ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πού θα πάει η Intrakat, o δυνατός τζίρος της ΓΕΚ, τι συμβαίνει με τον Φέσσα, το τετ α τετ Μεγάλου – Πετραλιά, η κρίσιμη ημέρα για Σκλαβενίτη, τι συμβαίνει στο Ελληνικό, τα δίδυμα του Λούτον και η καλή -πλατινομαλλούσα- συνεργάτης του υπουργού
Είναι γεννημένος στην Νορβηγία, έχει κυπριακή υπηκοότητα και ζει στο Λονδίνο. Ο μεγιστάνας της ναυτιλίας John Fredriksen παραμένει και φέτος ο πλουσιότερος άνθρωπος της Κύπρου με την περιουσία του να εκτιμάται στα 13,3 δισ. δολάρια.
Στην λίστα του CeoWorld magazine, με τους οκτώ δισεκατομμυριούχους της χώρας, περιλαμβάνονται και τα τρία αδέλφια της ισχυρής οικογένειας Χατζηιωάννου.
Ο εφοπλιστής Πόλυς Χατζηιωάννου, ιδιοκτήτης της Polyar Tankers με περιουσία 1,1 δισ. δολάρια βρίσκεται στην 6η θέση της λίστας και ακολουθούν ο αδελφός του Στέλιος Χατζηιωάννου, ιδρυτής της Easyjet, με επίσης 1,1 δισ. δολάρια και η αδελφή τους Κλέλια Χατζηιωάννου με περιουσία 1 δισ. δολάρια.
Ο Fredriksen δημιούργησε την τεράστια περιουσία του μέσω των μεριδίων που κατέχει σε εισηγμένες εταιρείες, όπως οι Frontline, Golden Ocean, Flex LNG και Avance Gas.
Επίσης, κατέχει την ιδιωτική Seatankers και έχει ποσοστά στις ιδιοκτήτριες δεξαμενόπλοιων Euronav και International Seaways και την υπεράκτια αιολική βιομηχανία Edda Wind.
Διαθέτει ακόμη μερίδιο στο μεγαλύτερο εκτροφείο σολομού του κόσμου και μία νορβηγική εταιρεία ακινήτων.
Η πορεία προς την επιτυχία
Γεννημένος στο Όσλο το 1944, ήταν ο πλουσιότερος άνθρωπος της Νορβηγίας, πριν αποκτήσει κυπριακό διαβατήριο μέσω των επενδύσεων του, το 2006.
Τα δεξαμενόπλοια αποτελούν το θεμέλιο του πλούτου του Fredriksen. Γνωστός στη ναυτιλιακή βιομηχανία ως «Big Wolf», ο Fredriksen, δημιούργησε έναν από τους μεγαλύτερους στόλους του κόσμου κατά τη διάρκεια της καριέρας του, που ξεκίνησε τη δεκαετία του 1960.
Η περιουσία του γιγαντώθηκε την εποχή των πολέμων Ιράν-Ιράκ τη δεκαετία του 1980, όταν τα δεξαμενόπλοιά του μετέφεραν πετρέλαιο με μεγάλο κίνδυνο, αλλά με τεράστια κέρδη.
Αργότερα μετά τον πόλεμο, έγινε ο μεγαλύτερος ιδιοκτήτης δεξαμενόπλοιων στον κόσμο, ενώ επένδυσε και σε εξέδρες άντλησης πετρελαίου αλλά και στην ιχθυοκαλλιέργεια, μέσω της εταιρείας του Mowi ASA, παλαιότερα γνωστής ως Marine Harvest.
Απέκτησε το πλειοψηφικό πακέτο της ναυτιλιακής Frontline το 1996.
Το 2006, η εταιρεία του, Seadrill, που δραστηριοποιείται στις γεωτρήσεις βαθέων υδάτων για τη βιομηχανία πετρελαίου, αγόρασε περισσότερο από το 50% της Smedvig και απέκτησε τον έλεγχο της εταιρείας.
Είναι επίσης ιδιοκτήτης της εταιρείας πλοίων εφοδιασμού Deep Sea Supply και μέσω των επενδυτικών εταιρειών του, ελέγχει εκτός από την Frontline και την ναυτιλιακή Golar LNG.
Στο τέλος του 2022, το ΔΣ της Frontline στήριξε τα σχέδια του μεγιστάνα για την μετεγκατάσταση της εταιρείας από τις Βερμούδες στην Κύπρο.
H μάχη για την Euronav
Παρά το γεγονός ότι κάθε χρόνο κυκλοφορούν φήμες ότι ο 78χρονος πλοιοκτήτης ετοιμάζει την στρατηγική εξόδου του, οι κινήσεις του δείχνουν ότι παραμένει σε ετοιμότητα για την επόμενη κίνηση του.
Το τελευταίο του εγχείρημα ήταν να προχωρήσει στην συγχώνευση της Frontline με την ανταγωνίστρια ναυτιλιακή Euronav, δημιουργώντας έναν κολοσσό, ωστόσο δεν είχε αίσια έκβαση.
Η μάχη για τον έλεγχο της Euronav ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2022, όταν η εταιρεία του John Fredriksen πρότεινε ένα σχέδιο συγχώνευσης μέσω ανταλλαγής μετοχών, παρά την αντίθεση της οικογένειας Saverys, η οποία ελέγχει την Euronav από το 1997.
Τα διοικητικά συμβούλια της Frontline και της Euronav είχαν εγκρίνει τη συμφωνία το περασμένο καλοκαίρι, αλλά η ολοκλήρωση της συγχώνευσης αποδείχθηκε αδύνατη καθώς οι Saverys συγκέντρωσαν ένα αρκετά μεγάλο μερίδιο ώστε να μπλοκάρουν τελικά το deal.
Στις αρχές του τρέχοντος έτους ο Νορβηγός πλοιοκτήτης έβαλε τέλος στο πολύμηνο θρίλερ αποχωρώντας από τη συμφωνία.
Ωστόσο, αυτό τον μήνα έγινε γνωστό ότι το επενδυτικό όχημα του Fredriksen, η Famatown Finance, αγόρασε επιπλέον μετοχές της Euronav, αυξάνοντας το ποσοστό της σε αυτήν στο 26,46% και ξεπερνώντας τη συμμετοχή των Saverys. Με ενδιαφέρον αναμένεται η επόμενη κίνηση του ισχυρού άνδρα της ναυτιλίας.
Σύμφωνα με τη λίστα του Forbes, η περιουσία του Fredriksen ανέρχεται σε 13,3 δισ. δολάρια, ενώ περιλαμβάνεται και στον δείκτη Bloomberg Billionaires Index, στην θέση 216, που αποτιμά τον πλούτο του στα 9,2 δισ. δολάρια.
Εδώ και χρόνια φιγουράρει και στην λίστα των Lloyds, με τους 100 πιο επιδραστικούς ανθρώπους της ναυτιλίας διεθνώς, όπου το 2022 κατέλαβε την 9η θέση.
Εκτός από τις επιχειρήσεις του, ο Fredriksen είναι μανιώδης συλλέκτης έργων τέχνης ενώ είναι γνωστός και για την φιλανθρωπική του δράση. Επίσης, έχει δωρίσει εκατοντάδες εκατομμύρια νορβηγικές κορώνες για ιατρικές έρευνες στη Νορβηγία.
Oι διάδοχοι
O 78χρονος δισεκατομμυριούχος έχει δύο δίδυμες κόρες τις Cecilie και Katherine Astrup Fredriksen, γεννημένες το 1983.
Αν και είναι έτοιμος να παραδώσει τον έλεγχο της αυτοκρατορίας σε αυτές, όπως έχει πει ο ίδιος «οι κόρες μου δεν πρέπει να ζουν κάνοντας τη δουλειά που έκανα εγώ καθημερινά».
Αυτό σημαίνει ότι οι 36χρονες δεν θα αναλάβουν την καθημερινή διαχείριση των εταιρειών του και ο ίδιος επιδιώκει να τις αναδιοργανώσει κατά τέτοιο τρόπο ώστε να διατηρηθεί η κληρονομιά του μέσω ενός διαφορετικού μοντέλου διακυβέρνησης.
Λόγω της εντυπωσιακής παρουσίας τους οι Cecilie και Katherine έχουν τραβήξει την προσοχή των ταμπλόιντ και του τύπου. Τις χαρακτηρίζουν «νέες και ισχυρές, η επόμενη γενιά υπερπλούσιων, έξυπνων επιχειρηματιών» ενώ αρκετές φορές έχουν βρεθεί σε πρωτοσέλιδα όταν εμφανίζονται σε κοινωνικές εκδηλώσεις και λαμπερά πάρτι.
Διαβάστε ακόμη:
Η ναυτιλιακή εταιρεία του Φρέντρικσεν από τις Βερμούδες εγκαθίσταται στην Κύπρο!
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- VesselsValue: Πώς διαμορφώθηκαν οι τιμές στις αγοραπωλησίες πλοίων – Οι κινήσεις της εβδομάδας
- Τουρκία: Τηλεφωνική συνομιλία Ερντογάν-Μακρόν για τη Συρία
- Μπελέρης για Δυτ. Βαλκάνια: Η αναγκαία διεύρυνση της ΕΕ πρέπει να προχωρήσει με συγκεκριμένους όρους
- Ζαχαράκη: Δεν τίθεται θέμα καθολικής απαγόρευσης του διαδικτύου για τα παιδιά