Ξεκίνησε το πρόγραμμα κρατικής ενίσχυσης «Πράσινα ταξί» ύψους 40 εκ. ευρώ που αφορά 2.000 επαγγελματίες παλιών ρυπογόνων οχημάτων.

Το κράτος επιδοτεί με αγορά έως 22.500 ευρώ την αγορά ή χρονομίσθωση ενός νέου επαγγελματικού οχήματος. Αυτή τη στιγμή στην αγορά υπάρχουν τρεις εταιρείες που προσφέρουν ηλεκτρικό όχημα για ταξί: Η Skoda προσφέρει το Enyaq σε τιμές από 47-53χ. ευρώ, η Nissan το Leaf από 36 – 41χ. ευρώ. Σ’ αυτά πρέπει να αφαιρεθεί η κρατική επιδότηση. Η Citroen προσφέρει το e-C4 C-Cross Taxi σε τιμή 14.516€ (συμπεριλαμβάνεται το όφελος κρατικής επιδότησης και απόσυρσης, δεν συμπεριλαμβάνεται ο ΦΠΑ). Επίσης προσφέρει το e-C4 X Taxi στα 16.774€ (συμπεριλαμβάνεται το όφελος κρατικής επιδότησης και απόσυρσης, δεν συμπεριλαμβάνεται ο ΦΠΑ).  Εύκολα γίνεται αντιληπτό ότι για τους επαγγελματίες οδηγούς ταξί που έχουν στα χέρια τους ένα παλιό ρυπογόνο, ζημιογόνο όχημα το οποίο αποτελεί γι’ αυτούς ανασταλτικό παράγοντα και πηγή ταλαιπωρίας ανοίγεται μια μοναδική ευκαιρία να αποκτήσουν καινούργιο αυτοκίνητο. Ξέρω καλά ότι «έξις δεύτερη φύσις», είναι ανθρώπινο. Όταν έχεις συνηθίσει για χρόνια σε κάποια δεδομένα δυσκολεύεσαι να δεχτείς αλλαγές. Ακόμη κι αν είναι προς το συμφέρον σου. Ξέρω καλά ότι η συντριπτική πλειοψηφία των επαγγελματιών οδηγών ταξί προβληματίζονται για το αν πρέπει να κάνουν αυτό το βήμα. Ως μηχανικός αλλά και εξειδικευμένος δοκιμαστής ξέρω επίσης καλά ότι μόλις βιώσουν όσα θα περιγράψω παρακάτω δε θα θέλουν να δουν ξανά ούτε ζωγραφιστό όχημα με θερμικό κινητήρα.

Έχω δοκιμάσει όλα τα ηλεκτρικά οχήματα που προσφέρονται για ταξί. Θέλω να τονίσω πως η μεγάλη μπαταρία δεν είναι πανάκεια. Το αυξημένο βάρος της, αυξάνει την κατανάλωση. Από κει και πέρα υπολογίστε με τις βασικές μπαταρίες εντός πόλης 300km με τις μεγάλες 450km. Υπάρχουν διαφοροποιήσεις από τη χρήση φώτων, ή κλιματισμού αλλά αντίστοιχα μπορείτε να αυξήσετε την αυτονομία χρησιμοποιώντας τις πιο ήπιες χαρτογραφήσεις αλλά και το μέγιστο βαθμό ανάκτησης ενέργειας που προσφέρουν αυτά τα αυτοκίνητα. Μ’ αυτή τη ρύθμιση δε χρειάζεται να πατάς καν φρένο, οπότε δεν έχεις και καμία φθορά στο σύστημα πέδησης. Οικονομία στην οικονομία δηλαδή. Το πιο μεγάλο πλεονέκτημα του ηλεκτρικού οχήματος είναι η ευκολία οδήγησης. Χωρίς κιβώτιο ταχυτήτων, με σταθερή ροπή και χωρίς απαίτηση για φρενάρισμα (one pedal drive) ο φόρτος εργασίας του οδηγού μειώνεται στo μισό. Την ίδια στιγμή η σταθερή ροπή σου επιτρέπει να ελίσσεσαι στην κίνηση της πόλης χωρίς άγχος ενώ όταν είσαι σταματημένος στην κίνηση δεν έχει καμία κατανάλωση. Εν τέλει δουλεύεις πιο αποτελεσματικά, είσαι πιο ασφαλής και κοπιάζεις λιγότερο.

Δεύτερο πλεονέκτημα του ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι η απόδοσή του, υπερδιπλάσια του πετρελαιοκινητήρα. Υπολογίστε κατανάλωση περί των 18kwh/100km. Το θερμοδυναμικό ισοδύναμο ενός 1lt καυσίμου είναι 9kwh. Χοντρικά ένα ηλεκτρικό όχημα θέλει 2lt καυσίμου για τα 100km ενώ ένα θερμικό δύσκολα πέφτει κάτω από τα 6lt/100km, τριπλάσια ποσότητα! Επιπλέον το κόστος χρήσης/συντήρησης είναι χαμηλότερο γιατί το ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι πολύ πιο απλή κατασκευή χωρίς τόσα περιφερειακά συστήματα. Δεν υπάρχει σύστημα λίπανσης, το σύστημα ψύξης είναι πολύ πιο μικρό, τα φρένα χρειάζονται πολύ λιγότερη συντήρηση, δεν υπάρχει μετάδοση, άξονες, κιβώτιο, μειωτήρας στροφών, συμπλέκτης. Προφανώς ένας επαγγελματίας κάποια στιγμή θα χρειαστεί ν’ αλλάξει μπαταρίες. Ως τότε όμως (περίπου 2000 φορτίσεις ή 600 -800 χιλιάδες km) θα έχει πέσει σημαντικά το κόστος τους. Επίσης η παλιά μπαταρία στο 70% της χωρητικότητάς της θα συνεχίσει να έχει εμπορική αξία και να χρησιμοποιείται. Τέλος υπάρχει το θέμα της φόρτισης. Ένας επαγγελματίας που έχει πρόσβαση σε ιδιωτικό χώρο στάθμευσης με παροχή ρεύματος θα βάλει έναν φορτιστή 11kw και θα φορτίζει σε 4-6 ώρες τη νύχτα με χαμηλό κόστος kwh. Όσοι έχουν τέτοια δυνατότητα τους προτείνω να προχωρήσουν άμεσα σε αγορά ηλεκτρικού οχήματος. Αν τώρα είσαι υποχρεωμένος να φορτίσεις σε δημόσιους ταχυφορτιστές προφανώς φορτίζεις γρήγορα αλλά το κόστος είναι υψηλό (0.6ευρώ/kwh). Εδώ φτάνεις τα 11-12 ευρώ/100km κόστος ανάλογο μ’ αυτό του θερμικού κινητήρα.

Αυτά είναι τα θετικά και τα αρνητικά μιας επιλογής ηλεκτρικού ταξί σήμερα. Θεωρώ δεδομένο ότι αυτή η τεχνολογία θα κυριαρχήσει στα ταξί, τα επόμενα χρόνια.

Διαβάστε επίσης

Αυτοκόλλητα με την ιστορία της 911 στα Ράλι!