Πενήντα τρεις αλυσίδες σούπερ μάρκετ με 2.700 καταστήματα συνθέτουν την ελληνική αγορά λιανεμπορίου. Μια αγορά, που παρά τις αναταραχές στην παγκόσμια οικονομία, την τελευταία πενταετία έτρεξε με μέσο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 7,1%.

Η πίτα όμως της αγοράς μοιράζεται μεταξύ των μεγάλων και ισχυρών παικτών με σχεδόν οκτώ στα δέκα ευρώ που τζιράρει η αγορά να κατευθύνεται σε έξι μεγάλες αλυσίδες.

1

Όπως προκύπτει από μελέτη της KPMG που δημοσιεύτηκε τις προηγούμενες ημέρες στην ελληνική αγορά λιανεμπορίου Οι έξι μεγαλύτεροι ανταγωνιστές στην Ελλάδα είχαν κύκλο εργασιών περίπου 8.46 δις ευρώ αθροιστικά για το 2021, ποσό αυξημένο κατά 61% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο κύκλο εργασιών τους για το 2017.

Ανάπτυξη του περιθωρίου μεικτού κέρδους στην πενταετία

Με βάση τα ευρήματα της έρευνας στην πενταετία, το περιθώριο μεικτού κέρδους του οργανωμένου λιανικού εμπορίου ειδών παντοπωλείου στην Ελλάδα παρουσιάζει ανάπτυξη με μέσο ετήσιο ρυθμό ίσο με 3%. Την ίδια ώρα ο λόγος των χρεών σε σχέση με την κερδοφορία (Net debt / EBITDA) παρουσιάζει μείωση, φτάνοντας στο 3.9 για το 2021, γεγονός που υποδεικνύει ότι οι επιχειρήσεις καταφέρνουν και βελτιώνουν την κερδοφορία τους τα τελευταία χρόνια.

Στην αναλυτική μελέτη της KPMG, που δεν συμπεριλαμβάνεται η Lidl, καθώς δεν δημοσιεύει οικονομικά αποτελέσματα, παρουσιάζονται ενδιαφέροντα στοιχεία σχετικά με τα μερίδια που κατέλαβαν την τελευταία πενταετία οι ισχυροί παίκτες στην αγορά.

Αδιαμφισβήτητος ηγέτης στην αγορά η Σκλαβενίτης

Οι έξι κορυφαίοι παίκτες αντιπροσωπεύουν το 76,2% του οργανωμένου λιανικού εμπορίου τροφίμων το 2021.

Αδιαμφισβήτος ηγέτης στην αγορά είναι η Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης με το μερίδιο της να αυξάνεται την τελευταία πενταετία. Το 2021, το μερίδιο ανήλθε σε 29,9% από 29,4% την προηγούμενη χρονιά με εκκίνηση από το 26,4% το 2017. Η Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης με 445 καταστήματα και 27.462 εργαζόμενους το 2021 αύξησε τον τζίρο της από τα 3,15 δισ. ευρώ το 2020 σε 3,32 δισ. ευρώ το 2021. Το 2022 προχώρησε στην εξαγορά εννέα καταστημάτων της αλυσίδας ΣΕΠ Παπαδόπουλος στα Ιωάννινα και τα τέσσερα καταστήματα της Γέγος στην Ανατολική Αττική. Με εξαγορά ξεκίνησε και φέτος η χρονιά για τον leader market με την ένταξη στο δίκτυό των καταστημάτων της λαρισινής αλυσίδας σούπερ μάρκετ “A/S Αγορά”.

Παράλληλα λειτούργησε η 33η υπεραγορά στη Φιλαδέλφεια και το νέο e-hub στην Κηφισιά. Στο επενδυτικό της πλάνο το 2023 περιλαμβάνεται η ενίσχυση του e-shop και το άνοιγμα δύο νέων καταστημάτων σε Γλυφάδα και Μυτιλήνη.

Σε πτωτική τροχιά η ΑΒ Βασιλόπουλος

Η ΑΒ Βασιλόπουλος, δεύτερη μεταξύ των έξι top αλυσίδων είδε το μερίδιό της να μειώνεται το 2021 στο 17,7% από 18,8% το 2020 και 19,5% το 2019. Η ΑΒ Βασιλόπουλος είχε μείωση τζίρου 2,6% το 2021, με αποτέλεσμα τα 1,97 δισ. ευρώ. Η εταιρεία με 600 καταστήματα, στο επενδυτικό πλάνο του 2023 περιλαμβάνεται το άνοιγμα 10 νέων εταιρικών καταστημάτων και 50 franchise.

Με μερίδιο αγοράς στο 12,3 το 2021 και μια σταθερή πορεία την τελευταία τετραετία η Metro βρίσκεται στην τρίτη θέση της λίστας των έξι κορυφαίων retailers στην αγορά τροφίμων. Με τζίρο 1,36% αυξημένο κατά 2,26% η αλυσίδα υπό τον Αριστοτέλη Παντελιάδη ολοκλήρωσε την επένδυση για το κέντρο διανομής 40.000 τ.μ στη Θεσσαλονίκη και φέτος σχεδιάζει το άνοιγμα 20 νέων καταστημάτων συμπεριλαμβανομένων και του My Market Local, καθώς και δύο Metro Cash & Carry. Παράλληλα προγραμματίζει την ανακαίνιση τριών My Market και δύο καταστημάτων Metro Cash & Carry.

Στην επόμενη θέση είναι η αλυσίδα Μασούτης με μερίδιο 8% οριακά χαμηλότερα από τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια που κινούταν από 8,2%-8,3%. Η αλυσίδα υπό τον Γιάννη Μασούτη, με 389 καταστήματα και 9.146 εργαζόμενους πέρυσι προχώρησε σε ένα μπαράζ εξαγορών μικρότερων αλυσίδων και συνέχισε φέτος με την εξαγορά δύο καταστημάτων της αλυσίδας Γέγος.

Παράλληλα πέρυσι λειτούργησε το dark store στη Μεταμόρφωση Αττικής και στο φετινό επενδυτικό πλάνο περιλαμβάνεται η δημιουργία τεσσάρων μεγάλων καταστημάτων σε κομβικά σημεία στην Αττική.

Σταθερά ανοδικά η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός

Πέντε ΑΕ (Γαλαξίας) και ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός είναι στις δύο επόμενες θέσεις με την πρώτη να έχει σκαμπανεβάσματα ως προς το μερίδιο αγοράς. Το 2021 διαμορφώθηκε στο 4,5% ελαφρά μειωμένο από το 2020(4,8%) και με αφετηρία το 6,1% το 2017. Η αλυσίδα που ιδρύθηκε το 1971 έχει 171 καταστήματα και απασχολεί 5.108 εργαζόμενους. Ο τζίρος της το 2021 διαμορφώθηκα στα 503,641 εκατ. ευρώ καταγράφοντας μείωση 1,54%. Για το 2023 η αλυσίδα έχει προγραμματίσει το άνοιγμα τεσσάρων νέων καταστημάτων, καθώς και να θέσει σε λειτουργία ηλεκτρονικό κατάστημα.

Η ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός, έκτη στην κατάταξη έχει ς μια σταθερή ανοδική πορεία την τελευταία πενταετία διευρύνοντας τα μερίδιά της. Με βάση τα στοιχεία της KPMG, το 2021 το μερίδιο της αλυσίδας, υπό τον Αγγελο Κρητικό, αυξήθηκε στο 3,8% από το 3.3% την προηγούμενη χρονιά ενώ από το 2017 η αύξηση είναι της τάξης του 1%. Το 2022 άνοιξαν 35 νέα καταστήματα ενώ οι εξαγορές ως πυλώνα ανάπτυξης και διείσδυσης σε περιοχές που δεν έχει παρουσία ή έχει μικρό οικονομικό αποτύπωμα αποτελούν στρατηγική της εταιρείας.

Διαβάστε επίσης: