Ένας αιφνίδιος θάνατος με ελικόπτερο, κληρονόμοι που δεν μπορούν να τα βρουν μεταξύ τους κι ένα σχέδιο διαδοχής που φυλάσσεται ως καλά  κρυμμένο μυστικό. Η οικογένεια Ντασό με καθαρή περιουσία 28 δις δολάρια, σύμφωνα με τον δείκτη των Δισεκατομμυριούχων του Bloomberg, είναι μία από τις πιο ισχυρές οικογένειες της Γαλλίας και έχει δημιουργήσει μια αυτοκρατορία, με τα μαχητικά Rafale να είναι ίσως μία από τις πιο διάσημες δημιουργίες της.

Σε μία τεράστια έκταση στο Merignac, κοντά στο Μπορντό της Γαλλίας κατασκευάζονται δύο από τα πιο ανεπτυγμένα αεροσκάφη στον κόσμο: το κομψό μαχητικό αεροσκάφος Rafale και το ιδιωτικό αεροπλάνο Falcon, το οποίο επιλέγουν πολλές διασημότητες για να ταξιδέψουν στον κόσμο, μεταξύ αυτών ο επιχειρηματίας, ιδρυτής του ομίλου επιχειρήσεων Virgin, Ρίτσαρτν Μπράνσον και η δημοφιλής τραγουδίστρια Τέιλορ Σουίφτ. 

Η οικογένεια πίσω από την αυτοκρατορία κατασκευής αεροσκαφών είναι η Ντασό, μία από τις πλουσιότερες επιχειρηματικές δυναστείες στον κόσμο, η ιστορία της οποίας μετράει παραπάνω από έναν αιώνα.

Αναζητείται διάδοχος

Οι κληρονόμοι της τεράστιας περιουσίας μέσα στο επόμενο διάστημα καλούνται να λάβουν μια σημαντική απόφαση. Θα πρέπει να επιλέξουν ένα κορυφαίο στέλεχος για να αντικαταστήσουν τον Τσαρλς Άντελσταν, ο οποίος μόλις έκλεισε τα 85 του χρόνια. Ο Άντελσταν δούλεψε για έξι δεκαετίες και με τις τέσσερις γενιές της οικογένειας, συμπεριλαμβανομένου του ιδρυτή της αυτοκρατορίας, Μαρσέλ Μπλοχ, ο οποίος άλλαξε το όνομά του σε Ντασό, μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Το κορυφαίο στέλεχος που θα επιλεγεί να πάρει την σκυτάλη από τον Άντελσταν θα ηγηθεί του χαρτοφυλακίου της οικογένειας, θα επιβλέπει τις τεράστιες συμμετοχές, την αυτοκρατορία της αεροπορίας, τις επιχειρήσεις λογισμικών αιχμής τρισδιάστατου σχεδιασμού, τα ακίνητα, τον οίκο δημοπρασιών τέχνης, μία από τις σημαντικότερες εφημερίδες της Γαλλίας τη Le Figaro και τις επιχειρήσεις με τα εκλεκτά κρασιά.

Ο διάδοχος αναμένεται να καθορίσει την ατζέντα των επιχειρήσεων για τις επόμενες δεκαετίες.

«Αυτή είναι μία πολύ σημαντική απόφαση», δήλωσε σε συνέντευξή του ο Μπερνάν Μονασιέρ, πρώην συμβολαιογράφος της οικογένειας και αρχιτέκτονας του σχεδίου διαδοχής στην οικογένεια Ντασό. «Αλλαγή σε αυτή την κλίμακα συμβαίνει σπάνια», σχολιάζει, καθώς δεν υπάρχει η δυνατότητα να ξεχωρίσει κάποιος ηγέτης μεταξύ των τεσσάρων μελών της οικογένειας τρίτης και τέταρτης γενιάς της οικογενείας.

Αυτό θα οδηγούσε σε σταδιακή αποχώρηση των απογόνων από τον άμεσο επιχειρησιακό έλεγχο.

Η ιστορία της γαλλικής δυναστείας

Η οικογένεια Μπλοχ, εβραϊκής καταγωγής συνελήφθη από την Κυβέρνηση του Βισύ, φιλογερμανική κυβέρνηση που πήρε την ονομασία της από την ομώνυμη πόλη και απελάθηκε στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Buchenwald το 1944.

Μετά την απελευθέρωση, το 1945, ο Μαρσέλ άλλαξε το όνομά του σε Ντασό και επέκτεινε τις επιχειρήσεις του χτίζοντας μια αυτοκρατορία.

O Μαρσέλ Μπλοχ, ο οποίος ήταν γεννημένος στο Παρίσι μηχανικός αεροναυπηγών, ξεκίνησε σχεδιάζοντας έναν νέο τύπο έλικα που χρησιμοποιήθηκε στον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Άνοιξε το  ομώνυμο γραφείο κατασκευής και σχεδιασμού αεροσκαφών του τη δεκαετία του 1930 και ενεπλάκη ενεργά στην προμήθεια αεροσκαφών στον στρατό μετά το ξέσπασμα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Ο Μαρσέλ Ντασό

Ο γιος του Σερζ ανέλαβε αμέσως μετά τον θάνατο του Μαρσέλ το 1986. Ο Σερζ συνέχισε το έργο του πατέρα του αναπτύσσοντας μαχητικά αεροπλάνα, αγόρασε τη Le Figaro και υπηρέτησε ως δήμαρχος και γερουσιαστής.

Ο Σερζ και η σύζυγός του Νικόλ απέκτησαν τέσσερα παιδιά. Ο μεγαλύτερος, ο Ολιβιέ, ο μοναδικός αδερφός με πτυχίο μηχανικού, προοριζόταν να αναλάβει την οικογενειακή επιχείρηση, όμως η πολιτική του καριέρα στάθηκε εμπόδιο.

Ο αιφνίδιος θάνατος του διαδόχου

Ο Ολιβιέ σκοτώθηκε σε μια συντριβή ελικοπτέρου το 2021, αφήνοντας πίσω τρία παιδιά από τρεις διαφορετικούς συντρόφους: την Ελένα, 33 ετών, τη Ρεμί, 21 ετών και τον Τομάς 11 ετών.

«Όταν πέθανε ο Ολιβιέ όλοι πίστεψαν ότι θα υπάρξει κρίση, όμως δεν προέκυψε κανένα νομικό ή οικονομικό πρόβλημα», ανέφερε ο Μονασιέ. Αποκαλώντας το σχέδιο διαδοχής των Ντασό «μοναδικό» μεταξύ των μεγάλων εταιρειών της Γαλλίας, είπε ότι «η δομή είναι βιώσιμη εκτός εάν υπάρξει κάποιο είδος μεγάλης καταστροφής».

Ο Ολιβιέ Ντασό

 

Όποιος αντικαταστήσει τον Άντελσταν θα πρέπει να φανεί αντάξιος του.

Ο Άντελσταν αναρριχήθηκε επαγγελματικά στις εταιρείες της οικογένειας Ντασώ σε βάθος χρόνων και κέρδισε την εμπιστοσύνη της οικογένειας, βοηθώντας αποφασιστικά να αποφύγει την απειλή κρατικοποίησης τη δεκαετία του 1980 υπό τον Σοσιαλιστή Πρόεδρο Φρανσουά Μιτεράν και τις προσπάθειες αναδιάρθρωσης του προέδρου Ζακ Σιράκ στα μέσα της δεκαετίας του 1990.

Η απόφαση για το ποιος θα τον αντικαταστήσει θα ληφθεί από το εποπτικό συμβούλιο της εταιρείας χαρτοφυλακίου, το οποίο αποτελείται από τα παιδιά του Σερζ, Λοράν, 69 ετών, Τιερί, 65 ετών, Μαρί-Ελέν, 57 ετών, και τη μεγαλύτερη κόρη του Ολιβιέ, Ελένα, μια ηθοποιό που πήρε τη θέση του πατέρα της λίγες εβδομάδες μετά τον θάνατό του.

Το σχέδιο διαδοχής περιλαμβάνει μια πενταμελή επιτροπή «σοφών» για να συμβουλεύει τους κληρονόμους.

Σε μια συνέντευξη του 2016, ο γιος του Σερζ, Λοράν, είπε ότι ο πατέρας του ανησυχούσε για τη διαδοχή. Αναγνώρισε ότι ο ίδιος έχει φιλοδοξίες και αναφέρθηκε ξεχωριστά στον Ολιβιέ, αναφέροντας ότι δεν βρισκόταν στην ίδια γραμμή με τα υπόλοιπα αδέρφια σχετικά με το μέλλον της οικογενειακής επιχείρησης».

«Είμαι το νούμερο 2. Αυτό σημαίνει ότι η θέση μου δεν είναι ισχύος». είπε. «Θα κάνω ό,τι χρειάζεται για να γίνει δυνατή αυτή η θέση».

Σε μια προσπάθεια να αποφευχθούν μελλοντικές συγκρούσεις, το σχέδιο διαδοχής του Σερζ ανέδειξε τον Άντελσταν και όριζε ότι το εποπτικό συμβούλιο της εταιρείας χαρτοφυλακίου θα είχε τέσσερα μέλη – τα παιδιά του ή, σε περίπτωση απουσίας τους, έναν σύζυγο ή έναν απόγονο – με ένα να υπηρετεί ως πρόεδρος.

Οι υποψήφιοι

Προς το παρόν, οι κορυφαίοι υποψήφιοι για να διαδεχθούν τον Άντελσταν είναι δύο μακροχρόνια στελέχη και προστατευόμενοι: ο Μπερνάν Σαρλς, 65 ετών, CEO της Dassault Systemes, και ο  Ερίκ Τραπιέρ, 62 ετών, που είναι επικεφαλής της Dassault Aviation.

Ο σχετικά χαμηλού προφίλ Σαρλς εντάχθηκε στη Dassault Systemes πριν από 40 χρόνια, διαδεχόμενος τον Άντελσταν ως Διευθύνων Σύμβουλος το 1995 και ως πρόεδρος την 1η Ιανουαρίου. Η εξαγορά ρεκόρ 5,7 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2019 διευκόλυνε την επέκταση σε νέους τομείς όπως η μοντελοποίηση παραλλαγών Covid-19 και η εκτέλεση κλινικών δοκιμών. Ο Σαρλς είναι ο δεύτερος πιο ακριβοπληρωμένος Διευθύνων Σύμβουλος εταιρείας του γαλλικού δείκτη CAC-40.

Μερικοί λένε ότι και οι δύο είναι υποψήφιοι, αλλά αυτό δεν έχει επιβεβαιωθεί ή επιβεβαιωθεί. Τίποτα δεν έχει αποφασιστεί», είπε ο Μονασιέ. «Και οι δύο άνδρες είναι πολύ απασχολημένοι στις αντίστοιχες δουλειές τους. Μπορεί να είναι ένας από αυτούς ή κάποιος άλλος».

Διαβάστε επίσης:

Νεκρός o δισεκατομμυριούχος Ντασό – Συνετρίβη το ελικόπτερό του