Τα «σκήπτρα» της εγχώριας αγοράς γιαούρτης κρατά για πολλά χρόνια η ΦΑΓΕ. Πρώτη σε μερίδια αγοράς, παρά τη μείωση των πωλήσεων, η πολυεθνική που έχτισε η οικογένεια Φιλίππου, παρά τον έντονο ανταγωνισμό και τις πιέσεις στην καταναλώση εξακολουθεί να αποτελεί το νούμερο ένα brand που μπαίνει στα σπίτια των Ελλήνων καταναλωτών.

Υπό τον Θανάση Φιλίππου, επικεφαλής της εταιρείας από το 2012 που η έδρα μεταφέρθηκε στο Λουξεμβούργο, η ΦΑΓΕ διατηρεί αποστάσεις…  ασφαλείας από τους άλλους μεγάλους παίκτες της αγοράς, δηλαδή τη σεραϊκή γαλακτοβιομηχανία Κρι Κρι, τη Vivartia, την Ολυμπος της οικογένειας Σαράντη και τη Δωδώνη.

Η αλλαγή ισορροπιών λόγω κρίσης

Με βάση τα μερίδια αγοράς, όπως αποτυπώνονται από την εταιρεία ερευνών Circana (πρώην IRI), η απόσταση από τον βασικό της αντγωνιστή την Κρι Κρι είναι στις 4,5% με την ψαλίδα να μεγαλώνει ακόμη περισσότερο (9 ,2%) στον τρίτο επώνυμο παίκτη της αγοράς, τη Vivartia.

Η πληθωριστική κρίση με την ακρίβεια στα γαλακτοκομικά να χτυπάει… κόκκινο ξεπερνώτας το 25%, ανέδειξε το 2022 έναν νέο ισχυρό παίκτη. Πρόκειται για τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, που σκαρφάλωσαν στη δεύτερη θέση με μερίδιο αγοράς σε όγκο στο 17,8%, με απόσταση μόλις 2,4% από τη ΦΑΓΕ, το μερίδιο της οποίας διαμορφώθηκε στο 20,2%.

Σε όρους αξίας στην αγορά των 228 εκατ. ευρώ τα PL, λόγω της χαμηλής τιμής τους, έχουν μερίδιο 10,1% καταλαμβάνοντας την τέταρτη θέση με τη ΦΑΓΕ να διατηρεί την πρώτη θέση, ακολουθούμενη από την Κρι Κρι και τη Vivartia.

Η απόσταση από τους άλλους παίκτες της αγοράς

Τρίτη σε μερίδια αγοράς, μετά την κατηγορία των PL,  με βάση τον όγκο ήταν η σεραϊκή γαλακτοβιομηχανία Κρι Κρι με μερίδιο αγοράς 15,7%, η οποία αποτελεί και μία από τις δυο εταιρείες (η δεύτερη είναι η Φάρμα Κουκάκη) στο top 10  που αύξησε μερίδια αγοράς από το 2021 όπου το μερίδιό της ήταν στο 15,1% με  το 2020 στο 15,4%. Η Κρι Κρι σε μερίδιο αξίας το 2022 ήταν στην 4η θέση ωστόσο θα πρέπει να σημειωθεί ότι η εισηγμένη γαλακτοβιομηχανία παράγει σημαντικές ποσότητες γιαουρτιού ιδιωτικής ετικέτας για λογαριασμό των σούπερ μάρκετ.

Η Vivartia κατέλαβε την τέταρτη θέση με μερίδιο 11% σε αξία και την τρίτη θέση με μερίδιο 15% με βάση τον όγκο πωλήσεών της. Μετά τη Vivartia ακολουθεί  η Δωδώνη με μερίδιο 7% σε αξία και 5,9% σε όγκο. Ο Όλυμπος βρίσκεται στην έκτη θέση με μερίδιο 7% σε αξία και 8,8%. Μια θέση παρακάτω με μερίδιο 4,8% και 4,5% σε αξία και όγκο αντίστοιχα βρίσκεται η Friesland Campina.

Η ΜΕΒΓΑΛ βρέθηκε στην 8η θέση με μερίδιο 4,2% σε αξία και 4,7% σε όγκο, πάνω από τη Danone διατηρήθηκε στην ένατη θέση με μερίδιο 3% σε αξία και 4,1% σε όγκο. Τέλος, στην 10η θέση βρέθηκε η Φάρμα Κουκάκη με μερίδιο 2,5% τόσο σε αξία όσο και σε όγκο, ελαφρά υψηλότερο από το 2021.

Η ιδιωτική ετικέτα, αντίπαλος και στις διεθνείς αγορές

Η άνοδος των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας δεν είναι ελληνικό φαινόμενο. Παρατηρείται σε όλες τις αγορές που δραστηριοποείται η ΦΑΓΕ.

Η αγορά της Ιταλίας έφτασε πέρυσι το 1,5 δισ ευρώ. Η ΦΑΓΕ είναι η τέταρτη μεγαλύτερη εταιρεία στην ιταλική αγορά μερίδιο 8,2%. Αν συνυπολογιστούν και τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, τότε η ΦΑΓΕ είναι πέμπτη σε αξία και έβδομη σε όγκο. Και αυτό γιατί τα private label σε μερίδιο κατέχουν την πρώτη θέση 20% και σε επίπεδο τζίρου τη δεύτερη θέση με μερίδιο 16,6%.

Στη συνολική αγορά γιαουρτιού στο Ηνωμένο Βασίλειο η ΦΑΓΕ έχει μεριδιο 4,5%  σε αξία και 2,9% σε όγκο. Τα  private label είναι στην τρίτη θέση με 16,8% σε τζίρο και 24,9% σε όγκο.  Στην αγορά του ελληνικού γιαουρτιού, greek style και φυσικού γιαουρτιού η ΦΑΓΕ  μεταξύ των brands κατέχει την τρίτη θέση με μερίδιο σε αξία στο 11,6% πάνω από ισχυρούς πολυεθνικούς παίκτες όπως η Arla, η Nestle και η Muller. Αδιαμφισβήτητος ηγέτης στη βρετανική αγορά της κατηγορίας αυτής είναι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας με ποσοστό υπερδιπλάσιο της ΦΑΓΕ σε αξία (27,4%) και μερίδιο αγοράς στο 40,2%. Το σύνολο της αγοράς του Ηνωμένου Βασιλείου είναι στο 1,4 δισεκατομμύρια λίρες και είναι η μοναδική αγορά από αυτές που δραστηριοποιείται η ΦΑΓΕ που καταγράφει μείωση σε αξία (7,7%) παρά τις  ανατιμήσεις.

Στην αγορά των ΗΠΑ η διείσδυση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας είναι πολύ μικρή, καθώς ανέρχεται σε 8,8% σε αξία. Η ΦΑΓΕ είναι ο τέταρτος μεγαλύτερος παίκτης στην αγορά των ΗΠΑ με ένα μικρό μερίδιο αγοράς στο 4,4% ωστόσο στην αγορά του λευκού γιαουρτιού, με οδηγό το στραγγιστό έχει την πρώτη θέση με πωλήσεις που φτάνουν στο 29% της συγκεκριμένης κατηγορίας.

Διαβάστε επίσης

ΦΑΓΕ: Αύξηση τζίρου λόγω ανατιμήσεων και εκτίναξη καθαρών κερδών

ΦΑΓΕ: Ισχυρές πιέσεις στις πωλήσεις λόγω ανατιμήσεων στο γ’ τρίμηνο