Φάνηκε η κορυφή του παγόβουνου της κόντρας που υποβόσκει καιρό ανάμεσα στον πρόεδρο της FIA και τη Liberty Media.

Θυμήθηκα μια αποστροφή λόγου που άκουγα παλιά: «Ποιος σε ρωτάει για νήματα που λες 5 κουβάρια;» διαβάζοντας τα πρόσφατα tweets του προέδρου της FIA Μπιν Σουλαγιέμ: «Η FIA, ως θεματοφύλακες του μηχανοκίνητου αθλητισμού και ταυτόχρονα μη κερδοσκοπική οργάνωση παρατηρεί με σκεπτικισμό τις προσφορές για την F1 οι οποίες έφτασαν τα 20 δις. Οποιοσδήποτε εν δυνάμει αγοραστής οφείλει να αξιοποιήσει την κοινή λογική και να λάβει υπόψη συνολικά το καλό του αθλήματος, υποβάλλοντας μια πρόταση με ξεκάθαρο βιώσιμο πλάνο και όχι απλά πολλά χρήματα. Είναι υποχρέωσή μας να υπολογίσουμε τις μελλοντικές επιπτώσεις που θα έχει στους οργανωτές μια πιθανή αύξηση των παραβόλων και άλλων οικονομικών μεγεθών και κατ’ επέκταση τις συνέπειες προς τους φιλάθλους».

1

Για όσους πιθανόν δε το γνωρίζουν οφείλω εδώ να αναφέρω ότι η FIA είναι η διοργανώτρια αρχή του πρωταθλήματος της F1. Χωρίς όμως, το τονίζω αυτό, να διοργανώνει κανέναν αγώνα. Για παράδειγμα οι 23 φετινοί αγώνες διοργανώνονται από 22 διαφορετικούς οργανωτές καθώς το GP στο Λας Βέγκας το οργανώνει η ίδια η Liberty Media. Οι 22 αυτοί οργανωτές δεν αγοράζουν το δικαίωμα οργάνωσης από τη FIA. Δεν ανήκουν στη FIΑ αυτά τα δικαιώματα. Τα εμπορικά δικαιώματα έχουν εκχωρηθεί για 100 χρόνια στην FOM (συμφωνία Έκλεστον – Μόσλεϊ) που με τη σειρά της μέσα από έναν δαιδαλώδη ιστό εταιρειών τα μεταβίβασε έναντι 9ψηφιου τιμήματος στη Liberty Media (4.4δις). Οπότε τις όποιες αποφάσεις σε εμπορικό επίπεδο της λαμβάνει μόνη της η Liberty Media. Σ’ αυτή ανήκει το δικαίωμα οργάνωσης αυτή το εκχωρεί έναντι τιμήματος στην εκάστοτε χώρα/οργανωτή. Υπολογίστε περίπου 50 εκ. για δικαίωμα οργάνωσης GP αν και υπάρχει μεγάλη διακύμανση στις συμφωνίες που δεν δημοσιοποιούνται. Η Liberty Media εμπορεύεται και τα τηλεοπτικά δικαιώματα έχει πάνω από 130 ενεργά συμβόλαια. Με έναν πρόχειρο υπολογισμό τα έσοδα ξεπερνούν αβίαστα τα 2.5δις ετησίως. Προφανώς υπάρχουν και έξοδα περίπου τα μισά.

Οι αποφάσεις όμως που αφορούν στο αγωνιστικό κομμάτι (αθλητικοί – τεχνικοί κανονισμοί) λαμβάνονται από μια ολομέλεια με F1, FIA και ομάδες να ομονοούν. Κάποια κομβικά σημεία όπως η κατανομή των κερδών προβλέπονται από μια συμφωνία Ομόνοιας που ορίζει την λειτουργία του σπορ ως το 2026. Τα αναφέρω όλα αυτά για να γίνει αντιληπτό από που αντλεί το δικαίωμα η Liberty Media που έστειλε προειδοποιητική επιστολή στο πρόεδρο της FIA αναφέροντας ότι υπερέβη το ρόλο του και με τις δηλώσεις του (τιτιβίσματα) πλήττει την εμπορική αξία της εταιρείας: «Θεωρούμε ότι τα σχόλια που έγιναν από τον πρόεδρο της FIA, στους επίσημους λογαριασμούς του στα κοινωνικά δίκτυα παρεμβαίνουν με μη αποδεκτό τρόπο σε τομείς που δεν έχει αρμοδιότητα. Κάθε πρόταση ή σύσταση προς εν δυνάμει επενδυτές στην επιχείρηση της F1, προερχόμενη από τη FIA, είναι λάθος και την καθιστά υπόλογη απέναντι στο νόμο για πιθανή ζημία των μετόχων».

Ο Μάριο Αντρέτι προσπαθεί να εισέλθει στη F1. Σ’ αυτή την προσπάθεια έχει σύμμαχο τον πρόεδρο της FIA αλλά όχι τις ομάδες της F1 που βλέπουν την πίτα να μοιράζεται σε 11 κομμάτια αντί για 10. Κάπου εδώ ξεκίνησε ένας πόλεμος χαρακωμάτων για το ποιος έχει το πάνω χέρι. Από τη μια ο ρόλος της FIA δεν είναι διακοσμητικός (διαμορφώνει τους κανονισμούς και τους εφαρμόζει) από την άλλη τα οικονομικά δεν άπτονται των αρμοδιοτήτων του προέδρου της και κάπου στη μέση βρίσκονται όλα τα υπόλοιπα. Έχω την αίσθηση ότι θα έχει δρόμο η ιστορία, το έχουμε ξαναζήσει το έργο το 2000 με την εξαγορά από το Μέρντοχ αλλά και το 2009 πριν υπογραφεί η Συμφωνία Ομόνοιας τότε οι ομάδες έφτασαν να απειλούν ότι θα συστήσουν άλλο πρωτάθλημα. Όπως και να έχει 20 δις (προσφορά από Σαουδική Αραβία;) ακούγονται υπερβολικά, αλλά ποιος περίμενε ότι ο Ρονάλτνο θα έπαιρνε 200 εκ. το χρόνο για να παίζει ποδόσφαιρο; Στη Σαουδική Αραβία το ύψος των χρημάτων είναι σχετικό.

Διαβάστε επίσης

Βόλτα στο φρέσκο χιόνι (video)!