Η πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων Ιωάννα Τσιαπαρίκου στις 16 Ιανουαρίου του 2023, σε μια συγκλονιστική όσο και προφητική συνέντευξη της στο mononews.gr, έχει αναφερθεί στα προβλήματα του ελληνικού σιδηροδρόμου και είχε φέρει προ των ευθυνών τους τόσο τη Hellenic Train, που διαχειρίζεται τα τρένα, όσο και τον ΟΣΕ, ο οποίος διαχειρίζεται το σιδηροδρομικό δίκτυο.

Πριν ακόμα ολοκληρωθεί η καταμέτρηση των νεκρών της σημερινής τραγωδίας στον ελληνικό σιδηρόδρομο οι εμπλεκόμενες εταιρείες έχουν ξεκινήσει ένα blame game για τη σύγκρουση στα Τέμπη, η οποία στοίχισε τη ζωή σε τουλάχιστον 38 συνανθρώπους μας.

1

Κι όμως τα σημάδια και οι κρούσεις των εργαζομένων και των ειδικών αρχών ήταν υπαρκτά εδώ και αρκετό καιρό αλλά χρειάστηκε να φτάσουμε στη σημερινή τραγωδία, ώστε να πάρουμε στα σοβαρά τα λόγια τους.

Στο μάτι του κυκλώνα βρίσκεται η προβληματική ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ την οποία ανέλαβε η ιταλική εταιρεία Ferrovie dello Stato Italiane (FSI) αλλά και ο ΟΣΕ που διαχειρίζεται το δίκτυο.

Η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ολοκληρώθηκε τον Οκτώβριο του 2017 έναντι τιμήματος 45 εκατ. ευρώ και όπως είχε αναφέρει ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, τον περασμένο Ιούλιο αυτή ήταν άκρως προβληματική και χρειάστηκε να περάσει από τη Βουλή μία νέα δεκαετής σύμβαση η οποία ανέρχεται στα 50 εκατ. Ευρώ σε ετήσια βάση. Διευθύνων Σύμβουλός της παλιάς ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία έχει πλέον μετονομαστεί σε Hellenic Train από το περασμένο καλοκαίρι, είναι ο Maurizio Capotorto.

Ωστόσο, ούτε και αυτή η σύμβαση φάνηκε πως ήταν ικανή να αποτρέψει το δυστύχημα, καθώς οι φωνές που κάνουν λόγο για πεπαλαιωμένα τρένα και κακώς συντηρημένο δίκτυο είναι πολλές και ηχηρές. Την ίδια στιγμή με δηλώσεις τους τόσο η Πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), Ιωάννα Τσιαπαρίκου, όσο και ο Πρόεδρος των μηχανοδηγών του ΟΣΕ, Κώστας Γενηδούνιας έχουν κρούσει των κώδωνα του κινδύνου.

Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων: Τα καμπανάκια για ΟΣΕ και Hellenic Train

Η Ιωάννα Τσιαπαρίκου έχει αναφερθεί επί μακρών στα προβλήματα του ελληνικού σιδηροδρόμου και έχει φέρει προ των ευθυνών τους τόσο τη Hellenic Train, που διαχειρίζεται τα τρένα, όσο και τον ΟΣΕ, ο οποίος διαχειρίζεται το σιδηροδρομικό δίκτυο.

Πιο συγκεκριμένα, σε συνέντευξη που έχει παραχωρήσει στο mononews η Πρόεδρος της ΡΑΣ, τον Ιανουάριο του 2023,  είχε κάνει λόγο για ένα δίκτυο που δεν είναι ορθώς συντηρημένο, αλλά και για τρένα και μηχανές (τροχαίο υλικό) που είναι πεπαλαιωμένα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να υπάρχουν σημαντικές βλάβες.

Επίσης είχε τονίσει τις σημαντικές ελλείψεις σε καταρτισμένο προσωπικό, δηλαδή κλειδούχους, μηχανοδηγούς και σταθμάρχες σε σταθμούς με αποτέλεσμα να υπάρχουν σταθμοί χωρίς προσωπικό.

Επιπλέον, η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων δεν έχει διστάσει να ρίξει και «καμπάνες» στη Hellenic Train για τη διαχείριση επικίνδυνων καταστάσεων, όπως για παράδειγμα τον εγκλωβισμό του επιβατικού κοινού κατά τη διάρκεια της κακοκαιρίας «Ελπίδα» επιβάλλοντας πρόστιμο 300.000 χιλιάδων ευρώ. Επίσης έχει επιβάλει και ένα πρόσφατο πρόστιμο ύψους 33.000 ευρώ στην εταιρεία, καθώς σε αιφνιδιαστική έφοδο της Αρχής σε πέντε αμαξοστοιχίες εντοπίστηκαν μηχανοδηγοί με μη ανανεωμένα πιστοποιητικά

Μηχανοδηγοί ΟΣΕ: Δε λειτουργεί τίποτα-Υπεύθυνος ο ΟΣΕ

Σε σημερινές δηλώσεις του ο Κώστας Γεννηδούνιας επισήμανε πως σε όλο τον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη ο ΟΣΕ λειτουργεί χειροκίνητα, ενώ τόνισε πως αν λειτουργούσε σωστά η σήμανση, οι μηχανοδηγοί θα κατανοήσουν ότι υπάρχει πρόβλημα και θα είχε αποφευχθεί η τραγωδία.

Πρόσθεσε, δε, πως οι μηχανοδηγοί κινούνται στα τυφλά και ότι οι πληροφορίες μεταφέρονται από σταθμάρχη σε σταθμάρχη μέσω ασυρμάτου, καθώς ναι μεν υπάρχουν ηλεκτρονικά συστήματα, τα οποία ωστόσο δε λειτουργούν.

Τόνισε πως πρόκειται για μία διπλή γραμμή και δε γνωρίζει για ποιο λόγο τα δύο τρένα βρέθηκαν στην ίδια γραμμή.

Επισήμανε, επίσης, πως δε μπορούν να βρεθούν δύο τρένα στην ίδια γραμμή στη συγκεκριμένη διαδρομή και ανέφερε πως τα φανάρια παραμένουν για χρόνια εκτός λειτουργίας.

Επιπλέον, δήλωσε ότι ηλεκτρονικό σύστημα υπάρχει μόνο στο Τιθορέα-Δομοκός. Σε όλο το υπόλοιπο δίκτυο δεν υπάρχει ούτε ηλεκτρονικό σύστημα, αλλά ούτε και σήμανση, ενώ τα συστήματα δε λειτουργούν από το 2000.

Τέλος, σχολίασε πως η ο διαχειριστής είναι ο ΟΣΕ καθώς του ανήκει η υποδομή, και είναι αυτούς που του ανήκει η υποδομή, δηλαδή διαχειρίζεται τα απαραίτητα συστήματα.

Hellenic Train: Υπεύθυνος για τη σήμανση και την ενημέρωση είναι ο ΟΣΕ

Όσον αφορά το blame game που έχει ήδη ξεκινήσει πηγές της Hellenic Train αναφέρουν στο mononews ότι η εταιρεία είναι υπεύθυνη για τη διαχείριση των τρένων και όχι για τη διαχείριση της υποδομής, για την οποία υπεύθυνος είναι ο ΟΣΕ.

Προσθέτουν, επίσης, ότι στις αρμοδιότητες του ΟΣΕ είναι η σωστή λειτουργία της επικοινωνίας και της σηματοδότησης. Προσπαθήσαμε να επικοινωνήσουμε με τον ΟΣΕ, για να μπορέσει να δώσει απαντήσεις, αλλά αυτό δεν κατέστει δυνατό.

Διαβάστε επίσης

Hellenic Train: Τα συνεχή προβλήματα, οι καθυστερήσεις, οι παραβάσεις και οι καμπάνες από τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων