Δε θα έχουμε μόνο ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη μετά το 2035 αλλά και αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης εφόσον αυτά χρησιμοποιούν κλιματικά ουδέτερα καύσιμα, τα e-fuels. Η απόφαση  αυτή της Ευρώπης, δίνει πνοή στη βιομηχανία καυσίμων, καθώς  εφόσον  ανταποκριθεί στη νέα πρόκληση της μετάβασης από τα ορυκτά στα ανανεώσιμα καύσιμα, θα συνεχίσει να πρωταγωνιστεί στην αγορά καυσίμων για τις μεταφορές και στο μέλλον.

Τα e-fuels που θα παράγονται από υδρογόνο το οποίο εξάγεται από το νερό μέσω ηλεκτρόλυσης, για την οποία χρησιμοποιείται ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές, είναι η νέα εναλλακτική πράσινη λύση για την αυτοκίνηση που προωθεί η Κομισιόν.

Ειδικότερα, πρόκειται για συνθετικά καύσιμα που θα παράγονται από πράσινο υδρογόνο, το οποίο θα μετατρέπεται σε υγρό καύσιμο (βενζίνη, πετρέλαιο, κηροζίνη) μέσω CO2 που έχει ληφθεί από την ατμόσφαιρα. Τα καύσιμα αυτά θα θεωρούνται κλιματικά ουδέτερα γιατί  το διοξείδιο του άνθρακα που απελευθερώνεται στην ατμόσφαιρα από τη  χρήση των e-fuels θα είναι ίσο με αυτό που δεσμεύτηκε για την παραγωγή τους.

 Πρόσθετα πλεονεκτήματα είναι ότι μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τον υπάρχοντα στόλο οχημάτων χωρίς μετατροπές, αποθηκεύονται και μεταφέρονται εύκολα σε κανονικές συνθήκες θερμοκρασίας και πίεσης, από το υφιστάμενο δίκτυο εφοδιασμού των καταναλωτών με καύσιμα.

 Στο πλαίσιο της αντιρρυπαντικής πολιτικής της ΕΕ που συμφωνήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στο Συμβούλιο Υπουργών Ενέργειας, τα καύσιμα αυτά  θα χρησιμοποιούν από το 2035 τα αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης που θα κυκλοφορήσουν στην ΕΕ.

Οι νέοι κανόνες θέτουν τους ακόλουθους στόχους:

  • 55% μείωση των εκπομπών CO2 για τα νέα αυτοκίνητα και 50% για τα νέα φορτηγά από το 2030 έως το 2034 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2021
  • 100% μείωση των εκπομπών CO2 τόσο για τα νέα αυτοκίνητα όσο και για τα φορτηγά από το 2035

Πώς φτάσαμε και στα e-fuels

Η αρχική διατύπωση του σχετικού Κανονισμού οδηγούσε πρακτικά στην πώληση αποκλειστικά ηλεκτρικών νέων οχημάτων στην ΕΕ από το 2035, βάζοντας τέλος τους κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Όμως, μετά από πίεση της Γερμανίας, της Ιταλίας και άλλων χωρών, έγινε  συμβιβασμός και   επιτρέπεται τελικά και η διατήρηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης μετά το 2035, υπό την προϋπόθεση ότι θα χρησιμοποιούν κλιματικά ουδέτερα καύσιμα. Τα πρακτικά βήματα για την υλοποίηση της συμφωνίας θα αποσαφηνιστούν ως το φθινόπωρο του 2024, πιθανότατα με την προσθήκη μιας νέας κατηγορίας οχημάτων (εκείνων που θα κινούνται αποκλειστικά με κλιματικά ουδέτερα καύσιμα, e-fuels) στον Κανονισμό για τις εκπομπές ρύπων από τα οχήματα (Euro 6).

Η απόφαση αυτή θεωρείται καθοριστική   για την επίτευξη του στόχου μηδενικών εκπομπών άνθρακα στις οδικές μεταφορές.  Η τεχνολογία των συνθετικών καυσίμων – που θα επιταχύνει την ενεργειακή μετάβαση, θα μειώσει τις εκπομπές, όχι μόνο σε νέα οχήματα αλλά και στα περίπου 250 εκατ. συμβατικά αυτοκίνητα εσωτερικής καύσης που θα συνεχίσουν να κυκλοφορούν στους ευρωπαϊκούς δρόμους το 2030, ενώ θα δώσει εναλλακτικές λύσεις σε όσους πολίτες δε θα μπορούν να έχουν πρόσβαση σε ένα ηλεκτρικό όχημα.