η Κωτσόβολος εξαγόρασε την ιστορική αλυσίδα Ράδιο Αθήναι επεκτείνοντας το δίκτυό της και το 1999 μπήκε στην παράλληλη αγορά του Χρηματιστήριου Αθηνών.
Η στρατηγική συνεργασία και η εξαγορά από τη Dixons (Currys)
Η στρατηγική συνεργασία με τη Dixons ξεκίνησε το 2000 και μαζί αρχίζει και η επέκταση σε αγορές εκτός συνόρων. Η Κωτσόβολος παίρνει σαφές προβάδισμα έναντι των ανταγωνιστών της και γίνεται η νούμερο 1 αλυσίδα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών στην Ελλάδα. Το 2005 ενώνεται εξ ολοκλήρου τις δυνάμεις της με τον Όμιλο Dixons των 1.300 φυσικών και ηλεκτρονικών καταστημάτων με 40.000 εργαζόμενους σε 28 χώρες σε όλη την Ευρώπη. Το 2008 γράφεται η τελευταία πράξη, καθώς ολοκληρώνεται η εξαγορά της Κωτσόβολος από τη Dixons μέσω χρηματιστηρίου με πωλητές τον Ομιλο Φουρλή και τον Μαρίνο Παράβαλο.
Διαβάστε επίσης
Γιατί η Currys βάζει πωλητήριο στην Κωτσόβολος
Πωλητήριο στον Κωτσόβολο βάζει η Currys
Φουρλής: Διανέμει μέρισμα €0,11/μετοχή
──────────────────
Εκλογές 2023
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Το σαφάρι των 35 τρισ. – Γιατί οι επενδυτές δεν φοβούνται την Ελλάδα
- Πανικός στις Μαρίνες από τους ελέγχους σε θαλαμηγούς: Ανασφάλιστος ακόμη και ο πλοίαρχος σε πολυτελές σκάφος εφοπλιστή!
- Κερδισμένο το Airbnb στην Ελλάδα από την επιμήκυνση της σεζόν
- Novo Nordisk: Ο «βασιλιάς» στην αγορά της απώλειας βάρους χάνει το θρόνο του;