Παρά τις σημαντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν με τις πληθωριστικές πιέσεις και τη μείωση της αγοραστικής δύναμης σε πρώτο πλάνο οι αλυσίδες λιανεμπορίου τροφίμων συνεχίζουν απρόσκοπτα τα επενδυτικά τους σχέδια.

Με στόχο τόσο τη θωράκιση της θέσης τους σε μία ιδιαίτερα ανταγωνιστική αγορά όσο και στη διεύρυνση των μεριδίων αγοράς που κατέχουν,  δρομολογούν σημαντικές επενδύσεις για την οργανική ανάπτυξη, τον ψηφιακό μετασχηματισμό και για έργα εξοικονόμησης ενέργειας.

1

Παράλληλα στο πλάνο παραμένουν πάντα οι ευκαιρίες ανάπτυξης μέσω εξαγορών ή συνεργασιών. Για το 2023 οι τέσσερις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ, Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, Metro ΑΕΒΕ και Δ. Μασούτης σχεδιάζουν επενδύσεις ύψους σχεδόν 190 εκατ. ευρώ για να ισχυροποιήσουν τη θέση τους στην αγορά του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων.

Σκλαβενίτης: Επενδύσεις σε πολλαπλά «μέτωπα»

Σε πολλαπλά «μέτωπα» εστιάζει το επενδυτικό πλάνο του leader της αγοράς  «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης», το οποίο τα τελευταία χρόνια κινείται σταθερά πέριξ των 60 εκατ. ευρώ.

Η οργανική ανάπτυξη μέσω της δημιουργίας νέων καταστημάτων, η ανάπτυξη του δικτύου μέσω εξαγορών, η επέκταση του ηλεκτρονικού καταστήματος και η ενεργειακή αναβάθμιση των καταστημάτων αποτελούν τις βασικές προτεραιότητες του ομίλου για το 2023.

Τον περασμένο μήνα η Σκλαβενίτης  εγκαινίασε το  33ο υπερμάρκετ της στη Νέα Φιλαδέλφεια στο εμβληματικό  κτίριο της πρώην Renault. Αποτελεί το πρώτο κατάστημα που ανοίγει η επιχείρηση στην Αττική ως Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, είναι συνολικής έκτασης 16.500 τ.μ., με εκθεσιακούς χώρους 4.700 τ.μ., και απασχολεί περισσότερους από 230 εργαζόμενους. Στον σχεδιασμό της αλυσίδας εντάσσεται έως τα τέλη του 2023 η δημιουργία δύο ακόμη καταστημάτων, εκ των οποίων το ένα στη Γλυφάδα και το άλλο στη Μυτιλήνη.

Την ίδια ώρα ο όμιλος αναμένεται να προχωρήσει σε επένδυση για τη δημιουργία νέου κέντρου μαναβικής και παρασκευαστηρίου έτοιμων φαγητών στην περιοχή της Αττικής.

Σημαντικό «κεφάλαιο» για την Σκλαβενίτης αποτελούν οι επενδύσεις για τον  ψηφιακό μετασχηματισμό της αλυσίδας και τα έργα εξοικονόμησης ενέργειας και ενεργειακής αναβάθμισης. Στην κατεύθυνση αυτή έχουν συμβασιοποιηθεί στο δανειακό σκέλος του Ταμείου Ανάκαμψης δύο επενδυτικά σχέδια. Το ένα, ύψους  41 εκατ. ευρώ αφορά στον ψηφιακό μετασχηματισμό  και το δεύτερο αφορά επένδυση σε μέτρα ενεργειακής απόδοσης και εξοικονόμησης ενέργειας όπως αντικατάσταση ψυκτικού εξοπλισμού, συμβατικού φωτισμού και αναβάθμιση κλιματιστικών μονάδων. Είναι συνολικού προϋπολογισμού 34,8 εκατ. ευρώ με την ίδια συμμετοχή στο 20% (6,96 εκατ. ευρώ), με τραπεζικό δανεισμό 10,4 εκατ. ευρώ και με 17,4 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.

ΑΒ Βασιλόπουλος: Επενδυτικό πλάνο 60 εκατ. ευρώ

Με επενδύσεις της τάξης των 60 εκατ. ευρώ, η ΑΒ Βασιλόπουλος στοχεύει στην ανάπτυξη της εταιρείας μέσω νέων εταιρικών καταστημάτων, ανάπτυξης του δικτύου franchise αλλά και εξαγορών. Παράλληλα στις προτεραιότητες της εταιρείας εντάσσεται ο ψηφιακός μετασχηματισμός του προγράμματος πιστότητας και στο rebranding της εταιρείας με επιθετική πολιτική τιμών σε ένα ευρύ καλάθι προϊόντων (1.200 κωδικοί) κυρίως ιδιωτικής ετικέτας που θα αποτελέσουν και την αιχμή για την ανάκτηση μεριδίων αγοράς. Στο επενδυτικό πλάνο περιλαμβάνεται η  λειτουργία 10 νέων εταιρικών καταστημάτων και 50 καταστημάτων που θα λειτουργούν με το σύστημα franchising, όπου σήμερα αναπτύσσονται σε ένα δίκτυο 264 καταστημάτων από το σύνολο των σχεδόν 600  καταστημάτων που λειτουργεί η ΑΒ.

Επίσης στους σχεδιασμούς της εταιρείας περιλαμβάνεται η δημιουργία ενός δεύτερου dark store για την ενίσχυση και επέκταση του ηλεκτρονικού σούπερ μάρκετ. Σημειώνεται ότι οι ηλεκτρονικές πωλήσεις της ΑΒ Βασιλόπουλος αναπτύσσονται με ρυθμό πάνω από 20% και πλέον αντιστοιχούν στο 3% του συνολικού τζίρου της. Στην κατεύθυνση αυτή η ΑΒ Βασιλόπουλος, υπό τον Νίκο Λαβίδα, επιχειρεί να αξιοποιήσει τη δυναμική του online σούπερ μάρκετ, επενδύοντας και στο fast delivery. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η πρόσφατη συνεργασία με τη Wolt όπου ήδη έχουν ενταχθεί στην πλατφόρμα 36 καταστήματα σε επτά πόλεις.

Η  συνεργασία της Wolt με την ΑΒ Βασιλόπουλος ξεκίνησε τον περασμένο Ιούλιο και έχει ενσωματώσει 25 καταστήματα στην Αθήνα, 6 καταστήματα στη Θεσσαλονίκη και από ένα κατάστημα σε Πάτρα, Λάρισα, Βόλο, Χανιά και Ηράκλειο. Στην εφαρμογή της Wolt είναι διαθέσιμοι 5.000 κωδικοί  σε όλες τις κατηγορίες και έχουν τις ίδιες τιμές με τα καταστήματα. Παράλληλα συνεργάζεται με το Ιnstashop σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη με 8.000 προϊόντα διαθέσιμα και παραλαβή εντός μίας ώρας.

Metro ΑΕΒΕ: Εστίαση σε υποδομές και δίκτυο convenience stores

Επενδυτικό πλάνο άνω των 42 εκατ. ευρώ σχεδιάζει για το 2023 ο Ομιλος Metro της οικογένειας Παντελιάδη, ο οποίος και φέτος προχώρησε σε επενδύσεις ανάλογου ύψους. Σύμφωνα με τα όσα είπε πρόσφατα σε συνέδριο του ΙΕΛΚΑ ο γενικός επιχειρησιακός διευθυντής του ομίλου Metro ΑΕΒΕ, Κώστας Αντιμησάρης, οι κύριοι τομείς στους οποίους στοχεύει το επενδυτικό πλάνο είναι οι υποδομές, όπως κέντρα διανομής, νέα καταστήματα και ανακαινίσεις υφιστάμενων καταστημάτων.

Επιπλέον  θα δοθεί έμφαση στο πλάνο ανάπτυξης των καταστημάτων γειτονιάς. Προβλέπεται η ανάπτυξη 85 και πλέον καταστημάτων σε βάθος τριετίας και 280 στη δεκαετία, «ένα φιλόδοξο σχέδιο» όπως το χαρακτήρισε ο κ. Κώστας Αντιμησάρης, σε τοποθέτησή του στο ίδιο συνέδριο. Όπως είπε «βλέπουμε μια μεγάλη ευκαιρία στο convenience.  Ο καταναλωτής θέλει εγγύτητα αλλά και τις καλές προσφορές και τις καλές τιμές ενός σούπερ μάρκετ. Δίνουμε κίνητρα σε συνεργάτες ώστε να έχουμε μεγάλη ανάπτυξη σε αυτόν τον τομέα» και πρόσθεσε ότι στις σημερινές συνθήκες στο real estate είναι πιο εύκολο να ανοίξει κανείς μικρό  κατάστημα.

Τα My market Local θα είναι από 120 έως 200 τ.μ., θα διαθέτουν περίπου από 3.000 έως 4.500 κωδικούς και θα λειτουργούν με διευρυμένο ωράριο επτά ημέρες την εβδομάδα.

Τέλος, οι επενδύσεις στην ενεργειακή αποδοτικότητα και στον ψηφιακό μετασχηματισμό αποτελούν προτεραιότητα για τη Metro. Ηδη έχουν ενταχθεί στο δανειακό σκέλος του Ταμείου Ανάκαμψης δύο επενδυτικά σχέδια για την ανάπτυξη φωτοβολταϊκών συστήματων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας σε καταστήματα, αποθήκες και κέντρα διανομής γα την αντικατάσταση των ψυκτικών εγκαταστάσεων σε καταστήματα, καθώς και για την αναβάθμιση του μηχανογραφικού εξοπλισμού.

Μασούτης: Έμφαση στην Αττική με την ανάπτυξη νέων υπερμάρκετ

Το βάρος στην ανάπτυξη των μεγάλων αιθουσών στην Αττική ρίχνει η Δ. Μασούτης με το επενδυτικό πλάνο να κυμαίνεται στα 25- 26 εκατ. ευρώ.

Η βορειοελλαδίτικη εταιρεία με επικεφαλής τον Γιάννη Μασούτη τέσσερα χρόνια μετά την κάθοδό της στην Αττική συνεχίζει να ενισχύει το αποτύπωμά της είτε μέσω ανάπτυξης νέων καταστημάτων είτε μέσω εξαγορών. Η Αττική είναι μια από τις περιοχές που θέλει να εντείνει την παρουσία της όχι μόνο με σημεία πώλησης αλλά και με μεγάλης έκτασης καταστήματα. Στην κατεύθυνση αυτή εντάσσεται και η δημιουργία τεσσάρων νέων υπερμάρκετ σε κομβικά σημεία του νομού.

Εντός του 2023  θα ανοίξει το πρώτο κατάστημα 2.500 τ.μ. στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης στη Γλυφάδα έκτασης άνω των 2.500 τ.μ. και θα καλύπτει ένα μεγάλο μέρος των νοτίων προαστίων.  Επιπλέον στην κατοχή της Μασούτης έχει περιέλθει μεγάλη έκταση στις Τρεις Γέφυρες όπου θα κατασκευαστεί ένα κατάστημα αντίστοιχου μεγέθους ενώ προγραμματίζονται άλλα δύο καταστήματα συνολικής επιφάνειας άνω των 2.000 τ.μ. για τα οποία δεν έχει ακόμη γίνει γνωστό σε ποια σημεία θα βρίσκονται. Το αναπτυξιακό πλάνο επικεντρώνεται εκτός από την Αττική και στη  Νότια Ελλάδα Αττική και στις τουριστικές περιοχές κάτι που φαίνεται και από τις πρόσφατες εξαγορές στην Κρήτη, σε Σαντορίνη και σε άλλα νησιά.

Η Μασούτης  έχει ισχυρή παρουσία στα μικρά καταστήματα λόγω των εξαγορών μικρών τοπικών αλυσίδων στις οποίες έχει προχωρήσει τον τελευταίο χρόνο. Επιπλέον από το 2005 έχει δημιουργήσει το δίκτυο franchise καταστήματα express market. Εχει περισσότερα από 200 καταστήματα.