Μπορεί η Credit Suisse να σώθηκε, τουλάχιστον με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα, μετά την ένεση ρευστότητας των 50 δισ. φράγκων από την Κεντρική Τράπεζα της Ελβετίας, ωστόσο, δεν είναι γνωστό αν ο ισχυρός ρόλος της στη ναυτιλιακή χρηματοδότηση θα διατηρηθεί στα ίδια επίπεδα μετά την αναδιάρθρωση των δραστηριοτήτων της.

Σημειώνεται ότι η ελβετική τράπεζα αποτελεί επί σειρά ετών τον μεγαλύτερο δανειστή της ελληνικής ναυτιλίας.

1

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Petrofin το 2021 η συνολική χρηματοδότηση της εγχώριας ναυτιλίας διαμορφώθηκε στα 52,58 δισ. δολάρια το 2021 σημειώνοντας αύξηση κατά 5,6% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

Η Credit Suisse κατείχε σχεδόν το 10,65% της ελληνικής αγοράς δανεισμού πλοίων στα τέλη του 2021, με χαρτοφυλάκιο 5,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων, μειώνοντας, ωστόσο, κατά 12,5% το χαρτοφυλάκιο της σε σχέση με το 2021, ενώ είχε προηγηθεί μείωση κατά 16,88% και το 2020.

Αντίθετα, οι ελληνικές τράπεζες χρηματοδότησαν τις ελληνικές ναυτιλιακές επιχειρήσεις το 2021 με 13,57 δισ. δολάρια, σημειώνοντας αύξηση κατά 14,2% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά.

Η Eurobank ήταν η τράπεζα με το δεύτερο μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο ελληνικών ναυτιλιακών δανείων το 2021, παίρνοντας την θέση της BNP Paribas που ήταν δεύτερη το 2020.

Η Χριστίνα Μαργέλου, η οποία είναι επικεφαλής της Μονάδας Ναυτιλίας στη Eurobank από το 2014, με εμπειρία τουλάχιστον 30 χρόνων στην ναυτιλία, έχει ενισχύσει σημαντικά το συγκεκριμένο τμήμα της τράπεζας.

Δεν είναι τυχαίο ότι σύμφωνα με τη Lloyd’s List η κα Μαργέλου περιλαμβάνεται στις πιο επιδραστικές προσωπικότητες του ship finance διεθνώς.

Στο τέλος του 2021, το χαρτοφυλάκιο της Eurobank είχε αυξηθεί στα 3,3 δισ. δολάρια συμπεριλαμβανομένων 300 εκατομμύρια δολαρίων σε προθεσμιακές δεσμεύσεις, καθιστώντας την τράπεζα τον μεγαλύτερο δανειστή στη ναυτιλία μεταξύ των τεσσάρων συστημικών ελληνικών τραπεζών.

Ακολουθεί η Τράπεζα Πειραιώς, η οποία επίσης αύξησε το χαρτοφυλάκιο ελληνικών ναυτιλιακών δανείων που κατέχει κατά 6,18%, στα 3,25 δισ. δολάρια στο τέλος του 2021.

Σε απόσταση αναπνοής βρίσκεται η Alpha Bank που σύμφωνα με τα στοιχεία της Petrofin συνεχίζει να αυξάνει την παρουσία της στην χρηματοδότηση των ελληνικών ναυτιλιακών, με χαρτοφυλάκιο στο τέλος του 2021 ύψους 3,2 δισ. δολαρίων

Η Εθνική Τράπεζα το 2021 επίσης αύξησε το χαρτοφυλάκιο των ναυτιλιακών της δανείων κατά 5,03%, στα 2,64 δισ. ευρώ.

Η αυξητική τάση του μεριδίου που κατέχουν οι ελληνικές τράπεζες στα ναυτιλιακά δάνεια της χώρας εκτιμάται από τους αναλυτές ότι θα συνεχιστεί, καθώς μεγάλοι χρηματοπιστωτικοί οίκοι αναβαθμίζουν την Ελλάδα συμβάλλοντας στην περαιτέρω ανάπτυξη των τραπεζών της χώρας και δίνοντας το περιθώριο για διάθεση περισσότερων κεφαλαίων στην ναυτιλία.

Credit Suisse: Η ναυτιλία παραμένει στα σχέδια μας

Mέσα στο δύσκολο περιβάλλον που έχει δημιουργηθεί, η ελβετική τράπεζα προσπαθεί να προχωρήσει το σχέδιο αναδιάρθρωσης που είχε ανακοινώσει τον περασμένο Οκτώβριο.

Σύμφωνα με όσα έχει ανακοινώσει ο CEO της, Ulrich Korne, αυτό περιλαμβάνει την απόσχιση της επενδυτικής τραπεζικής και την εστίαση της τράπεζας στη διαχείριση περιουσίας.

Σε απάντηση της στο tradewinds η Credit Suisse, υποστήριξε ότι στα μελλοντικά της σχέδια περιλαμβάνεται η ναυτιλία.

«Η χρηματοδότηση πλοίων παραμένει αναπόσπαστο μέρος της προσφοράς των υπηρεσιών μας και εμείς παραμένουμε αφοσιωμένοι στους πελάτες μας από τον κλάδο της ναυτιλίας», δήλωσε η ελβετική τράπεζα.

Το επιχειρηματικό μοντέλο της Credit Suisse ήταν να προσφέρει δάνεια σε πελάτες της ναυτιλίας με αντάλλαγμα ιδιωτικές επενδύσεις στη μονάδα διαχείρισης περιουσίας της τράπεζας.

Αυτή η στρατηγική ήταν που εκτόξευσε την τράπεζα στην κορυφή των ελληνικών ναυτιλιακών δανείων την τελευταία δεκαετία.

Διαβάστε ακόμη:

ΤΕΝ (Νίκος Τσάκος): 860 εκατ. έσοδα και κέρδη – Ρεκόρ 204,2 εκατ. δολ. το 2022 – Ναυπηγεί συνολικά 8 πλοία

Η Costamare του Κωστή Κωνσταντακόπουλου επενδύει 200 εκατ. δολ. στη Neptune Maritime Leasing της Μαριάννας Λάτση