ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Περισσότερα ανοιχτά εργοτάξια και εκσκαφείς σε λειτουργία εν συγκρίσει με τέσσερις μήνες πριν συνθέτουν την εικόνα από την τελευταία επίσκεψη του mononews στο Ελληνικό, παρότι είναι γεγονός πως υπάρχουν συμφωνίες που επαναδιαπραγματεύονται και η ορατότητα της προόδου των εργασιών δεν είναι ακόμα εμφανής στο ευρύ κοινό.
Διαβεβαιώσεις για την τήρηση του χρονοδιαγράμματος έδωσε από τη δική του πλευρά ο Άδωνις Γεωργιάδης, ο οποίος είχε απευθύνει πρόσκληση στους βουλευτές του νότιου τομέα Αθηνών να ξεναγηθούν στην έκταση του πρώην αεροδρομίου, αφορμώμενος από τοποθετήσεις του βουλευτή ΣΥΡΙΖΑ, Παύλου Πολάκη περί του αντιθέτου. Ωστόσο, εκτός του υφυπουργού του Νίκου Παπαθανάση, το παρών έδωσαν μόνο βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας – η υφυπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Σοφία Βούλτεψη, ο Χάρης Θεοχάρης, η Άννα Καραμανλή, ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης, ο Μπάμπης Παπαδημητρίου, ο Βασίλης Σπανάκης, ο Διονύσης Χατζηδάκης – με εξαίρεση τον βουλευτή της Ελληνικής Λύσης, Δημήτρη Βαγενά.
Όπως διαπιστώθηκε από την αυτοψία στα έργα που είναι εν εξελίξει, τη μεγαλύτερη πρόοδο σημειώνει η υπογειοποίηση της λεωφόρου Ποσειδώνος, το σημαντικότερο από τα έργα υποδομής, για την πρώτη φάση των οποίων έχει υπογράψει σύμβαση η Άβαξ με τη Lamda Development. Στο εργοτάξιο, όπου ο επικεφαλής Ισαάμ Ακάρι ξενάγησε τον υπουργό, επιχειρούν έως 35 μηχανήματα και απασχολούνται 110 άτομα. Η κατασκευαστική σκάβει 10 μέτρα κάτω από τη στάθμη της γης και 5 μέτρα κάτω από τον υδροφόρο ορίζοντα, ενώ μέχρι σήμερα έχει πραγματοποιηθεί το 50% με 60% της εκσκαφής και έχει σκυροδετηθεί το 20% του φορέα, δηλαδή 25.000 κυβικά μέτρα μπετόν από το σύνολο των 125.000 κυβικών μέτρων.
«Το τούνελ με ύψος 5,6-6 μέτρων σχεδιάζεται με τις υψηλότερες προδιαγραφές αυτή τη στιγμή όσον αφορά στην πυροπροστασία, τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις. Και νομίζω ότι από πλευράς προδιαγραφών που θα τηρεί το τούνελ αυτό όταν θα δοθεί στην κυκλοφορία θα είναι στα υψηλότερα στάνταρ της Ευρώπης», σημείωσε ο εργοταξιάρχης, προσθέτοντας πως «το έργο θα ολοκληρωθεί στις αρχές του 2025, ενώ η κυκλοφορία δεν θα χρειαστεί να διακοπεί, γιατί θα γίνει ευρεία παράκαμψη». Το έργο προϋπολογισμού 50 εκατομμυρίων σχεδιάζεται με τρεις λωρίδες ανά κατεύθυνση, θα παρακάμπτει τέσσερα φανάρια και αφορά σε διαδρομή 1.350 μέτρων από το ύψος της λεωφόρου Αλίμου έως και το Ποσειδώνιο, ενώ κατασκευάζεται με τη μέθοδο “cut and cover”, δηλαδή εκσκαφής και επίχωσης.
Το μοναδικό από τα οικοδομήματα που βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης είναι το κτίριο που θα συστεγάσει τέσσερις συλλόγους ΑμεΑ (Αμυμώνη, Ερμής, ΝΙΚΗ-Victor Artant και Σύλλογος Ατόμων με Σκλήρυνση Κατά Πλάκας) που φιλοξενούνταν σε κοντέινερ σε κοντινή απόσταση από το υπό ανάπτυξη ακίνητο. Το έργο 10.000 τ.μ. κατασκευάζει η εισηγμένη τεχνική εταιρεία Εκτέρ και σύμφωνα με τον εργοταξιάρχη, τον Ιούλιο θα αρχίσει η εγκατάσταση. «Υπάρχουν πισίνες, φυσιοθεραπευτήρια, ενώ παρέχεται η δυνατότητα για διημέρευση. Το κτίριο είναι βιοκλιματικό, ενώ ο περιβάλλων χώρος θα επαναφυτευτεί. Το κόστος του κτιρίου ανέρχεται σε 12 εκατομμύρια ευρώ».
Πάντως, παρά τους ισχυρισμούς του Άδωνι Γεωργιάδη ότι «δεν υπάρχει ούτε ένα τετραγωνικό, πρακτικά, απούλητο στο Ελληνικό της πρώτης φάσης», είναι κοινό μυστικό πως Eurobank και Τράπεζα Πειραιώς έχουν δεύτερες σκέψεις ως προς τη μετεγκατάσταση σε κτίρια γραφείων εντός του Ελληνικού, με πηγές της Lamda να διαβεβαιώνουν πως είναι ζωντανό το ενδιαφέρον από άλλους επενδυτές για τη χρήση αυτών των χώρων. Το MoU της Τράπεζας Πειραιώς προέβλεπε την απόκτηση χώρων γραφείων που θα αναπτύξει η Lamda, συνολικού εμβαδού 40.000 τ.μ. στο commercial hub, επένδυση ύψους 147 εκατομμυρίων. Από την πλευρά της η Eurobank είχε συμφωνήσει στην ανάπτυξη πύργου γραφείων 140 εκατ. ευρώ, με το MoU να μην έχει οριστικοποιηθεί.
Τα εμπορικά σήματα που κατεβαίνουν Ελληνικό
Την προηγούμενη εβδομάδα περίπου 150 επιχειρηματίες ενημερώθηκαν για την εξέλιξη των έργων στους εμπορικούς χώρους της ανάπτυξης, με πληροφορίες να αναφέρουν πως οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις έχουν συμφωνήσει στην κάθοδό τους στο Ελληνικό, έστω και μέσω προσυμφώνου. Οι εταιρείες και τα εμπορικά σήματα που παίρνουν θέση στις εμπορικές αναπτύξεις του Ελληνικού είναι τα Αττικά Πολυκαταστήματα, η master franchisor των ιταλικών μαρκών Calzedonia, Intimissimi, Falconeri και Tezenis στην Ελλάδα, η Calin Α.Ε., το ελληνικό brand δερμάτινων ειδών Callista, η Κωτσόβολος, η H&M, η Inditex που δραστηριοποιείται και στην Ελλάδα με τα Zara, Bershka, Stradivarius, Massimo Dutti, Pull&Bear, Oysho και Zara Home, κοσμηματοπωλεία όπως τα Imanoglou, Kessaris, Lalaounis, Venetia Vildiridis, Nikos Koulis και Minas Designs, ο όμιλος Μαρινόπουλου που έχει το σήμα της GAP στην Ελλάδα, η Gruppo Pagoni (διατηρεί καταστήματα Eponymo, καθώς και DSQUARED2, TWINSET και Diesel), η Lapin House του Σταύρου Παπαϊωάννου, ο όμιλος Τσαβδάρογλου στον οποίο ανήκει το franchise Max Mara σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Λάρισα, καθώς και το brand Marella, o όμιλος Φάις που έχει στο χαρτοφυλάκιό του πληθώρα σημάτων σε ένδυση, υπόδηση, καλλυντικά αλλά και εστίαση (Bufala Gelato, Kiko Milano, Καλογήρου, Χαραλάς, Mango, UGG), ενώ λειτουργεί και το outlet πολυκατάστημα One Salonica, η Sephora, η Zeus&Dione που ίδρυσε η Μαρέβα Γκραμπόφσκι, η A.X.F. που διακινεί τα ιδιόκτητα σήματα Attrattivo και ALE, η BSB της οικογένειας Μπιθαρά, η Fashion Box με τα σήματα Brooks Brothers και Replay, η Funky Buddha, η Soho Soho, οι αλυσίδες οπτικών Kokkoris και Panaidis. Στο Ελληνικό φαίνεται επίσης ότι θα εγκατασταθεί γυμναστήριο, τουλάχιστον της αλυσίδας Holmes Place, και αίθουσες Village Cinemas, αφού το παρών στην προαναφερθείσα ενημέρωση έδωσαν και στελέχη του ομίλου Antenna.
Σύμφωνα με τη Lamda Development, το mall επί της λεωφόρου Βουλιαγμένης θα περιλαμβάνει 280 καταστήματα, με το 52% της μισθώσιμης επιφάνειας να έχει συμφωνηθεί να διατεθεί, ποσοστό που θα ξεπεράσει το 70%. Αντίστοιχα, στο Riviera Galleria, οι συμφωνίες ξεπερνούν το 20% της επιφάνειας.
Το μεγαλύτερο εμπορικό πάρκο της σχεδιάζει η Trade Estates του ομίλου Φουρλή, μία από τις συμφωνίες που προχωρούν χωρίς καθυστέρηση, με το προσύμφωνο να έχει ήδη υπογραφεί αν και το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του Top Park εξαρτάται από τις εργασίες στο χώρο ανάπλασης του πρώην αεροδρομίου. Το συγκεκριμένο ακίνητο – επένδυση σχεδόν 55 εκατ. ευρώ – θα περιλαμβάνει τέσσερις μεγάλους όγκους εμπορικών χώρων, έναν εκ των οποίων θα καταλάβει το ΙΚΕΑ Ελληνικού, ενώ θα φιλοξενεί LeroyMerlin και Intersport και θα έχει επιφάνεια 30.000 τ.μ..
Οι πληροφορίες θέλουν και την επένδυση της Brooklane να προχωρά ανέφελα. Σε κοινοπραξία με τη Lamda (στην οποία η αμερικανική επενδυτική θα διακρατά το 70%), σχεδιάζεται πύργος με επώνυμες κατοικίες, ξενοδοχείο, γραφεία, χώρους f&b, γαστρονομίας και πολιτιστικών δραστηριοτήτων, επένδυση 200 εκατ. ευρώ.
Παρότι το MoU της Orilina (ΑΕΕΑΠ των Τρύφωνα Νάτση και Alan Howard) με τη Lamda για ανάπτυξη 70 εκατομμυρίων έληξε στις 28 Φεβρουαρίου, η συνεργασία είναι δεδομένη προς το παρόν, λένε στο mononews πηγές με γνώση της συμφωνίας. Τονίζουν δε πως είναι ιδιωτικό συμφωνητικό, επομένως η διάρκειά του παρατείνεται «κατά το δοκούν», καθώς πρόκειται για πολυσέλιδο μνημόνιο που εξετάζεται από τις δύο πλευρές. Θυμίζουμε πως η εμπορική ανάπτυξη περιλαμβάνει yacht club με εστιατόρια, κάβα και μπαρ στη μαρίνα του Αγίου Κοσμά και οικιστική ανάπτυξη με επώνυμα διαμερίσματα.
Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται η συνεργασία της Lamda με την ΤΕΜΕΣ του ομίλου Κωνσταντακόπουλου, καθώς από τα 90 εκατ. ευρώ (αυτά είναι τα έσοδα που υπολογίζει ότι θα εισπράξει η εταιρεία από την πώληση των οικοπέδων που θα ανεγερθούν τα δύο πεντάστερα) έχει εισπραχθεί το 1/3 του ποσού. Ήδη κατατέθηκε η προκαταβολή από τη μία από τις δύο εταιρείες ειδικού σκοπού (τη BELT Riviera) ύψους 18,6 εκατ. ευρώ, ποσό το οποίο αντιστοιχεί σε ποσοστό 40% της ονομαστικής αξίας εκάστης μετοχής της εταιρείας από τις ΤΕΜΕΣ και Ελληνικό. Δεδομένου ότι η ΤΕΜΕΣ συμμετέχει με 70% στην εταιρεία, στα ταμεία της Lamda μπήκαν 13 εκατομμύρια. Τα δύο ξενοδοχεία συνιδιοκτησίας, 160 και 200 κλειδιών, και οι επώνυμες κατοικίες αποτελούν επένδυση 500 εκατομμυρίων, που θα αποφέρουν έσοδα από πωλήσεις βιλών ισόποσης αξίας.
Οι διαγωνισμοί που καθυστερούν
Εκτός χρονοδιαγράμματος, όμως, κινούνται διαγωνισμοί έργων, οι ανάδοχοι των οποίων θα ανακοινώνονταν εντός του πρώτου τριμήνου της χρονιάς. Η κοινοπραξία της ελληνικής Bouygues με την Intrakat επιλέχθηκε ως σύμβουλος, με τη μορφή του Early Contractor Involvement (ECI) για τον ουρανοξύστη κατοικιών. Ολοκληρώνοντας την πρώτη φάση του έργου προϋπολογισμού 250 εκατομμυρίων με αυτό το ρόλο, αναλαμβάνει και το δεύτερο στάδιο ανάπτυξης του Marina Tower, αυτό της κατασκευής, χωρίς, ωστόσο, να έχουν πέσει μέχρι σήμερα οι υπογραφές. Σε παράταση έχει οδηγηθεί ο διαγωνισμός για την ανάδειξη αναδόχου του Vouliagmenis Mall, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 330 έως 400 εκατ. ευρώ, με την αρχική προθεσμία κατάθεσης προσφορών την 16η Δεκεμβρίου. Προσφορές είχαν καταθέσει οι Τέρνα – ACC, Άβαξ – Rizzani, Άκτωρ – Besix και η Αρχιρόδον.
Επίσης, η κατασκευαστική αγορά είναι σε αναμονή των εξελίξεων για την κατασκευή των αθλητικών εγκαταστάσεων, όπου περιλαμβάνονται τα στάδια του στίβου και γήπεδα ποδοσφαίρου. Προσφορές έχουν υποβάλει οι ΓΕΚ Τέρνα, Άκτωρ, Άβαξ και Μυτιληναίος – Intrakat. Υψηλόβαθμο στέλεχος μεγάλου κατασκευαστικού ομίλου εξέφρασε τις επιφυλάξεις του και για την πρόοδο των έργων, ακόμα κι όταν ανατεθούν, εξαιτίας της έλλειψης εργατικού δυναμικού και ιδιαίτερα εξειδικευμένου σε έργα υψηλών προδιαγραφών, όπως είναι οι πύργοι και τα εμπορικά που σχεδιάζουν διεθνή αρχιτεκτονικά γραφεία στο πρώην αεροδρόμιο.
Διαβάστε επίσης
Αυτοψία Γεωργιάδη στο Ελληνικό: Fake news ότι δεν προχωρούν τα έργα
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Kαιρός: Καταιγίδες και χιονοπτώσεις από σήμερα – Ποιες περιοχές επηρεάζονται περισσότερο
- Τραμπ: Ποιον δισεκατομμυριούχο επενδυτή επέλεξε για υφυπουργό Άμυνας
- Νέα «λαϊκά έντοκα» – Τοποθετήσεις σχεδόν 1 δισ. ευρώ σε ένα χρόνο – Κυνηγούν τις αποδόσεις οι καταθέτες
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι