ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περιεχόμενα
Ρενουάρ, Ντεγκά, Γκόγια, Τουλούζ Λωτρέκ. Πρώτα ονόματα της ζωγραφικής από μια συλλογή, που άρχισε να δημιουργείται το 1930 και έκτοτε παρέμεινε σταθερά στους ίδιους συλλέκτες. Την οικογένεια Ντάνφορθ, μία από τις παλαιότερες και πλέον αξιοσέβαστες στις Ηνωμένες Πολιτείες, που είχε ιδρύσει, το 1887, μία από τις κορυφαίες σχολές τέχνης, τη Σχολή Σχεδίου του Ρόουντ Άιλαντ.
Η συλλογή τους βγαίνει τον Μάιο σε δημοπρασία από τους Christie’s στη Νέα Υόρκη και όπως λένε εκπρόσωποι του οίκου, το σύνολο μοιάζει με μια χρονοκάψουλα, που διασχίζει το χρόνο εδώ και έναν αιώνα, ανέγγιχτη.
Τα έργα ανήκαν στην Σόφι Ντάνφορθ, η οποία πέθανε το 2019 αλλά τη συλλογή είχε δημιουργήσει η πεθερά της Έλεν Μέτκαλφ Ντάνφορθ, η οποία υπηρέτησε ως πρόεδρος του RISD. Μια καθαρά οικογενειακή ιστορία τέχνης δηλαδή, καθώς οι πίνακες και τα σχέδια που θα δημοπρατηθούν, ανήκουν στους Ντάνφορθ εδώ και πολλές δεκαετίες. Είναι έργα, που συλλέγονταν από ανθρώπους που είχαν γνώση της τέχνης αλλά είχαν και υψηλή αισθητική, γνώριζαν τα σωστά πρόσωπα στο χώρο και διέθεταν τα μέσα για να τα αποκτήσουν.
Σε αντίθεση, επιπλέον, με τις περισσότερες συλλογές, που τείνουν να διασκορπίζονται με την πάροδο του χρόνου και με τις γενιές, η συγκεκριμένη κράτησε τα έργα της στην οικογένεια.
Τα δυνατά ονόματα
Ένας «πολυταξιδεμένος» Ρενουάρ « Η Πλατεία Τριάδας» του 1878-79 ηγείται της συλλογής, καθώς αναμένεται να πωληθεί μεταξύ 4 και 6 εκατομμυρίων δολαρίων. Το έργο του μεγάλου ιμπρεσιονιστή έχει δανειστεί για πολλές διεθνείς εκθέσεις και έχει εκτεθεί στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και στο Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο ενώ συμμετείχε επίσης, το 2007 σε μια έκθεση με τοπία του Ρενουάρ, η οποία ταξίδεψε στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου, στην Εθνική Πινακοθήκη του Καναδά και στο Μουσείο Τέχνης της Φιλαδέλφειας.
Το παστέλ του Ντεγκά εξάλλου, η «Χορεύτρια στη μπάρα» (1877) βρίσκεται στη συλλογή της οικογένειας Ντάνφορθ από το 1936. Σύμφωνα με τους μελετητές μάλιστα, πιστεύεται, ότι ήταν μέρος της Τρίτης Ιμπρεσιονιστικής Έκθεσης του 1877 στο Παρίσι. Εκτιμάται, ότι θα πουληθεί μεταξύ 2 και 3 εκατ. δολαρίων.
Ένα άλλο χαρακτηριστικό έργο είναι ένα σχέδιο του Γκόγια, που αναμένεται να πουληθεί μεταξύ 800.000 και 1,2 εκατομμυρίων δολαρίων. Με έναν εντελώς περιγραφικό τίτλο, που μιλάει για έναν άλογο, το οποίο προσπαθεί να ανεβεί σε μία γαϊδούρα πάνω στην οποία όμως βρίσκεται ένας μοναχός (!), η πώλησή του έρχεται μετά τη δημοπρασία ρεκόρ του σετ πορτρέτων μητέρας-κόρης του Γκόγια, που πουλήθηκε για 16,4 εκατομμύρια δολάρια νωρίτερα φέτος.
Σχέδια και καρικατούρες
Μια σχεδιαστική καρικατούρα, από τις πιο συγκρατημένες του Ονορέ Ντομιέ με τίτλο «Οι τρεις δικαστές» αναμένεται να πωληθεί μεταξύ 300.000 και 500.000 δολαρίων. Γνωστός, πέρα από την καθαρά ζωγραφική του, και για τα κριτικά-σατυρικά του σχέδια με τις δυνατές φιγούρες ο Ντομιέ στο έργο αυτό εξερευνά τη δυναμική των αιθουσών του δικαστηρίου…
Με έμπνευση από το τσίρκο τέλος, ο Ανρί Τουλούζ –Λωτρέκ δημιούργησε το έργο «Στο τσίρκο: Ελέφαντας σε ελευθερία», το 1899. Πρόκειται για ένα από τα 50 έργα που ζωγράφισε ο καλλιτέχνης ενώ βρισκόταν σε σανατόριο λίγο έξω από το Παρίσι, καθώς είχε μεγάλο πρόβλημα αλκοολισμού και κακή υγεία γενικότερα. Το σχέδιο αυτό εκτιμάται από 400.000 έως 600.000 δολάρια.
Από τη συλλογή Ντάνφορθ πάντως, θα παρουσιαστούν και άλλα έργα σε ημερήσιες δημοπρασίες. Να σημειωθεί, ότι πρόκειται για την τελευταία συλλογή από έναν μόνο ιδιοκτήτη, που ανακοινώθηκε από οίκους δημοπρασιών για τις ανοιξιάτικες πωλήσεις τους.
Διαβάστε επίσης:
Τα νερά μιας λίμνης για 45 εκατ. δολάρια – Με την υπογραφή Κλιμτ
Ο συλλέκτης με τα τρόπαια, το σούπερ μόντελ και ένα ιστορικό ακίνητο