Σήμερα αναμένεται να υποβληθούν οι δεσμευτικές προσφορές για την παραχώρηση Χανιά-Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης  (ΒΟΑΚ), η αξία της οποίας έχει εκτιμηθεί στα 1,7 δισ.  ευρώ και έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον εγχώριων και διεθνών ομίλων, καθώς αποτελεί το μεγαλύτερο υπό δημοπράτηση οδικό έργο και ένα από τα μεγαλύτερα που χρηματοδοτείται από την ευρωπαϊκή ένωση καθώς έχει εξασφαλίσει πόρους 400 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Πιο συγκεκριμένα, σήμερα αναμένεται να μάθουμε ποιοι θα είναι οι μνηστήρες του έργου και αυτοί θα πρέπει να κουμπώσουν σε ένα από τα σχήματα που έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους από το Μάρτιο του 2019. Σημειώνεται ότι το ενδιαφέρον για το έργο είναι αρκετά μεγάλο, καθώς έχουν δοθεί και αρκετές παρατάσεις για την υποβολή των προσφορών έτσι ώστε να έχουν τα υποψήφια σχήματα περισσότερο χρόνο για να ετοιμάσουν τις προφορές τους.

1

Ωστόσο, πλέον έχει έρθει η ώρα των προσφορών και όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς στο mononews, φαίνεται ότι στόχος του υπουργείου είναι να γνωρίζουμε τους τελικούς μνηστήρες πριν από τις εκλογές. Αυτό συνεπάγεται ότι θα γνωρίζουμε τον ανάδοχο εντός του 2023, ενώ δεν αποκλείεται να υπογραφεί μέσα στην ίδια χρονιά και η τελική σύμβαση, με αποτέλεσμα να στηθούν τα εργοτάξια στα τέλη του έτους ή τις αρχές του 2024.

Επομένως, το έργο εκτιμάται ότι θα έχει δοθεί στην κυκλοφορία εντός του 2027 ή στις αρχές του 2028, καθώς η κατασκευαστική του διάρκεια ανέρχεται στα τέσσερα έτη, ενώ θα ακολουθήσει μία 26ετης περίοδος λειτουργίας και συντήρησης.

Σημειώνεται ότι ο παραχωρησιούχος θα αμείβεται με σταθερές πληρωμές που θα βασίζονται κυρίως στα έσοδα των διοδίων  και για αυτό το λόγο το υπουργείο υποδομών, όπως έχει ήδη γράψει το mononews, εξετάζει το σχέδιο του σκιώδους διοδίου, δηλαδή της επιδότησης του παραχωρησιούχου καθώς η σταθερή τιμή των 0,064 ευρώ/χλμ φαίνεται πως δεν καλύπτει τα χρηματοοικονομικά μοντέλα των ενδιαφερομένων.

Ο διαγωνισμός

Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του ΒΟΑΚ τρέχει από το 2019 και έχει ήδη προσελκύσει αρκετά ισχυρά ονόματα, αν και πρόσφατα είχαμε μία αποχώρηση καθώς, όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, η γαλλική Vinci που έχει παρουσία σε όλες τις παραχωρήσεις φαίνεται πως δε θα υποβάλει προσφορά παρά την αρχική εκδήλωση ενδιαφέροντος.

Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός έχει εισέλθει στο Β Στάδιο, δηλαδή της οριστικοποίησης του αντικειμένου και της προετοιμασίας της τελικής προσφοράς από τα μέσα του 2022 και αν λάβουμε υπόψη τα σχήματα που είχαν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους, αναμένεται σήμερα να δούμε προσφορές από σχήματα που θα αποτελούνται από τις παρακάτω εταιρίες:

  • ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ
  • ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις
  • ΑΒΑΞ
  • Mytilineos – Acciona

Καθώς πρόκειται για μία παρθένα παραχώρηση με μεγάλο κατασκευαστικό αντικείμενο και μακρύ χρονικό ορίζοντα, δεν αποκλείεται να δούμε και νέους ενδιαφερόμενους αρκεί αυτοί να κουμπώσουν σε ένα από τα παραπάνω σχήματα.

Στα βασικά χαρακτηριστικά του έργου, προβλέπεται, μεταξύ άλλων:

  • Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ (εάν λάβουμε υπόψη και την επέκταση Κίσσαμος-Χανιά) και παράπλευρου/κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.
  • 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
  • 26 σήραγγες
  • 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος
  • 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.

Διαβάστε επίσης

ΒΟΑΚ: Με επιδότηση των διοδίων από τον προϋπολογισμό η παραχώρηση των 1,7 δισ. Ευρώ