ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Η τηλεοπτική «Αρετή» από τη δημοφιλή σειρά του MEGA, Η Γη της Ελιάς κατά κόσμον Δώρα Χρυσικού σε ηλικία 14 ετών συμμετείχε στην αμφιλεγόμενη ταινία του Θοδωρή Αγγελόπουλου με τίτλο «Το Μετέωρο Βήμα του Πελαργού», που είχε προκαλέσει την «οργή» του Μητροπολίτη Φλωρίνης.
Η υπόθεση της ταινίας περιστρέφεται γύρω από την αινιγματική φυσιογνωμία ενός ηλικιωμένου πρόσφυγα σε μία ελληνική επαρχία κοντά στα ελληνοαλβανικά σύνορα.
Όλα ξεκίνησαν όταν με κάποιο αδιευκρίνιστο τρόπο το σενάριο της ταινίας έφτασε στα χέρια του μητροπολίτη της πόλης, Αυγουστίνου Καντιώτη.
Σε συνέντευξή του, ο μητροπολίτης παραδέχθηκε ότι κάποιος εκ των έσω του είχε δώσει το σενάριο. «Δεν μου επιτρέπει αυτός που μου το έδωσε να αποκαλύψω το όνομά του. Είναι όμως γνήσιο και το διάβασα κατ’ επανάληψη».
Ο Μητροπολίτης Καντιώτης θεώρησε ότι η ταινία προσβάλλει το έθνος και τον Χριστιανισμό και στη συνέχεια απείλησε τον σκηνοθέτη ότι θα αφορίσει όλους τους βασικούς συντελεστές της ταινίας και τον διέταξε να σταματήσει τα γυρίσματα.
Το γεγονός αυτό εξόργισε τον Αγγελόπουλο, που δεν υποχώρησε και προκάλεσε επίσης και το μένος των συνεργατών του. Το θέμα πήρε διεθνείς διαστάσεις. Ο Αγγελόπουλος στηρίχτηκε από τους πολιτικούς της Αριστεράς και είχε την αρωγή του σκηνοθέτη και φίλου του, Ακίρα Κουροσάβα.
Ανάμεσα στους ηθοποιούς βρισκόταν και η 14χρονη Δώρα, την οποία είχε επιλέξει ο Θόδωρος Αγγελόπουλος για να υποδυθεί την κόρη του Μαρτσέλλο Μαστρογιάννι.
Ήταν η πρώτη επαγγελματική συμμετοχή της σε ταινία, όπως αναφέρει η mixanitouxronou.gr. Μέχρι να την επιλέξει ο Αγγελόπουλος, φοιτούσε σε γερμανικό σχολείο και παράλληλα σπούδαζε στην Όπερα της Στουτγάρδης. Όνειρό της ήταν να γίνει χορεύτρια. Η εμπειρία των κινηματογραφικών γυρισμάτων ήταν κάτι εντελώς νέο για εκείνη.
Η απόφαση για τον αφορισμό της σόκαρε την ίδια και την οικογένειά της.
«Η μικρή Δώρα Χρυσικού διεκδικεί μια θέση στο βιβλίο των ρεκόρ ”Γκίνες”: Είναι ο μικρότερος άνθρωπος στον κόσμο που αφορίστηκε!», έγραφαν «Τα ΝΕΑ» στις 22 Δεκεμβρίου του 1990.
Από την πλευρά της, η Δώρα δήλωσε: «Εγώ θα πηγαίνω κανονικά στην εκκλησία και δεν με ενδιαφέρει ο αφορισμός του. Ξέρω τι σημαίνει αφορισμός, αλλά κάτω από τις συνθήκες που έγινε δεν με ενοχλεί. Εκείνο που με πειράζει είναι ότι μας αφόρισε για λόγους που δεν στέκουν. Σε ό,τι με αφορά, ο Σεβασμιώτατος λέει ότι η ταινία έχει πορνογραφικά στοιχεία, υπονοώντας υποθέτω σκηνές στις οποίες συμμετέχω. Τον ρωτώ λοιπόν πού είδε τις πορνογραφικές σκηνές;»
Η συντριπτική πλειονότητα των κατοίκων της Φλώρινας, καταδίκασε τη στάση του Μητροπολίτη. Ο Αυγουστίνος Καντιώτης όμως, προειδοποίησε δημόσια τον Αγγελόπουλο να μην έρθει στην πόλη του για τα προγραμματισμένα γυρίσματα της ταινίας. Δεν έδειχνε διατεθειμένος να κάνει βήμα πίσω.
Ούτε και ο Θόδωρος Αγγελόπουλος όμως, ενέδωσε στις απειλές. Στα τέλη του Δεκεμβρίου επέστρεψε στη Φλώρινα για την ολοκλήρωση της ταινίας. Η υποδοχή που του επιφύλασσαν οι Φλωρινιώτες ήταν θερμή.
Πλήθος κόσμου συγκεντρώθηκε γύρω από τις όχθες του ποταμού Σακουλέβα, ένα από τα κύρια σκηνικά, επευφημώντας και συγχαίροντας τον σκηνοθέτη. Στον αντίποδα, είχαν συγκεντρωθεί και πιστοί που αποδοκίμαζαν τον σκηνοθέτη και φώναζαν εναντίον του συνθήματα περί προδοσίας ενώ από τα μεγάφωνα της Ιεράς Μητρόπολης ακούγονταν στρατιωτικά εμβατήρια και οι καμπάνες χτυπούσαν πένθιμα.
Οι πρωτόγνωρες συνθήκες δυσχέραιναν, αλλά δεν εμπόδισαν τα γυρίσματα. Ο Αγγελόπουλος ολοκλήρωσε με επιτυχία όλες τις σκηνές του «Μετέωρου βήματος του πελαργού» και αποχώρησε από την Φλώρινα. Λίγες μέρες αργότερα, ανήμερα των Φώτων, ο Αυγουστίνος Καντιώτης απείλησε ότι δεν θα έριχνε τον τίμιο σταυρό στα «καταραμένα νερά» του Σακουλέβα.
Είναι καταραμένο ποτάμι, όπως καταραμένος είναι και αυτός που το χρησιμοποιεί για να γυρίσει την ανθελληνική και πορνογραφική ταινία του. Γι’ αυτό κι εγώ φέτος θα ρίξω τον Τίμιο Σταυρό σ’ έναν κουβά με νερό στην Μητρόπολη.
Μερικά χρόνια μετά η Δώρα Χρυσικού, δήλωσε: «Το θεωρώ γραφικό γεγονός, ευτυχώς όμως δεν επηρέασε τη μετέπειτα ζωή μου. Οι γονείς μου έκαναν δικαστήριο κι έχει αρθεί ο αφορισμός.
Έτσι κι αλλιώς η σχέση μου με την εκκλησία δεν ήταν και η πιο στενή. Όχι όμως εξαιτίας του αφορισμού, αλλά λόγω πεποίθησης. Η φιλοσοφική μου στάση δεν μου επέτρεψε να κλονιστεί η πίστη μου».
Η ταινία συμμετείχε στο φεστιβάλ των Καννών, παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, καθώς και στο Φεστιβάλ της Νέας Υόρκης. Οι κριτικές που απέσπασε, για τη σκηνοθεσία το σενάριο και τις ερμηνείες, ήταν εξαιρετικές.
Διαβάστε επίσης:
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Πρόγραμμα Υποτροφιών COSMOTE: €500.000 σε 30 πρωτοετείς φοιτητές με οικονομικές και κοινωνικές δυσκολίες
- Βρετανία: Σε υψηλό 8μήνου ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο
- Συρία:«Η μεταβατική κυβέρνηση δεν θα πρέπει να αποκλείσει κανένα» λέει ο ηγέτης της εξόριστης αντιπολίτευσης
- Κικίλιας: Αναβαθμίζουμε το 112 για πρώτη φορά μετά το 2014