ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Μία ακόμα προκαταβολή για την υλοποίηση έργου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών έλαβε ο Όμιλος ΑΒΑΞ αυξάνοντας σημαντικά τη ρευστότητά του. Πρόκειται για το οδικό έργο Μπράλος – Άμφισσα συνολικής αξίας 285 εκατ. Ευρώ, το οποίο υπέγραψε ο Όμιλος στα μέσα του προηγούμενου μήνα. Επομένως, εκτοξεύεται το ποσό που έχει λάβει ως προκαταβολή από το υπουργείο στα 87,7 εκατ. ευρώ εντός τριμήνου, εάν υπολογίσουμε το πριμ έγκαιρης υλοποίησης που εγκρίθηκε για τη γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας.
Αναλυτικότερα η πρόσφατη προκαταβολή θα είναι έντοκη και θα ξεπερνά τα 30 εκατ. Ευρώ. Ειδικότερα στη σχετική απόφαση στη Διαύγεια που δημοσιεύθηκε χθες αναφέρεται πως ο ανάδοχος δύναται να λάβει προκαταβολή, η οποία θα ανέρχεται στο 15% του συνολικού προϋπολογισμού του έργου, χωρίς τον υπολογισμό του ΦΠΑ και της αναθεώρησης.
Το παραπάνω ποσό αναλύεται σε 10,1 εκατ. Ευρώ, δηλαδή σε προκαταβολή 5% επί του αρχικού κόστους του έργου, μέσω του οποίου θα καλυφθούν οι δαπάνες για τις πρώτες εγκαταστάσεις και την εκκίνηση του έργου. Επιπλέον, ο Όμιλος θα λάβει 20,2 εκατ. Ευρώ (προκαταβολή 10%) για να καλύψει τα έξοδα για την προμήθεια υλικών και των μηχανημάτων που θα χρησιμοποιηθούν για το έργο.
Σημειώνεται ότι η ΑΒΑΞ οφείλει να εκδώσει ισόποση εγγυητική ισόποση εγγυητικής προκαταβολής, ενώ το επιτόκιο της αναμένεται να καθοριστεί με απόφαση του υπουργού οικονομικών, Χρήστου Σταϊκούρα. Στη σχετική απόφαση αναφέρεται ότι η ΑΒΑΞ υπέβαλε το αίτημα για τη λήψη της έντοκης προκαταβολής στις 6 Μαρτίου και το υπουργείο έδωσε το τελικό ΟΚ στις οκτώ ημέρες αργότερα.
Το έργο των εκπλήξεων
Η εξέλιξη αυτή σηματοδοτεί και επίσημα την εκκίνηση ενός σημαντικού οδικού άξονα, ο οποίος μπορεί να χαρακτηριστεί και ως έργο των εκπλήξεων και των ανατροπών Αυτό συμβαίνει καθώς είχε προκύψει διαφορετικός ανάδοχος και χρειάστηκε να αποκλειστεί ώστε το έργο να καταλήξει στην ΑΒΑΞ που είχε δώσει την αμέσως επόμενη καλύτερη προσφορά.
Το Μπράλος – Άμφισσα δημοπρατήθηκε στις 15 Φεβρουαρίου του 2022 και όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστικοί Όμιλοι είχαν υποβάλει προσφορές. Ωστόσο, την καλύτερη προσφορά είχε δώσε η κοινοπραξία outsider της ΤΕΚΑΛ του Παναγιώτη Ψαλτάκου, της Interkat του Πανουργιά Παπαϊωάννου και της ιταλικής CmC Di Ravenna.
Η έκπτωση που είχε δώσει η κοινοπραξία δεν ήταν αρκετά μεγάλη με αποτέλεσμα να γίνεται λόγος για καλή «ανάγνωση» του ανταγωνισμού, καθώς αυτή ανήλθε στο 14% με τον προϋπολογισμό του έργου να διαμορφώνεται στα 245 εκατ. Ευρώ.
Ωστόσο, όπως είχε αποκαλύψει το mononews, υπήρχαν σημαντικές αμφιβολίες σχετικά με τη χρηματοδοτική ικανότητα του Ιταλού εταίρου, καθώς η CmC Di Ravenna σύμφωνα με τα διεθνή μέσα, είχε χρεοκοπήσει το 2019, και είχε λάβει πληρωμές για έργα στην Αφρική, τα οποία δεν υλοποίησε ποτέ.
Οι αμφιβολίες αυτές είχαν ως αποτέλεσμα το υπουργείου να κηρύξει έκπτωτη την κοινοπραξία επικαλούμενο την ικανότητα της CmC Di Ravenna να ανταποκριθεί στις ανάγκες χρηματοδότησης του έργου.
Επομένως, ανάδοχος του έργου ανακηρύχθηκε ο Όμιλος ΑΒΑΞ που είχε δώσει τη δεύτερη καλύτερη προσφορά με έκπτωση 10% και το τελικό κόστος του έργου διαμορφώθηκε στα 260 εκατ. Ευρώ.
Πλέον το έργο έχει μπει σε ράγες υλοποίησης και εκτιμάται ότι θα παραδοθεί στην κυκλοφορία εντός του 2027. Στα του έργου η ΑΒΑΞ καλείται να κατασκευάσει ένα οδικό τμήμα μήκους 25 χιλιομέτρων, το οποίο εντάσσεται στο διαγώνιο οδικό άξονα Λαμία – Ιτέα – Αντίρριο. Το έργο αποτελεί σημαντικό κομμάτι του Ε65, καθώς συνδέει την ΠΑΘΕ με την Ιόνια Οδό, ενώ μειώνεται και ο χρόνος της διαδρομής από την πόλη της Πάτρα και το Αντίρριο έως τη Λαμία.
Σχεδόν 90 εκατ. ευρώ σε προκαταβολές και πριμ εντός τριμήνου
Η ΑΒΑΞ έχει λάβει από τις αρχές του 2023 μέχρι και σήμερα προκαταβολές ύψους 87,7 εκατ. Ευρώ για έργα που υλοποιεί για λογαριασμό του υπουργείου υποδομών και μεταφορών, εάν λάβουμε υπόψη εκτός από την έντοκη προκαταβολή για το Μπράλος- Άμφισσα και το «πριμ έγκαιρης υλοποίησης» για τη γραμμή 4 του Μετρό Αθήνας.
Υπενθυμίζεται ότι ο Όμιλος κατέθεσε αίτημα για τη χορήγηση πριμ ύψους 5% επί του κόστους των υπολειπόμενων εργασιών για τη Γραμμή 4, την οποία και έλαβε. Η δυνατότητα αυτή δόθηκε καθώς το υπουργείο υποδομών και μεταφορών με το άρθρο 154 του νόμου 4938/2022 που πέρασε από τη Βουλή τον περασμένο Ιούνιο.
Πρόκειται για ένα νομοσχέδιο, το οποίο έδινε λύσεις στην κατακόρυφη αύξηση των τιμών των κατασκευαστικών υλικών και του ενεργειακού κόστους, τα οποία απειλούσαν την εκτέλεση των έργων. Πιο συγκεκριμένα, οι ανάδοχοι δημοσίων έργων που έχουν προμηθευτεί κατασκευαστικά υλικά ύστερα από την 1/1/2022 μπορούν είτε να ζητήσουν εξάμηνη παράταση στο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης ή να λάβουν το πριμ του 5%.
Ωστόσο, οφείλουν να εκδώσουν ισόποση εγγυητική επιστολή και σε περίπτωση καθυστέρησης παράδοσης του έργου βάσει των συμβατικών υποχρεώσεων, τότε η εγγυητική παρακρατείται από την αναθέτουσα αρχή του έργου.
Σε αυτή την περίπτωση η Κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Alstom-Ghella οφείλει να έχει παραδώσει και τους 15 σταθμούς της νέας γραμμής εντός του 2019. Ωστόσο, έχει προκύψει ένας σημαντικός αριθμός προβλημάτων που μπορεί να οδηγήσουν σε καθυστερήσεις την παράδοση του έργου και αναμένεται να δούμε εάν η υπαιτιότητα θα είναι του αναδόχου, δηλαδή της Αττικό Μετρό Α.Ε., άρα η ΑΒΑΞ θα κρατήσει το πριμ, ή της αναδόχου (ΑΒΑΞ-Alstom-Ghella) και θα κληθεί να το επιστρέψει μέσω της εγγυητικής.
Πιο συγκεκριμένα, τα προβλήματα που έχουν προκύψει είναι τα εξής:
Καθυστέρησε η άφιξη και η συναρμολόγηση του πρώτου μετροπόντικα στο εργοτάξιο της Κατεχάκη, ενώ ο δεύτερος αποστέλλεται τμηματικά και θα συναρμολογηθεί στο εργοτάξιο Βεΐκου.
Η εταιρεία που έχει αναλάβει τις πρόδρομες εργασίες (ΕΡΕΤΒΟ) έχει καθυστερήσει στην παράδοση των εργοταξίων που θα αναλάβει η Κοινοπραξία, γεγονός και το οποίο φαίνεται από τα συνεχή αιτήματα για αποζημιώσεις που καταθέτει προς την Αττικό Μετρό.
Εκκρεμεί το ζήτημα για τη μετακίνηση του σταθμού Ευαγγελισμού από το Πάρκο Ριζάρη, καθώς το ίδρυμα Πατέρα έχει προσφύγει στο ΣτΕ και η σχετικά απόφαση δεν αναμένεται πριν από φθινόπωρο. Σε περίπτωση που υπερισχύσει ο ισχυρός εφοπλιστής, στο πλευρό του οποίου συντάσσονται ο Δήμος Αθηναίων και η Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος, τότε θα χρειαστεί ο σταθμός να μετακινηθεί μερικά μέτρα. Αυτό σημαίνει πρόσθετα έξοδα, τα οποία έχουν υπολογιστεί από την ΑΒΑΞ στα 50 εκατ. Ευρώ, αλλά και νέες καθυστερήσεις.
Διαβάστε επίσης
Γεραπετρίτης: Διαρκής συνεργασία Ελλάδας – ΕΕ για τους σιδηροδρόμους
ΔΕΠΑ Υποδομών: Θα ξεπεράσουν τα 750 εκατ. ευρώ οι επενδύσεις από τους Διαχειριστές έως το 2027
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Βρετανία: Σε υψηλό 8μήνου ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο
- Συρία:«Η μεταβατική κυβέρνηση δεν θα πρέπει να αποκλείσει κανένα» λέει ο ηγέτης της εξόριστης αντιπολίτευσης
- Κικίλιας: Αναβαθμίζουμε το 112 για πρώτη φορά μετά το 2014
- Αθηναϊκός και Novibet ενώνουν τις δυνάμεις τους για την αγωνιστική περίοδο 2024-25