Ποδαρικό στη νέα χρονιά με υπογραφές οδικών έργων συνολικής αξίας  1,5 δισ. Ευρώ θα κάνουν οι μεγάλοι Όμιλοι. Πρόκειται κυρίως για έργα τα οποία δημοπρατήθηκαν εντός του 2022 και στην πλειοψηφία τους αφορούν Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) καθώς και δημόσια έργα.

Κοινό χαρακτηριστικό της «σαιζόν» δημοπρατήσεων του 2022 ήταν το γεγονός ότι τα έργα δημοπρατήθηκαν χωρίς να υπάρχουν καθυστερήσεις και μπλοκαρίσματα στη διαδικασία τόσο από την πλευρά του Υπουργείου Υποδομών όσο και από την πλευρά των Ομίλων, οι οποίοι απέφυγαν τους νομικούς διαξιφισμούς.

1

Επιπλέον, οι εκπτώσεις για την επικράτηση στους διαγωνισμούς ήταν χαμηλές αντικατοπτρίζοντας την κατάσταση που έχει δημιουργήσει στον κατασκευαστικό κλάδο η κατακόρυφη αύξηση των τιμών σε βασικά κατασκευαστικά υλικά και τα καύσιμα.

Ένα ακόμα βασικό χαρακτηριστικό της χρονιάς που τελειώνει ήταν οι συμπράξεις Ομίλων, οι οποίοι δημιούργησαν ισχυρές συμμαχίες με πάλαι ποτέ αντιπάλους με στόχο να «κλειδώσουν» όσο το δυνατόν περισσότερα έργα.

Σημειώνεται, δε, πως εκτός από τις μεγάλες δυνάμεις που διεκδικούν τα μεγάλα έργα, δηλαδή τους Ομίλους ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ, ΑΒΑΞ, Intrakat και Mytilineos, έχουν κάνει την εμφάνισή τους νέοι επίδοξοι μνηστήρες, οι οποίοι λίγο έλλειψε να κλειδώσουν ένα από τα έργα που αναμένεται να υπογραφούν εντός των επόμενων μηνών.

Νεάπολη-Χερσόνησσος

Πρόκειται για το δεύτερο τμήμα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης και δημοπρατήθηκε στα τέλη του 2021 με την αξία του να εκτιμάται στα 360 εκατ. Ευρώ. Ανάδοχος του έργου είναι η Κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-Ελλάκτωρ-Intrakat και όπως έχει ήδη γράψει το mononews το έργο βρίσκεται στην προσυμβατική περίοδό του, δηλαδή αναμένεται να περάσει στο αμέσως επόμενο διάστημα από το Ελεγκτικό Συνέδριο και στη συνέχεια να παρουσιαστεί στη Βουλή για να πάρει το τελικό ΟΚ και να συμβασιοποιηθεί.

Αυτό σημαίνει πως οι υπογραφές αναμένεται να έχουν πέσει εντός του Α’ Τριμήνου του νέου έτους.

Υπενθυμίζεται πως για το εν λόγω τμήμα είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον, επίσης, ο Όμιλος ΑΒΑΞ που είχε ενώσει τις δυνάμεις του με τη Mytilineos, καθώς και ξένοι μνηστήρες (Intertoll Europe ZRt και το Fund Marguerite) αλλά δεν υπέβαλαν εν τέλει προσφορές.

Εκτιμάται, δε, πως το οδικό τμήμα μήκους 22,5 χιλιομέτρων θα έχει ολοκληρωθεί εντός του 2027 καθώς η κατασκευαστική του διάρκεια ανέρχεται στα τέσσερα έτη από την υπογραφή της σύμβασης και έπειτα θα ακολουθήσει περίοδος συντήρησης και λειτουργίας που θα διαρκέσει 26 έτη.

Καλαμάτα-Μεθώνη

Το Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη είναι το δεύτερο ΣΔΙΤ αυτής της λίστας που δημοπρατήθηκε στα τέλη του 2021 και ανάδοχος είναι η Κοινοπραξία Ελλάκτωρ-Intrakat.

Η σύμβαση θα ακολουθήσει την ίδια διαδικασία με το ΣΔΙΤ του ΒΟΑΚ (Ελεγκτικό Συνέδριο και Βουλή) και το έργο συνολικού προϋπολογισμού 312 εκατ. Ευρώ αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2027.

Αναλυτικότερα, το προς υπογραφή έργο αφορά στην κατασκευή οδικού άξονα μήκους 49 χιλιομέτρων που σπάει σε τρία τμήματα (Καλαμάτα-Ριζόμυλος 16,4 χλμ, Ριζόμυλος-Πύλος μήκους 24,4 χλμ και Ριζόμυλος-Πύλος μήκους 24,4 χλμ) θα είναι έτοιμος εντός του 2027.

Παράκαμψη Χαλκίδας – Ψαχνών

Η παράκαμψη Χαλκίδας-Ψαχνών αποτελεί ένα από τα τρία οδικά έργα που δημοπρατήθηκαν στα τέλη του περασμένου Φεβρουαρίου και κοστολογήθηκε στα 210 εκατ. Ευρώ και ανάδοχος του έργου είναι ο Όμιλος Mytilineos, ενώ στον διαγωνισμό συμμετείχαν επίσης ο Όμιλοι Ελλάκτωρ και ΑΒΑΞ, καθώς και το κοινό μπλοκ ΤΕΚΑΛ-Interkat-CmC Di Ravenna.

Η Mytilineos «κλείδωσε» το έργο δίνοντας έκπτωση ύψους 7,6%, ενώ η ΑΒΑΞ κινήθηκε στο 7%, η κοινοπραξία ΤΕΚΑΛ-Interkat-CmC Di Ravenna ήρθε στην τρίτη θέση με 6% και η Ελλάκτωρ έδωσε τη χαμηλότερη έκπτωση (5,4%).

Και σε αυτή την περίπτωση η εκκίνηση των εργασιών τοποθετείται εντός του 2023 και το έργο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2027.

Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα οδικά έργα που θα γίνουν στην Εύβοια και πιο συγκεκριμένα περιλαμβάνει την κατασκευή δύο οδικών τμημάτων. Το πρώτο είναι το Νέα Λάμψακος-Σήραγγα Βαθροβουνίου (2χλμ) και το δεύτερο το Σήραγγα Βαθροβουνίου – Ψαχνά (14,7χλμ).

Επέκταση Λ. Κύμης στην Αττική Οδό

Η εν λόγω επέκταση δημοπρατήθηκε τον περασμένο Φεβρουάριο και αποτελεί ένα από τα απαραίτητα έργα για την αποσυμφόρηση της Αττικής Οδού. Υπενθυμίζεται πως το έργο κοστολογήθηκε στα 434 εκατ. Ευρώ και ανάδοχος είναι η Κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Ελλάκτωρ – Intrakat που επικράτησε του Ομίλου ΑΒΑΞ με έκπτωση 5%

Η σύμβαση εκτιμάται αναμένεται να υπογραφεί στις αρχές του 2023 και τα έργα θα ξεκινήσουν μέσα στο ίδιο έτος. Γεγονός και το οποίο σημαίνει πως το νέο τμήμα θα έχει παραδοθεί εντός του 2027.

Η ανάδοχος Κοινοπραξία θα αναλάβει την ολοκλήρωση του τμήματος 3,8 χιλιομέτρων της Λεωφόρου Κύμης χωρίς διόδια. Αυτό θα έχει ως σημείο εκκίνησης την Αττική Οδό και θα καταλήγει στον Α/Κ της Ε.Ο. Νο 1 (Καλυφτάκη). Εάν λάβουμε υπόψη την προαίρεση αξίας 32,5 εκατ. Ευρώ, τότε το συνολικό μήκος της επέκτασης ανέρχεται στα 4,2 χιλιόμετρα.

Μπράλος-Άμφισσα

Το Μπράλος-Άμφισσα εκτιμώμενου προϋπολογισμού 285 εκατ. Ευρώ, ήταν το πιο «επεισοδιακό» οδικό έργο του 2022, καθώς αρχικά το «κλείδωσε» το σχήμα outsider των ΤΕΚΑΛ του Παναγιωτή Ψαλτάκου, Interkat του Πανουργιά Παπαϊωάννου και των Ιταλών της CmC Di Ravenna με έκπτωση 14%

Ωστόσο, τελικός ανάδοχος είναι ο Όμιλος ΑΒΑΞ ύστερα από την ανατροπή του αρχικού αποτελέσματος καθώς το μπλοκ ΤΕΚΑΛ-Interkat-CmC Di Ravenna κηρύχθηκε έκπτωτο διότι το Υπουργείο Υποδομών είχε εκφράσει τις αμφιβολίες του σχετικά με την οικονομική δυνατότητα της CmC Di Ravenna να ανταποκριθεί στις οικονομικές απαιτήσεις του έργου.

Σημειώνεται ότι ο ΑΒΑΞ έδωσε προσφορά 10% επικρατώντας των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Ελλάκτωρ και Intrakat.

Πλέον το έργο οδεύει για υπογραφές στις αρχές του 2023 και τα εργοτάξια θα έχουν στηθεί μέσα στην ίδια χρονιά, ενώ το τμήμα αναμένεται έχει ολοκληρωθεί εντός του 2027.

Η προς υπογραφή σύμβαση προβλέπει την κατασκευή ενός οδικού άξονα μήκους 25 χλμ. ο οποίος εντάσσεται στον διαγώνιο οδικό άξονα Λαμία – Ιτέα – Αντίρριο και αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι του Ε65, καθώς συνδέει την ΠΑΘΕ με την Ιονία Οδό, ενώ μειώνεται και ο χρόνος της διαδρομής από την πόλη της Πάτρας και το Αντίρριο έως τη Λαμία.