Η Διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου μετέβη στις Βρυξέλλες για την Ημερίδα-Εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Renaissance Brussels Hotel.

Με την ολοκλήρωση του προγράμματος «Electriport” να φτάνει στο τέλος του, ο Οργανισμός Λιμένος Ηρακλείου, ως επικεφαλής εταίρος του έργου καθώς και οι υπόλοιποι εταίροι Wartsila HELLAS, Premium Consulting, Business Development & Consulting, BMG Marine – Ηλεκτρομηχανολόγοι Μηχανικοί, Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο (ΕΛΜΕΠΑ), AΝΕΛΙΞΙΣ Σύμβουλοι Ανάπτυξης Α.Ε, MSI HELLAS Εταιρεία Ασφάλειας Λιμενικών Εγκαταστάσεων και Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, παρουσίασαν το χρηματοδοτούμενο από την Ευρωπαϊκή Ένωση πρωτοποριακό πρόγραμμα το οποίο αφορά την μελέτη εγκαταστάσεων για την παροχή ηλεκτρικού ρεύματος στα πλοία όσο διάστημα παραμένουν στο λιμάνι, περιορίζοντας έτσι σημαντικά την εκπομπή ρύπων.

1

Η ανάπτυξη του έργου Electriport έγινε με γνώμονα την πρόταση της Commission “Fuel EU Maritime” όπου αναφέρεται η απαίτηση ηλεκτροδότησης επιβατικών πλοίων καθώς και πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στα Ευρωπαϊκά λιμάνια μέχρι το 2030.

Την Ημερίδα άνοιξε με τον χαιρετισμό του ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Μανώλης Κουτουλάκης όπου καλωσόρισε την Διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου, τους εκπροσώπους των εταίρων του προγράμματος και όλους του παρευρισκόμενους. Στην συνέχεια το λόγο έλαβε η κ. Isabelle Ryckbost, Γενική Γραμματέας του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Θαλάσσιων Λιμένων, ο κ. Δημήτρης Ιατρίδης εκτελεστικός Διευθυντής της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος και η κ. Marie-Caroline Laurent Γενική Διευθύντρια της CLIA.

Στην συνέχεια ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΛΗ κ. Μηνάς Παπαδάκης στην παρουσίαση-ομιλία του με θέμα «Εισαγωγή στο «Electriport”-Μια συνολική προσέγγιση», αναφέρθηκε στη συμβολή των λιμένων στην αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και τόνισε ότι οι στρατηγικές για το «έξυπνο» λιμάνι του μέλλοντος παίρνουν μορφή στο Λιμάνι του Ηράκλειου. Η ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου συστήματος Cold Ironing στο Λιμάνι του Ηρακλείου με παράλληλη διερεύνηση χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας αλλάζει δραματικά το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του λιμένος. Η εφαρμογή και η εγκατάσταση του cold ironing στο λιμάνι του Ηρακλείου αναβαθμίζει και εκσυγχρονίζει τις λιμενικές εγκαταστάσεις. Η πορεία αυτή αυξάνει την ανταγωνιστικότητα του λιμένος Ηρακλείου, προσελκύοντας επενδυτικά κεφάλαια, η δε μεταπώληση της ηλεκτρικής ενέργειας θα έχει όχι μόνον οικονομικό όφελος για τον Οργανισμό αλλά και για τα υπό τροφοδότηση πλοία.

Παρά τα όποια προβλήματα και δυσκολίες το timing της υλοποίησης του εν λόγω έργου κρίνεται εξαιρετικό, λόγω της διασύνδεσης της Κρήτης με το ηλεκτρικό δίκτυο της Ηπειρωτικής Ελλάδας, που καθιστά την ανάπτυξη εγκαταστάσεων Cold Ironing στο λιμάνι του Ηρακλείου βιώσιμη και τεχνικά εφικτή

Στις θεσμικές πτυχές της χερσαίας παροχής ηλεκτρικής ενέργειας (ΟPS) αναφέρθηκε ο Ακ. Θαλάσσιων Μεταφορών κ. Αβρανάς Αντώνιος, στις δε τεχνικές πτυχές της χερσαίας παροχής ηλεκτρικής ενέργειας και στην διασύνδεση λιμένος-πλοίου αναφέρθηκε ο εκπρόσωπος της Wartsila-Elecriport partner κ. Μωραϊτάκης Γιάννης, ενώ ο καθ. ΕΛΜΕΠΑ κ. Καραπιδάκης τόνισε την σπουδαιότητα των επενδύσεων και των υποδομών στην εφαρμογή του χερσαίου εφοδιασμού με ηλεκτρική ενέργεια. Από την Premium Consulting (εταίρος του έργου), η Δρ. Μαρίνα Μανιάτη και ο Δρ. Μανώλης Νικολαΐδης παρουσίασαν την οικονομοτεχνική προσέγγιση του έργου και κατέδειξαν τις παραμέτρους από τις οποίες εξαρτάται η βιωσιμότητα του έργου τόσο για το λιμάνι, όσο και για τους χρήστες της νέας υπηρεσίας (πλοιοκτήτες). Στην οικονομοτεχνική προσέγγιση αναλύθηκε ο νέος ρόλος του λιμανιού ως παρόχου ενέργειας και εξετάστηκαν οι επιπτώσεις σε τρεις διαφορετικούς τύπους πλοίων, κρουαζιερόπλοια, φορτηγά πλοία και επιβατηγά / οχηματαγωγά για τα οποία παρουσιάστηκε αναλυτικά το κόστος της επένδυσης και το χρηματοδοτικό κενό που προκύπτει για τους πλοιοκτήτες με βάση τις τρέχουσες τιμές ενέργειας.

Την αξιολόγηση ασφάλειας των συστημάτων εγκαταστάσεων του έργου Electriport ανέπτυξε ο καθηγητής Πανεπιστημίου Αιγαίου του τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών Ν. Νικητάκος, αναφερόμενος ότι η εγκατάσταση της ηλεκτροδότησης πλοίων με ρεύμα από την ξηρά θα επιφέρει σημαντικές τροποποιήσεις στο θέμα ασφάλειας (security) του λιμένος του Ηρακλείου. Τόνισε ότι όσον αφορά την φυσικά ασφάλεια θα πρέπει να γίνει τροποποίηση του υπάρχοντος σχεδίου ασφάλειας (ISPS) προβλέποντας επιπρόσθετα μέτρα στα σημεία που πρόκειται να εγκατασταθούν οι διατάξεις ηλεκτροδότησης. Τα μέτρα θα αφορούν και θα διαφοροποιούνται και στις 3 καταστάσεις ασφάλειας. Αρκετά σημαντικό, λόγω των σημαντικών τεχνολογικών εξελίξεων, είναι η εκπόνηση μελέτης για την κυβερνοασφάλεια τόσον όσον αφορά τα συστήματα ΙΤ (Information Technology -πληροφοριακά συστήματα) όσον και τα συστήματα ΟΤ (Operation Technology – PLCs, SCADA etc.). Απαιτείται κατάλληλη εκπόνηση μελέτης εντοπισμού και διαχείρισης κινδύνων ασφάλειας που προέρχονται από τα παραπάνω συστήματα.

Στην Ημερίδα, την οποία συντόνιζε ο  Δημοσιογράφος Μηνάς Τσαμόπουλος, δημιουργήθηκε μία διαδραστική πλατφόρμα διαλόγου και ανταλλαγής τεχνογνωσίας όπου εξετάστηκαν διεξοδικά οι τεχνικοί περιορισμοί, η αποτελεσματικότητα της εγκατάστασης στο λιμάνι του Ηρακλείου καθώς και η σκοπιμότητα και η αποτελεσματικότητα του όλου εγχειρήματος. Επεξεργάστηκαν διαστάσεις όπως η οικονομική πτυχή, το συνολικό κοινωνικοοικονομικό όφελος για την πόλη του Ηρακλείου, το οποίο προκύπτει από την μείωση των εκπεμπόμενων ρύπων, δίνοντας έμφαση στην περιβαλλοντική προσαρμογή που συντελείται στην πόλη – λιμάνι του Ηρακλείου Κρήτης. και γενικότερα τα τελικά αποτελέσματα αντικατόπτρισαν όσον το δυνατόν περισσότερες απόψεις και πτυχές σχετικά με το Cold Ironing.

Η Ημερίδα έκλεισε με την παράθεση γεύματος στον Έλληνα πρέσβη στις Βρυξέλλες και στους Έλληνες Ναυτιλιακούς Ακόλουθους καθώς και στα στελέχη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με την παρουσία και εκπροσώπηση της ελληνικής κυβέρνησης του Ηρακλειώτη Γενικού Γραμματέα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Μανώλη Κουτουλάκη και του Εκτελεστικού Διευθυντή της ΕΛΙΜΕ κ. Ιατρίδη.

Τέλος πριν την αναχώρησή τους από τις Βρυξέλλες, η Διοίκηση του ΟΛΗ επισκέφτηκε τα κεντρικά γραφεία της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA), όπου ο Διευθύνων Σύμβουλός κ. Μηνάς Παπαδάκης είχε συνάντηση με την Γενική Διευθύντρια της CLIA κ. Marie-Caroline Laurent, κατά την οποία συζήτησαν την δυναμική ανάπτυξη της κρουαζιέρας αλλά και τα θετικά αποτελέσματα που επιφέρει αυτή και την ευχαρίστησε για την πολύ καλή συνεργασία προσφέροντάς ως ένδειξη ευγνωμοσύνης αναμνηστικό λεύκωμα του Λιμένος Ηρακλείου.

Διαβάστε επίσης

United Maritime: Καθαρά κέρδη 37,5 εκατ. δολαρίων για το 2022, μέρισμα $0,075 ανά μετοχή ανά τρίμηνο